Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Moi, 285tkm ajetusta -05 mondeosta on ykköspytystä kadonneet paineet kokonaan. Tai muut antaa n. 16 baria ja ykkönen n. 1bar.
Kattelin kameralla tulpan reiästä eikä männässä näkyis mitään kummosta olevan kuin karstaa päällä vaan. Myös öljyt ja jäähdytinnesteet pysyy omissa paikoissaan. Viittaisi siis että venttiileistä päästää paineet ulos omia aikojaan. Olisiko täällä porukkaa joka olisi tehnyt kyseisen rempan ja mitä tulisi ottaa huomioon? Mitä kilkkeitä on syytä uusia rempan yhteydessä? Kiitos kovasti neuvoista ja vinkeistä etukäteen.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse oon purkanu ton koneen joskus jakopäähän ja nokka-akseleihin saakka kun vaihdettiin ohjurikumit, mutta kannenhan joudut joka tapauksessa irrottamaan, jatkotutkimuksia varten, joten varmaan lähtee liikkeelle että jakokoppa ja venakoppa pois, että saat ketjun purettua, tämän jälkeen imu- ja pakosarjat irti, nokkapukit pois, nokat pois, kannen pultit auki jne..

Kysyn nyt silti, onko tuo mittaus varmasti ns. valiidi, eli kävikö auto kolmella ennen tutkimuksia vai eikö lähtenyt käyntiin ollenkaan enää, koska kuullostaa aika vähäisiltä puristuksilta että venttiili vaan vuotaisi :roll: Minä ehkä tekisin vielä ohivuotomittauksen ennen osien tilausta, että varmasti yläkerrassa vika.

EDIT:

Näissähän on ihan pommin varma ketju vrt. moneen muuhun, mutta kai sen jaonkin voisi tarkistaa, eli ajotustappi lohkoon ja katsoa että nokkienlovet linjassa/latta menee niihin, tällöin ei tarvii purkaa ku venttiilin koppa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Juu käy nimenomaan kolmella ja pystyy myös ajamaan ihan hyvin. Toki tyhjäkäynnillä ravistaa melkoisesti. Antaa kaikenmoista vikakoodia sytytyskatkoista eri pyttyihin ja suuttimista jne. P0201, P0300, P0301, C1303, P0203, P0453.
Mulla on toinen mokoma käyttiksenä joka rokkaa ihan hyvin niin vaihtelin siitä tulpanjohtoja, tulppia, puolan kun arvelin jos niissä hämminkiä. No, ei auttanut mikään ja vasta tän jälkeen kävin hakees tuon painemittarin.

Juu kannenhan joutuu joka tapauksessa irroittamaan niin sittenhän tuon näkee mitä se on syönyt.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kuvauksen perusteella on vähintään venttiili solmussa tai reikä männässä koska noin vähän puristuksia ei ole muuten mahdollista. Onko ollut kuinka paljon kierroksia noin yleisesti?

Venttiiliremppa on samankaltainen minkä muun kannen kanssa mutta lisänä Duratec HE:ssä on palasäätö, joka tarkoittaa venttiilivälysten säätöä shimmeillä.

Joka puolestaan tarkoittaa, että venttiilirempan jälkeen pitää yläkerta kasata vaikka vanhoilla osille, mitata venttiilivälykset ja kirjata ne ylös jonka jälkeen purkaa yläkerta uudestaan ja mitata ne paikalle olleet shimmit ja laskea tarvitseeko ohuemman, paksumman vaiko ei mitään.
Tuo jokaisen venttiilin kohdalla eli kertaa 16.

Jos irroitat kampiakselin hihnapyörän, tarvitsee sinne uuden kitkalevyn koska kiilauraa ei ole ja kitkalevy (aluslaatta, timanttipinnoite tms) on kertakäyttöinen.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Venttiili on voinut tosiaan ottaa itseensä, jos jako on hypännyt, mutta tämä varmaan selviää ajoittamalla mylly kertaalleen, sehän on joka tapauksessa tehtävä ennen kun kannen purkaa, tai ainakin viisasta tehdä ja helpottaa uuden hatun asennusta. Männässä tuskin kuitenkaan reikää tms, sillä sehän polttaisi öljyä ihan homona, toki voihan siihen lakeen olla joku muisto jäänyt.

