LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
jarikin
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Heinä 2021 18:40

LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Elikkä nyt hyvät ihmiset allekirjoittamaan.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9154
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja Renee »

Suomi on laajaa ja harvaan asuttu maa jossa oma kulkuneuvon omistaminen on välttämätöntä.
Kevennys
Mutta pitää laskea jos polttoainevero ja tupakkaa vero poistetaan.
Siitä saatavaa tulo on 3500 miljoonaa ja palkansaajia 2.2 miljoonaa . Summaa jaetaan nopeasti päässä lakien jotain 1590€ vuodessa pitäisi verotusta kiristää per palkansaaja. Siinä vappusatanen kalpenee. Autoilu kun on valtion lypsylehmä jotain 8000 miljoonaa siitä saadaan. Ajatelkaa jos kaikki menisivät tupakkalakkoon niin 1000 miljoonaa pitäisi ottaa lisää valtionvelkaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Renee kirjoitti: 03 Marras 2021 19:35 Suomi on laajaa ja harvaan asuttu maa jossa oma kulkuneuvon omistaminen on välttämätöntä.
Kevennys
Mutta pitää laskea jos polttoainevero ja tupakkaa vero poistetaan.
Siitä saatavaa tulo on 3500 miljoonaa ja palkansaajia 2.2 miljoonaa . Summaa jaetaan nopeasti päässä lakien jotain 1590€ vuodessa pitäisi verotusta kiristää per palkansaaja. Siinä vappusatanen kalpenee. Autoilu kun on valtion lypsylehmä jotain 8000 miljoonaa siitä saadaan. Ajatelkaa jos kaikki menisivät tupakkalakkoon niin 1000 miljoonaa pitäisi ottaa lisää valtionvelkaa.
Ennen autoilija oli valtion lypsylehmä. Nyt ei enää ole. Autot ovat halpoja, eikä autovero uudesta autosta ole enää kuin murto-osa siitä mitä se oli esim. -80-luvulla. Auton voi aina myydä ja alkaa kulkemaan muilla tavoilla. Valtion lypsylehmä on nyt valitattavasti omistusasuja. Kiinteistövero, sähkönmyynti, sähkönsiirto ,tiemaksut ,nuohoukset ,mahdolliset likakaivojen tyhjennykset, jätemaksut, hulevesimaksut, irtaimisto- ja palovakuutukset, isännöitsijöiden, huoltoyhtiöiden ja siivousfirmojen mielivaltaiset palkkiot mitään tekemättömyydestä ja delekoinnista. Lopuksi vielä varainsiirtoverot aina velattomasta hinnasta ja esim. pääomatulovero 30 tai 34% voitosta, mitä oikeasti ei edes ole. Sokerina pohjalla isännöitsijän suolaamat turhat ja ennenaikaiset remontit ja kaikenmaailman turhat kuntotutkimukset joiden hinnoissa ei ole järjellä ajatelle mitään logikkaa.
duckworth
Viestit: 3680
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kävin kannattamassa, enkä siksi että mulla on kuutos-Omega, vaan ihan tukeakseni sitä porukkaa joka joutuu oikeasti hankaamaan 20-60km/sivu matkaa päivittäin duuniin, opiskelemaan tai asioidakseen. Sähköautoilu kun tuntuu olevan tosiasiassa vain trendi eikä mikään oikea ympäristöteko joksika sitä esitetään. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi pienen maan yksityisautoilu on nyt muka se maailman pahin hiilijalanjäljen tallaaja :|

Toivon mukaan tämä kansalaisaloite saa tuulta purjeisiin, nelisen vuotta sitten oli aloite aktiivimallia vastaan, vaikka ääniä tuli tarvittava määrä ei homma edennyt silti minnekään, asiaan kevyesti liittyen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Totta kai se halpenee kun tulee sähköautot,sitten kun ne on saatu myytyä suurkuluttajille alkaakin sähkönhinta nousta ja tulee lisää veroa sitten siihenkin autoon.
Näin se vaan on ei täällä kukaan ilmaseksi mitään tee eikä saa
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Tessu200 kirjoitti: 04 Marras 2021 01:02 Näin se vaan on ei täällä kukaan ilmaseksi mitään tee eikä saa
Paitsi kansanedustajat. Sopeutumiseläkkeen poistokin oli lopulta silmänkääntö temppu.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Käsittääkseni biopolttoaineilla liikkuvia autoja rokotetaan jo autoverolla ja auton käyttöverolla, niin eikö niille mikään riitä? Kannatan lakialoitetta. Autoilun tulee siirtyä puhtaampaa suuntaan, mutta ei millään väkipakolla vaan tarjonnan tulee määrätä se millä ajetaan, ei me itse niitä autoja rakenneta. Itse ajan bensamoottorilla niin kauan kun bensaa myydään.

Toisaalta fossiilisia polttoaineita ei voida ikuisuuksia edes käyttää koska ne loppuvat joskus, niin mikä vimma nyt on hosua sähkisten kanssa, en ymmärrä?
jarikin
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Heinä 2021 18:40

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja jarikin »

ärräpärrä kirjoitti: 03 Marras 2021 19:53 Ennen autoilija oli valtion lypsylehmä. Nyt ei enää ole. Autot ovat halpoja, eikä autovero uudesta autosta ole enää kuin murto-osa siitä mitä se oli esim. -80-luvulla. Auton voi aina myydä ja alkaa kulkemaan muilla tavoilla. Valtion lypsylehmä on nyt valitattavasti omistusasuja. Kiinteistövero, sähkönmyynti, sähkönsiirto ,tiemaksut ,nuohoukset ,mahdolliset likakaivojen tyhjennykset, jätemaksut, hulevesimaksut, irtaimisto- ja palovakuutukset, isännöitsijöiden, huoltoyhtiöiden ja siivousfirmojen mielivaltaiset palkkiot mitään tekemättömyydestä ja delekoinnista. Lopuksi vielä varainsiirtoverot aina velattomasta hinnasta ja esim. pääomatulovero 30 tai 34% voitosta, mitä oikeasti ei edes ole. Sokerina pohjalla isännöitsijän suolaamat turhat ja ennenaikaiset remontit ja kaikenmaailman turhat kuntotutkimukset joiden hinnoissa ei ole järjellä ajatelle mitään logikkaa.
Kyllähän se on edelleen auto se, josta AINA otetaan vaikka - kuten nyt - verot ovat jo tapissa. Autot ei todellakaan tässä maassa ole halpoja. Jos ei uudet niin ei kyllä vanhatkaan.

Mutta kun päättäjiksi tuntuu valikoituvan AINA niitä ihmisiä, joille autolla liikkuminen on vastenmielinen punainen vaate, niin tätäpä se sitten on. Eikä suomalainen jostain syystä uskalla pistää vastaan.

Tämä aloite on onneksi pieni askel siihen suuntaan, että liikkumisen pitää olla kohtuuhintaista.
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

jarikin kirjoitti: 04 Marras 2021 18:32
ärräpärrä kirjoitti: 03 Marras 2021 19:53 Ennen autoilija oli valtion lypsylehmä. Nyt ei enää ole. Autot ovat halpoja, eikä autovero uudesta autosta ole enää kuin murto-osa siitä mitä se oli esim. -80-luvulla. Auton voi aina myydä ja alkaa kulkemaan muilla tavoilla. Valtion lypsylehmä on nyt valitattavasti omistusasuja. Kiinteistövero, sähkönmyynti, sähkönsiirto ,tiemaksut ,nuohoukset ,mahdolliset likakaivojen tyhjennykset, jätemaksut, hulevesimaksut, irtaimisto- ja palovakuutukset, isännöitsijöiden, huoltoyhtiöiden ja siivousfirmojen mielivaltaiset palkkiot mitään tekemättömyydestä ja delekoinnista. Lopuksi vielä varainsiirtoverot aina velattomasta hinnasta ja esim. pääomatulovero 30 tai 34% voitosta, mitä oikeasti ei edes ole. Sokerina pohjalla isännöitsijän suolaamat turhat ja ennenaikaiset remontit ja kaikenmaailman turhat kuntotutkimukset joiden hinnoissa ei ole järjellä ajatelle mitään logikkaa.
Kyllähän se on edelleen auto se, josta AINA otetaan vaikka - kuten nyt - verot ovat jo tapissa. Autot ei todellakaan tässä maassa ole halpoja. Jos ei uudet niin ei kyllä vanhatkaan.

Mutta kun päättäjiksi tuntuu valikoituvan AINA niitä ihmisiä, joille autolla liikkuminen on vastenmielinen punainen vaate, niin tätäpä se sitten on. Eikä suomalainen jostain syystä uskalla pistää vastaan.

Tämä aloite on onneksi pieni askel siihen suuntaan, että liikkumisen pitää olla kohtuuhintaista.
Autot ovat tosi halpoja nykyisin. Muistan 1991 kun ostin Toyota Celica 4WD turbon. Sen hinta uutena oli noin 45747€. Suhteessa silloiseen palkkaan samasta työstä sen hinta olisi nyt 274492€. Tuolloin joutui tekemaan kuusi kertaa pidemmän ajan työtä, että sai palkkaa tuon auton hinnan verran kuin mitä nyt joutuu. Ostin uuden BMW 316 vuonna -85. Se maksoi euroiksi muutettuna 15120€. Palkat ovat seitsenkertaistuneen tuosta, joten tuonkiin auton tienaamiseen meni 7 kertaa enemmän aikaa kuin nyt. Muunnettuna palkasta nykyrahaksi uusi BWW missä ei ollut edes ohjaustehostinta maksaisi nyt 105840€. Huono juttu, että autot ovat nyt halpoja kuten kännykät yms. silloin vain rahamiehillä oli hienot autot ja kännykät.
Viimeksi muokannut ärräpärrä, 05 Marras 2021 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin