Mondeo venttiilinvarren kumit

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kallio
Viestit: 89
Liittynyt: 06 Kesä 2007 20:30
Paikkakunta: Rauma

Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja kallio »

Onko kukaan teettänyt liikkeessä kyseistä hommaa? Mitä mahtaa suunnilleen maksaa? Periaatteessa itsekin voisin homman tehdä, mut ei kyl kauheesti kiinnosta :D olisihan niitä jotain kumin ehostus aineitakin mutta mahtaako niillä pitkää apua saada jos mitään?

MK4 2 litrainen bensakone, 200k ajettu.

Öljyä vie muutaman desin tuhannella, tämä nyt ei "paljon" ole, taitaa olla ihan hyväksyttävä kulutus vielä. Työkaverin mukaan käryttää aina pienen aikaa ku ajelee takana ja sitten loppuu.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Monessa autossa on toi öljykulutus joka normaali asetettu jopa 7 dl/1000km. Sehän on aika paljon on vai tehty niin että valmistajan ei tarvitse takuuaikana moottoreita korjailla. Ton mukaan 10tkm ja 7 litraa auto on kunnossa. Mutta mitkä öljyt on moottorissa ollut alusta lähtien. Monessa öljyssä on noita aineita jotka pitävät tiivisteet pehmeänä jolloin tiivistys toimii. Vähän on autolla ajettu. Huohottimet puhtaat ettei sieltä öljyä menee sylinteriin jos kylmänä pölläyttää pakoputkesta. Ohjurien kumien vaihto jos korjaamolla on vehkeet että painetta sylinteriin ja siten nopeutetaan työtä. Kysyppä korjaamolta ja monesti hinta riippuu siitä tuntitaksasta. Onko 60 vai 80 tunti. Jos työhön menee vaikka 4 tuntia niin siitä se hinta muodostuu. Kannattaa sitten kunnon ohjurinkumit hommatta kun noissa ei kannata säästää. Katso että johtuuko savutus ohjurien kumista vai mistä ja paljon se öljynkulutus on siinä 1000 km. Turhia remppoja kun ei kannata tehdä. Tyttären Focuksella 1.6 ajettu yli 300tkm ja ei savuta yhtään ja Fordin öljyillä ajettu
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kallio
Viestit: 89
Liittynyt: 06 Kesä 2007 20:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja kallio »

Itse olen motonetin ford-öljyä käyttänyt pelkästään, sitä ei sitten tiedä mitä entinen omistaja on käyttänyt.

Millais tuon huohottimen saa katsottua?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kallio
Viestit: 89
Liittynyt: 06 Kesä 2007 20:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja kallio »

Aivan juu, sehän olikin tuo viritys, on kyllä aika ikävässä paikassa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Totta kyllä toikin huoltokohde voisi olla yksinkertaisempi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 20 Syys 2021 19:47 Totta kyllä toikin huoltokohde voisi olla yksinkertaisempi.
Tarvitseeko venttiileitä säätää ohjurinkumien vaihdon yhteydessä?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eikös noissa ole jo hydraaliset venttiilinnostimet kun omassa Volvossa jo 90 luvun auto kummiskin. Toi kommentti oli vain tuosta huohottimen puhdistuksesta. Ei ihan 5 minuutin homma ole . Kysyjä kun vie firmaan autonsa jos noita venan ohjurinkumia vaihdetaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3679
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Syys 2021 11:39
Renee kirjoitti: 20 Syys 2021 19:47 Totta kyllä toikin huoltokohde voisi olla yksinkertaisempi.
Tarvitseeko venttiileitä säätää ohjurinkumien vaihdon yhteydessä?
Ainakaan 1.8 Duratecissä ei lähdetty säätämään kumien vaihdon yhteydessä, eikä oikein ole edes järkevää tai kustannus tehokasta kun kovat nostimet, niin pitäisi käytännössä mitata erikseen joka venalta ja sitten tilata niiden mukaan uudet nostimet joissa otettu mittaukset ja kuluma huomioon, jolloin olisivat välykset taas tehtaan arvoissa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 22 Syys 2021 14:31 Eikös noissa ole jo hydraaliset venttiilinnostimet kun omassa Volvossa jo 90 luvun auto kummiskin. Toi kommentti oli vain tuosta huohottimen puhdistuksesta. Ei ihan 5 minuutin homma ole . Kysyjä kun vie firmaan autonsa jos noita venan ohjurinkumia vaihdetaan.
Ei ole hydraulisia nostimia.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eikös se ole aika vanhanaikainen moottori jos vaikka tota tekniikkapuolta ajattelee
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 22 Syys 2021 20:42 Eikös se ole aika vanhanaikainen moottori jos vaikka tota tekniikkapuolta ajattelee
Ei ole.

Jos tuntisit tekniikkaa paremmin niin huomaisit miten hyvä Duratec HE on.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Tuo oli mullekkin uutta että ei ole hydraulisia kun oli Sierrassakin jo -90 luvulla,tuota uutta tekniikkaa kun en tunne et mikä siinä sitten hyvää on?
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu200 kirjoitti: 23 Syys 2021 02:49 Tuo oli mullekkin uutta että ei ole hydraulisia kun oli Sierrassakin jo -90 luvulla,tuota uutta tekniikkaa kun en tunne et mikä siinä sitten hyvää on?
Duratec HE on erittäin kierrosherkkä, hiljainen ja tehokas moottori joka lämpenee hyvin nopeasti ja jossa ei varsinaisia tyyppivikoja ole. Jakopää on kestävällä ketjulla ja hyvin yleistä on, että moottori kestää 300tkm ilman mitään remontteja.
Pelkät määräaikaisöljynvaihdot riittävät.

Moottoria on käytetty Fordin toimesta toistakymmentä vuotta lähes muuttumattomana lukuisissa malleissa ja UK:ssa perusmoottoria käytetään eri viristysasteisina monissa Caterham-luokan sporteissa.

Tuohon liittyen tehdasuusista ajamattomista Durateceista purettuja mäntä-/kiertokankisarjoja myytiin UK:ssa mitättömään hintaan kun Ford vielä myi ajamattomia täydellisiä moottoripaketteja noin 2700€ hintaan.
Hyllystä löytyy useita sarjoja joista halvimmat maksoivat vain 60€ per 4 kpl.

Myös virityspaja Mountune myy 195hp/ 220hp/ 250hp/ 270hp versioita Duratec:sta.

https://www.mountunestore.com/products/ ... ete-engine


Ford Duratec engine
All Superlight cars use the 2-litre Ford Duratec engine in differing states of tune; the R400 with 210 bhp (160 kW) and R500 with 263 bhp (196 kW). Caterham used to manufacture an R300 using the same engine at 175 bhp, but this car has effectively now become the Supersport R.

Caterham 7 - Wikipedia
https://en.wikipedia.org › wiki › Caterham

Oma lukunsa on tietenkin Mazdan käyttämät L-mallit joiden suora kopio Fordin Duratec HE on. Ford nimesi siis erinomaisen Mazdan L-moottorin Duratec HE:ksi.
kallio
Viestit: 89
Liittynyt: 06 Kesä 2007 20:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Mondeo venttiilinvarren kumit

Viesti Kirjoittaja kallio »

Palaas vähän takaisin aiheesen :D

Tuossa vähän lueskelin mitä kaikkea tuo rikkinäinen pcv venttiili aiheuttaa, niin sopii kyllä monet kummallisuudet sen piikkiin.

Pitäis vaan käydä hakemassa uusi, se letku kannattaa ainakin ottaa sen kaveriksi, muuten pitäis selvitä ihan vanhoilla osilla?
Vastaa Viestiin