ecoboost moottori

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

kalle_koo kirjoitti: 23 Tammi 2022 01:40
m0ndeo kirjoitti: 10 Tammi 2022 12:24 Noniin.
Nyt on kone purettu , ja kakkosen männästä reilu pala lohjennut irti.
Mistä kohdin puuttui pala, helmasta? Ja oliko moinen naputuksen syy vai oliko välystä kiertokangessa tms?
mondeo kirjoitti:Imuventtiilit näyttää ainakin karsealta kun imukanavasta katsoo, aivan hirveässä tervassa.
Taitaa olla suorasuihkun probleemi yleisemminkin kun ei bensalla putsata imukanavaa.
Helmasta joo , näyttää siltä että on leikannut kiinni ja sitten murtunut.
Laakerit on ehjät.

Mitenhän se auttais jos laittais sellaisen "catch canin" siihen huohottimeen , pysyisikö imuventtiilit puhtaampina?
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Mk1escos kirjoitti: 23 Tammi 2022 07:39 Näitä kun lukee niin ei voi muuta kuin ihmetellä, mikä ajaa insinöörin laittamaan jakohihnan öljytilaan???

5 satku soikeutta ei käytännössä tee juuri mitään, mittasitko stressilevyllä vai ilman?
Paljon soikeampiakin pyttyjä nähnyt ja öljyn syönti ollut minimaalista, täysin sallituissa rajoissa.
Nykyiset moottorit on kaikki enemmän ja vähemmän sylinterit soikeina avauksen jälkeen ilman kantta. Kaikki on niin ohkasta ja kevyttä, pitäisi nipussa päästä mittaamaan mutta eihän se onnistu. Parempi kun ei paljon mittaile, tulee vaan paha mieli. Jos näyttää hyvälle niin nippuun ja kovaa ajoa, ei se kauan kestä kuitenkaan.
Mittasin ilman , mutta ei mene muutenkaan hoonaamalla , naarmut on liian syviä.
Nyt on alakerta tilattu ja kunhan kaikki osat tulee niin pääsee kasaamaan.
Olen suunnitellut "nuohousluukkua" öljypohjaan , mutta siellä sisäpuolella on jäykisteitä , niin menisi vähän sivuun siitä imusiivilän kohdasta.
Olen nyt kallistumassa ehkä siihen , että otan öljypohjan irti 3 vuoden päästä (putsauksen takia) ja sitten jakoremmin vaihto 6 vuoden päästä.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

PiuhaPoikki kirjoitti: 23 Tammi 2022 08:58
m0ndeo kirjoitti: 10 Tammi 2022 12:24 Noniin.
Nyt on kone purettu , ja kakkosen männästä reilu pala lohjennut irti.
Kahdessa sylinterissä kohtalaiset naarmut.
Niin ja öljypumpun siivilä melkein kokonaan tukkeutunut.
Täytyy nyt purkaa venttililit vielä kannesta ja tutkia ne.
Imuventtiilit näyttää ainakin karsealta kun imukanavasta katsoo, aivan hirveässä tervassa.
Näistä mäntävaurioista saa silloin tällöin lukea.
Mun veikkaus on se, että moottorissa ei ole yhtään reserviä mekaanisen kestävyyden suhteen ja konetta ajetaan koko ajan nakutuksen rajalla.
Siinä ei tarvi paljon mennä pieleen kun nakutus pilkkoo männän.
Mun tapauksessa kyse oli siitä , että öljypumpun imusiivilä oli kokonaan tukkeutunut.
Moottori on leikannut kiinni ja sitten männän helmasta on lähtenyt pala.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No jos pohja ei ole kauhean paha irroittaa niin oman mielenrauhan helpottamiseksi kannattaisi parin vuoden välein ottaa auki. Ja lyhentää sitä remmin väliä jos yhtään on paloja sihdissä.
Käsittämätön rakenne, ei vaan mahdu omaan ajatusmaailmaan vaikka insinööri olenkin. Kaikki murheet olisi vältetty ketjulla. Tosin tuolla saa nyt myytyä uutta oikein kunnolla jos se on ollut tarkoitus.
kmtt
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Mk1escos kirjoitti: 24 Tammi 2022 09:12 Käsittämätön rakenne, ei vaan mahdu omaan ajatusmaailmaan vaikka insinööri olenkin. Kaikki murheet olisi vältetty ketjulla.
Ei se ketjukaan kyllä millään muotoa ongelmaton ratkaisu ole. Onhan niitä ketjujakin mennyt varsin pienillä kilometreillä monellakin valmistajalla. Se öljyssä uiva hihna vähentää, äänen lisäksi, ketjuun nähden kitkahäviöitä huomattavasti, ja sitä kautta polttoaineen kulutustakin. Nykyisiin päästönormeihin pääseminen ei ihan läpihuutojuttu kuitenkaan ole, joten ihan ymmärrettävää sinänsä, että tällaisiakin ratkaisuja haetaan.

Kyllä sen tuotekehitysinsinöörin on ihan varmasti hankala suunnitteluvaiheessa etukäteen mallintaa niitä kaikkia käyttötilanteita ja -olosuhteita, tai testiporukan testata niitä koneita kymmenien tai satojen tuhansien kilometrien erilaista käyttöä vastaavasti. Toisaalta, onko hihnojen valmistajatkaan päässeet hihnojen kestoiän kanssa niihin spekseihin, mitä esim. Ford on aikoinaan edellyttänyt. Sitä tuskin me tiedämme. Tai hihnavalmistajat varautuneet esim. tilanteisiin, jossa hihnaa uitetaan hihnalle speksaamattomissa öljyissä. Itse ainakin insinöörinä näkisin, että ei nämä nyt ihan niin yksinkertaisia asioita ole, kuin mitä monet näyttää kuvittelevan.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Mk1escos kirjoitti: 24 Tammi 2022 09:12 No jos pohja ei ole kauhean paha irroittaa niin oman mielenrauhan helpottamiseksi kannattaisi parin vuoden välein ottaa auki. Ja lyhentää sitä remmin väliä jos yhtään on paloja sihdissä.
Käsittämätön rakenne, ei vaan mahdu omaan ajatusmaailmaan vaikka insinööri olenkin. Kaikki murheet olisi vältetty ketjulla. Tosin tuolla saa nyt myytyä uutta oikein kunnolla jos se on ollut tarkoitus.
Joo näin se täytyy tehdä , että ottaa sitten parin vuoden päästä öljypohjan irti ja putsaa siivilän.
Nyt uusimmassa versiossa 1.0 ecoboostissa on ketju.
On kyllä tuhoon tuomittu idea.
Tai sitten se hihna pitäisi pyöriä suljetussa tilassa joka täytetään öljyllä ja jotka sitten erikseen vaihdetaan , eivätkä pääsisi saastuttamaan moottoriöljyä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

hihna pitäis vaihdella varmaan 70tkm välein jos haluis varman päälle pelata.
Ja öljyt 15000km. Eikä vaihdattaa niissä missä tahansa korjaamolla jossa viis veisataan spekseistä öljyn suhteen kunhan on halpaa heille ja asiakkaalle normi hintaista.

Kysymys on, onko kukaan päässyt ecobuustillaan sitä luvattua 240 ilman moottori rikkoa?

Ja toisaalta kuinka pienessä lukemassa alkaa hihnasta kumia irrota....se ei taatusti tee hyvää laakerin välissä.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Tammi 2022 17:22 hihna pitäis vaihdella varmaan 70tkm välein jos haluis varman päälle pelata.
Ja öljyt 15000km. Eikä vaihdattaa niissä missä tahansa korjaamolla jossa viis veisataan spekseistä öljyn suhteen kunhan on halpaa heille ja asiakkaalle normi hintaista.

Kysymys on, onko kukaan päässyt ecobuustillaan sitä luvattua 240 ilman moottori rikkoa?

Ja toisaalta kuinka pienessä lukemassa alkaa hihnasta kumia irrota....se ei taatusti tee hyvää laakerin välissä.
Aion vaihtaa öljyt 10000tkm välein , olen tosin tehnyt näin kaikkien autojeni kohdalla joten mikään ei muutu.
Ja en ole ikinä käyttänyt autoa korjaamolla , joten öljytkin vaihtuu itse.
Ja 100000tkm on maksimi hihnalla ulkolaisten nettijuttujen perusteella , mutta on varmaan myös kovasti ajasta riippuvainen asia , nyt oli 7 v jälkeen hapero
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

7 vuotta ja 100 000 ja hapero? Ja oikeat öljyt?

Olikos se orkkis ohjet 240 000 ja 10v?

:shock:
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Tammi 2022 21:36 7 vuotta ja 100 000 ja hapero? Ja oikeat öljyt?

Olikos se orkkis ohjet 240 000 ja 10v?

:shock:
Siis ostin auton nyt viallisena.
-14 mallia ajettu 170tkm.
Ja hihnassa sellaisia halkeama jälkiä havaittavissa.
En tiedä mitä öljyä on laitettu , mutta parit huoltovälit ajettu reilusti yli huoltokirjan mukaan.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

kmtt kirjoitti: 24 Tammi 2022 12:54 Ei se ketjukaan kyllä millään muotoa ongelmaton ratkaisu ole. Onhan niitä ketjujakin mennyt varsin pienillä kilometreillä monellakin valmistajalla. Se öljyssä uiva hihna vähentää, äänen lisäksi, ketjuun nähden kitkahäviöitä huomattavasti, ja sitä kautta polttoaineen kulutustakin. Nykyisiin päästönormeihin pääseminen ei ihan läpihuutojuttu kuitenkaan ole, joten ihan ymmärrettävää sinänsä, että tällaisiakin ratkaisuja haetaan.

Kyllä sen tuotekehitysinsinöörin on ihan varmasti hankala suunnitteluvaiheessa etukäteen mallintaa niitä kaikkia käyttötilanteita ja -olosuhteita, tai testiporukan testata niitä koneita kymmenien tai satojen tuhansien kilometrien erilaista käyttöä vastaavasti. Toisaalta, onko hihnojen valmistajatkaan päässeet hihnojen kestoiän kanssa niihin spekseihin, mitä esim. Ford on aikoinaan edellyttänyt. Sitä tuskin me tiedämme. Tai hihnavalmistajat varautuneet esim. tilanteisiin, jossa hihnaa uitetaan hihnalle speksaamattomissa öljyissä. Itse ainakin insinöörinä näkisin, että ei nämä nyt ihan niin yksinkertaisia asioita ole, kuin mitä monet näyttää kuvittelevan.
Itselläni ei ole mitään harhakuvitelmia miten vaikea on suunnitella tai laskea elinkaari tuotteelle. Ja siinä laskuissa pitäisi ottaa huomioon myös ne inhimilliset seikat.

Se että hihna ei edes oleteta kestävän kuin jollain erikois käärmeöljyllä on todella huonoa suunnittelua, koska todella varmasti sinne tulee käyttöiän aikana joku kaatamaan tavallista öljyä. Olettamus pitää olla että tavallinen tallaaja ei tiedä mitä öljyä autoon tulee, eikä sitä näytä edes moni "ammattilainen" tietävän kun näitä tulee vastaan melkein jokainen päivä ford aiheisilla palstoilla.
Että tässä kohdassa on ollut huonoa suunnittelua, vai oletko erimieltä?

Materiaaleja on vaikka kuinka mutta en vielä ole nähnyt sellaista hihnaa mikä kestäisi uittaa kuumassa öljyssä ja kuormitusta samalla. Eikä näemmä ole vielä kukaan muukaan.

Ja mitä päästöjen vähentämiseen tulee, niin noi isot katumaasturit ( jotka jo sanana on typeriä) pitäis lopettaa kokonaan. Sellainen auto ei oikeasti ole tehty muuhun kuin elintason pönkittämiseen, mitään oikeaa käyttöä sillä ei ole. Funktionaalinen on automaattisesti kaunista, ilmankos ne on kaikki niin helvetin rumia. Ensinnäkin liian isoja kaupunkiin, ja kömpelöitä parkkipaikoilla / halleissa. Näyttää olevan vaikea saada osumaan ruutuun niin että viereinen pääsee autoonsa takaisin. Jää kiinni lumeen jos yhtään enemmän. Ei ole kaupunkiin tai maaseudulle sopiva. Alustan osat heikkoja jos yhtään kuormittaa enemmän. Mihin ne on oikeasti tehty?
Yleisesti isoja ja painavia, kuluttavat paljon, yksi ihminen ajelee kaupungissa töihin.
Se mitä tekniikka vähentäisi päästöjä niin noi möhkäleet pilaa iden pelkästään koolla jo valmistusvaiheessa.

Se tästä purkauksesta, omia mielipiteitä eikä ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä niillä. Lähinnä herättää ajattelemaan hiukan.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Toisinaan tuntuu että suoraruiskutekniikasta ja märästä kapeasta pienempi kitkaisesta hihnasta huolimatta ICE (Internal Combustion Engine) on mennyt takapakkia :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

m0ndeo kirjoitti: 23 Tammi 2022 09:36 Mittasin ilman , mutta ei mene muutenkaan hoonaamalla , naarmut on liian syviä.
Nyt on alakerta tilattu ja kunhan kaikki osat tulee niin pääsee kasaamaan.
Olen suunnitellut "nuohousluukkua" öljypohjaan , mutta siellä sisäpuolella on jäykisteitä , niin menisi vähän sivuun siitä imusiivilän kohdasta.
Olen nyt kallistumassa ehkä siihen , että otan öljypohjan irti 3 vuoden päästä (putsauksen takia) ja sitten jakoremmin vaihto 6 vuoden päästä.
Onkohan tuo öljysihti/imusiivilä sellaisessa paikkaa, että sitä pääsisi tarkastelemaan öljypropun irroitettua (ja öljyt ulos laskettua) endoskooppi/tarkastuskameralla? Ilmeisesti aika lailla kiinni öljypohjassa se on, mahtuneeko kameran pää väliin vai ei.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

ässäpellot kirjoitti: 25 Tammi 2022 16:06
m0ndeo kirjoitti: 23 Tammi 2022 09:36 Mittasin ilman , mutta ei mene muutenkaan hoonaamalla , naarmut on liian syviä.
Nyt on alakerta tilattu ja kunhan kaikki osat tulee niin pääsee kasaamaan.
Olen suunnitellut "nuohousluukkua" öljypohjaan , mutta siellä sisäpuolella on jäykisteitä , niin menisi vähän sivuun siitä imusiivilän kohdasta.
Olen nyt kallistumassa ehkä siihen , että otan öljypohjan irti 3 vuoden päästä (putsauksen takia) ja sitten jakoremmin vaihto 6 vuoden päästä.
Onkohan tuo öljysihti/imusiivilä sellaisessa paikkaa, että sitä pääsisi tarkastelemaan öljypropun irroitettua (ja öljyt ulos laskettua) endoskooppi/tarkastuskameralla? Ilmeisesti aika lailla kiinni öljypohjassa se on, mahtuneeko kameran pää väliin vai ei.
Täytyy suorittaa vähän mittauksia , nyt se on helppoa kun on kone palasina. :lol:
Siinä on vielä jostain syystä sellainen pelti päällä jossa on pieni reikä josta se imee sinne siivilälle.

https://ystradservicecentre.com/blog/f/ ... ure-issues

Tuolla näkyy kuva siitä siivilästä.
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

m0ndeo kirjoitti: 25 Tammi 2022 16:45 Täytyy suorittaa vähän mittauksia , nyt se on helppoa kun on kone palasina. :lol:
Siinä on vielä jostain syystä sellainen pelti päällä jossa on pieni reikä josta se imee sinne siivilälle.

https://ystradservicecentre.com/blog/f/ ... ure-issues

Tuolla näkyy kuva siitä siivilästä.
Pellissä olevasta reiästä taitaa onneksi nähdä sen olennaisen kuitenkin. Mutta mittaile ihmeessä, herää kiinnostus omankin fiestan alle kurkkimisesta jos tuonne pääsisi käsiksi ilman öljypohjan irroittamista :D
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

ässäpellot kirjoitti: 25 Tammi 2022 17:28
m0ndeo kirjoitti: 25 Tammi 2022 16:45 Täytyy suorittaa vähän mittauksia , nyt se on helppoa kun on kone palasina. :lol:
Siinä on vielä jostain syystä sellainen pelti päällä jossa on pieni reikä josta se imee sinne siivilälle.

https://ystradservicecentre.com/blog/f/ ... ure-issues

Tuolla näkyy kuva siitä siivilästä.
Pellissä olevasta reiästä taitaa onneksi nähdä sen olennaisen kuitenkin. Mutta mittaile ihmeessä, herää kiinnostus omankin fiestan alle kurkkimisesta jos tuonne pääsisi käsiksi ilman öljypohjan irroittamista :D
Ootko varma ettei sulla oo jo ketjukone?
Jos on noin uusi?
kmtt
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Mk1escos kirjoitti: 25 Tammi 2022 09:00 Se että hihna ei edes oleteta kestävän kuin jollain erikois käärmeöljyllä on todella huonoa suunnittelua, koska todella varmasti sinne tulee käyttöiän aikana joku kaatamaan tavallista öljyä. Olettamus pitää olla että tavallinen tallaaja ei tiedä mitä öljyä autoon tulee, eikä sitä näytä edes moni "ammattilainen" tietävän kun näitä tulee vastaan melkein jokainen päivä ford aiheisilla palstoilla.
Että tässä kohdassa on ollut huonoa suunnittelua, vai oletko erimieltä?
Kun kysyit olenko eri mieltä, niin vastataan: olen. Se nyt on käytännössä mahdotonta suunnitteluvaiheessa teknisesti huomioida kaikkia niitä virheellisiä käyttötilanteita, mitä loppukäyttäjä voi mahdollisesti tuotteelle tehdä. Ja miksi pitäisikään huomioida. Samalla logiikalla voisi ajatella, että kun joku kuitenkin siihen diesel-autoon tankkaa sitä bensiiniä, niin se moottori täytyy sitten sen vuoksi suunnitella toimimaan rikkoutumatta dieselin ohella myös sillä bensiinillä.

Jos valmistaja suunnittelee laitteen toimimaan tietyissä olosuhteissa, speksaa ja ohjeistaa sen käyttöön ja huoltoon liittyvät asiat, niin ei se suunnittelijan vika ole, jos laitetta väärinkäytetään, eli tässä tapauksessa se tavallinen tallaaja kaataa sitä mitä sattuu markettiöljyä sinne koneeseen. Ei ne hihnavalmistajatkaan suotta tällaisia ohjeita anna:" Important: The oil and the belt must be precisely matched, so you should always follow the manufacturer’s instructions when you choose the oil.". Eli tässä asiassa olen kanssasi eri mieltä; moottoria ei tarvitse suunnitella kestämään mitä tahansa öljyjä. Se on ihan huollon tai loppukäyttäjän vika se, jos koneeseen tungetaan sinne speksaamattomia aineita.

Mutta, ja iso mutta, jos suunnittelussa on ihan oikeasti epäonnistuttu, eikä laite kestä edes sitä valmistajan speksaamaa käyttöä, niillä valmistajan speksaamilla huoltotoimenpiteillä, niin silloin pitäisi totta kai ottaa se nöyrä asenne ja korvata asiakkaille ne huonon suunnittelun aiheuttamat odottamattomat kustannukset. Itselle tosin on jäänyt tässä Fordin tapauksessa kuva, että isompi osa noista hihnavaurioista johtuu kuitenkin siitä, että sinne on jossakin vaiheessa matkan varrella laitettu moottorille/hihnalle sopimatonta öljyä, ja/tai öljynvaihtoväli on venytetty liian pitkäksi. Oli miten oli, niin aiemman viestini pääpointti oli lähinnä kommentoida sitä "Kaikki murheet olisi vältetty ketjulla" -lausuntoasi, että ei se ketjukaan mikään autaaksi tekevä ja ongelmaton ratkaisu ole. Kyllä niidenkin kanssa omat murheensa on.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

m0ndeo kirjoitti: 25 Tammi 2022 20:30 Ootko varma ettei sulla oo jo ketjukone?
Jos on noin uusi?
Muistaakseni tässä oli vielä hihnalla, vaihtui jossain 2019 tienoilla ketjuun? Moottorikoodi SFJK mulla. Täytyy varmistaa kun seuraavan kerran marmoritiskillä asioin.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja focst »

ässäpellot kirjoitti: 25 Tammi 2022 23:16
m0ndeo kirjoitti: 25 Tammi 2022 20:30 Ootko varma ettei sulla oo jo ketjukone?
Jos on noin uusi?
Muistaakseni tässä oli vielä hihnalla, vaihtui jossain 2019 tienoilla ketjuun? Moottorikoodi SFJK mulla. Täytyy varmistaa kun seuraavan kerran marmoritiskillä asioin.
Jos turbo on koneen etupuolella on hihna. Jos turbo on takapuolella on ketju. Ja näissä 100hv buusteissa on käytetty hihna konetta vielä 2021.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jaa ei olisi ketjulla vältetty nykyisiä murheita kun hihnat murenee öljyn joukkoon ja tukkii pumpun sihdin? No ehkä ne ketjut sitten murenee ja tukkii suodattimen niissä sun täydellisesti suunnitelluissa autoissa.
Itse jatkan taivalta nykyisellä ketjulla joka on kohta 300tkm ajettu, ja edellinen oli 410tkm ajettu ketjulla kun auton vaihdoin.
Eipä ole murentunut vielä, vaikka pitkäksi välullä vaihto venynyt öljyillä. Enkä ihan varma ole mitähän siihen edelliseen tuli kaadettua öljyksi, jotain 10w40 moottoriöljyä.
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Aika pommi tuollainen öljyssä uiva hihna tuntuu moottorille olevan. PSA:n pikkukoneessa on vähän vastaava ratkaisu ja ei ole mitään hyvää kuulunut siitäkään. Katkoajo talvella tuntuu lisäävän hihnan kulumista entisestään.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

dr500 kirjoitti: 27 Tammi 2022 06:38 Aika pommi tuollainen öljyssä uiva hihna tuntuu moottorille olevan. PSA:n pikkukoneessa on vähän vastaava ratkaisu ja ei ole mitään hyvää kuulunut siitäkään. Katkoajo talvella tuntuu lisäävän hihnan kulumista entisestään.
Ne kopioi silloin aikanaan idean kun fordilta tuli pieni 3 pyttynen.
Ja kopioivat vielä huonotkin puolet :lol:
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja duckworth »

m0ndeo kirjoitti: 27 Tammi 2022 07:08
dr500 kirjoitti: 27 Tammi 2022 06:38 Aika pommi tuollainen öljyssä uiva hihna tuntuu moottorille olevan. PSA:n pikkukoneessa on vähän vastaava ratkaisu ja ei ole mitään hyvää kuulunut siitäkään. Katkoajo talvella tuntuu lisäävän hihnan kulumista entisestään.
Ne kopioi silloin aikanaan idean kun fordilta tuli pieni 3 pyttynen.
Ja kopioivat vielä huonotkin puolet :lol:
Mitä oon sivusta seuraillu niin PSA:n Puretecissä ainakin itse hihnan vaihto/ajoitus on tehty asentaja ystävällisemmäksi.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ei kai sitä kukaan tuon huonompaa moottoria enään voi tehdä kuin vahingossa. :lol:
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: ecoboost moottori

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ei se niin huono moottori ole jos tarkemmin ajattelee.
RIittävän tehokas, pienellä tehonkäytöllä vie vähän polttoainetta.

Olis voitu luvata vielä moottorin elinikäinen takuu jakohihnalle.
Sehän täyttyy...moottori on loppu kun hihna on loppu. :thumbup:

Valmistaja saa 3-4v välein myytä uuden moottorin tai puolimoottorin a 6000 euroa... sehän on bisnestä!

Vähän kuin sähköautot tulevaisuudessa...tosin niissä elvytyssarja on vielä kalliimpi.
Vastaa Viestiin