Sivu 1/2

Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 05 Joulu 2021 15:54
Kirjoittaja Pertzack
Kuga dieseliin tuli nyt pakkasella info-tekstiä, että olis vettä polttoaineessa ja huoltoon pitäis mennä pikaisesti. Tarkoittaakohan tuo, että polttoainesuodatin olis vaihdon tarpeessa?
Määräaikaishuolto olis aika lähellä ehkä kk:n päästä, mutta arvaako tuolla ajella sitä ennen kovilla pakkasilla?

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 05 Joulu 2021 16:33
Kirjoittaja Renee
Eipä tuolla kannata ajella muuta kuin vie sellaiseen huoltoon jossa kyseinen ongelma poistuu. Kuinka vanha auto lnko takuu vie sitten sellaiseen paikkaan jossa takuu säilyy oikeat hyvät osat ja työ tehdään oikein. Koska viimeksi suodatin vaihdettu ja ajat aina täydellä tankilla kun tarkkailet. Samoin isoilta huoltoasemilta tankkaus että dieseli on puhdasta tavaraa.

Tuossa in foa.https://autokasikirja.fi/vedenerottimen-merkkivalo/

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 05 Joulu 2021 17:22
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Pertzack kirjoitti: 05 Joulu 2021 15:54 Kuga dieseliin tuli nyt pakkasella info-tekstiä, että olis vettä polttoaineessa ja huoltoon pitäis mennä pikaisesti. Tarkoittaakohan tuo, että polttoainesuodatin olis vaihdon tarpeessa?
Määräaikaishuolto olis aika lähellä ehkä kk:n päästä, mutta arvaako tuolla ajella sitä ennen kovilla pakkasilla?
Jos mikään muu ei auta niin laskee vedet pois sieltä suodattimesta. Jos siellä sellainen musta kierrettävä vedenpoistoventtiili pohjassa on?

Kohdasta 0:20 ->, kuvan alalaidassa.

https://youtu.be/ZuPJsVnUXp4?t=22

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 07 Joulu 2021 12:09
Kirjoittaja Taunusautomaatti
taas ollut siis vettä sisältävää dieseliä tarjolla...huoltamot ei sitä myönnä koskaan.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 07 Joulu 2021 19:04
Kirjoittaja Tessu200
Eikä monessa paikassa mitään huoltamoa edes ole enää,kylmäasemien tarjoiluista ei taida saada tolkkua ennen kun alkaa valituksia tulla tiheään.
En tiedä mistä porukka sitä vettä tankkaa kun ei meillä ainakaan siitä ole ollu onglmia, tai ainakaan ei ole voitu paikallistaa käyntihäiriöitä polttoaineen jakeluun.
Enempi tiedän että on ongelmia ollu likasten tankkien ja suodattimien vuoksi ajokalustoissa,nekin kun voi joskus katella läpi.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 00:10
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tessu200 kirjoitti: 07 Joulu 2021 19:04 Eikä monessa paikassa mitään huoltamoa edes ole enää,kylmäasemien tarjoiluista ei taida saada tolkkua ennen kun alkaa valituksia tulla tiheään.
En tiedä mistä porukka sitä vettä tankkaa kun ei meillä ainakaan siitä ole ollu onglmia, tai ainakaan ei ole voitu paikallistaa käyntihäiriöitä polttoaineen jakeluun.
Enempi tiedän että on ongelmia ollu likasten tankkien ja suodattimien vuoksi ajokalustoissa,nekin kun voi joskus katella läpi.
Viime talvena löytyi paikallisen Nesteen kylmäasemalta. Kahteen kertaan tyhjensin vedet polttoainesuodattimesta varoitusvalon jälkeen. Sen jälkeen toimi moitteetta.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 08:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
väittävät että se vesi ilmestyy mystisesti sinne tankkiin. Mutta siellä isossa tankissa kuulemma ei voi mitenkään olla.... buahaha.... eivät ole kait koskaan nähneet kun ison tankin pohjalietteitä poistetaan... :D

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 08:37
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Joulu 2021 08:14 väittävät että se vesi ilmestyy mystisesti sinne tankkiin. Mutta siellä isossa tankissa kuulemma ei voi mitenkään olla.... buahaha.... eivät ole kait koskaan nähneet kun ison tankin pohjalietteitä poistetaan... :D
Dieselpolttoaineen ongelmista, mm. vedestä, kattava kuvaus:

https://hydac.fi/wp-content/uploads/202 ... -estaa.pdf

Tuosta syystä olen ylihuoltanut polttoainesuodattimien osalta ja käyttävät vain laatumerkkejä. Vaihtoväli sama kuin moottoriöljyllä eli 10 000km.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 09:11
Kirjoittaja Renee
Mk3Mondeo kirjoitti: 08 Joulu 2021 08:37
Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Joulu 2021 08:14 väittävät että se vesi ilmestyy mystisesti sinne tankkiin. Mutta siellä isossa tankissa kuulemma ei voi mitenkään olla.... buahaha.... eivät ole kait koskaan nähneet kun ison tankin pohjalietteitä poistetaan... :D
Dieselpolttoaineen ongelmista, mm. vedestä, kattava kuvaus:

https://hydac.fi/wp-content/uploads/202 ... -estaa.pdf

Tuosta syystä olen ylihuoltanut polttoainesuodattimien osalta ja käyttävät vain laatumerkkejä. Vaihtoväli sama kuin moottoriöljyllä eli 10 000km.
Paljon niitä kilometrejä tulee kun noi tiuhaan polttoainesuodatin joutuu vaihtaa. Kun noilla dieseleillä ajetaan tuttu ajaa 120tkm vuodessa joten tuolla kaaviolla kerran kuussa huoltohommia?

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 09:39
Kirjoittaja Taunusautomaatti
yhden transiitin polttoainesuodatin ilmoitti olevansa vaihtokunnossa noin 190tkm lukemissa. Siinä on näyttö joka kertoo tukkeuma-asteen ja vaihtotarpeen.
Tuona aikana läpi oli mennyt noin 1900*13.5l = 25600 litraa dieseliä.

Henkilöautoihin on tullut vaihdettua parin vuoden välein eli 50-60tkm. Tällöin litroja mennyt läpi noin 2750l.

Eri asia on sitten jos jakeluyhtiön tankista tulee vettä ja limaa niin eihän se silloin toimi noinkaan kauaa...

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 16:46
Kirjoittaja saksoboy
Itse asiassa dieseli tai ainakin osa nykydieseleistä toimii sillee et polttoainetta pumpataan kokoajan enemmän kuin mitä suuttimet tarvittee eli ylimääräinen palautuu tankille joten laskennallisesti polttoainetta on suodattunut enemmänkin kuin mitä kulutus ilmoittaa.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 22:29
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 08 Joulu 2021 09:11
Mk3Mondeo kirjoitti: 08 Joulu 2021 08:37

Dieselpolttoaineen ongelmista, mm. vedestä, kattava kuvaus:

https://hydac.fi/wp-content/uploads/202 ... -estaa.pdf

Tuosta syystä olen ylihuoltanut polttoainesuodattimien osalta ja käyttävät vain laatumerkkejä. Vaihtoväli sama kuin moottoriöljyllä eli 10 000km.
Paljon niitä kilometrejä tulee kun noi tiuhaan polttoainesuodatin joutuu vaihtaa. Kun noilla dieseleillä ajetaan tuttu ajaa 120tkm vuodessa joten tuolla kaaviolla kerran kuussa huoltohommia?
Sinun tuttusi ei aja minun autollani eikä korjaa niitä vikoja mitä siihen tulee.

On totta, että öljynsuodattimellakin voi ajaa kymmeniatuhansia kilometrejä. Jos kokee sen tarpeelliseksi.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 08 Joulu 2021 22:41
Kirjoittaja Mk3Mondeo
saksoboy kirjoitti: 08 Joulu 2021 16:46 Itse asiassa dieseli tai ainakin osa nykydieseleistä toimii sillee et polttoainetta pumpataan kokoajan enemmän kuin mitä suuttimet tarvittee eli ylimääräinen palautuu tankille joten laskennallisesti polttoainetta on suodattunut enemmänkin kuin mitä kulutus ilmoittaa.
Tuolla tavalla dieselit ovat aina toimineet ja nykyään myös kaikki bensakoneet koska polttoaineen suihkutus/-ruiskutus vaatii tasaisen paineen jolloin järjestelmissä on paluukierto.
Samasta syystä diesel toimii käynnissä ollessaan polttoaineella jolla se ei välttämättä enää lähtisi kylmänä käyntiin hyytymisen vuoksi kun paluukierto lämmittää hieman tankin sisältöä.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 08:43
Kirjoittaja Taunusautomaatti
dieseliä on tietty pumpattu enempi mutta tuo laskelmassani oli auton käyttämä diesel määrä.

Jos sama tippa on mennyt jo läpitte niin ei sitä toisene kertaan lasketa...se on jo putsattu sillon.... ;)

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 10:34
Kirjoittaja saksoboy
Jos nyt aloittajalle vastaisin ihan niin kannattaa vaihtaa suodatin. Vesi tietenkin jäätyy pakkasilla ja sen vuoksi kasvaa riskit että jotain rikkoutuu. Suodattimen vaihtoväliin toteaisin että mielellään liian usein kuin liian harvoin. Itse omakohtaisesti vaihdan vähintään joka toisen öljynvaihdon aikana. Joskus useamminkin jos siltä tuntuu.

Ja jos ajatellaan mistä sinne polttoaineen sekaan tulee sitä vettä niin kondensaatio on suurella todennäköisyydellä se syyllinen. Joko siellä autossa syntyy tankissa kondensaation vaikutuksesta veden tiivistymistä taikka ihan missä tahansa vaiheessa kun se polttoaine siirretään jalostamolta auton tankkiin. Yleensä nämä määrät ovat häviävän pieniä jotka auton suodattimen vedentunnistin jo huomaa, silloin ei niistä haittaa kerkiä tulemaan. Kaikissa autoissa ei ole vedentunnistinta suodattimissa jolloin riski veden suhteen kasvaa jos suodatinta ei vaihdeta riittävän usein.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 11:22
Kirjoittaja tikola
saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2021 10:34 Suodattimen vaihtoväliin toteaisin että mielellään liian usein kuin liian harvoin. Itse omakohtaisesti vaihdan vähintään joka toisen öljynvaihdon aikana. Joskus useamminkin jos siltä tuntuu.
Tuosta olen samaa mieltä, mutta joka toinen öljynvaihto tuntuu aika paljolta - riippuen mikä se öljynvaihdon väli on. Itsellä öljyt vaihdetaan 10-15tkm välein ja polttoainesuodatin joka toinen syksy. Eli minä menen kolme neljä viiskin öljynvaihtoa yhdellä polttoainesuodattimella.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 12:05
Kirjoittaja Renee
Toivottavasti kysyjä käy foorumilla ja lukee mitä on suositeltavaa ja vastaa mitä sitten teki että ongelma poistui. Kun vesi on aika huono voiteluaine se saa railpumpusta niitä rautalastuja aikaiseksi

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 18:27
Kirjoittaja Tessu200
Ruiskukoneisiinhan pitäisi AINA vaihtaa polttoaineensuodatin kerta vuoteen mielummin juuri ennen talvea oli sitten kyse niin bensa kuin dieselkoneestakin koska ei se vesi siellä bensaruiskussakaan hyvää tee.
Noin kun toimii ei pitäs olla ongelmia jos ei sitten vettä jostain sekaan tankata.
Niin tietääköhän kukaan missään että putsataanko noita jakelutankkeja koskaan? ja onko niissä millaisia suodattimia?
Kun taas kodin lämmitysöljysäiliö tulee puhdistuttaa/tarkistuttaa 5vuoden välein.
Samaa harmaata-aluetta tuntuu olevan viljelijöiden tilatankit,eipä oel kukaan koskaan suotunut kertomaan onko niitä koskaan tarkisteltu tai että pitääkö yleensäkkään tarkistaa?
Mietityttää vaan että yksityisellä pirun tarkat säännöt mutta tuntuu että mitä isompi yrittäjä niin ei sen väliä...ja sitten tapellaan kuka korvaa.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 20:04
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Aiemmin talviaikaan lisättiin bensakoneisiin tankkauksen yhteydessä silloin tällöin Masinolia (=etanolia) jotta tankissa oleva kosteus/vesi poistuisi polttoaineen mukana. Nykyään se ei ole tarpeen kun 98E:kin on etanolia max. 5% ja 95E max. 10%.

Polttoainesuodattimen vaihto on asiaa bensakoneissakin koska epäpuhtaudet (hiekka/savi, yms) jäävät suodattimeen mutta kuormittavat suodatinelementtiä jatkuvasti paineenvaihteluiden takomana ja jossakin vaiheessa menevät siitä läpi.

Vanha nyrkkisääntö on ettei pidä koskaan mennä mittarille jos tankkiauto on täyttämässä asemalla säiliöitä koska silloin kaikki roina kiertää säiliöissä virtauksen voimasta.
Maatiloilla on enenevässä määrin ollut leväongelmaa biodieselin käytön seurauksena. Kuten myös muuallakin ajoneuvoissa. Pitkälti siksi en koskaan enää tankkaa biodieseliä.

https://www.youtube.com/watch?v=0phE-t7ddH8

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 09 Joulu 2021 21:53
Kirjoittaja saksoboy
tikola kirjoitti: 09 Joulu 2021 11:22
saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2021 10:34 Suodattimen vaihtoväliin toteaisin että mielellään liian usein kuin liian harvoin. Itse omakohtaisesti vaihdan vähintään joka toisen öljynvaihdon aikana. Joskus useamminkin jos siltä tuntuu.
Tuosta olen samaa mieltä, mutta joka toinen öljynvaihto tuntuu aika paljolta - riippuen mikä se öljynvaihdon väli on. Itsellä öljyt vaihdetaan 10-15tkm välein ja polttoainesuodatin joka toinen syksy. Eli minä menen kolme neljä viiskin öljynvaihtoa yhdellä polttoainesuodattimella.
Kilometrejä itelle tulee 40-50k vuoteen ja öljynvaihto 15k eli vähintään kerran vuoteen vaihtuu naftasuodatin jos joka toisella öljynvaihdolla vaihtuu naftasuodatinkin. Ennen talven tuloa ainakin pyrin vaihtamaan.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 10 Joulu 2021 07:41
Kirjoittaja Temmi
Tessu200 kirjoitti: 09 Joulu 2021 18:27 Ruiskukoneisiinhan pitäisi AINA vaihtaa polttoaineensuodatin kerta vuoteen mielummin juuri ennen talvea oli sitten kyse niin bensa kuin dieselkoneestakin koska ei se vesi siellä bensaruiskussakaan hyvää tee.
Noin kun toimii ei pitäs olla ongelmia jos ei sitten vettä jostain sekaan tankata.
Niin tietääköhän kukaan missään että putsataanko noita jakelutankkeja koskaan? ja onko niissä millaisia suodattimia?
Kun taas kodin lämmitysöljysäiliö tulee puhdistuttaa/tarkistuttaa 5vuoden välein.
Samaa harmaata-aluetta tuntuu olevan viljelijöiden tilatankit,eipä oel kukaan koskaan suotunut kertomaan onko niitä koskaan tarkisteltu tai että pitääkö yleensäkkään tarkistaa?
Mietityttää vaan että yksityisellä pirun tarkat säännöt mutta tuntuu että mitä isompi yrittäjä niin ei sen väliä...ja sitten tapellaan kuka korvaa.
Jakeluaseman tankit putsataan 5/10 vuoden välein. Mittareissa on myös suodattimet.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 10 Joulu 2021 10:31
Kirjoittaja tikola
saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2021 21:53 Kilometrejä itelle tulee 40-50k vuoteen ja öljynvaihto 15k eli vähintään kerran vuoteen vaihtuu naftasuodatin jos joka toisella öljynvaihdolla vaihtuu naftasuodatinkin. Ennen talven tuloa ainakin pyrin vaihtamaan.
Kilsoja tuplamäärä minun tahtiin verrattuna. Itsellä ei ole koskaan ollut omissa dieseleissä suodatinongelmia tällä joka toinen syksy tahdilla. Minusta joka toinen öljynvaihto on aika paljon, mutta toki polttoainesuodatin on oikeasti syytä sännöllisesti vaihtaa - tahti on sitten vähän jokaisen oma asia. Ja myös asuinseutukysymys, eli täällä eteläsuomessa ei kovia pakkasia ja vettä kondensoivaa keliä ihan niin paljoa ole, kuin pohjoisemmassa. Mutta tuo tankista tuleva sakka on kyllä kaikkien murhe tasapuolisesti.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 10 Joulu 2021 12:14
Kirjoittaja Peta
Joka toinen vuosi vaihdan suodattimen 1,6tdci saattaa olla turhan tiuhaan, mutta tuossa on kortiton tankkaus ja sieltä menee lunta ja vettä ja muuta likaa tankkiin koska välillä se tankin reikä täynnä lunta ja sitä saa välillä kaivaa puhtaaksi.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 10 Joulu 2021 12:31
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tuossa suodattimien vaihdossa yleisestikin on syytä muistaa ettei autossa ole mitään järjestelmää joka suojaisi liian pitkältä vaihtoväliltä ja siitä aiheutuvat vahingot tulevat viiveellä korkeapainepumppuun/ruiskutussuuttimiin.
Ford Mondeo 2.0 TDCI:n Delhphin suuttimet ovat erityisen nirsoja ja vaurioituvat herkästi. Jopa niin ettei kerran irroitettuja suuttimia tahdo enää saada toimimaan uudelleenasennuksen jälkeen. Siksi ennaltaehkäisevä huolto eli puhdas polttoaine on erityisen tärkeää. Voisi verrata siihen ettei vaihda vessapaperia ennen kuin vanha on kulunut puhki.

