Sivu 1/1
Transun 2.0td o
Lähetetty: 17 Marras 2021 21:14
Kirjoittaja Ford5000
No hei vaan kaikille, olisko kenelläkään tietoo transitin venttiilien säädöstä? Luulen että omassa kantaa imu vena,

(lotkottaa) imusarjassa ja lähtee vaikeesti käymään, kiitos

nii auto ransu 2.0 td vm 2001
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 18 Marras 2021 18:58
Kirjoittaja Renee
Onko kysyjällä tämä moottori autossa.
https://ford.7zap.com/fi/transport/97/6 ... 080/65408/
Mittaa välykset ja jos pitää säätä niin säätölevyillä se hoidetaan. Kylmä moottori välykset (0.25-0.31mm)
Linkki korjailuun ja olet kiltisti öljyjä vaihdellut vain kuinka on. Jakoketju on kunnossa ja kiristin ettei sieltä ääntä kuulu.
https://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Maz ... e_Lash.htm
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 19 Marras 2021 00:25
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: ↑18 Marras 2021 18:58
Mittaa välykset ja jos pitää säätä niin säätölevyillä se hoidetaan. Kylmä moottori välykset (0.25-0.31mm)
Linkki korjailuun ja olet kiltisti öljyjä vaihdellut vain kuinka on. Jakoketju on kunnossa ja kiristin ettei sieltä ääntä kuulu.
https://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Maz ... e_Lash.htm
Onko miten iso homma vaihtaa moottorin hydrauliset nostimet mekaanisiin ennen säätöä?
Samanikäisessä Mondeossa, jossa on sama moottorityyppi, on hydrauliset venttiilinostimet.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 19 Marras 2021 08:07
Kirjoittaja Renee
Siksi laitoin tuon jutun öljyjenvaihdosta kun varmaan Kysyjä tiesi että tässä mallissa hydrauliset venttiilinnostimet joita ei säädetä. Muuten pitääkö sitä launausnappia aina käyttää kun vastaa.
Malli muuten outo 2.0td o
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 19 Marras 2021 09:02
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: ↑19 Marras 2021 08:07
Siksi laitoin tuon jutun öljyjenvaihdosta kun varmaan Kysyjä tiesi että tässä mallissa hydrauliset venttiilinnostimet joita ei säädetä. Muuten pitääkö sitä launausnappia aina käyttää kun vastaa.
Malli muuten outo 2.0td o
Autolle saa aika paljon pahaa aikaiseksi jos tietyissä asioissa neuvotaan väärin.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 19 Marras 2021 09:33
Kirjoittaja Ford5000
Kiitos vastauksista

No öljyt aika mustaa kamaa tuli mulle vaihdos ni en tiä auton historiasta mitää

, ja oha tolla päästetty jo 460000km otin vaihdos ku kummiski tuore leima jos sais sen henkii kunnolla,
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 19 Marras 2021 11:21
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: ↑19 Marras 2021 08:07
Siksi laitoin tuon jutun öljyjenvaihdosta kun varmaan Kysyjä tiesi että tässä mallissa hydrauliset venttiilinnostimet joita ei säädetä. Muuten pitääkö sitä launausnappia aina käyttää kun vastaa.
Malli muuten outo 2.0td o
Pitää lainata kun neuvo on kyseenalainen. Ettei nyt kukaan ala purkamaan ehjää moottoria siksi.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 17:32
Kirjoittaja Ford5000
No joo malli tdi vissii empä tienny että hydrauliset nostajat, no niille ei voi mitää tehä, auttaakoha öljyjen vaihtokaan enää, ja mikähän olis vaihtoehto en öljy kun tuo foordin oma? Vai kutsuuko paali transittia

Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 17:42
Kirjoittaja janti
Ford5000 kirjoitti: ↑21 Marras 2021 17:32
No joo malli tdi vissii empä tienny että hydrauliset nostajat, no niille ei voi mitää tehä, auttaakoha öljyjen vaihtokaan enää, ja mikähän olis vaihtoehto en öljy kun tuo foordin oma? Vai kutsuuko paali transittia
Forte-käsittely + Fordin öljyt tilalle.
https://www.forte.fi/tuotteet/autot/lis ... ush-400-ml
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 17:56
Kirjoittaja yritäedes
janti kirjoitti: ↑21 Marras 2021 17:42
Ford5000 kirjoitti: ↑21 Marras 2021 17:32
No joo malli tdi vissii empä tienny että hydrauliset nostajat, no niille ei voi mitää tehä, auttaakoha öljyjen vaihtokaan enää, ja mikähän olis vaihtoehto en öljy kun tuo foordin oma? Vai kutsuuko paali transittia
Forte-käsittely + Fordin öljyt tilalle.
https://www.forte.fi/tuotteet/autot/lis ... ush-400-ml
Tuota kannattaa kokeilla. (Vaikka lisä/huoltoaineiden vastustajat kohta hyökkäävätkin paikalle).
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 18:00
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Ford5000 kirjoitti: ↑21 Marras 2021 17:32
No joo malli tdi vissii empä tienny että hydrauliset nostajat, no niille ei voi mitää tehä, auttaakoha öljyjen vaihtokaan enää, ja mikähän olis vaihtoehto en öljy kun tuo foordin oma? Vai kutsuuko paali transittia
Yhdessä henkilöauton bensakoneessa hydraulinostaja alkoi ajoittain jumittamaan ja vaihdettaessa nostajia mitattiin viallisen nostajan välys joka oli luokkaa 1,2mm. Kauhea kolkotus kun ajossa jäi jumiin.
Uusituilla nostajilla ajettu nyt noin 60tkm ja ovat hyvin hiljaiset.
Voi sitä välystä tietysti olla hydraulinostajissakin mutta kyllä senkin varmasti kuulee myös dieselkoneessa.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 18:41
Kirjoittaja yritäedes
Venttiilikoneisto näyttää tuolta:
https://ford.7zap.com/fi/transport/97/6 ... 079/65405/
Venttileitä liikuttavat, kuten kuvassa näkyy, erillisillä akseleilla sijaitsevat keinuvivut. Eli vipupainimet, joissa on keinu ja hydraulinostaja samassa kappaleessa.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 19:03
Kirjoittaja Renee
Varmaan venttiileissä ja puristuspaineissa on sanomista kun lähtee huonosti käyntiin myös auto mitä aloitusviestissä oli juttua. Paljonko autolla on ajeltu . Ääni kuuluuko kylmänä vai jatkuvasti ja naputtaako metalli metallia vasten vai lotkottaa kun ei murresana aukea. Makoilua kun toi ei tarkoita onko käynti vealtavaa vai missä mennään.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 20:22
Kirjoittaja kaihakki
Kannattaisi ihan ekana ottaa venttiilikoppa auki ja mitata venttiilinvälykset. Pääasia on, että löytyy edes jonkinlaista välystä. Ei niiden välysten osalta kannata olla kovin kriittinen, kunhan vaan jotain löytyy.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 20:47
Kirjoittaja Renee
saksoboy kirjoitti: ↑19 Marras 2021 09:02
Renee kirjoitti: ↑19 Marras 2021 08:07
Siksi laitoin tuon jutun öljyjenvaihdosta kun varmaan Kysyjä tiesi että tässä mallissa hydrauliset venttiilinnostimet joita ei säädetä. Muuten pitääkö sitä launausnappia aina käyttää kun vastaa.
Malli muuten outo 2.0td o
Autolle saa aika paljon pahaa aikaiseksi jos tietyissä asioissa neuvotaan väärin.
Kuules jos sivuääni kuulu venakopan sisältä siellä voi olla vaikka venan jousi poikki tai vastaavaa. Niin siinä ei vikakoodin luenta monesti auta

Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 21:02
Kirjoittaja Ford5000
Juu on ja se motkotus kuuluu lämpösenä vähä enempi ja tulee imu putkesta siis imu sarjasta
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 21:17
Kirjoittaja Ford5000
Renee kirjoitti: ↑21 Marras 2021 19:03
Varmaan venttiileissä ja puristuspaineissa on sanomista kun lähtee huonosti käyntiin myös auto mitä aloitusviestissä oli juttua. Paljonko autolla on ajeltu . Ääni kuuluuko kylmänä vai jatkuvasti ja naputtaako metalli metallia vasten vai lotkottaa kun ei murresana aukea. Makoilua kun toi ei tarkoita onko käynti vealtavaa vai missä mennään.
Kone käy iha ok mutta semmone lopotus käy imusarjassa ku ottaa putket pois, vähä vaikee kuvailla mutta kierroksilla pienenee, eikä ole metalli metallia vasten ääntä, en tiä vai oisko imu vena palanu

Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 21 Marras 2021 21:43
Kirjoittaja Mk3Mondeo
kaihakki kirjoitti: ↑21 Marras 2021 20:22
Kannattaisi ihan ekana ottaa venttiilikoppa auki ja mitata venttiilinvälykset. Pääasia on, että löytyy edes jonkinlaista välystä. Ei niiden välysten osalta kannata olla kovin kriittinen, kunhan vaan jotain löytyy.
Hydraulinostajan periaatteena on nollavälys jota ylläpidetään öljynpaineella. Tuosta syystä pitkään seisoneen moottorin käynnistyksessä saattaa kuulua voimakas rallatus joka loppuu nopeasti öljynpaineen noustessa.
Vanhoissa amerikkalaisissa v-8 moottoreissa hydraulinostajaan tehtiin tarvittaessa perussäätö jolla nostajaan tuli pieni jousipaine jonka seurauksena öljynpaine kykeni pitämään välyksen nollassa.
Jos tuota perussäätöä ei olisi, voisi venttiilikoneisto pitää ääntä kuten mekaanisilla nostajilla.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 22 Marras 2021 20:08
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: ↑21 Marras 2021 20:47
saksoboy kirjoitti: ↑19 Marras 2021 09:02
Autolle saa aika paljon pahaa aikaiseksi jos tietyissä asioissa neuvotaan väärin.
Kuules jos sivuääni kuulu venakopan sisältä siellä voi olla vaikka venan jousi poikki tai vastaavaa. Niin siinä ei vikakoodin luenta monesti auta
Vikakoodin luenta olisi neuvona ollut paljon turvallisempi kuin käsky mennä bensakoneen kuvilla säätelemään venttiilejä.
Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 22 Marras 2021 21:03
Kirjoittaja duckworth
Itse vika-arvuutteluun liittyen, onkohan ketjun aloittaja varma ettei ääni tule kuitenkin suuttimista johtuen? Vai onko purisuspaineet mittaamalla todettu että se imuventtiili kantaisi ja sitä kautta mekaaninenvika? Vikakoodit tosiaan kannattaisi lukea tuonkin aikakauden dieseleistä.
EDIT: Siistin vähän oman viestini ulos(TE

)antia.
EDIT2: Toki, ainakin uudempien, Duratorqin kohdallahan kaikki on mahdollista, asensin tänä keväänä vaihtomoottorin -07 Transittiin, josta oli kiertokangen alasilmä kurkannut ulos öljypohjasta/kampikammiosta

Saman pytynkohdalta oli siis mäntä sulanut. Siirrettiin apulaitteet vaihtomoottoriin joka tuli Tammerdieseliltä, mutta kone kävi tärisemällä ja oudosti, jolloin selvisi miksi se alkup. kone oli kilahtanut, eli suutin oli viallinen ongelma sylinterissä, ja lähetettiin kaikki suuttimet huoltoon, sen jälkeen alkoi käydä normaalisti, auto kuulemma toimikin ihan hyvin viimeisen tiedon mukaan. Epävirallisen tiedon mukaan ko. auto on tosin kolhaistu kylki edellä johokin, mutta ei siitä enempää

Re: Transun 2.0td o
Lähetetty: 22 Marras 2021 23:31
Kirjoittaja Ford5000
No joo kiitoksia neuvoista venakoppa tällä hetkellä pois mutta niille hydraalisille nostajille ei mahra mitn

, seuraava koe Koppa takas, auto käymää ja yhtä suutin putkeekerralaan auki niin kuulee kuinka se vaikuttaa siihen outoon lotkotukseen


, vähä koleet remontti kelit pelti hallissa.
