Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
rimpjar
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2021 20:30

Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Niin tuossa seurannut tuota työmatka autoa ja koko kesä meni keskikulutusmittarin mukaan 4.2-4.3l/100km ja nyt ilmojen kylmetessä on keskikulutus mittarikin noussut samaan tahtiin elikkä nyt muutaman asteen miinuksella niin kulutus on noussut tuonne 4.6-4.7l/100km. Ajot on tuolla autolla pysynyt samana elikkä 150km päivässä työmatkaa ja renkaat on samat kitkat. Auto on focus 1.6 tdci 90hv 2012. :o
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tuo on hyvin maltillinen kulutuksen nousu.

Mondeo mk3 aut. TDCI:ssä on erilaisia öljyjä noin 16 litraa joista suurin osa vaatii toimiakseen normaalisti lämpenemisen. Lisäksi vielä moottorissa oleva jäähdytysneste (noin 5L -6L). Edelleen vielä vetoakselit ja pyöränlaakerit.
Sitä ennen pyörintävastus on suurempaa ja siten myös polttoaineen kulutuksen nousu.

Lyhyemmällä matkalla, noin 6km - 7km, moottori ehtii juuri ja juuri lämmetä joten käytännössä kaikki ajo tapahtuu kylmällä koneella.
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja juhe »

Ilmanvastus myös kasvaa lämpötilan laskiessa, vaikka liikkeelle pääsisi jo valmiiksi lämpimällä koneella. Jos kylmästä starttaa, niin taitaa tuon lisäyksen havaitseminen olla vaikeata.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eberi/webasto siellä tohisee ja vie oman osansa...0.5 litraa tunnissa
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Jos kulutuksen nousu on luokkaa 0.4 L/100 niin en olisi yhtään huolestunut. Toi 4 desin nousu nyt menee jo minkä tahansa muuttujan nimiin
"harder" is not a very good safeword
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Ja kun ilma kylmenee jään ja lumen puolelle, niin kitka pienenee ja rengas "sutii" tasaisellakin ajolla jonkun promillen.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
indy
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Kesä 2021 23:08

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja indy »

Tämäkö nousu tullut mahdollisesti kun tankattu talvidieseliä?se on paljon lurumpaa(notkeempaa) niin viepi enemmän🙈
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Interestingly, the message author has not been seen since he posted this message on November, the 30th.

Can't get a grasp how car consumption increasing 10% during winter would be news to anyone.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Eilen tankattu auto, ajo pääosin melko lyhyttä (noin 10km) ajoa ja tällä tankillisella reilun -10C° pakkasella. Kulutus meni hieman yli 9L/100km kun nollakeleillä on ollut reilu 8.3L/100km.

Tuon kulutuseron huomaa jo liikkeelle lähdettäessä kun auto tuntuu kulkevan ensimmäiset kilometrit kuin ylämäkeen.

Tosiaan, talvilaatu diesel on hieman heikompi energiasisällön suhteen. Ero on joitakin prosentteja max. ja omaan autoon suhteutettuna kulutus voi suurentua noin 2dl verrattuna kesälaatuun
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Matka-ajon kannalta tärkein tekijä on jäänyt listaamatta: Renkaiden suurempi hystereesihäviö matalissa lämpötiloissa.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Tuo kulutuksen nouseminen kylmällä ihan normaali ilmiö,turha sitä ihmetellä on moni seikka nostaa sillon kulutusta.
raskaampi keli,karkeakuvioisemmat renkaat,kylmä ilma,vanhemmassa kalustossa vielä kylmempänä käyvä moottorikin,samoin onko esilämmitetty vai ei jne
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

riikomi kirjoitti: 24 Joulu 2021 10:40 Matka-ajon kannalta tärkein tekijä on jäänyt listaamatta: Renkaiden suurempi hystereesihäviö matalissa lämpötiloissa.
Hieno ilmaisu, jota en ymmärrä, mutta joka liikkeelle lähdossä liukkaalla kummi sutii jonkin prosentin ja perille pääsy vaatii enemmän polttoainetta.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

^Hystereesihäviö on se fysikaalinen ilmiö, joka aiheuttaa mm. renkaan vierinvastuksen.

Tarkoittaa siis sitä, että vaikka kiinteän kappaleen muodonmuutos mekaanisessa kuormituksessa olisikin palautuva, niin muodon palautuessa ei saada takaisin ihan samaa määrää energiaa kuin mitä muodonmuutoksen aikaansaamisessa on tarvittu.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

riikomi kirjoitti: 25 Joulu 2021 19:04 ^Hystereesihäviö on se fysikaalinen ilmiö, joka aiheuttaa mm. renkaan vierinvastuksen.

Tarkoittaa siis sitä, että vaikka kiinteän kappaleen muodonmuutos mekaanisessa kuormituksessa olisikin palautuva, niin muodon palautuessa ei saada takaisin ihan samaa määrää energiaa kuin mitä muodonmuutoksen aikaansaamisessa on tarvittu.
Siksipä kovalla renkaalla kulkee kevyemmin. Tuo oli siis tieteellinen termi sille. Polkupyörällä sen huomaa helposti.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Löysä tyhjä rengas on kuin ajaisi koko ajan ylämäkeen...siinähän on se kuoppa... ;)
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

OT: Mitäpä tuota hirveemmin spekuloimaan, karkeasti otettuna, suuri rengaspaine keventää vierintävastusta mutta heikentää (mekaanista)pitoa, kun taas matala rengaspaine tekee toisinpäin.

Itse tykkään säätää rengaspaineen mieluummin yläkanttiin katuautossa, niin rungot kestää paremmin, pitoa toistaiseksi riittänyt arkiajoon, jos ei vaan tahallisesti heitä perää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eikös se nykyautoissa ole se tietokone joka paineita valvoo?
Ei kai niitä voi ihan mielin määrin ainakaan uudemmissa autoissa nostaa/laskea?
Näin ne viisaat mulle kertoilee että ei tartte huolehtia kunhan lisää jos kone kertoo.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tessu200 kirjoitti: 28 Joulu 2021 15:52 Eikös se nykyautoissa ole se tietokone joka paineita valvoo?
Ei kai niitä voi ihan mielin määrin ainakaan uudemmissa autoissa nostaa/laskea?
Näin ne viisaat mulle kertoilee että ei tartte huolehtia kunhan lisää jos kone kertoo.
Siis TPMS:hän yleensä hälyttää sitten kun sinne aiemmin kalibroitu paine alkaa heittää. Eli laitat sen 2,5 bar ja kalibroit sille järjestelmän, jos rengas tuosta vajuu syttyy valo tai tulee ilmoitus. Nissaneissa sen määrän saa syöttää nykyään yhden desimaalin tarkkuudella ja toisinaan joissakin esim. VAG-konsernin vehkeet, vaan resetoidaan vahti kun ilmat on ensin katsottu renkaista.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

duckworth kirjoitti: 28 Joulu 2021 16:00
Tessu200 kirjoitti: 28 Joulu 2021 15:52 Eikös se nykyautoissa ole se tietokone joka paineita valvoo?
Ei kai niitä voi ihan mielin määrin ainakaan uudemmissa autoissa nostaa/laskea?
Näin ne viisaat mulle kertoilee että ei tartte huolehtia kunhan lisää jos kone kertoo.
Siis TPMS:hän yleensä hälyttää sitten kun sinne aiemmin kalibroitu paine alkaa heittää. Eli laitat sen 2,5 bar ja kalibroit sille järjestelmän, jos rengas tuosta vajuu syttyy valo tai tulee ilmoitus. Nissaneissa sen määrän saa syöttää nykyään yhden desimaalin tarkkuudella ja toisinaan joissakin esim. VAG-konsernin vehkeet, vaan resetoidaan vahti kun ilmat on ensin katsottu renkaista.
Noissa rengasvahdeissa käytetään kahta eri tapaa tunnistaa tyhjenevä rengas, aktiivinen ja passiivinen.
Aktiivi järjestelmä valvoo juurikin renkaan todellista painetta ja vaatii jonkinlaisen painesensorin joka renkaaseen.
Passiivi järjestelmä valvoo abs sensorien kautta renkaiden pyörintänopeutta tai tässä tapauksessa tarkemmin sanottuna renkaan piirin pituutta ja hälyttää kun jonkin renkaan pyörimismäärä muuttuu kalibroidusta arvosta liikaa ja tämän vuoksi sinne ei pystykkään syöttämään mitään valmiita paineita, passiivijärjestelmän hyvä puoli on sen helppous ja halpuus koska järjestelmä ei vaadi mitään lisäosia vaan kykenee toimimaan auton abs sensorien datan varassa.
Molempia järjestelmiä käytetään hyvin laajalti joten ei pysty sanomaan pelkän merkin perusteella kumpi järjestelmä on kyseessä. Toki uudemmissa autoissa suositaan enemmän aktiivista koska se tuottaa tarkempaa dataa renkaiden paineesta.

Mutta itse alkuperäiseen "ongelmaan" kommentoiden sanon että omasta mielestä suurin yksittäinen kulutuksen kasvu tulee talvella ihan moottorin tavoitelämpötilan hitaammasta saavuttamisesta. Tässä siis otetaan huomioon ihan öljyjen lämpeneminen niin moottorin kuin vaihteiston sekä pakokaasuja käsittelevien osien lämpeneminen.
"harder" is not a very good safeword
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Polttoaineen kulutuksen kasvu ilmojen kylmetessä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

saksoboy kirjoitti: 28 Joulu 2021 22:06
duckworth kirjoitti: 28 Joulu 2021 16:00 Siis TPMS:hän yleensä hälyttää sitten kun sinne aiemmin kalibroitu paine alkaa heittää. Eli laitat sen 2,5 bar ja kalibroit sille järjestelmän, jos rengas tuosta vajuu syttyy valo tai tulee ilmoitus. Nissaneissa sen määrän saa syöttää nykyään yhden desimaalin tarkkuudella ja toisinaan joissakin esim. VAG-konsernin vehkeet, vaan resetoidaan vahti kun ilmat on ensin katsottu renkaista.
Noissa rengasvahdeissa käytetään kahta eri tapaa tunnistaa tyhjenevä rengas, aktiivinen ja passiivinen.
Aktiivi järjestelmä valvoo juurikin renkaan todellista painetta ja vaatii jonkinlaisen painesensorin joka renkaaseen.
Passiivi järjestelmä valvoo abs sensorien kautta renkaiden pyörintänopeutta tai tässä tapauksessa tarkemmin sanottuna renkaan piirin pituutta ja hälyttää kun jonkin renkaan pyörimismäärä muuttuu kalibroidusta arvosta liikaa ja tämän vuoksi sinne ei pystykkään syöttämään mitään valmiita paineita, passiivijärjestelmän hyvä puoli on sen helppous ja halpuus koska järjestelmä ei vaadi mitään lisäosia vaan kykenee toimimaan auton abs sensorien datan varassa.
Molempia järjestelmiä käytetään hyvin laajalti joten ei pysty sanomaan pelkän merkin perusteella kumpi järjestelmä on kyseessä. Toki uudemmissa autoissa suositaan enemmän aktiivista koska se tuottaa tarkempaa dataa renkaiden paineesta.
Järjestelmä jossa paineanturi suoraan vanteessa on tarkemmin otettuna suorajärjestelmä ja ABS-anturien kautta valvovasta käytetään myös nimeä epäsuorajärjestelmä. Enkä väittänyt missään kohtaa että kaikissa volkkareissa olisi tuo epäsuoravalvonta vaan sanoin esimerkiksi. Enkä oikein muutenkaan ymmärtänyt mistä asiasta olet eri mieltä paineen kalibroinnin suhteen kun toistat vaan saman mitä mä jo kirjoitin, eli kun paine muuttuu kalibroidusta TPMS hälyttää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin