Sivu 1/1

Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 14 Loka 2021 14:16
Kirjoittaja Kystari
Ajattelin täällä nyt kysellä vähä vinkkejä.

Olis tarkoitus jossain kohtaa vähän laittaa tuohon Zetecin kylkeen turboa (halvalla) ja mietin että mitä kaikkea pitää tarkistaa. Tiedän ettei noiden männät paljoa kestä painetta mutta kuullu että jokku vaa katonu renkaiden välin kuntoon ja kestäny paremmin. Mikä olis oikee välys niihin.

Blacktoppi siis kyseessä ja tarkoitus olisi vain joku180-200 hv ottaa irti, enemmänki vaan sen takia laittaisin koska voin.

Mietin kans kun olis ylimääräisenä Fiestra ST150 suuttimet, niin sopiiko ne suoraan tuohon vai pitääkö mulkata. Bensapumpun/regun nyt ainakin laitan sinne paremmat.

Ja onko noihin jotai halpaa ja hyvää imusarjaa ja pakosarjaa vai pitääkö ite ruveta väsäämään

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 14 Loka 2021 17:40
Kirjoittaja Focus_2.0
Focus RS mk1:ssä on lievästi modattu turbo Zetec. Vakiona 215hv. Jostain varmasti löytyy mitä eroja sisuskaluilla. Jos löydät jostain RS:n pakosarjan niin pitäis sopia suoraan.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 14 Loka 2021 19:54
Kirjoittaja Kystari
Millähän laipalla kyseinen pakosarja on, haluisin kuitenkin että ei rajoitu siihen turbon valinta.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 14 Loka 2021 20:23
Kirjoittaja Mk1escos
Mitä väliä sillä laipalla on? Ei se rajoita turbon valintaa millään tavalla, uusia järkeviä moderneja turboja on vaikka millä laipalla.
Ja adapterilevyllä lisää jos ei valikoima riitä.

Etuveto zeteciin on pakosarjoja maailmalla vaikka minkälaisia, ei sitä itse kannata alkaa vääntämään jos ei sitten välttämättä halua.
Koneesta männät ulos ja renkaiden katkosvälit järkeväksi turbokäyttöön. 0.4-0.5mm tuon kokoisessa kikkareessa. Ei vaikuta juuri mihinkään muuhun kuin että renkaiden päät ei lämmetessään kohtaa ja hajoita mäntää. Mikä on suurin syy ylensä siihen että haukutaan joitain vakio mäntiä heikoiksi.
On ollut kenttiläisestä cossuun ahtimella ja vaikka mitä muita. Eikä koskaan ole vakio mäntä hajonnut ekana.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 18 Loka 2021 09:20
Kirjoittaja Kystari
Tarkoitin tuolla laipalla ihan vaan sitä ettei tarvitse sitä kalleinta turboa hommata, enkä kyllä adapterilevyäkään oikeibn haluaisi käyttää. Tulee siistimmän näköinen ilman. En halua konehuoneen kuiitenkaan näyttävän sotkuiselta.

Ja tiedossa on että se männänregas väli pidentää mäntien ikää, mutta kiitos mitoista.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 18 Loka 2021 09:22
Kirjoittaja Kystari
Ja enenmmän etsin nimenoman imusarjaa, tuo alkuperäinen kun on muovinen ja veikkaan ettei se oikein kestä.
Osaisiko joku suositella jotain tiettyä suht hyvää, halpaa ja yhdelle kaasuläpälle tulevaa.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 18 Loka 2021 14:24
Kirjoittaja Mk1escos
Imusarja silvertopista, escortissa on ainakin alumiinia.
En nyt ymmärtänyt sitä että miten adapterilaippa saa konehuomeen näyttämään sotkuiselta. 10-12mm lätkä turbon laipan alla ei just edes näy sieltä.

Ja saa niihin laippoihin muutenkin porattua uudet kierrereiät jos olemassa olevat ei omaan sovi. Ei kannata hyvää sarjaa sen takia hylätä vaihtoehtona.
Sarjoja löytyy yleisille t25 ja t3 ahtimille varmasti useita.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 31 Loka 2021 23:15
Kirjoittaja Kystari
No tuo pakosarja homma nyt on kondiksessa, mutta mietin vaan mitkä olisi sellaiset hyvät takomännät. Entäs kuinka noihin tarvitsee laittaa noita kiertokankia, meneekö ihan vakiokamalla.

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 01 Marras 2021 19:23
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Kystari kirjoitti: 31 Loka 2021 23:15 No tuo pakosarja homma nyt on kondiksessa, mutta mietin vaan mitkä olisi sellaiset hyvät takomännät. Entäs kuinka noihin tarvitsee laittaa noita kiertokankia, meneekö ihan vakiokamalla.
Takomännät ovat vahvemmat kuin alkuperäiset valumännät mutta vaativat suuremman välyksen sylinteriin joten hoonaushommia tiedossa jos takomännät haluaa.
Ei todennäköisesti ole tarvetta.

Kierokankiin varmuuden vuoksi ARP:n tai vastaavat pultit.

https://www.autoracing.fi/tuotemerkit/arp/arp151-6005

Kuva

Re: Mondeo 2.0 Zetec

Lähetetty: 04 Marras 2021 21:59
Kirjoittaja Kystari
Okei, kiitos avusta. Noilla mennään jos ei nyt sitten suunnitelmat auton kannalta muutu.