Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Megaeater
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Kesä 2021 14:55

Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja Megaeater »

Ostin tällaisen auton keväällä. Autossa on tehdasasenteinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ilmeisesti eber? Nyt kun ilmat kylmenivät, ajattelin vihdoin kokeilla sen toimintaa.

Kun kytkin lämmityksen päälle, se alkoi puhaltaa ilmaa sisään ja poltinkin käynnistyi. Lämmitin pysyi päällä pari minuuttia, ja kytkeytyi sitten pois. Hirveän kylmähän nyt ei ollut (5-10 astetta), joten onko normaalia että se ei silloin pysy päällä kuin minuutin pari, vaikka sitä kuinka komentaisi auton valikosta? Lämmitin on siis valikkokäyttöinen, siellä on kaksi eri aikatauluohjelmaa, mahdollisuus tehdä yksittäinen ajastettu käynnistys sekä mahdollisuus laittaa lämmitin päälle heti ilman ajastusta.

Lämmityksestä tuli hirveästi savua auton alta, ja näytti siltä että ihan normaalia tuollainen ei voi olla, olkoonkin että edellisestä käytöstä varmasti siis puolisen vuotta. Autosta on todennäköisesti ohjelmoitu EGR ja DPF pois. Voiko näillä olla vaikutusta lisälämmittimen toimintaan? Mikä on tyypillinen ongelma näissä joka johtaa kovaan savutukseen? Kuka osaa tutkia näitä Tampereen seudulla?

Myyjän mukaan autossa oli ollut ajoittaisia käynnistymisongelmia 2018-2020 ja lisälämmitin oli myös ajoittain lopettanut kokonaan toimintansa. Paikallisissa Ford-huollossa eivät olleet saaneet asiaa kuntoon, kunnes joku liike oli lopulta tajunnut vaihtaa hehkut keväällä 2021. Sen jälkeen lämmitin oli kuulemma taas toiminut ongelmitta.

Onko syytä odotella nyt pakkasia ja kokeilla uudestaan sitten, vai onko jo nyt nähtävissä että fiksattavaa on?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Vilkaise aluksi konepellin alapinnalle josko siellä olisi tarra, jossa kerrotaan lämmittimen merkki ja malli.

Jos laite on Webasto Thermo Top V, niin se on tunnetusti hajoavaa mallia. Savutus viittaa useimmiten polttimen sisäiseen vikaan. Joko tiiviste on palanut tai keraaminen sydän haljennut.

Ongelma ei liity mitenkään DPF/EGR/hehkuihin.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jos kyselee merkkihuollosta ne sanonee että laite on niin vanha ja hapettunut ettei kannata korjata..uuden saa noin 2000 eurolla.

Mutta älä usko...eberi/webasto erikoistuneeseen liikkeeseen niin ne tekee siihen rempan 200-600eurolla ja sitten toimii taas kuin uusi.

Jos auto sammuksissa lämppäri lähtee pöhisemään ja käy hetken ja sammuu niin kyseessä on yleensä kiertovesipumpun rikkoutuminen.
Yleensä niissä on erillinen sähköpumppu. Se on noin 100-150eur. Eli ylilämpösuoja katkaisee käynnin kun vesi ei liiku.

Savutus taas voi johtua huonosta syttymisestä / palamisesta. Tulppa saattaa olla huono, tai sitten kait yleisempi että verkko/palopesä on nuohouksen/vaihdon tarpeessa. Yksi syy voi olla myös huonosti toimiva paloilmapuhallin, sen kuulee yleensä käyntiäänestä. Ehjä puhku on suhteellisen hiljainen mutta rikkinäinen pitää aika äänekästä ääntä.

Ainakin Mondeon Eebereissä on ollut myös "aivo vikaa", siellä tyypillisesti yhden liittimen juotos väsähtää...liitin joka tuo virran puhaltimelle....
ainakin omassa se antoi vähän virtaa mutta puhallin ei käynyt kunnolla/täysillä ja laite savutti. Hyppypiuhan kolvaus ja kaikki pelasi hienosti.
Aivoja jotkut liikkeet korjaileekin...about 150eur.

Nuo lämmittimet ovat korjattavissa...vaihto-osia saa. Joten jollei ite halua räpeltää niin googlesta katselee webasto/eberi huolto tampere.
Mielummin nimenomaan noiden lämppärien erikoishuoltoliike jolla esim niiden analytiikkaohjelmat. Yleishuolto arvailee vikoja kuten jos tekisi itse.
Sitten menee kokeiluksi eikä toimi vieläkään. Noiden purku ja kasaus onnistunee normi hemmoltakin mutta vian määritys on aina oma lajinsa.
Deippa
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Kiertovesipumppuvikaa voi koittaa itekin ettiä siten että laittaa lämmittimen päälle ja konttaa kokeilemaan pumppua tuntuuko siellä mitään eloa. Toki se pumpun paikka kannattaa ettiä jo ennalta ;) Niitä saa tarvikepumppuina muutamalla kympillä ja onnistunee iteltäkin vaihtaa. Ainakin multa onnistui.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo eihän se pumpun vaihto vaadi kuin kahden letkun irrotuksen (laittaa letkupuristimet niin ei vesikään valu ulos.) Ja sähköliitin irti.
Orkkikset makselee about 100-150 mutta tosiaan tarvikepumppujakin saa. Vaihtaa vaan liititmen jossei sovi suoraan.
Monesti nuo pumput on vaan ikävässä paikassa...auton alla.
kaihakki
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Tulee mieleen, että voiko paloilmansaannissa olla tukos, kun savuttaa. Se selittäisi myös nopean sammumisen ylikuumenemisen takia. Myös puhallin voisi olla viallinen,
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

kaihakki kirjoitti: 25 Syys 2021 06:26 Tulee mieleen, että voiko paloilmansaannissa olla tukos, kun savuttaa. Se selittäisi myös nopean sammumisen ylikuumenemisen takia. Myös puhallin voisi olla viallinen,
Huono hehku ja liekkivahti ei tunnista kunnollista liekkiä niin siksi ne yleensä sammuu savutuksen yhteydessä. Mutta esim. ForDiagilla pääsee lisälämmittimeen lukemaan mahdollisen sammutuksen syyn.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin