Sivu 1/2

Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 12 Loka 2021 12:19
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tuli tuossa käytyä pajalla mittailemassa savutuksia ja huomiona että
ainakin noissa mk3 mondeon 2.0TDCI koneissa on huomattava ero k arvoon miten polkimen runttaa pohjaan.

Jos iskee tallan sellasella hätäjarrutus tyylisellä raivolla pohjaan ja pidetään siellä niin k arvo 1.4-1.7 ja jos painaa sillee normaalin pohjaan painalluksen niin 0.8-1. Ja sitten taas jos tekee sellasen naismaisen painalluksen niin 0.4-0.6.
Joten tulokseen vaikuttaa aika hurjasti kuka ja miten sen polkimen painaa pohjaan....

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 12 Loka 2021 16:32
Kirjoittaja Mk1escos
Ihan loogista, niin sen kuuluukin mennä. Moottorilta pyydetään äkkiä kierroksia niin syötöllä se tulee eikä ahdin ehdi reagoida niin nopeasti.
Hitaalla polkaisulla ehtii ahdin mukaan tilanteeseen ja savutusarvo on pienempi.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 12 Loka 2021 22:21
Kirjoittaja Taunusautomaatti
antaa katsurille mielivallan toteutuksen mahdoolisuuden...

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 12 Loka 2021 23:02
Kirjoittaja foop
Typerä tapa testata savutusta tämä koneen paikallaan huudattaminen. Mikä tuollakaan on käytännön merkitys? Eräällä katsastusasemalla huudatettiin oikein urakalla ensin punarajalle, siitä 3000 rpm ja taas punarajalle, heillä oli jokin "hieno" testisofta mikä ohjeisti kierroksien käytön, useimmiten on kyllä päässyt vähemmällä (1-2 polkaisua) jos vaan valitsee oikean paikan päästömittaukseen.

Mondeossani on k-arvo ollut usein 0,30 luokkaa, hyväksi ovat kehuneet.

Uudemmille dieseleille jostain 2013(?) lähtien kuulemma tätä polkemista ei enää tehdä.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 13 Loka 2021 07:56
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Eikä punarajakaan riitä...nehän vinguttaa konetta päin rajoitinta, eli paljon lattiassa ja antaa ulvoa.
4700rpm koneella jota 99% ajasta ajetaan 1000-3000rpm.

Onneksi nykyjään on varaa valita.
Jos jossain paikassa on tuollainen hieno softa joka huudattaa konetta ylitarpeen tai katsuri, joka koittaa potkia polkimen lattiasta läpi niin voi olla varma että tämä asiakas ei siihen paikkaan enää palaa.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 13 Loka 2021 12:59
Kirjoittaja Mk1escos
No tosiasiassa ehjä kone kestää sen kyllä, tietty jos sen ajaa tukkoon ite ja kone nielaisee karsta kokkareen 4000rpm päällä niin se voi saada jonkun kohtauksen.
Niitä olisi hyvä välillä vinguttaa itsekkin että pysyy paikat auki. Toi egr töhnä kun tukkii kaikki paikat väkisinkin.
Omat koneet on aina pysynyt hengissä 5000-5400rpm rajoittimella kun ne sitä välillä tuppaa näkemään.

Tukkoon ajettu asiakkaan transitti aikoinaan kuoli katsastuksessa, mut se oli todella tukossa ja huonolla huollolla ilmeisesti ollut.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 02:04
Kirjoittaja Tessu200
Ei muuta kun mittauttaa ensin pajalla etukäteen niin ei tartte konttorilla enää päästöjä katellakkaan

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 13:11
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Joo tuo on hyvä vaihtoehto. Vanhalla kalustolla jopa erittäin suositeltava vaihtoehto.
Monesti dieselit kun pakkaa tukkeutumaan ja ekalla mittauksella saattaa antaa 2-3 lukemia...ja sitten kun korjaamo pyytää käymään ajelees 10km lenkin 4000-5000rpm ja takaisin niin lukema on 0.5.
Katsastuksessa tulisi automaatti hylky.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 13:49
Kirjoittaja Deippa
Ei välttämättä. On sitä käyty katsastusasemaltakin ajelemassa katsurin ohjeiden mukaan lenkki talla pohjassa ja sitten uustintamittaus. Ei tosin auttanut MK3 Mondeon kohdalla mitään... Eikö uudet suuttimetkaan paljoa parantanut. Sen verran että tuloksista erotti että jotain on tehty, sitten suikkalakki ottikin oikein löysän polkaisun ja kirjotti sen paperiin ja sano että näkee että jotain on yritetty tehdä: "vuoden päästä uudestaan"
Ja se vuoden päästä uudestaan tapahtui egr tulpattuna, sitten sai säällisiä tuloksia

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 18:28
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Deippa kirjoitti: 14 Loka 2021 13:49 Ei välttämättä. On sitä käyty katsastusasemaltakin ajelemassa katsurin ohjeiden mukaan lenkki talla pohjassa ja sitten uustintamittaus. Ei tosin auttanut MK3 Mondeon kohdalla mitään... Eikö uudet suuttimetkaan paljoa parantanut. Sen verran että tuloksista erotti että jotain on tehty, sitten suikkalakki ottikin oikein löysän polkaisun ja kirjotti sen paperiin ja sano että näkee että jotain on yritetty tehdä: "vuoden päästä uudestaan"
Ja se vuoden päästä uudestaan tapahtui egr tulpattuna, sitten sai säällisiä tuloksia
Mk3 Mondeon arvot savutustestissä ovat olleet välillä 0,40 - 0,82 useamman vuoden, EGR tulpattuna. Sallittu arvo Euro3:lle on 3.0 eli parhaimmillaamn samalla arvolla olisi saanut 7 Mondeota samalla kertaa läpi.

Pienin arvo tuli kun ajoin 110km matka-ajoa juuri ennen katsastusta.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 20:20
Kirjoittaja Mk1escos
Hipit tuijottaa typenoksideja ja siihen nojataan mut muut päästöt ei kiinnosta just ollenkaan. Egr on saatanasta, se pitäisi kieltää kokonaan. Ei mitään yhtä typerää vois olla olemassakaan. Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
Hyötysyhde huononee, pakotetaan väkisellä pakopaine yli imusarjan paineen. Mistäs se energia otetaan niin jaa polttoaineesta. Ja sit pyöritetään paikat täyteen karstaa ja pumppaushäviöt kasvaa, taas hyötysuhde huononee.

Mitä mahtaisi olla elinikäiset kokonaispäästöt ilman kierrätys kikkailuja? Sitä sietää miettiä.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 21:48
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mk1escos kirjoitti: 14 Loka 2021 20:20 Hipit tuijottaa typenoksideja ja siihen nojataan mut muut päästöt ei kiinnosta just ollenkaan. Egr on saatanasta, se pitäisi kieltää kokonaan. Ei mitään yhtä typerää vois olla olemassakaan. Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
Hyötysyhde huononee, pakotetaan väkisellä pakopaine yli imusarjan paineen. Mistäs se energia otetaan niin jaa polttoaineesta. Ja sit pyöritetään paikat täyteen karstaa ja pumppaushäviöt kasvaa, taas hyötysuhde huononee.

Mitä mahtaisi olla elinikäiset kokonaispäästöt ilman kierrätys kikkailuja? Sitä sietää miettiä.
Sama käsitys on asiasta.

Onneksi km-lukema tulpattaessa oli vasta 160tkm ja Euro3 ei mene vikatilaan vaan pelkkä lätkä riittää. Imusarjakaan ei ollut kovin likainen vielä.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 14 Loka 2021 22:46
Kirjoittaja Mk1escos
Yhdessäkään mun kulkineessa ei ole egr käytössä sen jälkeen kun se mulle on tullut. Ja parista on saanut imusarjan pestä melkoisesta kurasta. Vag vehkeessä oli 5mm karstaa kanavien reunoilla, varmaan hyväksi ympäristölle.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 15 Loka 2021 07:50
Kirjoittaja Taunusautomaatti
2.0TDCI imusarjaa kaapiessa puhtaaksi EGR karstasta tuli mieleen että hyvä kunnei tullut kokeiltua mitään puhdistusainetta...tuollainen monen millin karstakerros jos alkaa irtoilemaan kokkareissa ja menee moottoriin niin tuskin sekään ihan hyvä juttu on.

Imusarja irti...liotinta sisään ja kaikenlaisilla kaapimilla ja räteillä läpi vetäen....

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 16 Loka 2021 03:30
Kirjoittaja Tessu200
Nuo ongelmathan alkoi jo ammoisina aikoina kun jo öljyhöyryt keksittiin kierrättää takasin moottoriin poltettaviksi.
Jo vanhasta kalustosta laitoin putken suoraan pihalle huohottimesta,sen verran vaan ettei jäätymään pääse ja hyvin ovat pelanneet.
Nykyajan kalusto on karmeaa kun jo tehtaalla ne sellasiksi tehdään että mitään ei saisi ulkoilmaan mennä

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 16 Loka 2021 16:36
Kirjoittaja duckworth
Pitääpä nyt itsekin tähän keskusteluun jotain vähän päteä... :D
foop kirjoitti: 12 Loka 2021 23:02
Uudemmille dieseleille jostain 2013(?) lähtien kuulemma tätä polkemista ei enää tehdä.
Juu ja ei, siis kyllä muistaakseni euro 5 vielä otetaan ryntäys mutta pitoaika on vaan yksi sekunti :shock: Itse tälläiseen kerran tein päästölaput korjaamolla, eli ei voi enää tehdä niin että pidetään kaasua pohjassa minuutti tolkulla ja odotellaan että lukemat tipahtaa sallittuihin arvoihin :mrgreen:
Mk3Mondeo kirjoitti: 14 Loka 2021 21:48 Sama käsitys on asiasta.

Onneksi km-lukema tulpattaessa oli vasta 160tkm ja Euro3 ei mene vikatilaan vaan pelkkä lätkä riittää. Imusarjakaan ei ollut kovin likainen vielä.


Euro 3 kiisseliähän ei vielä OBD-mitata niin ei oo hirveesti väliä, vasta Euro 4 mitataan OBD:nkin kautta.
Mk1escos kirjoitti: 14 Loka 2021 20:20 Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
No mutta eikös Suomen teollisuus ja ammattiliitot toimi just noin? :lol: Se politiikasta.. Samaa mieltä oon jokatapauksessa EGR:stä ja mun mielestä DPF:kin on sinällään hölmö koska dieseliä poltetaan regeneroinnissa päästöjen pienentämiseksi, vaikka järkevintähän olisi sekin löpö käyttää auton liikuttamiseen :)


Commanrail taisi olla viimeinen järkevä kehitys diesel- tekniikassa :thumbup:

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 16 Loka 2021 20:10
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: 16 Loka 2021 16:36 Pitääpä nyt itsekin tähän keskusteluun jotain vähän päteä... :D
foop kirjoitti: 12 Loka 2021 23:02
Uudemmille dieseleille jostain 2013(?) lähtien kuulemma tätä polkemista ei enää tehdä.
Juu ja ei, siis kyllä muistaakseni euro 5 vielä otetaan ryntäys mutta pitoaika on vaan yksi sekunti :shock: Itse tälläiseen kerran tein päästölaput korjaamolla, eli ei voi enää tehdä niin että pidetään kaasua pohjassa minuutti tolkulla ja odotellaan että lukemat tipahtaa sallittuihin arvoihin :mrgreen:
Mk3Mondeo kirjoitti: 14 Loka 2021 21:48 Sama käsitys on asiasta.

Onneksi km-lukema tulpattaessa oli vasta 160tkm ja Euro3 ei mene vikatilaan vaan pelkkä lätkä riittää. Imusarjakaan ei ollut kovin likainen vielä.


Euro 3 kiisseliähän ei vielä OBD-mitata niin ei oo hirveesti väliä, vasta Euro 4 mitataan OBD:nkin kautta.
Mk1escos kirjoitti: 14 Loka 2021 20:20 Sama kun ihminen söisi omaa paskaa.
No mutta eikös Suomen teollisuus ja ammattiliitot toimi just noin? :lol: Se politiikasta.. Samaa mieltä oon jokatapauksessa EGR:stä ja mun mielestä DPF:kin on sinällään hölmö koska dieseliä poltetaan regeneroinnissa päästöjen pienentämiseksi, vaikka järkevintähän olisi sekin löpö käyttää auton liikuttamiseen :)


Commanrail taisi olla viimeinen järkevä kehitys diesel- tekniikassa :thumbup:
Kyllä, Euro 3 on Mondeossa alipaineohjatulla turbolla jossa ei ole siis rikki menevää koneistoa EGR:lle. Euro4:ssä se sähköinen ohjauskalikka turbolle on ja se osaa myös mennä rikki.

Tuohon Euro3:een maksoi tehdaskorjattu turbo (pakosarjan kanssa, integroitu) ja uudella alipainesäätimellä rahteineen 280€ ja on kestänyt toistaiseksi 85 000km.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 18 Loka 2021 08:08
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Miten turbon rikkonaisuus ilmeni?

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 18 Loka 2021 12:41
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 18 Loka 2021 08:08 Miten turbon rikkonaisuus ilmeni?
Jos tästä omasta kysyt niin raastava vihellys ahtopaineen noustessa ja tarkastaessa selkeä sivuttaisvälys turbon akselilla ja siipipyörän jälki turbon kotelossa.

Perisyy tuohon arvauksen mukaan auton alustan/vaihteiston osuminen kanttariin tai maakiveen jonka seurauksena vaihteiston kiinnike välijäähdyttimen putkelle oli revennyt irti (2 kpl M8).
Tuon iskun seurauksena myös todennäköisesti katti pakosarjassa oli saanut pakoputken välityksellä iskun koska oli aivan tohjona ja tukkeessa sekä vaivalloisesti käydessään puski savua turbon/pakoputken kiinnityslaipan välistä. Eli pakoputkessa oli erittäin suuri vastapaine joka puolestaan on myrkkyä turbolle.
Toinen vaihtoehto oli katin sulaminen väärän ruiskutusajoituksen johdosta jolloin palamatonta polttoainetta ajatui kattiin.

Tai sitten noiden vikojen yhdistelmä.

Tuon korjauksena uusi katti, uusi turbo, vaihteiston kiinnikkeiden korjaus.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 18 Loka 2021 18:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ok, transusta meni myös katti tukkoon koska ahtoputki oli ollut halki ja voimakas savutus tästä johtuen.
Se taas vahingoitti turboa vastapaineellaan.
Uus turbo (tehdaskorjattu) oli pakosarjoineen about 380 euroa. + vaihtoon tietty kului about 500 työtä.
Marmorilla taisivat pyytää turbosta likemmäs 2000 euroa.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 18 Loka 2021 18:52
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 18 Loka 2021 18:14 Ok, transusta meni myös katti tukkoon koska ahtoputki oli ollut halki ja voimakas savutus tästä johtuen.
Se taas vahingoitti turboa vastapaineellaan.
Uus turbo (tehdaskorjattu) oli pakosarjoineen about 380 euroa. + vaihtoon tietty kului about 500 työtä.
Marmorilla taisivat pyytää turbosta likemmäs 2000 euroa.
Viisas ratkaisu.

Päädyin samaan koska tuo edullinen turbo on niin halpa (Garrett lukee kyljessä) ettei siinä voi kovin paljoa hävitä. Jos nykyinen hajoaisi, ostaisin vastaavan uudestaan.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 18 Loka 2021 22:00
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Joo en tiedä sitten tehdaskunnostettujen laadusta mutta päällisin puolin näytti ihan hyvältä ja toimii ookoo.
Tehot palasi.

Merkiltään oli Alanko, saksalainen paja.
Vanha jäi vielä itellä eli sen voisi korjattaa mutta makselee 600 ja jos tehdaskorjatun saa 380 niin....

Netissä näistä keskustelua ja tekijät tuntuu morkkaavan toistensa tuotoksia. Kova kilpailu kaiketi.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 18 Loka 2021 23:42
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 18 Loka 2021 22:00 Joo en tiedä sitten tehdaskunnostettujen laadusta mutta päällisin puolin näytti ihan hyvältä ja toimii ookoo.
Tehot palasi.

Merkiltään oli Alanko, saksalainen paja.
Vanha jäi vielä itellä eli sen voisi korjattaa mutta makselee 600 ja jos tehdaskorjatun saa 380 niin....

Netissä näistä keskustelua ja tekijät tuntuu morkkaavan toistensa tuotoksia. Kova kilpailu kaiketi.
Joo, kovaa vääntöä noista ylipäätään käydään.

Itse tilasin myyjältä nimeltä Nerings,joka on saanut huippupalautteet ja toimittaa nopeasti sekä halvalla. Turbon express-rahti maksaa nyt 15 puntaa.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_dmd= ... ngs&_oac=1

Item location: Baldone, Latvia
Postage to: Worldwide
Excludes: Germany
Change country:

Postage and packaging

Each additional item

To

Service

Delivery*
£9.00

£5.00

Finland

Standard Delivery (Standard Int'l Postage)

Estimated between Fri. 29 Oct. and Thu. 25 Nov.
Seller ships within 1 day after receiving cleared payment
- opens in a new window or tab
.
£15.00

£10.00

Finland
Express Delivery (Express Int'l Postage)

Estimated between Thu. 21 O
ct. and Fri. 29 Oct.

Seller ships within 1 day after receiving cleared payment
- opens in a new window or tab
.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 19 Loka 2021 08:40
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Näytti olevan transiitin turbo tuolla 456 puntaa.
Alanko oli jopa halvempi autodocissa.
Laadunsta ei kyllä sen enempää tietoa mutta tuli siinä mukana mittaus todistukset värinästä ja ahdosta.
Ja auto tuntuu kuin uudelta, kiihtyy kuin peto taas. :thumbup:

Hyvä tietää että vaihtoehtoja on kun 3 autossa on tällä hetkellä ahdin pyörimässä.

Re: Diesel savutusmittaus

Lähetetty: 19 Loka 2021 10:33
Kirjoittaja Deippa
Mk3Mondeo kirjoitti: 14 Loka 2021 21:48 Onneksi km-lukema tulpattaessa oli vasta 160tkm ja Euro3 ei mene vikatilaan vaan pelkkä lätkä riittää. Imusarjakaan ei ollut kovin likainen vielä.
-07 MK3 mondeo sytytti tulpattuna vikavalon palamaan n. 3 startin ja jonkinmoisen ajomatkan jälkeen. En tiedä mikä euro se sitten oli. Katsastukseen nollasin valon aseman pihalla, niin ei häirinny toimitusta.