Sivu 1/1

Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 19 Joulu 2021 16:59
Kirjoittaja ilkkatt
Uusi auto, uudet kujeet. Risteystä lähestyessäni vaihdoin vaihteen pienemmälle. Nostaessani kytkintä, auto alkoi kiihtymään. Huomasin ettei vakionopeussäädin menekään pois päältä kytkimen painalluksella kuten olin tottunut Mondeossa. Itse asiassa Kuga on ensimmäinen autoni, joka ei kytke vakkari päältä kytkintä painettaessa. Onko Fordilla unohdettu, että valmistavat vielä myös manuaalivaihteisiakin autoja? Milloinkahan tämä logiikka on muutettu?

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 19 Joulu 2021 23:44
Kirjoittaja Mk3Mondeo
ilkkatt kirjoitti: 19 Joulu 2021 16:59 Uusi auto, uudet kujeet. Risteystä lähestyessäni vaihdoin vaihteen pienemmälle. Nostaessani kytkintä, auto alkoi kiihtymään. Huomasin ettei vakionopeussäädin menekään pois päältä kytkimen painalluksella kuten olin tottunut Mondeossa. Itse asiassa Kuga on ensimmäinen autoni, joka ei kytke vakkari päältä kytkintä painettaessa. Onko Fordilla unohdettu, että valmistavat vielä myös manuaalivaihteisiakin autoja? Milloinkahan tämä logiikka on muutettu?
Lähtihän se pois jos kierrokset eivät nousseet?

Mercedeksen manuaaleissa (ainakin joissakin malleissa) on tuollainen "köyhän miehen automaatti" jolloin vaihdetta voi vaihtaa kytkintä käyttämällä ja nopeus palautuu vakionopeussäätimen asetukseen. Ollut ainakin jo parikymmentä vuotta sitten. Jos ei koske jarruun.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 06:14
Kirjoittaja focst
ilkkatt kirjoitti: 19 Joulu 2021 16:59 Uusi auto, uudet kujeet. Risteystä lähestyessäni vaihdoin vaihteen pienemmälle. Nostaessani kytkintä, auto alkoi kiihtymään. Huomasin ettei vakionopeussäädin menekään pois päältä kytkimen painalluksella kuten olin tottunut Mondeossa. Itse asiassa Kuga on ensimmäinen autoni, joka ei kytke vakkari päältä kytkintä painettaessa. Onko Fordilla unohdettu, että valmistavat vielä myös manuaalivaihteisiakin autoja? Milloinkahan tämä logiikka on muutettu?
Vaihdetta voi nykyään vaihtaa vakkari päällä. Tippuu pois jos pitää kytkintä pitempään pohjassa. Tuli 2018 mk4 focukseen ja nyt varmaan jo muihinkin.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 10:17
Kirjoittaja saksoboy
Samoin volkkareissakin ollut kyseinen "köyhän miehen automaatti" jo useamman vuoden. Ei siis vika vaan varuste.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 13:24
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onneks nykyään moottorit tommosia pikkasia...
tuollanen kun olis kunnon 2.2 tdci ssä niin sehän potkasee sut läpi risteyksen ennenkun ehdit pelästyä... kun on tottunut että kytkimen painallus iskee vakkarin off....ja sitten kytkimen noston jälkeen iskeekin 400Nm päättäväisesti nostamaan menetettyä vauhtia...

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 13:37
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Toi ominaisuus yllätti minutkin aluksi monta kertaa.

On ollut vuosikymmeniä tapana vaihtaa moottoritieltä poistuttaessa pienempi pykälä silmään kun ramppi alkaa ja jarruttaa moottorilla vauhtia pois.
Tämhän lyökin vain löylyä kiukaalle kun nostaa kytkimen. :lol:

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 14:45
Kirjoittaja saksoboy
Taunusautomaatti kirjoitti: 20 Joulu 2021 13:24 Onneks nykyään moottorit tommosia pikkasia...
tuollanen kun olis kunnon 2.2 tdci ssä niin sehän potkasee sut läpi risteyksen ennenkun ehdit pelästyä... kun on tottunut että kytkimen painallus iskee vakkarin off....ja sitten kytkimen noston jälkeen iskeekin 400Nm päättäväisesti nostamaan menetettyä vauhtia...
Noh eipä taida missään autossa olla vakkaria joka täydellä höngällä puskee vaikka kuinka paljon siltä pyytää :lol:

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 15:01
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ainakin nuo vanhemmat isolohko dieselit potkaisi ylämäessäkin aika pontevasti kun alkoi vauhti hiipumaan....
uudemmat taitaa olla malitillisempia....
jos pyynti oli 88 ja vauhti tippui 85 niin kohta mentiin 93....


onko fordeis muuten vielä näkynyt sellasta max nopeus asetusta vakkarissa.... eli eism jossain relluissa ja volvoissa ollut...
laitat 90 säädön niin saat vaikka painaa kaasupoljinta huoletta niin ei kulje lujempaa.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 15:18
Kirjoittaja Freeze
Kyllä ne on huomattavasti sivistyneempiä nykyään, turha niitä on vertailla neljännes vuosisataa vanhoihin autoihin.