Itse en lähtisi nykyistä kantta kunnostamaan ja vaihtamaan venttiilejä, vaan purkaamolta ennemmin ehjä kansi johon pinta remontti eli tasohionta ja uudet ohjuriumit. Venttiilinsäätö menee käsittääkseni Duratecissä niin että välykset mitataan ja tilataan uudet nostimet joissa tuo mitattu kuluma otetaan huomioon nostajan koossa, eli ei tule erillisiä shimmilevyjä. Onko tuo välysten säätö tarpeellista, on toinen juttu, koska eihän noita ole tarkoitettu säädettäväksi moottori normielinkaaren aikana, jos vaan sietää pienen rapinan tyhjäkäynnillä :D

Vähän ajettu kone purkuautosta voisi olla kustannustehokkain ratkaisu, vaikka tietysti teettää (nosto)työtä enemmän kansiremppaan verrattuna ja vaati mielellään kovan alustan että saa auton kunnolla pukeille ja puominostimen hollille.

Se kampiakselinpultti kannattaa vaihtaa, tulee Fordilta jopa täällä ylä-Savossa ihan muutamaan päivään, siinähän se kitkalevy on mukana.


Mutta minä tarkistaisin jaon ekana, ja työntäisin paineilmaa pyttyyn kuunnelleen mistä suhisee tai ohivuotomittaus jos mahdollista, sitten vasta purkamaan ja osalistaa rustailemaan :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Niin vähän ajettu moottori niin mielenkiinnosta kysyn muutaman kysymyksen..
Kuluttiko moottori öljyä jos kulutti kuinka paljon vaikka1000km.
Kun kiihdyttelit kuuluiko ylimääräistä nakutus tai naputus ääntä kylmällä moottorilla. Kun tulppia irroittelit oliko ne norminäköiset niissä 3 sylinterissä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 28 Joulu 2021 09:44 Venttiili on voinut tosiaan ottaa itseensä, jos jako on hypännyt, mutta tämä varmaan selviää ajoittamalla mylly kertaalleen, sehän on joka tapauksessa tehtävä ennen kun kannen purkaa, tai ainakin viisasta tehdä ja helpottaa uuden hatun asennusta. Männässä tuskin kuitenkaan reikää tms, sillä sehän polttaisi öljyä ihan homona, toki voihan siihen lakeen olla joku muisto jäänyt.

Itse en lähtisi nykyistä kantta kunnostamaan ja vaihtamaan venttiilejä, vaan purkaamolta ennemmin ehjä kansi johon pinta remontti eli tasohionta ja uudet ohjuriumit. Venttiilinsäätö menee käsittääkseni Duratecissä niin että välykset mitataan ja tilataan uudet nostimet joissa tuo mitattu kuluma otetaan huomioon nostajan koossa, eli ei tule erillisiä shimmilevyjä. Onko tuo välysten säätö tarpeellista, on toinen juttu, koska eihän noita ole tarkoitettu säädettäväksi moottori normielinkaaren aikana, jos vaan sietää pienen rapinan tyhjäkäynnillä :D

Vähän ajettu kone purkuautosta voisi olla kustannustehokkain ratkaisu, vaikka tietysti teettää (nosto)työtä enemmän kansiremppaan verrattuna ja vaati mielellään kovan alustan että saa auton kunnolla pukeille ja puominostimen hollille.

Se kampiakselinpultti kannattaa vaihtaa, tulee Fordilta jopa täällä ylä-Savossa ihan muutamaan päivään, siinähän se kitkalevy on mukana.


Mutta minä tarkistaisin jaon ekana, ja työntäisin paineilmaa pyttyyn kuunnelleen mistä suhisee tai ohivuotomittaus jos mahdollista, sitten vasta purkamaan ja osalistaa rustailemaan :)
Kysyjällä oli tarkoitus kysyä mitä venttiiliremontissa tulee huomioida. Jos venttiilit hiotaan/koneistetaan, ei alkuperäisillä arvoilla tee mitään kun ne ovat jo muuttuneet.
Tarkennuksena shimmeihin, ne tulevat uuden nostajan erilaisena paksuutena joka siis pitää tietää etukäteen. Jota puolestaan ei voi tietää jos ei ole mitattu nykyistä lähtöarvoa.

Kerran olen tehnyt ja aika "säätämistä" kirjaimellisesti oli. Mutta niin oli lopputuloskin, koskaan ei ole ollut mekaanisilla nostajilla yhtä hiljaista moottoria.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Ei kuluttanut, eikä kuluta kolmellakaan sen enempää mitä nää duratecit nyt yleensäkkään. Mitähän olis tonnilla.. pari desiä ehkä? En siis ole kolmella ajellut muuta kuin aika pitkän matkan päästä kotiin. Käynti ollut aina ihan normaalin kuuloista, en ole huomannut mitään erikoista. Tulpat on ihan siistin näköiset kolmessa pytyssä.
Täytyy tässä lähi-aikoina pikkuhiljaa alkaa purkaileen ni katellaan mitä löytyy. Kiirettä onneksi tämän kanssa ei ole.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok eli moottori on kunnossa muuten eli remppaa kannattaa tehdä autoon.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Pappacosworth
Viestit: 136
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Tilasin pojan autoon 130tkm ajetun 2.0l koneen Ruotsista 600€ rahteineen. Menee suoraan vanhan paikalle kun käyttää 1.8 ulkoiset osat. Ei paljon kannata korjailla, vanhaan koneeseen uudet tiivisteet, pultit, koneistukset, jakopää niin menee jo satasia. Samalla mitattiin venttiilivälykset, vanhassa koneessa olisi ollut nostajat, joista olisi voinut saada. Mitään ei tarvinnut säätää.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2016
https://texelectric.webnode.fi/
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pappacosworth kirjoitti: 28 Joulu 2021 17:46 Tilasin pojan autoon 130tkm ajetun 2.0l koneen Ruotsista 600€ rahteineen. Menee suoraan vanhan paikalle kun käyttää 1.8 ulkoiset osat. Ei paljon kannata korjailla, vanhaan koneeseen uudet tiivisteet, pultit, koneistukset, jakopää niin menee jo satasia. Samalla mitattiin venttiilivälykset, vanhassa koneessa olisi ollut nostajat, joista olisi voinut saada. Mitään ei tarvinnut säätää.
Kerta venttiili vähintää linkussa/sökö ja puristukset kateissa, olisi vaihtokone ehkä kustannustehoikkain ratkaisu, mitä tuolla jo aiemmin ehdottelin, riippuen millaiset mestat jossa remppa toteuttaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Juu katselin myös vaihtomoottoreita, mutta mietin aina että ei se nyt ota eikä anna jos tuon purkaa ja katsoo mitä on syönyt. Voi kai sitä ajan käyttää aina huonomminkin kuin tallissa ropatessa romujen kanssa. Voi olla muutenkin kun laskee vaihtomoottorin ja loppuraadon hintaa yhteen niin taitaa saada toimivan autonkin sihen hintaan. :D

Aloittelin tänään purkamaan ja purettiin imusarja, pakosarja ja muut kilkkeet kannen ympäriltä jo pois. Jakopää on vielä purkamatta, mutta odotan että saan postista tuon jakopään ajoitussetin niin sitten vasta otan sen poikkee ni saa alapään pysymään paikoillaan.
Sen verran selvis että ykköspytyn pakopuolen venttiileistä tulee läpi niin että humisee vaan. Kameralla ei näkynyt ihmeitä pakopuolellakaan, mutta sieltä puhaltaa suoraan läpi kun painetta pyttyyn laittaa. Imupuoli pitää ja mitä nyt reiästä voi katsoa niin oikein siistit venttiilit siinä. Niin ja jako tuli tarkistettua ni se on kyllä kohdillaan eikä ketju ole juurikaan venynyt tai muuta. Näissä ei tietääkseni muutenkaan ole ketjujen kanssa ongelmia juuri ollut.
Jatketaan harjoituksia..
Viimeksi muokannut Jonttula, 29 Joulu 2021 19:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2018
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

venttiili palanut?

Tulpan reiästä voi näyttää ihan ookoo mutta ei ole...
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Kansi pois ja venttiilien vaihto uusiin ja kansi paikalleen. ON työläs homma, mutta osat ei maksa paljoa.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Noniin kansi on pöydällä ja pakoventtiilistähän sieltä pieni pala puuttuu. Muuten kansi ihan siisti ja suora. Palanen lähtenyt näemmä putkeen, männässä ei ole mitään jälkiä, venttiilitkin ovat suoria kaikki.

