Ford MK7 transit 2012 nappula valot eivät toimi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Viniminen
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Marras 2021 20:51

Ford MK7 transit 2012 nappula valot eivät toimi

Viesti Kirjoittaja Viniminen »

Moi!

Minulla on Ford MK7 Transit vm 2012.

Tässä tuli tehtyä vahingossa semmoisen tempauksen että minulla oli avain lukossa, valo switch "valo asennossa" (Auto ei ollut käynnissä) ja vahingossa nykäisin akun miinuksen irti kun yritin kiristää samalla yhden mutterin (jostain syystä se akku kenkä ei ollut kunnolla kiinni ja ponnahti irti akku kengästä).

Noh kun laitoin sähköt takaisin, hoksasin että switch ei enään huutanut "unohdit minut päälle" kun ovi oli auki ja myös unohdin sen samaan asentoon ennenkuin laitoin akun paikalle.

Myös huomasin että radion nappula valot eivät palaneet. (Display palaa ja musiikki kuuluu, jouduin tosin laittamaan koodin takaisin)

Myös lämmitys/tuuletin yms. nappulat eivät palaneet.

Mutta ikkunalämmitys valo ja A/C valo ja sisä valo palaa. Tavallaan ainoat jotka ei pala tällä hetkellä on juuri ne jotka valo switchin pitäisi laittaa päälle kun sitä vääntää valo asentoon.

Tarkistin läpi sulakkeet ja en löytänyt että niissä olisi ollut ongelma. Irroitin akun uudelleen 30 minuutiksi ja ei sekään auttanut.

Missä voisi ongelma olla?
Viniminen
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Marras 2021 20:51

Re: Ford MK7 transit 2012 nappula valot eivät toimi

Viesti Kirjoittaja Viniminen »

Noh, en saanut vastausta täällä, mutta onnistuin lopulta itse löytämään vian.

Rupesin kokeilemaan kaikenlaisia Releitä ja vaihtamaan niitä toistensa kanssa katsoakseen löytyykö vika.

Tein tämän aikaisemmin myös, mutta halusin kokeilla useita vaihtoehtoja.

Lopulta löysin "R17" ja "R22" vaihdon kohdalla että lähti valot toimimaan.

Mutta. Ne tuli hyvin hyvin "viivästyksellä" ja tajusin että koska olin puristanut releetä ja vetänyt ulos, olin saanut ne siivet sisällä liikkumaan paremmin. Se oli siis jumittunut. Eikä muutenkaan tullut mieleen että noi stereo ja nappula valot olisi laitettu valo katkaisijan kanssa samaan kuin jomman kumman:

R17 Heated rear windows and heated door mirrors (or heated rear window left-hand side if Cat 1 alarm is fitted)
Tai
R22 Heated windscreen right-hand side

Mutta kun ostin uudet releet molempiin näihin, lähti valot toimimaan ilman mitään ongelmia. Joten tässä jollekkin jos jollain muulla on esintyynyt samanlaisia ongelmia. Ohjeita en löytänyt tähän ongelmaan missään netti mailmassa.

(Ostin molempiin ihan varmuuden vuoksi)
Viniminen
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Marras 2021 20:51

Re: Ford MK7 transit 2012 nappula valot eivät toimi

Viesti Kirjoittaja Viniminen »

Ai niin halusin tuoda myös esille kun tämä ongelma esintyi, kuulin moottori tilassa omituista "klick klick klick klick" ääntä myös, vähän kuin joku tuuletin moottorin ääni joka yrittää kääntyä.

Mutta alan epäilemään että joko tähän releeseen kuului joku muukin laite myös mikä nyt ei lue tuossa "fuse diagram" listalla tai sitten se oli juuri se releen ääni joka yritti toimia ja kuulosti omituiselta moottoritilasta kuulleen. Mistä tietää, kuka sen tietää ei tietoa. Mutta releen vaihdon jälkeen tämäkin ääni katosi.
Vastaa Viestiin