Autojen öljynpainevaroituksista omakohtainen kokemus on miten moottori kävi hyvin ja tasaisesti, ei varoitusvaloja eikä vikakoodeja vaikka kampiakselin toinen päittäislaakkeri oli tippunut öljypohjaan. Sitä ennen se oli tuhonnut sylinterilohkon laakeripedin sekä kampiakselin. Ei öljynpainevaroitusta.

Re: Info: vettä polttoaineessa

Lähetetty: 10 Joulu 2021 13:40
Kirjoittaja saksoboy
tikola kirjoitti: 10 Joulu 2021 10:31
saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2021 21:53 Kilometrejä itelle tulee 40-50k vuoteen ja öljynvaihto 15k eli vähintään kerran vuoteen vaihtuu naftasuodatin jos joka toisella öljynvaihdolla vaihtuu naftasuodatinkin. Ennen talven tuloa ainakin pyrin vaihtamaan.
Kilsoja tuplamäärä minun tahtiin verrattuna. Itsellä ei ole koskaan ollut omissa dieseleissä suodatinongelmia tällä joka toinen syksy tahdilla. Minusta joka toinen öljynvaihto on aika paljon, mutta toki polttoainesuodatin on oikeasti syytä sännöllisesti vaihtaa - tahti on sitten vähän jokaisen oma asia. Ja myös asuinseutukysymys, eli täällä eteläsuomessa ei kovia pakkasia ja vettä kondensoivaa keliä ihan niin paljoa ole, kuin pohjoisemmassa. Mutta tuo tankista tuleva sakka on kyllä kaikkien murhe tasapuolisesti.
jos puhutaan auton polttoaine tankista kondension näkökulmasta niin pahin sää taitaa olla loppukesästä syksyyn eikä talvella. silloin ilmankosteus on korkealla ja lämpötila vaihtelu päivän ja yön välillä kasvaa jolloin tankin sisällä oleva hieman lämmin kostea ilman kohtaa tankin ulkoseinän joka jäähtyy ulkoilman kylmetessä.
Joten jos oletetaan että eräänä syyspäivänä vielä sattuu 20 astetta olemaan lämpöä ja RH on 80% ja oletetaan että tankin ilmatila on juurikin sama sillä hetkellä. Sitten aurinko laskee, alkaa lämpötila tippumaan niin että tankin ulkopuolella on 16 astetta niin silloin tankin seinämässä ollaan menty jo tilanteeseen missä RH on 100% eli kosteus alkaa muodostumaan sisäpuolelle.

Tämähän on tietenkin on erittäin kärjistetty tilanne mutta ei mahdoton.