Ja kyllä on maksimiasetus, ollut ainakin 2015 Mk3 Foccarista lähtien itselläni. Siitä kunnolla polkaisemalla lähtee silti kiihtymään.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 20 Joulu 2021 18:43
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mondeo mk3 2,0 TDCI:n vakionopeussäädin on huonoin mitä olen kokeillut. Hieman mäkinen maasto niin 80:n asetuksella nopeus vaeltaa plusmiinus 6km/h eli noin 74km- 86km/h ja jyrkemmässä nousussa vedättää pienillä kierroksilla jonka jälkeen automaatti potkaisee kaksi pykälää pienemmän vaihteen. Tasaisella toimii paremmin muttei hyvin.

Mercedes-Benzin Tempomat-vakionopeussäädin on ylivoimaisesti paras vanhemmista autoista puhuttaessa (2000 ->). Nopeus pysyy käytännössä plusmiinus 1km/h ja toiminto aktivoituu vasemmalla puolella olevasta erillisestä viiksestä. Pieni sormen ojennus riittää ja aiemman nopeuden palautus lähtee pehmeästi kiihtymään sekä nopeuden muutos on käytännössä ilman viivettä.
Pienin nopeus on 30km/h.

Mondeossahan pitää laskea katse rattiin, ensin vasemmalta puolelta aktivointi ja sitten oikealta puolelta päälle. Jonka jälkeen odotellaan, että nopeus sitten pysyy tai muuttuu mutta kestää kauan.
Pienin nopeus TDCI- Mondeossa 40km/h.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 21 Joulu 2021 08:35
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Joo noissa mk3 TDCI vakkareissa on itseasiassa suuria eroja, ollut niitä 3 kpl eri vuosimalleissa ja mitä uudempi malli niin sitä tarkempi on.
2003 mallissa oli tuota +-6 km säätöä. 2007 menee jo 1-2 km sisään.
MK4 pystyy jo +-1km sisälle kuten focus.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 21 Joulu 2021 08:52
Kirjoittaja duckworth
Itse oon kokenu vakkarin vähän turhaksi, vaikka tulee toisinaan ajettua matkaa 200km/sivu, kun yleensä motarilla mennään vaihtelevalla nopeudella koska muu liikenne ajaa osa hitaammin ja osa nopeammin, toisaalta 120 on helppo vauhti pitää ja siinä tartvitse kaasua painaa varoen reisilihas jännittyneenä. Ainoa potentiialinen hyöty olisi 80 alueella, mutta siellä ainakin mulla tulee ongelmaksi että yleensä joudun ohittamaan, ainakin kesäkeleillä, sen kolmea autoa 20km matkalla, niin vakkari olisi taas turha.

B1 Omegassa joskus kokeilin tylsällä siirtymällä vakkaria ajankuluksi, olihan siinä vähän ritariässä olo kun auto liikkuu vaikkei polkimia painanutkaan, mutta uskoisn sen räpläämisen häirinneen enemmän keskittymistä muuhun liikenteeseen ja mahd. muuttujiin, kuin että menisin ilman sitä :D

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 21 Joulu 2021 14:45
Kirjoittaja saksoboy
Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Joulu 2021 18:43 Mondeo mk3 2,0 TDCI:n vakionopeussäädin on huonoin mitä olen kokeillut. Hieman mäkinen maasto niin 80:n asetuksella nopeus vaeltaa plusmiinus 6km/h eli noin 74km- 86km/h ja jyrkemmässä nousussa vedättää pienillä kierroksilla jonka jälkeen automaatti potkaisee kaksi pykälää pienemmän vaihteen. Tasaisella toimii paremmin muttei hyvin.

Mercedes-Benzin Tempomat-vakionopeussäädin on ylivoimaisesti paras vanhemmista autoista puhuttaessa (2000 ->). Nopeus pysyy käytännössä plusmiinus 1km/h ja toiminto aktivoituu vasemmalla puolella olevasta erillisestä viiksestä. Pieni sormen ojennus riittää ja aiemman nopeuden palautus lähtee pehmeästi kiihtymään sekä nopeuden muutos on käytännössä ilman viivettä.
Pienin nopeus on 30km/h.

Mondeossahan pitää laskea katse rattiin, ensin vasemmalta puolelta aktivointi ja sitten oikealta puolelta päälle. Jonka jälkeen odotellaan, että nopeus sitten pysyy tai muuttuu mutta kestää kauan.
Pienin nopeus TDCI- Mondeossa 40km/h.
Perinteisen automaatin kanssa vakkari karkaa ja vaeltaa selkeästi enemmän kuin manuaalin kanssa. Näin ainakin itse olen huomannut.

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Lähetetty: 21 Joulu 2021 16:47
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tuo on kyllä totta. Meillä on dieselautomaatin lisäksi dieselmanuaali ja kaksi bensamanuaalia vakkarilla joista nämä manuaalit toimivat paljon tarkemmin,

Voihan se tosiaan olla vielä vuosimallikohtainenkin ero, tämä Mondeo mk3 TDCI on 2004-malli.