Mondeon Webaston ohjelmointi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Uronju-1
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Touko 2021 23:27

Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Uronju-1 »

Moi. Osaako kukaan neuvoa kun mulla mättää toi Webasto. Kun laitan suoran lämmityksen päälle niin toimii, mutta kun laitan ajastimen päälle niin Webasto ei lähde käyntiin. Kello on ajassa sekä aloitus aika, mutta vaan ei lähde puhisemaan😡
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja czr96 »

sehän on se aika jonka siihen ajastimeen asetat, niin lähtöaika, ei webaston käynnistymisaika. Weba itte päättelee, kuinka pitkään pitää esilämmittää ennen tuota asetettua lähtöaikaa.
Tämä vaan ihan kuriositeettina, varmaan asia olikin jo tiedossa. Mulle henk koht tää oli uusi juttu kun aikoinaan Mondeon hommasin ja mietiskelin auton vieressä miks ei lämmitin ala töhiseen :D
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ja jos sattuu olemaan yli x astetta lämmintä niin ei ala tohiseen ollenkaan....

vanhan kunnon mk3 lähti tohiseen heti kun nappasi vaikka helteellä.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Tosiaan tuossa tulikin että fordien lisälämmitin on usein niin että sinne pitää syöttää se aika jolloin meinaa lähteä liikkeelle ja se lämppäri itse päättelee ulkolämpötilan perusteella koska sen pitäisi käynnistyä.
Toinen asia mikä tulee mieleen on että akun varaustila on lämppärin mukaan niin huono että se ei lähde käyntiin. Eli varaustila on tippunut alle esiasetetun turvarajan.

EDIT. Se ulkolämpötilaraja minkä yläpuolella ajastuksella lämppäri ei kytkeydy on +4 tai +5 astetta.
"harder" is not a very good safeword
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

+15C on Fordin ilmoittama lämpötila, jota korkeammassa esilämmitys ei aktivoidu.

+4C on alaraja, jossa ilmastointi toimii.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

riikomi kirjoitti: 02 Loka 2021 14:31 +15C on Fordin ilmoittama lämpötila, jota korkeammassa esilämmitys ei aktivoidu.

+4C on alaraja, jossa ilmastointi toimii.
No näköjään...

"Järjestelmä toimii ainoastaan, jos auton
polttoainesäiliössä on vähintään 16 litraa
(3,5 gallonaa) polttoainetta ja
ulkolämpötila on alle 15°C. Järjestelmä ei
toimi, jos akun varaustila on alhainen."

olikohan se sit se ajonaikainen lisälämmitys mikä toimii vasta alle +5 asteen. jostain syystä vain tommonen lämpötila jäänyt mieleen.

EDIT. kyllä se oli se AUX HEATER joka toimii vain alhaisemmilla lämmöillä ja siinäkin oli rajana +3 astetta

"Järjestelmä kytkeytyy päälle ja pois
automaattisesti jäähdytysnesteen
lämpötilan mukaan, kun ulkoilman
lämpötila on alle 3°C, jollette ole kytkenyt
sitä pois."
"harder" is not a very good safeword
kaihakki
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

2012 Focuksen käsikirjassa vielä:
Huom: Ohjelmoitu aika on se ajankohta, jolloin haluatte ajoneuvon olevan lämpimän ja valmis ajettavaksi, ei siis se aika jolloin lämmitin kytkeytyy päälle.
Huom: Ohjelmoinnin täytyy tapahtua vähintään 70 minuuttia ennen sitä ajankohtaa, jonka haluatte asettaa.
MaxiAss
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Loka 2021 10:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja MaxiAss »

S-maxissa webasto ei lähde päälle. Aux heater rasti lähtee parin sekunnin päästä pois ja mitään ääntä ei kuulu. Jos käyttää autoa 3min ja sammuttaa niin lämmitin lähtee päälle🤔.

