ecoboost moottori
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 07 Joulu 2021 00:30
ecoboost moottori
Konerikko ja uuden moottorin etsintä. Mistä kannattaa etsiä?
Re: ecoboost moottori
Kerro edes mikä ecoboost...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: ecoboost moottori
Juu, pikkasen kannattaa panostaa aloitukseen. Auttajia on, mutta heillä kun ei ole sitä ennustajan kristallipalloa.
viewtopic.php?t=47231
Ylin kiinnipinnattu viesti tekniikkafoorumilla jossa kysyit, ohjeistaa perusasiaa:
viewtopic.php?t=47231
Ylin kiinnipinnattu viesti tekniikkafoorumilla jossa kysyit, ohjeistaa perusasiaa:
Selaa ensin osioiden vanhat topikit läpi tai käytä HAE toimintoa apuna. Joku on jo saattanut olla samalla asialla aikaisemmin. Mikäli löydät samasta aiheesta aikaisemmin tehdyn topikin, niin jatka sitä. Jos et kuitenkaan onnistu kohtuullisella selailulla löytämään aihetta, niin esitä kysymyksesi sille tarkoitetussa osiossa. Esim. auton madaltamista koskevat kysymykset alusta osiossa jne.. Kun kysyt,niin muista muotoilla kysymyksesi huolella, kerro tarvittavat tiedot esim. auton malli, vuosimalli, moottoritiedot jne.. Siis mitä tarkempi kysymys sen varmemmin saat vastauksia. Muista myös kiittää avusta kun olet saanut ratkaisun ongelmaan.
Re: ecoboost moottori
Ebäy! Kaikki <kaikki tilavuus- ja tehoversiot> ecoboostin eurovariaatioista tarjolla. Rikkinäiset, ehjät sekä ehkä on ehkä ei- epäselvät.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 07 Joulu 2021 00:30
Re: ecoboost moottori
No joo.. jäi puolitiehen viesti mutta siis kyseessä olisi ecoboost 1,0. Ford c max grande 125heppanen
Re: ecoboost moottori
Asiaa on puitu täällä melko vasta. Oletko selvittänyt, onko konerikko miten vakava? Näitä nimittäin pystyy korjaamaan, jolloin kallis moottorinvaihto ei välttämättä ole pakolla edessä. Tehdasuudet moottorit maksavat Fordin huollon kautta asennettuna n. 8000€. Käytetyt ja tehdaskunnostetut asennettuna n. 4000-5000€ ja vanhan moottorin korjaus (jos siis mahdollista) n. 2000-4000€. Kannattaa siis kysyä jostain moottorikorjaamolta arvio, ellei se kone nyt ole jo avattu ja todettu tuhon omaksi.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: ecoboost moottori
Voisin kantaa korteni kekoon jos olisi moottorikoodikin kerrottu.
Apua kyllä löytyy kun kertoo mahdollisimman tarkat lähtötiedot.
Apua kyllä löytyy kun kertoo mahdollisimman tarkat lähtötiedot.
Re: ecoboost moottori
Tuli hommattua huutokaupasta focus -14 mallia ml.170tkm ,125hp 1.0 ecoboost koodi: M1DA.
Kone naputtaa , kuullostaa että ääni tulisi ehkä kannesta.
Ehkä ensi viikolla pääsen aloittamaan tutkimista ja purkamista.
Kyseisen auton huoltovälit on ajettu pitkäksi (en nyt muista kuinka paljon).
Olen tässä miettinyt miten alkaisin tuota touhuamaan.
Voisi ehkä olla järkevää nostaa kone pois ja purkaa ihan palasiksi , tulisi ainakin kaikki öljykanavat pestyä samalla ja laakerit tarkastettua.
Tai sitten ottaisi kannen irti , katsoisi miltä sylinterit näyttää ja purkaisi öljypumpun ja laittaisi uudet hihnat kone paikallaan , tosin mietityttää kampiakselin ja kiertokankien laakerien kunto.
Mielipiteitä ja vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
Kone naputtaa , kuullostaa että ääni tulisi ehkä kannesta.
Ehkä ensi viikolla pääsen aloittamaan tutkimista ja purkamista.
Kyseisen auton huoltovälit on ajettu pitkäksi (en nyt muista kuinka paljon).
Olen tässä miettinyt miten alkaisin tuota touhuamaan.
Voisi ehkä olla järkevää nostaa kone pois ja purkaa ihan palasiksi , tulisi ainakin kaikki öljykanavat pestyä samalla ja laakerit tarkastettua.
Tai sitten ottaisi kannen irti , katsoisi miltä sylinterit näyttää ja purkaisi öljypumpun ja laittaisi uudet hihnat kone paikallaan , tosin mietityttää kampiakselin ja kiertokankien laakerien kunto.
Mielipiteitä ja vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
Re: ecoboost moottori
Tätä lueskelmalla saa suuntaa projektista: viewtopic.php?p=315515#p315515
Re: ecoboost moottori
1.0 ecoboost ongelmat liittyvät todella usein juuri öljynpaineen tippumiseen (öljyssä uiva jakohihna --> väärät öljyt/öljyjä ei vaihdeta ---> jakohihna alkaa hajoamaan ---> tukkii öljykanavat --- kone sanoo napu napu ylä tai alakerrasta) joten kannattaa avata ja tsekata jos mielenkiintoa löytyy. helpoimmalla pääsee kun ostaa toisen moottorin mutta silloin käytetyn moottorin huoltohistoria pitää olla aukoton.m0ndeo kirjoitti: ↑08 Joulu 2021 21:12 Tuli hommattua huutokaupasta focus -14 mallia ml.170tkm ,125hp 1.0 ecoboost koodi: M1DA.
Kone naputtaa , kuullostaa että ääni tulisi ehkä kannesta.
Ehkä ensi viikolla pääsen aloittamaan tutkimista ja purkamista.
Kyseisen auton huoltovälit on ajettu pitkäksi (en nyt muista kuinka paljon).
Olen tässä miettinyt miten alkaisin tuota touhuamaan.
Voisi ehkä olla järkevää nostaa kone pois ja purkaa ihan palasiksi , tulisi ainakin kaikki öljykanavat pestyä samalla ja laakerit tarkastettua.
Tai sitten ottaisi kannen irti , katsoisi miltä sylinterit näyttää ja purkaisi öljypumpun ja laittaisi uudet hihnat kone paikallaan , tosin mietityttää kampiakselin ja kiertokankien laakerien kunto.
Mielipiteitä ja vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
"harder" is not a very good safeword
Re: ecoboost moottori
Joo taitaa olla paras purkaa koko mylly.
Olen kääntänyt kaikki kivet ja kannot löytääkseni kiertokangen ja kampiakselin laakeripukkien pultteja.
Nyt ilmeisesti jenkeistä löytyi.
Fordilla ei myydä (euroopassa) sieltä saa ainoastaan täydellisen alakerran.
Ebaystä löytyy mm. Saksasta laakeriliuskoja ja mäntä/ rengas sarjoja.
Olen kääntänyt kaikki kivet ja kannot löytääkseni kiertokangen ja kampiakselin laakeripukkien pultteja.
Nyt ilmeisesti jenkeistä löytyi.
Fordilla ei myydä (euroopassa) sieltä saa ainoastaan täydellisen alakerran.
Ebaystä löytyy mm. Saksasta laakeriliuskoja ja mäntä/ rengas sarjoja.
Re: ecoboost moottori
Oletko kysynyt autokoneistamoista osien saatavuutta. Jonkun laitteen osalta kysyin vuosia sitten ja ilmeni, että löytyikin ylikokomäntiä ja laakereita.
Merkkihuollon mukaan osia ei ollut saatavana.
Merkkihuollon mukaan osia ei ollut saatavana.
Re: ecoboost moottori
Fordilla alakerta yli 2000e.
Ebaystä huomattavasti halvemmalla.
Ensisijaisesti tarkoitus on kuitenkin korjata vanha.
Kampiakselin kaulat ovat huomattavasti kovempaa materiaalia kuin laakeriliuskat, joten on hyvä mahdollisuus että menee pelkällä laakerinvaihdolla.
Mutta ääni kuullostaa tulevan kannesta , ja kuuluu erittäin selvästi kun avaa öljykorkin koneen käydessä.
Myös äänen taajuus voisi viitata nokkaan (pyörii puolet hitaammin kuin kampiakseli).
Sitä tässä vaan pohdin , että jos kannesta löytyy selvä vika ja sylinterit näyttävät hyvältä, niin koittaisiko avaamatta alapään laakereita , että tuleeko moottori kuntoon.
Ebaystä huomattavasti halvemmalla.
Ensisijaisesti tarkoitus on kuitenkin korjata vanha.
Kampiakselin kaulat ovat huomattavasti kovempaa materiaalia kuin laakeriliuskat, joten on hyvä mahdollisuus että menee pelkällä laakerinvaihdolla.
Mutta ääni kuullostaa tulevan kannesta , ja kuuluu erittäin selvästi kun avaa öljykorkin koneen käydessä.
Myös äänen taajuus voisi viitata nokkaan (pyörii puolet hitaammin kuin kampiakseli).
Sitä tässä vaan pohdin , että jos kannesta löytyy selvä vika ja sylinterit näyttävät hyvältä, niin koittaisiko avaamatta alapään laakereita , että tuleeko moottori kuntoon.
Re: ecoboost moottori
Onko autossa/moottorissa ollu muuta oiretta kuin tuo naputus?
Korkeapainebensapumppua ajetaan nokka-akselilla, jos sieltä nostinkuppi puhki niin millaista ääntä lie pitää? Ja/tai millaista sivuoiretta aiheuttaa, huipputehon puutetta lie ainakin.
Korkeapainebensapumppua ajetaan nokka-akselilla, jos sieltä nostinkuppi puhki niin millaista ääntä lie pitää? Ja/tai millaista sivuoiretta aiheuttaa, huipputehon puutetta lie ainakin.
Re: ecoboost moottori
Tuo puolimoottori on jopa edullinen koska siinä pääsee pelkällä osien siirrolla.
Suosittelen avaamaan laakerikannet. Koska vikaa on todistetusti ja autolla on ajettu tuollaisena ties kuinka paljon. Ainakin kierokangen laakerit. Jos näyttää virheettömältä niin sitten uusilla liuskoilla kasaan.
Re: ecoboost moottori
En ole muutakuin hakenut auton trailerilla ja kokeillut käyntiin noin minuutin ajaksi , että kuulin itse äänen.
Se on tullut autoliikkeeseen vaihtoautona, ja ollut siellä myynnissä.
Ilmeisesti koeajolla alkanut naputtaa. Eli luultavasti ei ole paljoa ajettu naputtavana.
Öljyvalo ei pala ja sammuu välittömästi käynnistyksen jälkeen.
Saan ehkä sunnuntaina auton talliin kun edellinen projekti saa siirtyä pihalle odottamaan.
Taidan ottaa ensin venttiilikopan irti ja tarkastaa tuon korkeapainepumpun paininkupin.
Jos jotain ilmiselvää löytyy sieltä, niin laitan uuden osan ja kokeilen käyttää uudelleen.
Jos tuntuu että hiljenee täysin , niin teen koeajon ja jos pelaa kaikin puolin niin sitten vaihdan vain molemmat hihnat ja puran ja pesen öljypumpun.
Se on tullut autoliikkeeseen vaihtoautona, ja ollut siellä myynnissä.
Ilmeisesti koeajolla alkanut naputtaa. Eli luultavasti ei ole paljoa ajettu naputtavana.
Öljyvalo ei pala ja sammuu välittömästi käynnistyksen jälkeen.
Saan ehkä sunnuntaina auton talliin kun edellinen projekti saa siirtyä pihalle odottamaan.
Taidan ottaa ensin venttiilikopan irti ja tarkastaa tuon korkeapainepumpun paininkupin.
Jos jotain ilmiselvää löytyy sieltä, niin laitan uuden osan ja kokeilen käyttää uudelleen.
Jos tuntuu että hiljenee täysin , niin teen koeajon ja jos pelaa kaikin puolin niin sitten vaihdan vain molemmat hihnat ja puran ja pesen öljypumpun.
Re: ecoboost moottori
Ihan ensiksi kannattaa mitata öljynpaineet. Jos ok, niin runkolaakerit ja kiertokankien alapäät on kunnossa.
Re: ecoboost moottori
Noniin.
Nyt on kone purettu , ja kakkosen männästä reilu pala lohjennut irti.
Kahdessa sylinterissä kohtalaiset naarmut.
Niin ja öljypumpun siivilä melkein kokonaan tukkeutunut.
Täytyy nyt purkaa venttililit vielä kannesta ja tutkia ne.
Imuventtiilit näyttää ainakin karsealta kun imukanavasta katsoo, aivan hirveässä tervassa.
Nyt on kone purettu , ja kakkosen männästä reilu pala lohjennut irti.
Kahdessa sylinterissä kohtalaiset naarmut.
Niin ja öljypumpun siivilä melkein kokonaan tukkeutunut.
Täytyy nyt purkaa venttililit vielä kannesta ja tutkia ne.
Imuventtiilit näyttää ainakin karsealta kun imukanavasta katsoo, aivan hirveässä tervassa.
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: ecoboost moottori
autoliikkeet tunnistaa probleeman ja auto huutokauppaan jos siinä on arvokkaampi vika...
Yli 120 ajettu litranen egobuusti alkaa olemaan jo muutenkin maineeltaan sellainen että huutokauppaan...muuten se on kuin 70 luvun talon myisi...vastuusta tulee mahahaava...
https://www.is.fi/autot/art-2000008524096.html
mitenhän esim skodan vastaava miniturbo pöristin toimii...
Yli 120 ajettu litranen egobuusti alkaa olemaan jo muutenkin maineeltaan sellainen että huutokauppaan...muuten se on kuin 70 luvun talon myisi...vastuusta tulee mahahaava...
https://www.is.fi/autot/art-2000008524096.html
mitenhän esim skodan vastaava miniturbo pöristin toimii...
Re: ecoboost moottori
Suurin ongelma lienee se kun öljynvaihtovälit ylitetään.
Nyt tulee kyllä satavarmasti öljypohjaan nuohous luukku , josta joka öljynvaihdon yhteydessä putsaan imusiivilän.
Mitenkähän olisi sovitettavissa ketju jakopään osat 18- eteenpäin olevista ecoboosteista.
Pääsisi eroon siitä märkähihnasta.
1.8tdci moottoriin saa muutossarjan, mutta siinähän on alunperin ketju ollutkin.
Jos joku tietää mistä noita osia uudemmasta litrasesta (ketjujakopää) löytyisi ihmeteltäväksi niin vinkkiä kiitos.
Autodocista ei löytynyt mitään.
Koko moottorin päivitys uudempaan ei varmaan onnistu, kun siinä uudessa oli joku sylinterinlepuutus toiminto myös.
Nyt tulee kyllä satavarmasti öljypohjaan nuohous luukku , josta joka öljynvaihdon yhteydessä putsaan imusiivilän.
Mitenkähän olisi sovitettavissa ketju jakopään osat 18- eteenpäin olevista ecoboosteista.
Pääsisi eroon siitä märkähihnasta.
1.8tdci moottoriin saa muutossarjan, mutta siinähän on alunperin ketju ollutkin.
Jos joku tietää mistä noita osia uudemmasta litrasesta (ketjujakopää) löytyisi ihmeteltäväksi niin vinkkiä kiitos.
Autodocista ei löytynyt mitään.
Koko moottorin päivitys uudempaan ei varmaan onnistu, kun siinä uudessa oli joku sylinterinlepuutus toiminto myös.
Re: ecoboost moottori
Yritin hoonata sylintereitä, mutta mittauksissa paljastui vielä , että niissä oli 5 saturaista soikeutta.
Joten keskeytin hoonauksen ja päädyin tilaamaan uuden alakerran.
Olin vetänyt rajan siihen , että jos porauttaa tarvitsee , niin sitten tulee uusi puolimoottori.
Täytyy vielä tilailla tiivisteitä ja muita osia.
Joten keskeytin hoonauksen ja päädyin tilaamaan uuden alakerran.
Olin vetänyt rajan siihen , että jos porauttaa tarvitsee , niin sitten tulee uusi puolimoottori.
Täytyy vielä tilailla tiivisteitä ja muita osia.
Re: ecoboost moottori
Mistä kohdin puuttui pala, helmasta? Ja oliko moinen naputuksen syy vai oliko välystä kiertokangessa tms?
Taitaa olla suorasuihkun probleemi yleisemminkin kun ei bensalla putsata imukanavaa.mondeo kirjoitti:Imuventtiilit näyttää ainakin karsealta kun imukanavasta katsoo, aivan hirveässä tervassa.
Re: ecoboost moottori
Näitä kun lukee niin ei voi muuta kuin ihmetellä, mikä ajaa insinöörin laittamaan jakohihnan öljytilaan???
5 satku soikeutta ei käytännössä tee juuri mitään, mittasitko stressilevyllä vai ilman?
Paljon soikeampiakin pyttyjä nähnyt ja öljyn syönti ollut minimaalista, täysin sallituissa rajoissa.
Nykyiset moottorit on kaikki enemmän ja vähemmän sylinterit soikeina avauksen jälkeen ilman kantta. Kaikki on niin ohkasta ja kevyttä, pitäisi nipussa päästä mittaamaan mutta eihän se onnistu. Parempi kun ei paljon mittaile, tulee vaan paha mieli. Jos näyttää hyvälle niin nippuun ja kovaa ajoa, ei se kauan kestä kuitenkaan.
5 satku soikeutta ei käytännössä tee juuri mitään, mittasitko stressilevyllä vai ilman?
Paljon soikeampiakin pyttyjä nähnyt ja öljyn syönti ollut minimaalista, täysin sallituissa rajoissa.
Nykyiset moottorit on kaikki enemmän ja vähemmän sylinterit soikeina avauksen jälkeen ilman kantta. Kaikki on niin ohkasta ja kevyttä, pitäisi nipussa päästä mittaamaan mutta eihän se onnistu. Parempi kun ei paljon mittaile, tulee vaan paha mieli. Jos näyttää hyvälle niin nippuun ja kovaa ajoa, ei se kauan kestä kuitenkaan.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: ecoboost moottori
Näistä mäntävaurioista saa silloin tällöin lukea.m0ndeo kirjoitti: ↑10 Tammi 2022 12:24 Noniin.
Nyt on kone purettu , ja kakkosen männästä reilu pala lohjennut irti.
Kahdessa sylinterissä kohtalaiset naarmut.
Niin ja öljypumpun siivilä melkein kokonaan tukkeutunut.
Täytyy nyt purkaa venttililit vielä kannesta ja tutkia ne.
Imuventtiilit näyttää ainakin karsealta kun imukanavasta katsoo, aivan hirveässä tervassa.
Mun veikkaus on se, että moottorissa ei ole yhtään reserviä mekaanisen kestävyyden suhteen ja konetta ajetaan koko ajan nakutuksen rajalla.
Siinä ei tarvi paljon mennä pieleen kun nakutus pilkkoo männän.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci