Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kugaa ei ole tullut näprättyä joten tuosta ei tietoa, korjaamolta kun kysäisee niin saa vastauksen (tarjous)

Onhan noissa puuhaamista, transussa tuli otettua turbo ite pois ja asennettua pihassa ja olihan siinä puuhaa...kyllä siinäkin piti auton alla maata, päällä ja kurotella monenlaisiin paikkoihin. Nosturilla kävisi sähäkämmin. Mutta kyllä se ammattilaisellekin on sellanen 300-500euron homma eli 4-8h.

Mutta kun saatte selville niin kertokaahan mitä maksoi asennus korjaamolla. Kiintoisa tieto jos joskus kugaan sortuisi...
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja tikola »

Käväisin auton alla - jakolaatikko, eli se mötikkä, josta menee vetarit eteen ja kardaani taakse on jokseenkin ihan siinä turbon edessä. Eli se nyt ainakin pitää ensin ottaa pois ennen kuin turboa edes näkee. Koetin katsella tuota Ohjainkelloa ja luulen näkeväni sen - kaipa siihen sopivilla pienillä käsillä voi päästä, mutta kyllä siinäkin tuo samainen laatikko on syytä ottaa edestä pois. Pitääkö apurunkoakin irrottaa, että mahtuu sen tietää se oikea tekijä.

Eli itsellä ehdottomasti korjaamohommia - tuollaiseen jumppaan en autotallissa ja rasvamontussa lähde vaikka tilat sentään ihan tyydyttävät ovat.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos siihen päädytään, että kone pois autosta, niin on siinä hyviäkin puolia. Asennus on helpompi tehdä, eli huolellisempaa työtä. Ja samalla voi tehdä muutakin tarpeellista helposti: jakopää, hehkut jne.
Rahaa tietenkin palaa...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos moottori irti niin sitten samalla kytkin ja jakopää...
no siitä kertynee sellanen 3k homma
riumppi
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Syys 2021 22:19

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja riumppi »

Ohjainkellon vaihtajia ei oikein meinannut täältä pohjoisesta (Rovaniemi/Ivalo) löytyä. Koko turbon vaihto menee korjaamoiden aika-arvioissa 5-6h, eli 4-500€ töiden osalta. Sama työaika olisi ollut pelkän kellon vaihdosta, joten yli 300tkm ahdin vaihtuu kokonaan.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja tikola »

riumppi kirjoitti: 18 Marras 2021 15:16 Ohjainkellon vaihtajia ei oikein meinannut täältä pohjoisesta (Rovaniemi/Ivalo) löytyä. Koko turbon vaihto menee korjaamoiden aika-arvioissa 5-6h, eli 4-500€ töiden osalta. Sama työaika olisi ollut pelkän kellon vaihdosta, joten yli 300tkm ahdin vaihtuu kokonaan.
Minä en lähde Vantaalta tuon takia Rovaniemelle tai Ivaloon - eiköhän täältä löydy paikallinen paja :-)
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

riumppi kirjoitti: 18 Marras 2021 15:16 Ohjainkellon vaihtajia ei oikein meinannut täältä pohjoisesta (Rovaniemi/Ivalo) löytyä. Koko turbon vaihto menee korjaamoiden aika-arvioissa 5-6h, eli 4-500€ töiden osalta. Sama työaika olisi ollut pelkän kellon vaihdosta, joten yli 300tkm ahdin vaihtuu kokonaan.
Mielestäni tuo on hyvä tarjous. Saa olla (pienistä) käsistään kätevä asentaja, joka tuon alusta loppuun tekee tuossa ajassa, nimenomaan 4x4 - Kugaan.
Viimeksi muokannut yritäedes, 19 Marras 2021 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

400-500 vaihto työ ja siihen se vajaa 400e turbo... eli 800-900 eur ...ei kovin paha...ei kannata ite alkaa vääntämään jollei ole nosturia.
vaatinee muutaman hassun mallisen avaimen että saa kaikki pultit auki...ahtaita paikkoja.
Ja jos joku pakosarjan pultti katkiaa niin sitten on tsempalot...ja vaikea viedä huoltamoon sen jälkeen.
riumppi
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Syys 2021 22:19

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja riumppi »

No niin. Nyt on turbo vaihdatettu. Ongelmat ei kadonneet, pahenivat. Engine malfunction taulussa hyvin tiuhaan. P2263 tulee ja siihen kai liittyen joku abs koodi. Vetokaan ei tunnu yhtä pirteälle. Vihellys kyllä jäi korjaamolle.

Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
latku
Viestit: 71
Liittynyt: 29 Marras 2005 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja latku »

En ole varma tästä, mutta ihan kuin joskus olisin lukenut kuinka 2.0tdci moottoriin olisi tehty turbon vaihto ja vastaavia probleemia tullut. Lääkkeenä oli turbon sopeutus/säätö. Voin olla väärässäkin :?
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13

Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

riumppi kirjoitti: 26 Marras 2021 19:49 No niin. Nyt on turbo vaihdatettu. Ongelmat ei kadonneet, pahenivat. Engine malfunction taulussa hyvin tiuhaan. P2263 tulee ja siihen kai liittyen joku abs koodi. Vetokaan ei tunnu yhtä pirteälle. Vihellys kyllä jäi korjaamolle.

Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
Jos palataan sen verran alkuun, että miksi se ohjainkello piti vaihtaa?

Vai onko pakoputki tukossa?
riumppi
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Syys 2021 22:19

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja riumppi »

Mk3Mondeo kirjoitti: 26 Marras 2021 21:25
riumppi kirjoitti: 26 Marras 2021 19:49 No niin. Nyt on turbo vaihdatettu. Ongelmat ei kadonneet, pahenivat. Engine malfunction taulussa hyvin tiuhaan. P2263 tulee ja siihen kai liittyen joku abs koodi. Vetokaan ei tunnu yhtä pirteälle. Vihellys kyllä jäi korjaamolle.

Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
Jos palataan sen verran alkuun, että miksi se ohjainkello piti vaihtaa?

Vai onko pakoputki tukossa?
Alipainevuoto kellossa.
Dpf joskus herjasi, poltot kyllä toimineet ajossakin. Ja pari pakkopolttoa onnistuneesti tehty.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Voisiko vika olla alipaineen saannissa/säädössä?
Alipaineletkut ja paineenmuunnin/venttiili kannattaa tarkistaa.
viewtopic.php?t=57301
Jos tässä tapauksessa on kellossa ollut pitempään alipainevuoto, on se kiskonut myös sisäänsä pölyä, kosteutta ym?
Paineenmuuntimessa on muistaakseni pieni suodatin muovikannen alla. Voisiko se olla tukossa?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... SHUjZLR-6y
Sopeutuksen suhteen en osaa neuvoa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riumppi
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Syys 2021 22:19

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja riumppi »

Paineenmuuntimen suodattimen puhdistuksen tein jo aiemmin. Letkustot on käsittääkseni tarkistettu samalla kuin vuoto kellossa on löydetty. Tosin tarkistus lienee koskenut juuri vuotoja, eikä ehkä mahdollista tukkeutumista.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

miten pakoputken vastapaineet, eihät katti/dpf ole tukossa?
riumppi
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Syys 2021 22:19

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja riumppi »

Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Marras 2021 16:19 miten pakoputken vastapaineet, eihät katti/dpf ole tukossa?
Aiemmin oli vaihtelu hyvinkin suurta, 2-180 kPa, muistaakseni. Turbon vaihdon jälkeen olivat ajossa luokkaa 20-30 lyhyellä otannalla. Siis dpf paine-ero kyseessä. Forscan ei näytä tälle autolle dpf tukkoisuusprosentteja, tai en ole ainakaan löytänyt.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tarkistettiinhan kaikki turbon letkut huolella ettei ole halkeamia?
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 28 Marras 2021 22:07 tarkistettiinhan kaikki turbon letkut huolella ettei ole halkeamia?
Tietysti sama toisinpäin eli ajossa näkee testerillä ahtopaineen. Kun mk3 TDCI:n ahtoletku EGR:lle oli halki niin ahdot ajettaessa max 0,25bar. Kunnossa olevana ahdot muistaakseni noin 1,3bar.

Toinen itseaiheutettu vika oli hiljattain kun käyntiääni tyhjäkäynnillä muuttui matalan jyriseväksi. Olin jo ostamassa äänenvaimenninta kun huomasin konehuoneessa moniurahihnan vaihdon jäljltä ahtimen alipainesäätimelle menevän letkun olevan irti (oma vika).
Letku kiinni alipaineliitäntään ja tyhjäkäyntiääni muuttui normaaliksi samantien.
riumppi
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Syys 2021 22:19

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja riumppi »

Taunusautomaatti kirjoitti: 28 Marras 2021 22:07 tarkistettiinhan kaikki turbon letkut huolella ettei ole halkeamia?
Tämä on pitänyt tapahtua kahden korjaamon ja yhden merkkikorjaamon toimesta. Tosin en ole katsomassa ollut mitä on tehty "asiakas läsnä, hinta1000000€/h" johtuen. Itse en ole rikkinäisiä letkuja löytänyt.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

en luottaisi aina noiden korjaamoiden tekemisiin ellei ole pyydetyt letkuja tsiikaan niin eivät välttämätät moiseen ryhdy...ne kun on vaikeissa paikoissakin. Mutta tosiaan myös ahtopainelukeman voi katsota ohjelmalla.
forscan on ilmainen / halpa ja plugikaan ei paljoa maksa...
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jokos syy Kugan hengenahdistukseen on selvinnyt?Jos ei ole, ja putket ja letkut on ehjiä, niin mitäs seuraavaksi ajattelit kokeilla? Ahtiopaineiden live-seurantaa?
riumppi kirjoitti: 27 Marras 2021 07:48 Paineenmuuntimen suodattimen puhdistuksen tein jo aiemmin. Letkustot on käsittääkseni tarkistettu samalla kuin vuoto kellossa on löydetty. Tosin tarkistus lienee koskenut juuri vuotoja, eikä ehkä mahdollista tukkeutumista.
Tuo painemuunnin on yleinen vikakohde. Jos EGR:n painemuunnin siinä jossain lähellä on sama osa, voi niitä kokeilla ristiin letkut ja liittimet vaihtamalla. Tai ostaa uusi painemuunnin, tarvikeosa (esim. Pierburg) maksaa 30-40 euroa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja tikola »

yritäedes kirjoitti: 29 Marras 2021 15:37 Tuo painemuunnin on yleinen vikakohde. Jos EGR:n painemuunnin siinä jossain lähellä on sama osa, voi niitä kokeilla ristiin letkut ja liittimet vaihtamalla. Tai ostaa uusi painemuunnin, tarvikeosa (esim. Pierburg) maksaa 30-40 euroa.
Minun Kugaan on EGR vaihdettu ja vanha on jemmassa. Vika ei sillä vaihdolla korjautunut, joten minulta voisi aika pikkurahalla päästä todennäköisesti toimivaan kokonaiseen EGR venttiiliin kiinni. Nehän on helppo irrallisina putsata uudenveroiseen kuntoon.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tikola kirjoitti: 30 Marras 2021 09:20
yritäedes kirjoitti: 29 Marras 2021 15:37 Tuo painemuunnin on yleinen vikakohde. Jos EGR:n painemuunnin siinä jossain lähellä on sama osa, voi niitä kokeilla ristiin letkut ja liittimet vaihtamalla. Tai ostaa uusi painemuunnin, tarvikeosa (esim. Pierburg) maksaa 30-40 euroa.
Minun Kugaan on EGR vaihdettu ja vanha on jemmassa. Vika ei sillä vaihdolla korjautunut, joten minulta voisi aika pikkurahalla päästä todennäköisesti toimivaan kokonaiseen EGR venttiiliin kiinni. Nehän on helppo irrallisina putsata uudenveroiseen kuntoon.
Tuo on totta. Tuolla painemuuntimella tarkoitin tätä osaa:
https://www.topautoosat.fi/pierburg-964 ... 6YEALw_wcB
Joka siis säätelee turbon alipainekelloa liikuttelevaa alipainetta. Kugasta en ole varma, mutta esim. samanikäisessä Mondeossa on EGR:ää varten täysin identtinen venttiili.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja tikola »

Nyt on minunkin Turbo vaihdettu ja hyvin toimii. Pieni ongelma tuli, eli minun autoni on malliltaan

Ford KUGA Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1997cm3
Moottorikoodi: UKDA; G6DG
Rekisteröity: 02.01.09
Tyyppi: 2.0 TDCi 4x4
Teho: 100kW / 136hv


AutoDocin verkkokauppa sanoo tuotteen 11900181 yhteensopivuudesta
  • FORD Kuga Mk1 SUV (Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 136 - 200 HV, Bensiini, Diesel)
    2.0 TDCi 4x4, Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 1997 ccm, 136 HV
Eli minun nähdäkseni kaikki tiedot täsmäävät. Tilanne on kuitenkin tämä, eli ylempi kuva on autosta purettu Turbo ja alempi Autodocin myymä korvaava laite. Tuo runkokiinnike on eri paikassa ja ei käy nelivetomalliin, koska jakolaatikko on tiellä. Toisin sanoen veikkaus on, että tuo Autodocin myymä turbo on etuvetomalliin käypäinen, mutta ei nelivetoon.

No homma ratkaistiin patentilla ja toimii, mutta yhteensopiva se ei ollut. Jos teille tulee Turbon vaihto eteen tässä automallissa, niin katsokaa noita kuvia ja verratkaa omaan tilanteeseenne. Ylempi on siis autosta todellisuudessa löytynyt laite.

Kuva
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Olikos se manuaali ja 6V?

https://ford.7zap.com/fi/car/56/6.37653 ... 093/#6K682

4WD OEN 1496216

https://www.autodoc.fi/garrett/8034675

https://www.autodoc.fi/turbo-motor/14177866

Ihmeellistä että samalla OE numerolla on kahdenlaisia kiinnityksiä...mutta selittyneeköhän sillä että luettelossa on myös kahdenlaisia kannakkeita.
Olikos autossa ollut turbo alkuperäinen?

Paljonko suunnilleen maksoi muuten asennustyö?
Vastaa Viestiin