Uusi akku ja edellinenkin oli uudehko, mutta kokeeksi vaihdettu.
Onko hyviä veikkauksia. Paloilmapuhaltimelta vikakoodi, mutta käsittääkseni voi antaa sen koodin myös muista vioista johtuen?
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

paloilmapuhku voi olla finaalissa ja lähtee vielä kun saa hieman lämpöä ja tärinää moottorin käytyä.
Tai sitten sen sähköliitos. Eberistä korjasin moninapaliittimessä juotosvian puhkun piuhassa ja rupesi pelittään hienosti.
Korjaamo oli ensin vaihtanut puhkun eikä auttanut kuin pariksi kerraksi.

Käykö weba auton käydessä?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

MaxiAss kirjoitti: 28 Loka 2021 10:59 S-maxissa webasto ei lähde päälle. Aux heater rasti lähtee parin sekunnin päästä pois ja mitään ääntä ei kuulu. Jos käyttää autoa 3min ja sammuttaa niin lämmitin lähtee päälle🤔.

Uusi akku ja edellinenkin oli uudehko, mutta kokeeksi vaihdettu.
Onko hyviä veikkauksia. Paloilmapuhaltimelta vikakoodi, mutta käsittääkseni voi antaa sen koodin myös muista vioista johtuen?
Tyypillisesti noin käy siksi, että auto kokee akun jännitteen liian alhaiseksi. Siis kun autoon kytketään virrat ja lähdetään valikosta ruksimaan rastia ruutuun, niin esihehkutus tiputtaa akun jännitteen alas. Eikö täppä jää päälle, ja Weba käynnisty, jos merkkaat sen useamman kerran peräjälkeen?
MaxiAss
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Loka 2021 10:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja MaxiAss »

riikomi kirjoitti: 29 Loka 2021 16:18
MaxiAss kirjoitti: 28 Loka 2021 10:59 S-maxissa webasto ei lähde päälle. Aux heater rasti lähtee parin sekunnin päästä pois ja mitään ääntä ei kuulu. Jos käyttää autoa 3min ja sammuttaa niin lämmitin lähtee päälle🤔.

Uusi akku ja edellinenkin oli uudehko, mutta kokeeksi vaihdettu.
Onko hyviä veikkauksia. Paloilmapuhaltimelta vikakoodi, mutta käsittääkseni voi antaa sen koodin myös muista vioista johtuen?
Tyypillisesti noin käy siksi, että auto kokee akun jännitteen liian alhaiseksi. Siis kun autoon kytketään virrat ja lähdetään valikosta ruksimaan rastia ruutuun, niin esihehkutus tiputtaa akun jännitteen alas. Eikö täppä jää päälle, ja Weba käynnisty, jos merkkaat sen useamman kerran peräjälkeen?
Täytyy testata. Olen parilla kertaa uskonut kun ei ole täplä jäänyt. Kaiken kukkuraksi alkoi rattinapit kiukuttelemaan. Oli nuolinapit jonkin aikaa pois pelistä, mutta nyt tuntuisi välillä pelaavan. Olen poltellut webaa tarkoituksella välillä, että jos on karstainen niin palais puhtaammaksi.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja tikola »

saksoboy kirjoitti: 02 Loka 2021 23:05
riikomi kirjoitti: 02 Loka 2021 14:31 +15C on Fordin ilmoittama lämpötila, jota korkeammassa esilämmitys ei aktivoidu.

+4C on alaraja, jossa ilmastointi toimii.
No näköjään...

"Järjestelmä toimii ainoastaan, jos auton
polttoainesäiliössä on vähintään 16 litraa
(3,5 gallonaa) polttoainetta ja
ulkolämpötila on alle 15°C. Järjestelmä ei
toimi, jos akun varaustila on alhainen."

olikohan se sit se ajonaikainen lisälämmitys mikä toimii vasta alle +5 asteen. jostain syystä vain tommonen lämpötila jäänyt mieleen.

EDIT. kyllä se oli se AUX HEATER joka toimii vain alhaisemmilla lämmöillä ja siinäkin oli rajana +3 astetta

"Järjestelmä kytkeytyy päälle ja pois
automaattisesti jäähdytysnesteen
lämpötilan mukaan, kun ulkoilman
lämpötila on alle 3°C, jollette ole kytkenyt
sitä pois."
Tämä oli juuri se mitä hain, mutta ei täydellinen, eli sisäiselle insinöörille jäi kaksi avointa kysymystä.

1) Mikä on alhainen jännite, eli monessako voltissa Webaston käynnistyminen estyyu
2) Mikä on jäähdytysnesteen lämpötilaväli, jossa Webasto voi käydä.


Itsellä on siis tällä hetkellä oire, että täysin toiminut webasto alkoi toimia vähän miten sattuu. Ensimmäinen johtopäätös oli, että vaihdan 150 000 ajetun akun uuteen. Sillä sain asioita paranemaan, mutta vieläkin on sellainen oire, jossa kun käynnistän auton kylmänä webasto ei lähde, mutta kun olen viisi minuuttia ajanut ja sen jälkeen sammutan ja käynnistän auton Aux Heater alkaa pöhistä. Tällä voi edelleenkin olla kytkös akkuun, eli vaihdoin uuden akun motonetista lataamatta ja voi olla, että se ei ole vielä autossa latautunut täyteen. Toinen johon se voi olla kytköksissä on lievästi kummallisesti käyttäytyvä auton lämpömittari, eli toinen potentiaalinen vikakohta itselläni on auton lämpötila anturi.


Tuossa edellä oli jo erinomainen yhteenveto aiheesta. Se mikä tee se itse miestä häiritsee on se, että siellä käytetään tuollaisia "jännite on alhainen" termejä. Sanoisivat ohjekirjassa ihan numeroita, joita voisi jokainen ymmärtää ja tulkitakkin. Tämä tiedon panttaaminen on sellainen nykyajan syöpä, joka pulpahtaa esiin aika monessa paikassa.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Hieman huono vinkki, koska on eberin ohje, mutta antaa osviittaa, kuuklaa: "Hydronic D5WS 20 1862 05 TS EN" Aika paljon asiaa kuitenkin, jossain mulla on vastaava webastollekin, mutta...
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja tikola »

Kiitoksia - erinomainen vinkki. Ja sitäpaitsi enhän minä tiedä kumpi siellä Kugassa on Webasto vai Eperschbächer. Olen vain käyttänyt tuota yleisnimenä noista laitteista.

Itsellä siis hakusassa se, että mitkä ovat ne tarkat arvot ja kriteerit joita kannattaa tarkkailla, kun asiat eivät toimi odotetulla tavalla. Ensihätään tuo akun vaihto ainakin auttoi ihan selvästi - ainakin osaan murheista.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Freeze »

No kyllä varmaan ihan ekana kannattaa selvittää kumpi vehje sieltä pellin alta löytyy, kun speksejä aletaan kyselemään. Ainakin Focuksessa on tehdasasennetun Webaston tyyppikilpi konetilan peltien sivussa näkyvillä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tikola kirjoitti: 23 Joulu 2021 12:14 Kiitoksia - erinomainen vinkki. Ja sitäpaitsi enhän minä tiedä kumpi siellä Kugassa on Webasto vai Eperschbächer. Olen vain käyttänyt tuota yleisnimenä noista laitteista.

Itsellä siis hakusassa se, että mitkä ovat ne tarkat arvot ja kriteerit joita kannattaa tarkkailla, kun asiat eivät toimi odotetulla tavalla. Ensihätään tuo akun vaihto ainakin auttoi ihan selvästi - ainakin osaan murheista.
Onhan siinä tosiaan sellainen periaatteellinen juttu, että jos kysyy neuvoa vaikka Mondeoon mutta parkkipaikalla huomaakin että omistaa Passatin niin ne neuvot voivat mennä väärin.
eeah
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Joulu 2006 14:54

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja eeah »

Mahtaakohan Fordeissa olla molempia laitteita. Tyttäreni Focuksessa vm 2010 on alkuperäisenä Eberspächer. Webasto ja Eberspächer ovat kyllä hyvin samalla tavalla toimivia, mutta saattaahan kytkemislämpötilojen asetuksissa olla pieniä eroja. Eroja ainakin siinä, miten autonvalmistaja on itegroinut tai jättänyt integroimatta auton tietokoneeseen. Skodassa ei Web aston toimintaa ole automatisoitu auton järjestelmään yhtä paljon kuin esim. Fordissa. Skodassa ei Webasto lähde itsestään käyntiin lainkaan vaan ainoastaan painamalla nappia tai kaukosäätimellä.
.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Ainoa minkä varmuudella omasta Mondeo Mk3 Eberspächeristä tiedän on ettei se toimi vieläkään.

