Galaxy 2009 2.0 tdci lisälämmittimen toiminta?
Lähetetty: 23 Syys 2021 20:43
Ostin tällaisen auton keväällä. Autossa on tehdasasenteinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ilmeisesti eber? Nyt kun ilmat kylmenivät, ajattelin vihdoin kokeilla sen toimintaa.
Kun kytkin lämmityksen päälle, se alkoi puhaltaa ilmaa sisään ja poltinkin käynnistyi. Lämmitin pysyi päällä pari minuuttia, ja kytkeytyi sitten pois. Hirveän kylmähän nyt ei ollut (5-10 astetta), joten onko normaalia että se ei silloin pysy päällä kuin minuutin pari, vaikka sitä kuinka komentaisi auton valikosta? Lämmitin on siis valikkokäyttöinen, siellä on kaksi eri aikatauluohjelmaa, mahdollisuus tehdä yksittäinen ajastettu käynnistys sekä mahdollisuus laittaa lämmitin päälle heti ilman ajastusta.
Lämmityksestä tuli hirveästi savua auton alta, ja näytti siltä että ihan normaalia tuollainen ei voi olla, olkoonkin että edellisestä käytöstä varmasti siis puolisen vuotta. Autosta on todennäköisesti ohjelmoitu EGR ja DPF pois. Voiko näillä olla vaikutusta lisälämmittimen toimintaan? Mikä on tyypillinen ongelma näissä joka johtaa kovaan savutukseen? Kuka osaa tutkia näitä Tampereen seudulla?
Myyjän mukaan autossa oli ollut ajoittaisia käynnistymisongelmia 2018-2020 ja lisälämmitin oli myös ajoittain lopettanut kokonaan toimintansa. Paikallisissa Ford-huollossa eivät olleet saaneet asiaa kuntoon, kunnes joku liike oli lopulta tajunnut vaihtaa hehkut keväällä 2021. Sen jälkeen lämmitin oli kuulemma taas toiminut ongelmitta.
Onko syytä odotella nyt pakkasia ja kokeilla uudestaan sitten, vai onko jo nyt nähtävissä että fiksattavaa on?
Kun kytkin lämmityksen päälle, se alkoi puhaltaa ilmaa sisään ja poltinkin käynnistyi. Lämmitin pysyi päällä pari minuuttia, ja kytkeytyi sitten pois. Hirveän kylmähän nyt ei ollut (5-10 astetta), joten onko normaalia että se ei silloin pysy päällä kuin minuutin pari, vaikka sitä kuinka komentaisi auton valikosta? Lämmitin on siis valikkokäyttöinen, siellä on kaksi eri aikatauluohjelmaa, mahdollisuus tehdä yksittäinen ajastettu käynnistys sekä mahdollisuus laittaa lämmitin päälle heti ilman ajastusta.
Lämmityksestä tuli hirveästi savua auton alta, ja näytti siltä että ihan normaalia tuollainen ei voi olla, olkoonkin että edellisestä käytöstä varmasti siis puolisen vuotta. Autosta on todennäköisesti ohjelmoitu EGR ja DPF pois. Voiko näillä olla vaikutusta lisälämmittimen toimintaan? Mikä on tyypillinen ongelma näissä joka johtaa kovaan savutukseen? Kuka osaa tutkia näitä Tampereen seudulla?
Myyjän mukaan autossa oli ollut ajoittaisia käynnistymisongelmia 2018-2020 ja lisälämmitin oli myös ajoittain lopettanut kokonaan toimintansa. Paikallisissa Ford-huollossa eivät olleet saaneet asiaa kuntoon, kunnes joku liike oli lopulta tajunnut vaihtaa hehkut keväällä 2021. Sen jälkeen lämmitin oli kuulemma taas toiminut ongelmitta.
Onko syytä odotella nyt pakkasia ja kokeilla uudestaan sitten, vai onko jo nyt nähtävissä että fiksattavaa on?