Tälläistä:
https://drive.google.com/file/d/1JGPwzU ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1JHPEMO ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1J6R7ob ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1JCSorb ... sp=sharing

Itellä ei ole kilkkeitä venttiilien vaihtoon. Vaikka ei ne paljoa maksaisikaan niin ei näitä varmaan kovin usein tarvi tehdä niin menee ensviikolla tutulle pajalle jossa vaihtaa venttiilin, tarkistaa kaikki venat sekä kannen suoruuden. Vaihdetaan vaan palanut. Tuskin nämä sarjassa palaa kuten polttimot? :D
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuleeko ajettua autolla pitempää matkaa kun jonkun verran on karstaa.Mitä olet mieltä jos tekee kunnollarempan että voi ajellaa ne 300tkm taasen huoletta.
https://autoja.narkive.fi/sN1JciG6/mika ... -aiheuttaa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Pappacosworth
Viestit: 136
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

venttiilit palaa 90% varmuudella siitä syytä että välykset on väärät. Istukka ja lautanen kuluu, venttiili menee syvemmälle kanteen, välys pienenee. Venttiili alkaa kantamaan eikä jäähdy kunnolla jolloin se sulaa.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2016
https://texelectric.webnode.fi/
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jonttula kirjoitti: 30 Joulu 2021 16:47 Noniin kansi on pöydällä ja pakoventtiilistähän sieltä pieni pala puuttuu. Muuten kansi ihan siisti ja suora. Palanen lähtenyt näemmä putkeen, männässä ei ole mitään jälkiä, venttiilitkin ovat suoria kaikki.

Tälläistä:
https://drive.google.com/file/d/1JGPwzU ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1JHPEMO ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1J6R7ob ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1JCSorb ... sp=sharing

Itellä ei ole kilkkeitä venttiilien vaihtoon. Vaikka ei ne paljoa maksaisikaan niin ei näitä varmaan kovin usein tarvi tehdä niin menee ensviikolla tutulle pajalle jossa vaihtaa venttiilin, tarkistaa kaikki venat sekä kannen suoruuden. Vaihdetaan vaan palanut. Tuskin nämä sarjassa palaa kuten polttimot? :D
Eli venttiilinsäätöä tiedossa. Sitä paitsi eihän tuosta venttiilistä pelkästään palaa puutu vaan istukasta myös.

Varmista, että osaavat/viitsivät säätää ventiilit.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Ei puutu istukasta palaa. On vain niin musta tuossa kuvassa tuo "reikä" ettei sitä pysty siitä näkemään mut se näyttää ihan hyvältä. Joo välykset täytyy tarkistaa ja jos ovat metässä niin pitää kattoa paljonko tarvii noita nostimia vaihdella. Melkein 20e kpl.
Täytyy muistaa ettei satasien autoon rupea kukaan tekemään kalliita remppoja tai en ainakaan itse nää järkeä. Jos venttiilin vaihdolla auto saa jonkun vuoden lisää niin silloin korjaus on ajanut asiansa. Ei tuo korikaan enää toista 300tkm tule kestämään, alusta jo sen verran ruskeena ja hieman korikin.

Btw onko jollain tietoa nokkapukkien kiristymomenteista? En tahdo itse löytää. Mulla on jossain tuo mondeon korjausopaskin, mutten piru vie löydä kirjaa nyt mistään.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jonttula kirjoitti: 01 Tammi 2022 21:56 Ei puutu istukasta palaa. On vain niin musta tuossa kuvassa tuo "reikä" ettei sitä pysty siitä näkemään mut se näyttää ihan hyvältä. Joo välykset täytyy tarkistaa ja jos ovat metässä niin pitää kattoa paljonko tarvii noita nostimia vaihdella. Melkein 20e kpl.
Täytyy muistaa ettei satasien autoon rupea kukaan tekemään kalliita remppoja tai en ainakaan itse nää järkeä. Jos venttiilin vaihdolla auto saa jonkun vuoden lisää niin silloin korjaus on ajanut asiansa. Ei tuo korikaan enää toista 300tkm tule kestämään, alusta jo sen verran ruskeena ja hieman korikin.

Btw onko jollain tietoa nokkapukkien kiristymomenteista? En tahdo itse löytää. Mulla on jossain tuo mondeon korjausopaskin, mutten piru vie löydä kirjaa nyt mistään.
Kuva hämää. Itse tekisin niin, että mittaisin venttiilivälykset kaikista (arvio jatkosta sen jälkeen) ja jos ok vaihdattaisin pelkästään nuo kaksi pakoventiilliä kun se toinenkin on kärähtäneen näköinen. Todennäköisesti joutuu myös koneistamaan istukat.
Jos joutuu koneistamaan muita ventiillejä niin silloin pitää myös varmuudella säätää ja silloin kokonainen ehjä moottori on jo hyvä vaihtoehto kuten yllä on esitetty.

Jos välykset ovat muissa venttiileissä kunnossa, ei kannen mittauksia tai tasohiontoja vaan takaisin nippuun.
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 02 Tammi 2022 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jonttula kirjoitti: 01 Tammi 2022 21:56 Btw onko jollain tietoa nokkapukkien kiristymomenteista?
Korjausoppaan mukaan:
Vaihe 1: 7 Nm
Vaihe 2: 16 Nm

Kiristely vaiheittain keskeltä alkaen päätyjä kohti.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Muutama ajatus vielä ketjun auton kunnostamisesta.. Jos kansi käytetään irti 285tkm ajetusta koneesta niin kansi pitää tasohioa vaikka ei olisikaan keittänyt tai mennyt banaaniksi, että saadaan uusi pahvi pitämään. Yleensä kansi kannattaa tällaisessa tapauksessa muutenkin käyttää koneistamolla, syistä jota jo aiemmissa posteissa pohdittiin, mutta kansityöt toki maksaa, vaikka asennuksen tekeekin itse autoon päin. Samallahan kannattaisi ketjukin ja laahaimet uusia kun jakopää on purettu.

Kansirempassa on vähemmän toki työtä kuin koneen vaihdossa, mutta pikkuosat ja koneistamolla käynti maksavat sitten vastaavasti. Itselläni saman moottoriperheen pikkuveli eli 1.6 SIgma/Zetec S, ja olen toistaiseksi ollut sillä asenteella liikkeellä, että jos mitään muuta kuin pintapuolisia osia menee esim. termari, tulppia, jokin letku, niin en ala konetta avaamaan, koska purkukoneita vielä saa vähilläkin kilometreillä.

Olen toki itsekin joskus tehnyt pelkän pahvin vaihdoin ilman muita toimepiteitä Sierran OHC koneeseen, mutta silloin oltiin menty vasta alle 20tkm täyden remontin jälkeen ja lisäksi kyseessä oli harrastepeli, joten luotettavuus arkiajossa ei ollut pääasia, kunhan kiersi rajoittajaan ja kiihtyi niin se oli hyvä se. Kuitenkaan käyttöautossa en tekisi moottorin puolelle mitään vastaavanlaista, kuitenkin ajoa tulee reippaammin ja toiminta varmuus on olennaisempaa eli mielellään kerrasta kuntoon.

Mutta siis lyhyesti; en torppaa pelkkää kansiremppaakaan mutta kannattaa ehdottomasti tehdä kunnolla jakopää, pahvin vaihto ja itse kansityö jos siihen vaihtoehtoon päädyt. Koneen vaihdossa taas tiivisteitä menisi vähemmän uusiksi, toki kytkimen kunto kannattaa tarkistaa kun kone on irrallaan lootasta, muutoin ei tarvitsisi kummempia mittailuja tehdä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 02 Tammi 2022 15:50 Muutama ajatus vielä ketjun auton kunnostamisesta.. Jos kansi käytetään irti 285tkm ajetusta koneesta niin kansi pitää tasohioa vaikka ei olisikaan keittänyt tai mennyt banaaniksi, että saadaan uusi pahvi pitämään. Yleensä kansi kannattaa tällaisessa tapauksessa muutenkin käyttää koneistamolla, syistä jota jo aiemmissa posteissa pohdittiin, mutta kansityöt toki maksaa, vaikka asennuksen tekeekin itse autoon päin. Samallahan kannattaisi ketjukin ja laahaimet uusia kun jakopää on purettu.

Kansirempassa on vähemmän toki työtä kuin koneen vaihdossa, mutta pikkuosat ja koneistamolla käynti maksavat sitten vastaavasti. Itselläni saman moottoriperheen pikkuveli eli 1.6 SIgma/Zetec S, ja olen toistaiseksi ollut sillä asenteella liikkeellä, että jos mitään muuta kuin pintapuolisia osia menee esim. termari, tulppia, jokin letku, niin en ala konetta avaamaan, koska purkukoneita vielä saa vähilläkin kilometreillä.

Olen toki itsekin joskus tehnyt pelkän pahvin vaihdoin ilman muita toimepiteitä Sierran OHC koneeseen, mutta silloin oltiin menty vasta alle 20tkm täyden remontin jälkeen ja lisäksi kyseessä oli harrastepeli, joten luotettavuus arkiajossa ei ollut pääasia, kunhan kiersi rajoittajaan ja kiihtyi niin se oli hyvä se. Kuitenkaan käyttöautossa en tekisi moottorin puolelle mitään vastaavanlaista, kuitenkin ajoa tulee reippaammin ja toiminta varmuus on olennaisempaa eli mielellään kerrasta kuntoon.

Mutta siis lyhyesti; en torppaa pelkkää kansiremppaakaan mutta kannattaa ehdottomasti tehdä kunnolla jakopää, pahvin vaihto ja itse kansityö jos siihen vaihtoehtoon päädyt. Koneen vaihdossa taas tiivisteitä menisi vähemmän uusiksi, toki kytkimen kunto kannattaa tarkistaa kun kone on irrallaan lootasta, muutoin ei tarvitsisi kummempia mittailuja tehdä.
Teoriassa kyllä, käytännössä tasohiontaa ei tarvita jos vuotoa ei ole ollut.

Olen teettänyt usein tasohionnan ja erityisesti dieselille se on jokseenkin tarkastuksen osalta välttämätön. Mutta esimerkkinä halvasta rempasta on kun vaihdoin 260tkm ajettuun neloskoneeseen sylinterikannen, joka asennettiin jo kolmatta kertaa ilman tasohiontaa (tehdasasennus, jakopääremppa ed. om., itse irroittanut/asentanut kerran ja nyt siis kolmatta kertaa kiinni).
Lopputulos oli ihan ok ja nyt ajettu yli 90tkm lisää ilman ongelmia.

Yhden Duratec HE 2.0 peruskorjannut myös eikä kantta tasohiottu kun mitään vikaa pinnoissa ei ollut. Sehän menee huonommaksi jos koneistaa turhaan ja maksaa mikä varmasti merkitsee kun kysyjälle remppa ei ole välttämätön.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk3Mondeo kirjoitti: 03 Tammi 2022 10:33 Teoriassa kyllä, käytännössä tasohiontaa ei tarvita jos vuotoa ei ole ollut.

Olen teettänyt usein tasohionnan ja erityisesti dieselille se on jokseenkin tarkastuksen osalta välttämätön. Mutta esimerkkinä halvasta rempasta on kun vaihdoin 260tkm ajettuun neloskoneeseen sylinterikannen, joka asennettiin jo kolmatta kertaa ilman tasohiontaa (tehdasasennus, jakopääremppa ed. om., itse irroittanut/asentanut kerran ja nyt siis kolmatta kertaa kiinni).
Lopputulos oli ihan ok ja nyt ajettu yli 90tkm lisää ilman ongelmia.

Yhden Duratec HE 2.0 peruskorjannut myös eikä kantta tasohiottu kun mitään vikaa pinnoissa ei ollut. Sehän menee huonommaksi jos koneistaa turhaan ja maksaa mikä varmasti merkitsee kun kysyjälle remppa ei ole välttämätön.
En tiedä niistä teorioista, mutta moottorikoneistaja oli sitä mieltä että kansi pitää tasohioa kyseisen rempan yhteydessä. Kun puhutaan kansi- tai koneremontista niin mä vähän karsastan pelkkää pura ja kasaa menetelmää :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2018
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jos olisin moottorikoneistaja niin olisin myös ehdottomasti sitä mieltä että hioa pitää.
Ja hoonata kans. Ja lopuks vielä laserpuhistaa. :thumbup:


Nää on näitä...aina sanotaan että iskarit ja jouset on vaihdettava aina pareina.
No tuossa pari v sitten katkesi yhdestä mk3 yksi jousi ja samalla tuli vaihdettua iskari siihen. Oli vasta 330tkm ajettu.
Oli kiire baanalle ja toinen puoli jäi orkkikseksi....odottamaan parempaa aikaa. 2 kertaa katsastettu ja lukemat aivan tasaiset. Ajossa ei huomaa mitään. Varmaan silti paras tapa on vaihtaa molemmat puolet.
Vastaa Viestiin