Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Lähetetty: 07 Tammi 2022 17:57
Manuaali 6v. Ei tullut mieleenkään erilainen kiinnitys - tai tulihan se, mutta kaikki parametrit Autodocilla puhuivat sen puolesta, että sopii, mutta en tietenkään voinut sitä purkaa sieltä esiin, ennen kuin asennuksen yhteydessä. Aina pitäisi ostaa vain sellaisia osia, jotka itse kädessä näkee ja voi verrata uuteen tuotteeseen, mutta joskus se on vain mahdotonta.
Autodoc sanoi tuotteelle 11900181 yhteensopivuudesta FORD Kuga Mk1 SUV (Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 136 - 200 HV, Bensiini, Diesel) 2.0 TDCi 4x4, Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 1997 ccm, 136 HV, joka minusta täsmää täysin omaan autooni.
Lisäksi sanovat samalla sivulla
Alkuperäisnumero OEM Viitenumerot alkuperäisosien mukaisina
OEN 1496216 — FORD
OEN 8V4Q6K682AA — FORD
Jotka taas ovat täsmälleen samat, kuin noissa sinun linkeissä. Eli kyllä kaikki kertoi, että sen halvimman turbon piti olla yhteensopiva, mutta eipäs ollutkaan. Veikkaan, että tämä minun yksilöni on etuvetomallin turbo, koska erilainen runkokiinnitys kanittaa nimenomaan nelivedon jakolaatikon kanssa.
Kun haen omalla VIN koodillani 7zapista pääsen nähdäkseni tuohon täsmälleen samaan kuvaan, minkä linkkasit. Ihan täsmälleen samalle sivulle en päässyt VIN koodilla, eli en päässyt tuohon turbon numeroon kiinni, mutta kaikki muut numerot ja kuvat näyttivät olevan samoja, joten tuskinpa 7zapkaan tuntee kovin montaa turbovariaatiota. Pitääpä tutkia se etuvetoversio tuolta osin. Merkkiliikkeiden kanssa tuo 7zap ei ole uskottava, koska minut on ainakin joskus naurettu pihalle tiskiltä 7zapin koodin kanssa tyyliin - "mistähän tuo numero on peräisin" ja sitten katseltu sama numero heidän omista systeemeistään.
Hyvä detalji on myös se, että Autodocin asiakaspalvelu vastasi minun ensimmäiseen viestiini tuolla sinun linkkaamalla Garret turbolla, jossa muuten mainitaan ihan sama OEN 1496216 — FORD. Juuri nyt tarkasteltuna ostamani Alanko turbon ja Garret turbon välisissä tuotekuvauksissa ainoa ero on Garret tuotteelle annettu muutama garret tuotenumero. Ford OEM, se toinen koodi ja autoyhteensopivuuden sanallinen kuvaus on täsmälleen sama.
Nyt jälkikäteen asiaa tietäen kun katson noiden kahden tuotteen kuvaa Autodocin sivuilla näen niissä sen eron, mutta missään tekstimuotoisessa tiedossa se ero ei näy. Autodoc vastasi, jo, että vain VIN koodilla voi varmistaa osien oikeellisuuden, jos lähettää heille VIN koodin niin vastaavat sähköpostilla. Siis verkokauppa ei VIN koodilla toimimista mahdollista. No tehtailen viikonloppuna formaalin reklamaation ja katsotaan miten homma siinä etenee. Oikeastihan väärä turbo on jo koneessa enkä sitä takaisin lähetä, mutta kyllä tuosta nyt hetken voi Autodocin kanssa veivata. Heidän järjestelmä ei ollut tässä oikeassa. Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin senkin, että on kiistatta aika kovan työn takana on varmistaa, että kaikki heidän myymät osat sisältäisivät täydellisiä ja virheettömiä tuotetietoja.
Ihannetapauksessa saan rahat takaisin ilmaisen turbon ja korvausta kivusta ja särystä. Toinen ääripää on, se että minä en kostu mitään, mutta Autodoc oppii jotain ja saa tältä osin tuotekuvaustaan paremmaksi. Katsotaan mihin kohtaan tuota haarukkaa tässä päästään.
Maksupuoli jääköön hämärän peittoon, koska se oli vähän kaverikauppaa, mutta sanotaan, että Autojerry antoi tästä työstä oineen useamman noin tasan tonnin tarjouksen. Eli ihan oikeallakin kaupalla tämä olisi noin tonnilla hoitunut, jossa osana arvatenkin olisi käytetty tätä samaa halvinta ja sitäkautta väärää osaa. Hessumobiilit ja kumppanit sanoivat, että tarviketurboa ei suomesta löydy, joten merkkiliikkeen 2500 euron turbo olisi se ainoa, jonka täältä olisi helpolla saanut.
Eli sellaisen näppiarvion voi tehdä, että noin tonnilla turbo vaihtuu, jos ei halua asioida merkkiliikkeen kravattikaulaisten ukkojen kanssa. Kravatti lisää hintaa useammalla tonnilla. Purettu turbo on Garret ja mitään käryä ei ole siitä onko sitä vaihdeltu. Jos veikata pitää niin ei ole vaan tuollainen sinne on Belgian tehtaalla pistetty alunperin. Säästän nyt vanhan turbon, jos uuden kanssa tulee hankaluuksia, niin huollatan sen sitten turbohuollossa kuntoon ja pistän sen takaisin.
ps. 2wd auton turboa en vielä osannut kaiva esiin, mutta Ford OEM numerolla 1496216 7zap on vakaasti sitä mieltä, että ostamani
900181 ALANKO ja 765993-5004S GARRETT ovat toistensa kanssa yhteensopivia https://7zap.com/en/part/FORD/1496216/
Eli kyllä tässä ihan aidosti yritettiin varmistaa, että oikea tuote tulisi, mutta ei se ihan niin helppoa taida olla.
Autodoc sanoi tuotteelle 11900181 yhteensopivuudesta FORD Kuga Mk1 SUV (Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 136 - 200 HV, Bensiini, Diesel) 2.0 TDCi 4x4, Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 1997 ccm, 136 HV, joka minusta täsmää täysin omaan autooni.
Lisäksi sanovat samalla sivulla
Alkuperäisnumero OEM Viitenumerot alkuperäisosien mukaisina
OEN 1496216 — FORD
OEN 8V4Q6K682AA — FORD
Jotka taas ovat täsmälleen samat, kuin noissa sinun linkeissä. Eli kyllä kaikki kertoi, että sen halvimman turbon piti olla yhteensopiva, mutta eipäs ollutkaan. Veikkaan, että tämä minun yksilöni on etuvetomallin turbo, koska erilainen runkokiinnitys kanittaa nimenomaan nelivedon jakolaatikon kanssa.
Kun haen omalla VIN koodillani 7zapista pääsen nähdäkseni tuohon täsmälleen samaan kuvaan, minkä linkkasit. Ihan täsmälleen samalle sivulle en päässyt VIN koodilla, eli en päässyt tuohon turbon numeroon kiinni, mutta kaikki muut numerot ja kuvat näyttivät olevan samoja, joten tuskinpa 7zapkaan tuntee kovin montaa turbovariaatiota. Pitääpä tutkia se etuvetoversio tuolta osin. Merkkiliikkeiden kanssa tuo 7zap ei ole uskottava, koska minut on ainakin joskus naurettu pihalle tiskiltä 7zapin koodin kanssa tyyliin - "mistähän tuo numero on peräisin" ja sitten katseltu sama numero heidän omista systeemeistään.
Hyvä detalji on myös se, että Autodocin asiakaspalvelu vastasi minun ensimmäiseen viestiini tuolla sinun linkkaamalla Garret turbolla, jossa muuten mainitaan ihan sama OEN 1496216 — FORD. Juuri nyt tarkasteltuna ostamani Alanko turbon ja Garret turbon välisissä tuotekuvauksissa ainoa ero on Garret tuotteelle annettu muutama garret tuotenumero. Ford OEM, se toinen koodi ja autoyhteensopivuuden sanallinen kuvaus on täsmälleen sama.
Nyt jälkikäteen asiaa tietäen kun katson noiden kahden tuotteen kuvaa Autodocin sivuilla näen niissä sen eron, mutta missään tekstimuotoisessa tiedossa se ero ei näy. Autodoc vastasi, jo, että vain VIN koodilla voi varmistaa osien oikeellisuuden, jos lähettää heille VIN koodin niin vastaavat sähköpostilla. Siis verkokauppa ei VIN koodilla toimimista mahdollista. No tehtailen viikonloppuna formaalin reklamaation ja katsotaan miten homma siinä etenee. Oikeastihan väärä turbo on jo koneessa enkä sitä takaisin lähetä, mutta kyllä tuosta nyt hetken voi Autodocin kanssa veivata. Heidän järjestelmä ei ollut tässä oikeassa. Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin senkin, että on kiistatta aika kovan työn takana on varmistaa, että kaikki heidän myymät osat sisältäisivät täydellisiä ja virheettömiä tuotetietoja.
Ihannetapauksessa saan rahat takaisin ilmaisen turbon ja korvausta kivusta ja särystä. Toinen ääripää on, se että minä en kostu mitään, mutta Autodoc oppii jotain ja saa tältä osin tuotekuvaustaan paremmaksi. Katsotaan mihin kohtaan tuota haarukkaa tässä päästään.
Maksupuoli jääköön hämärän peittoon, koska se oli vähän kaverikauppaa, mutta sanotaan, että Autojerry antoi tästä työstä oineen useamman noin tasan tonnin tarjouksen. Eli ihan oikeallakin kaupalla tämä olisi noin tonnilla hoitunut, jossa osana arvatenkin olisi käytetty tätä samaa halvinta ja sitäkautta väärää osaa. Hessumobiilit ja kumppanit sanoivat, että tarviketurboa ei suomesta löydy, joten merkkiliikkeen 2500 euron turbo olisi se ainoa, jonka täältä olisi helpolla saanut.
Eli sellaisen näppiarvion voi tehdä, että noin tonnilla turbo vaihtuu, jos ei halua asioida merkkiliikkeen kravattikaulaisten ukkojen kanssa. Kravatti lisää hintaa useammalla tonnilla. Purettu turbo on Garret ja mitään käryä ei ole siitä onko sitä vaihdeltu. Jos veikata pitää niin ei ole vaan tuollainen sinne on Belgian tehtaalla pistetty alunperin. Säästän nyt vanhan turbon, jos uuden kanssa tulee hankaluuksia, niin huollatan sen sitten turbohuollossa kuntoon ja pistän sen takaisin.
ps. 2wd auton turboa en vielä osannut kaiva esiin, mutta Ford OEM numerolla 1496216 7zap on vakaasti sitä mieltä, että ostamani
900181 ALANKO ja 765993-5004S GARRETT ovat toistensa kanssa yhteensopivia https://7zap.com/en/part/FORD/1496216/
Eli kyllä tässä ihan aidosti yritettiin varmistaa, että oikea tuote tulisi, mutta ei se ihan niin helppoa taida olla.