Ohc 2.0 jakopää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Eli pyöritin jakopään merkit kohdalle ja virranjakajan pyörä osoittaa nelospyttyä... Eikös sole sama osoittaako 4 vai 1 pytylle?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules jos mennään tämän mukaan niin ei ole tulkinta ongelmia,että onko puristustahti menossa.Miksi tämä kysymys onko moottori ollut levällään nokkia vaihdettu ynnä muuta.
https://donkiespeed.nl/timing-belt-repl ... -s8at-d10/
https://youtu.be/K8d6MNjTUEc
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu85 kirjoitti: 30 Syys 2021 15:29 Eli pyöritin jakopään merkit kohdalle ja virranjakajan pyörä osoittaa nelospyttyä... Eikös sole sama osoittaako 4 vai 1 pytylle?
Ei ole sama koska sytytys on väärällä sylinterillä. Josta syystä virranjakajaa pitää pyöräyttää puoli kierrosta. Tai sitten se helpompi eli laittaa merkit kohdalleen ykköselle jolloin ajoitus on synkassa sytytyksen kanssa
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Moottori ollut käyttämättä 3-4v. Silloinko vain sammu ajosta eikä ole katottu muuta kun että ei tule kipinää... Nyt aloin laittaan sitä käymään, kärjet oli rikki... Eli Kipinä löyty mutta ei lähde. Poksauttaa vain välillä... Miten pirussa olis itsekseen hypänny just puoli kierrosta syttö? Hihna oli tiukalla
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jakajan kansi oikein päin, tulpanjohdot ollut irti?
Kaikkea ei välttämättä rekisteröi kun kolme vuotta sitten jotain tekee, nypätty jakamjan kansi irti ja nyt johdot väärin mahdollisesti?
Nokan merkki kohdillaan ja kampuran, niin jakajan pitäisi osoittaa ykkösen kohdalla olevaan pieneen viivaan jakajan rungossa about.
Jos ei niin joku on joskus sitä kääntänyt ja nyt sulla on johdot väärin.
Nokassa siis se peltilätkässä oleva nuoli reijän reunassa on alhaalla siinä pisteen kohdalla kannessa.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Joo merkit on kohdallaan... Pyörijä osoittaa nelosjohtoa. Eli takaviistoon... Etuviistossa 1
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Irrota virranjakajan kansi ja varmista, että pyörijä osoittaa sytytystulpaa numero 1. Jos ei, käännä kampiakselia jakoavaimella ja käännä yksi lisäkierros. Tämän tulisi kohdistaa pyörijä oikein ja kohdistaa kampiakselin ja nokka -akselin merkit. Luvit noi jutut noista linkeistä kuvien kanssa oliko niistä apua.Onko ajoituslamppua ja noita muita juttuja että saat sytytyksen säädettyä varmasti kohdilleen.Vielläkö tässä on kärjet
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Renee kirjoitti: 01 Loka 2021 17:39 Irrota virranjakajan kansi ja varmista, että pyörijä osoittaa sytytystulpaa numero 1. Jos ei, käännä kampiakselia jakoavaimella ja käännä yksi lisäkierros. Tämän tulisi kohdistaa pyörijä oikein ja kohdistaa kampiakselin ja nokka -akselin merkit. Luvit noi jutut noista linkeistä kuvien kanssa oliko niistä apua.Onko ajotuslamppua ja noita muita juttuja että saat käret oiken asenettua
Kampiakselista kääntäminen ei auta virranjakajan asennnon korjaamiseen jos jako jo pielessä, oharissahan on oma hihnapyörä väliakseliin jonka kautta jakaja sekä ö-pumppu pyörivät. Ajotuslamppua tarvitaan sitten kun aletaan hakea perusennakkoa kohdalleen, tätä ennen jako korjattava ettö pyörijä osoittaa 1. pytyn johdolle, kun nokkapyörän kärki sen pisteen kohdalla kannessa ja alahihnapyörän merkki sen väkäsen kohdalla, kuten edellä jo vihjailtiinkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ajattelin vai jos ajoitusmerkit ja ja kaikki muut jutut tarkistettu että mitä videollaa ja tekstissä lukee ja viellä ei ole siellä ykkköspytyn luona se pyörijä, niin jokin mättää tässä jutussa.Jos pyörivässä kunnossa auto on jäänyt seisomaan viellä joskin tarina ei sitä kerro.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ykkönen on muistaakseni takaviistoon imusarjan puolelle päin eli kulkusuunnassa vasemmalle alunperin. Eli vaihda johdot niin että se ykkönen on ykkönen mihin pyörijä näyttää.
Turha sitä on vatvoa sen enempää. Käy kyllä jos johdot on oikein.
0 1
.0
0 0
About noin kun katot jakajaa ylhäältä edestä autoa
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tessu85 kirjoitti: 30 Syys 2021 15:29 Eli pyöritin jakopään merkit kohdalle ja virranjakajan pyörä osoittaa nelospyttyä... Eikös sole sama osoittaako 4 vai 1 pytylle?
Onhan siellä varmasti selvillä, mikä on ykköspytty ja mikä nelonen.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tursas kirjoitti: 01 Loka 2021 21:53
Tessu85 kirjoitti: 30 Syys 2021 15:29 Eli pyöritin jakopään merkit kohdalle ja virranjakajan pyörä osoittaa nelospyttyä... Eikös sole sama osoittaako 4 vai 1 pytylle?
Onhan siellä varmasti selvillä, mikä on ykköspytty ja mikä nelonen.
En nyt jaksa muistaa tarkasti vaikka OHC:n jakaja jossakin laatikon pohjalla 1980-luvulta onkin mutta V-8:ssa saattoi joskus olla hyvinkin hankalasti paikallistettava vika kun virranajakajan akselin alapäästä oli kuusioakseli öljypumpulle ja hi-volume öljypumppu saattoi kuormittaa jakajan hammaspyörää niin, että lukituksena ollut putkisokka korkkasi ja sytytys samalla meni mihin sattui. Hankalan viasta teki se ettei katkennutta putkisokkaa huomannut päällepäin kun molemmat puoliskot olivat jakajan hammaspyörässä kiinni.

Asian sai varmistettua yrittämällä naputtaa putkisokkaa läpi. Jos sokka liikkui, oli se ehjä ja jos oli pyörähtänyt niin ei liikkunut koska pätkät olivat jakajan akselia vasten eikä läpireikää vasten kuten olisi kuulunut.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ei ole ohc ongelma, siitä halkeaa suodatin ennen kuin jakaja antautuu. Tämä tullut todettua pari kertaa.
Veikkaan että johdot olleet irti ja väärissä paikoissa vaikka muistin mukaan ei olisi koskettu, näitä sattuu välillä itse kullekkin.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

No niin ohc käy... Johdot oli tosiaan joku piru väärin laittanu jossaki välissä.... Nyt sitte kävi 10min ja keitti 😤 täytyy toivoa ettei menny kansipahvi... Flektin toinen johto oli irti...
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu85 kirjoitti: 07 Loka 2021 20:22 No niin ohc käy... Johdot oli tosiaan joku piru väärin laittanu jossaki välissä.... Nyt sitte kävi 10min ja keitti 😤 täytyy toivoa ettei menny kansipahvi... Flektin toinen johto oli irti...
Tosi pirullista. Varsinkin kun se joku teki sen ajossa eikä kukaan huomannut mitään.
Moottori ollut käyttämättä 3-4v. Silloinko vain sammu ajosta eikä ole katottu muuta kun että ei tule kipinää.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ohc 2.0 jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No näitä tosiaan sattuu, joskus unohtuu mitä tehty.
Hienoa että käy taas, ei se keittäminen välttämättä pahvia paista jos ei ole kuormitettu samalla.
Vastaa Viestiin