S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
rauta_kanki
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16

S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja rauta_kanki »

2009 vuosimallin 1.8tdci s-max kyseessä ja nyt on alkanu sytyttämään häiriövaloa ja vikakoodi on tuo p0490 exhaust gas recirculation circuit high. Vikavalon saan sammumaan, kun nollaan vikakoodit, mutta tuo vikakoodi jää kyllä sinne listalle eikä poistu. Egr:ssä luultavasti siis vikaa, mutta kannattaako uusia egr vai ohjelmoida se kokonaan pois käytöstä? Mulla on sellanen tunne että egr ois tulpattu, mutta voiko se silti sytyttää vikavalon?
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Usein on niin että egr:rän ohjelmoinnissa vain estetään sen toiminta joten egr pitää silti olla auton tietokoneen mukaan kunnossa, muuten se herättää vikavaloa vaikka sen ohjelmoi pois toiminnasta.
"harder" is not a very good safeword
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Voit varmistaa EGR:n tulppauksen kokeilemalla ajon päätteeksi kaasuläppäyksikölle tulevaa putkea. Jos on kuuma, niin pakokaasu kiertää.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuossa 1.8tdci on kaiketi sama egr kuin mondeossa.
Tulppaus poistaa egr aiheuttamia käyntiongelmia mutta jos tuo egr venttiili tai aktuaattori on jo ehtinyt jämähtää niin tulppaus ei poista vikakoodien tuloa.

Eli siellä voi olla kiertyvä ventiili jumissa,
Tai sitten sen kiertyvän venttiilin ja aktuaattorin välinen akselitappi poikki (tyyppivika).
Tai sitten aktuaattori voi olla kabut.

Aktuaattori irti (4 pulttia) ja kurkkaat sisään...

https://www.youtube.com/watch?v=3gBilxPefN4

jos venttiili kääntyilee nätisti sormin ja tappi on ehjä niin istten itse aktuaattori on viallinen.
Sen saa autodocista noin noin 50-70 eur riippuen päivän tarjouksesta.
https://www.autodoc.fi/ridex/15216558

Jos egr on tulapattu niin sitten tuon pikkuakselin voi poistaa ja antaa aktuaattorin työskennellä ilman vastusta,
Jos silti tulee koodia niin sitten aktuaattorin vaihto.

Jos on tulpattu niin se on tuossa... katso ajankohta 3:38
https://www.youtube.com/watch?v=XN7TAKUNvG8

Pelkästään ohjelmoida ei kannata pois egr koska jumiutunut venttiili voi olla väärässä asennossa....
ELi jos sen EGR haluaa pois toiminnasta niin tulppaus, venttiilin akseli pois (jossei venttiili liiku liukkaasti) ja uusi aktuaattori niin auto on tyytyväinen tilanteeseen ja vika valo on pois ja auto käy paremmin, K arvo parempi.
Lämpiää vaan pikkasen hitaammin.
rauta_kanki
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja rauta_kanki »

Ei kuumene egr:n putki. Lienee siis tulpattu. Kuulostaapa monimutkaiselta, kun ei voi koodata pois käytöstä. Ei oo muissa autoissa vielä näin ollut. Uskon kyllä mitä sanoit.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kai sen voi koodatakin mutta pakkaavat laskuttamaan koodauksesta aika paljon.....
ja se on havaittavissa.

Jos tulppa paikoillaan ja otat sen tapin veks ja sitten uus aktuaattori (jos vanha rikki) niin ohjelmallisesti kaikki toimii kuten auto haluaa...
ja ohjelma on entisellään.

ELi aloita sillä että ruuvaat sen aktuaattorin irti (neljä pulttia + olikohan yks tukirauta) ja kurkkaan sinne sisälle..kokeilet kääntää sitä venttiiliä sormin, liikkuuko hyvin. Onko tappi ehjä vai katki. Jos liikkuu hyvin ja tappi ehjä niin sitten aktuaattori on sökö..tilaat uuden ja asennat...about 70 euron remppa kun teet ite. Ei tarvi kuin torx meisselin, ja sähköliittimen irrotus ja kiinnitys.
Sen jälkeen menee seuraavat 10 vuotta EGR huoletta....
rauta_kanki
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja rauta_kanki »

Pitääpä ottaa se aktuaattori irti. Onko siinä jokin tiiviste mikä pitäisi samalla vaihtaa kun asentaa takaisin?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Uuden mukana tuli tiiviste mutta avatessani ei ollut sellaista. Ei liene välttämätön koska ei ollut ongelmaa aiheuttanut.

Itellä oli tulpattu mutta antoi juurikin tuota vikakoodia. Tappi oli ollut poikki ja korvattu ite tehdyllä. Mutta venttiili liikkui hienosti.
Koodia antoi muutaman viikon välein. Aktuaattorin vaihto poisti ongelman. Ilmeisesti se ei vanhana jaksa liikkua aivan ääriasentoonsa tai sitten sen ääriasento tunnistin oli likaantunut tai muuten viallinen.

Mutta kannattaa kurkata sisälle mitä siellä on. Helppo homma jos laite on käsien ulottuvilla. S-maxista en tiedä onko syvemmällä mutta ainakin mondeo / focus on hyvin käsillä.

En tiedä saako suomesta aktuaattoria irrallisena mutta ainakin autodocin ridexi oli halpa ja toimii.

Aktuaattori on käytännössä asentomoottori joka pyöräyttää sitä pyörähtävää venttiiliä haluttuun asentoon ja siinä on itsessään asentotunnistin.
Jos aktuaattorin asentotunnistin ei mene haluttuun asentoon niin tulee tuo koodi.
Tällöin venttiili jumissa, tappi poikki, tai itse aktuaattori viallinen. (tai sitten johto/liitin vika)

Mielestäni parempi laittaa 70 eur tuohon kuin koodata pois. Koska auto on tällöin palautettavissa tehdas asetuksiin nyppäämällä se tulppauslevy pois...5minuutin homma. Koodauksen palautukseen joudut makselemaan toisen koodausmaksun...jokusia-useampia satasia...
rauta_kanki
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja rauta_kanki »

Käytin nyt sen aktuaattorin irti. Akseli oli ehjä ja se laakeroitu tappi systeemi pyöri ihan kevyesti sormin. Lienee siis aktuaattori hajonnut. Aktuaattorin rattaat kyllä liikkui ihan kevyesti. Pitäiskö tuon egr:n periaatteessa toimia, kunhan uusin aktuaattorin? Vai onko siellä jotain muita rikkoontuvia tai jumivia osia minkä vuoksi olisi tulpattu?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kyllä egr toimii jos se pikkuakseli on ehjä ja venttiili liikkuu eli kääntyy siinä kierrehahlossa vapaasti.
Aktuaattorin harrasratas liikkui kevyesti mullakin mutta antoi virhekoodia kiihtyvää tahtia.

Periaatteessa aktuaattorin vaihdon jälkeen luulisi pelaavan kuten uutena jos ottaa tulppauslevyn pois.
Tällöin tietty alkaa taas imusarja karstoittumaan ja venttiili voi kymmenien tuhansien kilsojen jälkeen juuttua.
Moni jättää tulpan siksi paikoilleen. Pysyy moottori puhtaana ja savuttaa vähempi käy paremmin kun saa puhdasta ilmaan eikä pakokaasua imusarjaan.
EGR pienentää vaan typen oksideja...ja antaa vähän lämpöä. Kaikkea muuta huonontaa.


VIime kesänä putsasin 300tkm ajetun 2.0tdci imusarjan ja egr putkiston oli aivan järkyttävä määrä moskaa sisällä....
sen jätin kyllä orkkis kuosiin. Tuskin siihen ihan toista 300tkm tulee....
Siinä oli imusarjan putkiston vapaa pinta-ala varmaan puolittunut, kait se jo vähän ahdistaa hengitystä.
rauta_kanki
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja rauta_kanki »

Täytyypä jättää tulppa paikalleen. Ainut syy miksi sen pois ottasin olis parempi lämpeneminen, mutta eipä taida olla sen arvoista.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kunhan pääsee alle 5 asteeseen ulkolämpö niin alkaa auxliar heater toimia...se tasannee egr puutetta kovasti.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max 1.8tdci p0409 egr vikakoodi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

rauta_kanki kirjoitti: 10 Loka 2021 22:12 Ei kuumene egr:n putki. Lienee siis tulpattu. Kuulostaapa monimutkaiselta, kun ei voi koodata pois käytöstä. Ei oo muissa autoissa vielä näin ollut. Uskon kyllä mitä sanoit.
Oman kuuleman perusteella sitä ei mistään autosta pystytä koodaamaan pois vaan sen käyttörajat muutetaan niin että se ei toimisi. Valitettavasti jossain tapauksissa se vaatii ehjän egr- venttiiliin jotta se ei ilmoittele vika ilmoituksia.
Joku joka näitä on koodannut voi oikaasta tätä jos olen väärässä.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin