Mondeo 1.8 v.2002

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tientallaaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Tammi 2019 20:43

Mondeo 1.8 v.2002

Viesti Kirjoittaja tientallaaja »

Mondeo 1.8 bensa vm.2002 jäi katsastuksessa päästöistä kiinni.
Lampda 0.762,
co 7.585,
co2 8.9,
HC 1682,
O2 1,02

Vaihdettu tulpat, ilmaputsari, lampda-anturi ja arvot ei muutu. Mistähän seuraavaksi vikaa etsittäisiin. Autolla ajettu viimeisen vuoden ja edeltävän katsastuksen jälkeen vain joitakin satoja kilometrejä

Motomaatin raportti

Tässä ajoneuvosi MOTOTESTI-raportti.
================================================================================
AJONEUVOTIEDOT                            |     TAPAHTUMATIEDOT                
Rekisteritunnus:               |     Aika: 2021-11-16 20:33:57      
Merkki: Ford                              |     Paikka:    
Malli: 4D MONDEO SEDAN 1.8-B4Y/275        |     Motomaatti:             
Vuosimalli: 2002                          |
Moottorikoodi (Tec Doc):                  |
================================================================================
OBD-TESTAUS
Auton vikamerkkivalo (MIL) ei pala.
Autostasi ei löytynyt päästöihin liittyviä vikakoodeja.


Toimintavalmiustestin osatestit:
ok                  Sytytyshäiriö (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Polttoainejärjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Peruskomponentti (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Katalysaattori (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Happianturi (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Happianturin lämmitin (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  EGR järjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
================================================================================
JÄRJESTELMÄTESTAUS
Järjestelmäkyselyjä, joihin vastasi yksi tai useampi ohjainlaite, tehtiin  13  kpl.

Ohjainlaitteista luetut vikakoodit järjestelmittäin:

Järjestelmä: Moottori, CGBA, CJBB, CJBA, CHBB, CHBA, CGBB, CJBB, CJBA, CHBB, CHBA, CGBB, MEBA MT Duratec-HE
 P1000   OBD II, jakso kesken

Järjestelmä: Moottori, CGBA4 vaihdetta AT Duratec-HE
 P1000   OBD II, jakso kesken

Järjestelmä: Moottori, LCBD MT Duratec-VE
 P1000   OBD II, jakso kesken

Järjestelmä: Moottori, LCBD5-vaihteinen (sekventiaali) AT Duratec-VE
 P1000   OBD II, jakso kesken

Järjestelmä: Vaihteisto, Ei löytyneitä järjestelmiä

Järjestelmä: Käynnistyksenesto, ajonestolaitePassiivinen ajonestojärjestelmä  PATS (Passiivinen ajonestojärjestelmä)
 P1000   OBD II, jakso kesken

Järjestelmä: Rajoittimet, TurvatyynyPääntukien ohjausmoduli  Diagnoosi
 B2692   Vika etumatkustajan turvavyön soljen kytkimen virtapiirissä

Järjestelmä: Jarru, ABS (Lukkiutumaton jarrujärjestelmä)  Bosch 5.7
  (Ei vikakoodeja)

Järjestelmä: Ilmastointi, IlmastointiElektr.autom.lämpöt.säätö.  EATC - Diagnose (EATC - Diagnoosi)
  (Ei vikakoodeja)

Järjestelmä: Ilmastointi, Ilmastointi  A/C - Diagnose (AC – Diagnoosi)
 B2266   Häiriö vasemman lämmönjakoläpän virtapiirissä
 B1242   Häiriö kuljettajanpuoleisen ilmavirtauksen kiertoilmaläpässä

Järjestelmä: Ilmastointi, Ilmastointi  EATC - Itsetestaus
 B2263   Radion tulovirtapiiri oikosulussa maahan
 B1676   Akkusarjan jännite alueen ulkopuolella

Järjestelmä: Ilmastointi, Ilmastointi  AC - Itsetestaus
 B2263   Radion tulovirtapiiri oikosulussa maahan
 B1676   Akkusarjan jännite alueen ulkopuolella

Järjestelmä: Mittaristo, LaiteHybridi elektroniikkalohko  HEC
 B1318   Alhainen akkujännite

Järjestelmä: Monitoiminto, Yleinen elektroniikkamoduuli  GEM (Yleinen sähkömoduuli)
 B1503   Häiriö oikean suuntavilkun virtapiirissä
 B2110   Tuulilasinpyyhkimen moottorin releen virtapiiri avoin
================================================================================
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 1.8 v.2002

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Näyttää olevan P1000 koodi, eli auto ei ole voinut ajaa testisykeljään loppuun asettaakseen oikeita vikakoodeja. Muutama nootti alhaisesta jännitteestäkin on.

Joten, joko olet hiljattain nollannut koodit, tai sitten PCM resetoituu sinulla käynnistyksen yhteydessä kun akkujännite käy liian alhaalla. - heikko akku siis mahdollisesti. - olen nähnyt vastaavia tapauksia, että auto on normaalissa ajossa - ei koodien nollauksia tms mutta p1000 sitkeästi pysyy.

Sen kun saa pois, pääsee näkemään ainakin varsinaiset koodit jos niitä on tullakseen.

Myös vuotava termostaatti voi estää testisyklien läpimenon, kun moottorin lämpö ei nouse yli 75c ikinä. Mk3 mondeossa neula on keskellä jo ennen kun OBD:stä luettuna lämmöt on 60C. Vuotava termari on siis helppo jäädä huomiotta. Live datasta tuon voi eliminoida helposti.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo 1.8 v.2002

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Toi p1000 on vain herja käytettävästä obd laitteesta eli se motomaatin obd häiritsee auton oman diagnostiikan tekoa jolloin se antaa ton vikakoodin. Eli p1000 on vain ns. haamuvika.

Onko siellä kuinka vanhaa bensaa kun arvot on nuonkin pielessä?
"harder" is not a very good safeword
tientallaaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Tammi 2019 20:43

Re: Mondeo 1.8 v.2002

Viesti Kirjoittaja tientallaaja »

Edit tilanteeseen

Syttyihän se moottorin vikavalokin sieltä ja opd kertoi koodin p0301 eli joku pytty pimeänä. Tulppia auki ja reiästä tihrustamaan niin löytyihän se yksi pimeä, öljyisen männän kera. Samalla todettiin että öljyt kadonneet kuin tuhka tuuleen. Kun alta ei löytynyt läikkiä niin kirjaimellisesti menneet taivaan tuuliin. Vahvasti näyttää siltä että toiveet pitää laittaa hallituksen suuntaan, romutuspalkkio 2:sen suhteen. Ellei sitten joku keksi jotain halpaa tapaa korjata tämä ehjäpeltinen Mondeo...
Vastaa Viestiin