Sivu 1/1
kaksoismassa vauhtipyörän korvaaminen normaalilla?
Lähetetty: 29 Syys 2021 12:35
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onkos kellään kokemusta kaksoismassa vauhtipyörän korvaamisesta normaalilla kiinteällä vauhtipyörällä?
Mitä vaikuttaa ajossa? Tärinöitä/värinöitä enempi? Vaikuttaako haittaavasti muiden osien kestoon?
Näyttää olevan myynnissä conversiosarjoja (kytkinpaketti+vauhtipyörä) noin 200-300 eurolla.
Ja kaksoismassa paketti puolestaan 450eur noin.
Sinällään tietty uusi kaksoismassa kestää kyllä jo auton loppuiän mutta onko siitä iloa versus kiinteä pyörä....
2.0 TDCI duratorg kyseessä
Re: kaksoismassa vauhtipyörän korvaaminen normaalilla?
Lähetetty: 29 Syys 2021 15:56
Kirjoittaja Renee
Kaksoimassavauhtipyörä kehitettiin että toi moottorin ja vaihdelaatikon yhteistyö oli parempaa. Ei värinöitä eikä muita sivuääniä kun kierrokset matalat ja iso vaihde silmässä. Tämä ego ajattelu joskin säästetyt eurot kyllä menee vaihteiston korjuuseen. Kun laatikon voitelu perustuu että rattaat pyörii vinhasti ja öljy lentää joka laakerille. Laittaa saman sinne mikä oli niin ei tarvitse ajatella tuliko toimiva paketti. Ja varmaa kestää kun muistaa ajella kuin vanhalla autoilla eli kierroksilla
https://www.kytkinkauppa.fi/page/6/tiet ... tipyorista
Re: kaksoismassa vauhtipyörän korvaaminen normaalilla?
Lähetetty: 29 Syys 2021 22:09
Kirjoittaja Mk1escos
Se loota mihinkään kovasta fillarista hajoa, ei ne vieläkään ole paperista tehtyjä. Ite olen kaikkiin vaihtanut aina kovan fillarin että saa sen surkean kalliin vauhtipyörän kuntoon kerralla.
Noi aski hajoaa on ihan höpö höpö juttuja niiltä jotka ei ole kovalla ajelleet kun ei uskalla.
Fordilla vedin toistasataa tonnia kovalla pyörällä samoin vag vehkeillä. Mitään ongelmia laatikossa.
Siinä kovan vauhtipyörän mukana tulee yllätys yllätys jousitettu kytkin.
Lootat mitoitettu dieseleiden väännöille, ei ne pienestä hajoa.
Nykyisin kaikki on niin herkkiä jos vähän tulee ääntä jostain, se kuuluu pitää ääntä jos se kulkee eteenpäin.
Kova vaihtipyörä tuo aavistuksen enemmän ääntä tyhjäkäynnillä ja ihan pienillä kierroksilla, muuten en ole mitään huomannut ajossa.
Edit: lisätään nyt sen verran että omat vehkeet on aina olleet sen verran ponnekkaita että ne onnettomat kaksoismassa fillarit alkaa pohjaaman ja hajoaa todella nopeasti.
Re: kaksoismassa vauhtipyörän korvaaminen normaalilla?
Lähetetty: 30 Syys 2021 08:35
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Eihän tuollaista 2.0TDCI ajeta kierroksilla vaan nautiskellen hienosta väännöstä.
Kyllähän tuo orkkis 2 massakin on toiminut jo yli 300tkm ja toimii edelleen mutta sammuttaessa ilman kytkintä kuuluu sellanen ääni joka viittaa että lähiaikoina alkais olemaan aika vaihdella....
Eli jos uusi kestää saman kuin vanha niin ei se mun ongelma ole seuraava vaihto ja tuskin kenenkään muunkaan... sitten alkais olemaan jo 650 000 mittarissa...
Katselin saan että näyttää saavan korvaussarjaa siinä 300 euron paikkeilla (massa, ja kytkimen kalikat) Ja kaksoismassalla jonkun kympin enempi.
Eli hintaero ei paha. Taitaa suomessa nuo 2 massat olla tupla hintasia versus autodoc landia....
Re: kaksoismassa vauhtipyörän korvaaminen normaalilla?
Lähetetty: 30 Syys 2021 17:58
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mk1escos kirjoitti: ↑29 Syys 2021 22:09
Se loota mihinkään kovasta fillarista hajoa, ei ne vieläkään ole paperista tehtyjä. Ite olen kaikkiin vaihtanut aina kovan fillarin että saa sen surkean kalliin vauhtipyörän kuntoon kerralla.
Noi aski hajoaa on ihan höpö höpö juttuja niiltä jotka ei ole kovalla ajelleet kun ei uskalla.
Fordilla vedin toistasataa tonnia kovalla pyörällä samoin vag vehkeillä. Mitään ongelmia laatikossa.
Siinä kovan vauhtipyörän mukana tulee yllätys yllätys jousitettu kytkin.
Lootat mitoitettu dieseleiden väännöille, ei ne pienestä hajoa.
Nykyisin kaikki on niin herkkiä jos vähän tulee ääntä jostain, se kuuluu pitää ääntä jos se kulkee eteenpäin.
Kova vaihtipyörä tuo aavistuksen enemmän ääntä tyhjäkäynnillä ja ihan pienillä kierroksilla, muuten en ole mitään huomannut ajossa.
Edit: lisätään nyt sen verran että omat vehkeet on aina olleet sen verran ponnekkaita että ne onnettomat kaksoismassa fillarit alkaa pohjaaman ja hajoaa todella nopeasti.
Tuosta olen samaa mieltä ja on jopa käytännön kokemusta kun taloudessa oli samaan aikaan kaksi GM:n autoa eri korilla mutta samalla moottorilla ja vaihteistolla. Toisessa oli uudesta saakka ollut kiinteä vauhtipyörä ja toisessa kaksoismassa, joka oli sittemmin vaihdettu kiinteään pakettiin.
Aikanaan TDDI-Focuksessa oli myös kiinteä vauhtipyörä ja MTX-75 vaihteisto. Samaa laatikkoa käytti mm. Mondeo 2.0 Duratec HE bens. mutta kaksoismassavauhtipyörällä. Muuten kaikkein paras vaihteisto millä olen koskaan ajanut.
Nykyiseen dieseliin laitoin kalliin (noin 750€) kaksoismassan sijasta kaksilevyisen kiinteällä vauhtipyörällä olevan korvaussarjan (430€) ja lievä värinä alemmilla kierroksilla on ainoa joka kiinnittää huomiota. Tuntuma on jämäkkä kun siellä ei ole niin paljon jousivoimaa välissä.
Muistini mukaan Toyotan D-4D -moottoreilla oleviin Avensiksiin vaihdettiin kuulemma ennen luovustusta taksikäyttöön kiinteä vauhtipyörä kun kaksoismassat eivät kestäneet taksikäytössä.
Re: kaksoismassa vauhtipyörän korvaaminen normaalilla?
Lähetetty: 30 Syys 2021 21:30
Kirjoittaja Mk1escos
Tdci fokkerissa mulla oli vaihdettaessa todellinen kaksoismassa kun veti paineasetelman irti tippui puolet fillarista lattialle. Se ei oikein tykännyt 90mg syötöstä ja hybridi turbosta.
Mut se oli kyllä hyvä vaihteisto ajaa se mtx75, ja kesti sikaa aika tavalla. Sai lopulta selkäänsä kun turbo räjähti ja kone meinasi karata omilla öljyillään, jouduin väkisin jarrua vastaan nelosella sammuttamaan kun ei sammunut avaimesta.
Alkoi ääntämään sen rynkytyksen jälkeen ja löysin korista ruostetta niin pirssi lähti kiertoon.