Tässä tapauksessa nimenomaan ongelmia lisää merkkikohtainen liitin joka vaikeuttaa vikokoodien saamista autosta
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

eeah kirjoitti: 23 Joulu 2021 14:45 Mahtaakohan Fordeissa olla molempia laitteita. Tyttäreni Focuksessa vm 2010 on alkuperäisenä Eberspächer. Webasto ja Eberspächer ovat kyllä hyvin samalla tavalla toimivia, mutta saattaahan kytkemislämpötilojen asetuksissa olla pieniä eroja. Eroja ainakin siinä, miten autonvalmistaja on itegroinut tai jättänyt integroimatta auton tietokoneeseen. Skodassa ei Web aston toimintaa ole automatisoitu auton järjestelmään yhtä paljon kuin esim. Fordissa. Skodassa ei Webasto lähde itsestään käyntiin lainkaan vaan ainoastaan painamalla nappia tai kaukosäätimellä.
.
Ei ole kyllä sitten tehdasasenteinen jos se ei osaa itse itseään ajon aikana käynnistää.
Mutta fordi on käyttänyt molempia joista mahdollisesti 2000 luvun puolella rakennetuissa autoissa on suuremmalla varmuudella eberi ja taas lähempänä 2010 lukua on sitte jo webastoa enemmän.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Joulu 2021 15:14 Ainoa minkä varmuudella omasta Mondeo Mk3 Eberspächeristä tiedän on ettei se toimi vieläkään.

Tässä tapauksessa nimenomaan ongelmia lisää merkkikohtainen liitin joka vaikeuttaa vikokoodien saamista autosta
Fordiag:illa pääsee CAN-väylän kautta lisälämmittimeen.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

tikola kirjoitti: 23 Joulu 2021 11:20
saksoboy kirjoitti: 02 Loka 2021 23:05

No näköjään...

"Järjestelmä toimii ainoastaan, jos auton
polttoainesäiliössä on vähintään 16 litraa
(3,5 gallonaa) polttoainetta ja
ulkolämpötila on alle 15°C. Järjestelmä ei
toimi, jos akun varaustila on alhainen."

olikohan se sit se ajonaikainen lisälämmitys mikä toimii vasta alle +5 asteen. jostain syystä vain tommonen lämpötila jäänyt mieleen.

EDIT. kyllä se oli se AUX HEATER joka toimii vain alhaisemmilla lämmöillä ja siinäkin oli rajana +3 astetta

"Järjestelmä kytkeytyy päälle ja pois
automaattisesti jäähdytysnesteen
lämpötilan mukaan, kun ulkoilman
lämpötila on alle 3°C, jollette ole kytkenyt
sitä pois."
Tämä oli juuri se mitä hain, mutta ei täydellinen, eli sisäiselle insinöörille jäi kaksi avointa kysymystä.

1) Mikä on alhainen jännite, eli monessako voltissa Webaston käynnistyminen estyyu
2) Mikä on jäähdytysnesteen lämpötilaväli, jossa Webasto voi käydä.


Itsellä on siis tällä hetkellä oire, että täysin toiminut webasto alkoi toimia vähän miten sattuu. Ensimmäinen johtopäätös oli, että vaihdan 150 000 ajetun akun uuteen. Sillä sain asioita paranemaan, mutta vieläkin on sellainen oire, jossa kun käynnistän auton kylmänä webasto ei lähde, mutta kun olen viisi minuuttia ajanut ja sen jälkeen sammutan ja käynnistän auton Aux Heater alkaa pöhistä. Tällä voi edelleenkin olla kytkös akkuun, eli vaihdoin uuden akun motonetista lataamatta ja voi olla, että se ei ole vielä autossa latautunut täyteen. Toinen johon se voi olla kytköksissä on lievästi kummallisesti käyttäytyvä auton lämpömittari, eli toinen potentiaalinen vikakohta itselläni on auton lämpötila anturi.


Tuossa edellä oli jo erinomainen yhteenveto aiheesta. Se mikä tee se itse miestä häiritsee on se, että siellä käytetään tuollaisia "jännite on alhainen" termejä. Sanoisivat ohjekirjassa ihan numeroita, joita voisi jokainen ymmärtää ja tulkitakkin. Tämä tiedon panttaaminen on sellainen nykyajan syöpä, joka pulpahtaa esiin aika monessa paikassa.
1) Alhaisesta jännitteestä en ole ihan varman mutta uskoisin sen tuonne 12.03 hujakoille sijoittuvan (erittäin spekuloivaa tietoa) Tuosta perheen vaggilaisesta olen sen jännitteen säätänyt 11.7 mutta en kyllä muista mitä se alun perin oli.

2) eipä seillä taida olla kuin yläraja joka on tod.näk. niin että 60 asteen jälkeen se menee puoliteholle ja noin 80 astees liekki sammutetaan (tämäkin on vain kokemusperäinen arvaus)
"harder" is not a very good safeword
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja tikola »

Freeze kirjoitti: 23 Joulu 2021 13:19 No kyllä varmaan ihan ekana kannattaa selvittää kumpi vehje sieltä pellin alta löytyy, kun speksejä aletaan kyselemään. Ainakin Focuksessa on tehdasasennetun Webaston tyyppikilpi konetilan peltien sivussa näkyvillä.
Tämä jää kyllä toistaiseksi selvittämättä. Laitteen päällä on yksi rispaantunut paperilappunen ja ainoa luettava merkki on iso G. Joten siellä on joko Eber tai Webasto.

Asia sinällään selvisi, eli laitteille löytyy mallikohtaisia dokumentteja, joilla voi katsella mahdollisia raja-arvoja ja se että noilla softilla pitäisi päästä asetuksiin kiinni on se lopullinen ratkaisu. Yritän ensin ForScanilla, kun sen kokeilu on niin helppoa ja jos ei sillä löydy mitään, niin pyrin sitten Fordiagiin käsiksi. Luulisi noilla myös se laitemerkki&malli löytyvän.

Minun käsittääkseni Webasto/Eber diagnostiikkasofta on sama softa molemmille ja lukijalaitteen liitin on ihan kaksi neulaa, joka työnnetään kiinni mihin tahansa liittimeen. Eli mallikohtainen liitin ei ole ongelma. Rittäää, että siitä merkkiliittimestä selviää nastojen järjestystä. Sellaisella laitteella edellisen auton Webastosta koodeja luettiiin eikä siinä ollut olleenkaan mitään liitinadapteria käytössä.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ja vielä tästä jatkaen - minulla on laturivika, joka pitää latauksen tyhjäkäynnillä niin alhaisena, ettei lämmittimen raja-arvo täyty. Raja-arvoa en vieläkään tunne, mutta latauksen jännite on tyhjäkäynnillä varsin alhaalla, joten siinä on ainakin yksi potentiaalinen ongelmakohta, joka pitää ratkaista ennen kuin alan isompiin lämmityslaitteen selvitystöihin.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeon Webaston ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

tikola kirjoitti: 07 Tammi 2022 14:49 Ja vielä tästä jatkaen - minulla on laturivika, joka pitää latauksen tyhjäkäynnillä niin alhaisena, ettei lämmittimen raja-arvo täyty. Raja-arvoa en vieläkään tunne, mutta latauksen jännite on tyhjäkäynnillä varsin alhaalla, joten siinä on ainakin yksi potentiaalinen ongelmakohta, joka pitää ratkaista ennen kuin alan isompiin lämmityslaitteen selvitystöihin.
Kurkkaa konepellin alle pelkääjän puolelta saranan lähettyviltä. Tai samoilta seuduilta rintapellistä. Jossain siellä mulla (2009 mondeo) on asennetun webaston tyyppikilpi.

Webasto_Heater_Thermo_Top_V_Workshop_Manual.pdf tms. löytyy speksit. Niissä alijännitteeksi kerrotaan 11.5 volttia, joten siitä ei ole kyse, koska autosi latausjännite on varmasti korkeampi tyhjäkäynnillä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin