Focus 2016 Xenon valon säätö ei toimi oikein johtojen korjauksen jälkeen
Lähetetty: 19 Loka 2021 15:25
Vm. 2016 Focus Titanium Xenon-valoilla. Alkoi tulla mittariston näytölle virheilmoa "Headlamp malfunction - Service required". Ja vasen valo hakeutui samalla aina alas vasemmalle jonkinlaisena automaationa vikatilassa. Syyksi löytyi pienellä googlettamisella tiettyjen johtojen leikkautuminen umpion sisällä liittimen juuresta valojen säädön mekaniikan liikkeen takia. Tätä näissä lienee tyyppivikana joissain vuosikerroissa. Väärä kaapelityyppi tai liian lyhyet johdot, tietä tuota sitten, vähän kuralta kuulostaa joka tapauksessa.
Otin umpiot irti ja vasemmalla puolella ao. liittimessä yksi kolmesta johdosta irtipoikki kokonaan, toinen katkesi heti kun siihen hipaisi. Oikealla yksi kolmesta johdosta katkesi samalla tavalla heti kun siihen koski. Huollossa tuomio: ei näitä korjata muuten kuin umpiot vaihtamalla, tonnin luokkaa per umpio... Löysin ja tilasin kuitenkin netistä korjaussarjan, jolla fiksasin molemman puolen johdot. Vaan eipä tullutkaan kuntoon: vasemmalla puolella valo hakee ylös, alas, vasemmalle ja oikealle. Aikanaan hakeutuu jälleen alas & vasemmalle ja tulee edelleen sama virheilmo. Tällainen valojen säätötoiminnallisuus näyttäisi aktivoituvan käynnistyksen lisäksi aina kun auto on pysähdyksissä esim. liikennevaloissa. Myöskään kyseisen vasemman umpion kaukovalo ei toimi, oikea kylläkin. Se kaukovalohan näissä xenoneissa taitaa olla vain jokin kaihdin, joka säätyy kun pitkät räppää päälle. Ei siis mikään kaksipolttimoinen "bi-xenon" ihan aikuisten oikeasti. Ehkä samassa vikatilassa pitkätkin kytketään automaattisesti pois ja kyse vain siitä?
Milläs tuon tuosta nyt saisi viimein kuntoon? Yksi mahdollisuus on että temppuilevalla vasemmalla puolella umpiossa olisi fiksatut johdot kuitenkin yhdistetty väärin: kun oli parikin johtoa irti, on kyllä vaikea sanoa varmaksi, mihin nastaan ne oli alun perin liittimessä olleet kiinni. Mutta kaikki mahdolliset eri kombinaatiot kolmen piuhan kesken testattu, eipäs vaan korjaannu sillä. Samaten tsekattu että johtosarjan liitin on kunnolla pohjassa umpion liittimessä. En saa varmuutta nettijorinoista, että voisiko olla niin että tämä vaatisikin vielä jonkinlaisen vikakoodien nollauksen tai perusasetusten palautuksen? Näissä yhteyksissä mainitaan FORScan ja esim. OBDLinkEX, joista ei mitään aiempaa omaa kokemusta. En viitsisi hankkia turhaan suht hintavaa piuhaa vain kokeillakseni että ratkeaako tämä sillä. Tietääkö joku? Huollon heppu oli sitä mieltä, että jos johdot on vaan oikein niin siinäpä se. Jos ei korjaannu millään, mistä edukas ja tuohon käypäinen tarvikevaihtoehto noille sysip...koille alkuperäisille xenon umpioille?
Pahoittelut jos kysyn asioita, joista on kyllästymiseen saakka kirjoiteltu. Haku Xenon tuottaa täällä +600 vastausta, silti kohtuullinen pläräily ei tuottanut tulosta.
Otin umpiot irti ja vasemmalla puolella ao. liittimessä yksi kolmesta johdosta irtipoikki kokonaan, toinen katkesi heti kun siihen hipaisi. Oikealla yksi kolmesta johdosta katkesi samalla tavalla heti kun siihen koski. Huollossa tuomio: ei näitä korjata muuten kuin umpiot vaihtamalla, tonnin luokkaa per umpio... Löysin ja tilasin kuitenkin netistä korjaussarjan, jolla fiksasin molemman puolen johdot. Vaan eipä tullutkaan kuntoon: vasemmalla puolella valo hakee ylös, alas, vasemmalle ja oikealle. Aikanaan hakeutuu jälleen alas & vasemmalle ja tulee edelleen sama virheilmo. Tällainen valojen säätötoiminnallisuus näyttäisi aktivoituvan käynnistyksen lisäksi aina kun auto on pysähdyksissä esim. liikennevaloissa. Myöskään kyseisen vasemman umpion kaukovalo ei toimi, oikea kylläkin. Se kaukovalohan näissä xenoneissa taitaa olla vain jokin kaihdin, joka säätyy kun pitkät räppää päälle. Ei siis mikään kaksipolttimoinen "bi-xenon" ihan aikuisten oikeasti. Ehkä samassa vikatilassa pitkätkin kytketään automaattisesti pois ja kyse vain siitä?
Milläs tuon tuosta nyt saisi viimein kuntoon? Yksi mahdollisuus on että temppuilevalla vasemmalla puolella umpiossa olisi fiksatut johdot kuitenkin yhdistetty väärin: kun oli parikin johtoa irti, on kyllä vaikea sanoa varmaksi, mihin nastaan ne oli alun perin liittimessä olleet kiinni. Mutta kaikki mahdolliset eri kombinaatiot kolmen piuhan kesken testattu, eipäs vaan korjaannu sillä. Samaten tsekattu että johtosarjan liitin on kunnolla pohjassa umpion liittimessä. En saa varmuutta nettijorinoista, että voisiko olla niin että tämä vaatisikin vielä jonkinlaisen vikakoodien nollauksen tai perusasetusten palautuksen? Näissä yhteyksissä mainitaan FORScan ja esim. OBDLinkEX, joista ei mitään aiempaa omaa kokemusta. En viitsisi hankkia turhaan suht hintavaa piuhaa vain kokeillakseni että ratkeaako tämä sillä. Tietääkö joku? Huollon heppu oli sitä mieltä, että jos johdot on vaan oikein niin siinäpä se. Jos ei korjaannu millään, mistä edukas ja tuohon käypäinen tarvikevaihtoehto noille sysip...koille alkuperäisille xenon umpioille?
Pahoittelut jos kysyn asioita, joista on kyllästymiseen saakka kirjoiteltu. Haku Xenon tuottaa täällä +600 vastausta, silti kohtuullinen pläräily ei tuottanut tulosta.