Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Haapaniemi
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Helmi 2015 15:52

Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi »

Pikaisesti ei haulla löytynyt aiheesta eli tarkoitus olisi perheen kakkosautoksi hommata joku pikkuauto. Yhtenä vaihtoehtona olisi otsikonmukainen Fiesta eli 1.0 moottorilla varustettu kottero ilman turboa. Onko näistä turbottomista koneista kokemuksia ? Tarkoitus olis reilu 100tkm ajettu hommata. Mitä näistä kannattaa koeajolla tarkistella ? Itsellä käsitys, että 1.25 moottoreilla ajeltu helposti yli 200tkm. Onko nämä yhtä kestäviä olevinaan ?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eikös tuossa ole se moottori jossa öljyvoideltu gummiremmi jakopäässä? Vaikkakin ilman turboa...
Josta on palstalla paljon juttua....

Ehkä kuitenkin se 1.25 vaikka isommilla kilsoillakin.

Mutta paljonko kilsoja kertyy vuodessa?

Varovasti kannattaa harkita myös esim 1.6tdci
Ainakin koeajaa...ja huomata helppous ja ison moottorin tuntu.
Dieseli vero kuolettuu alle 10 000km ajolla vuodessa.
Ja varustelu on noissa yleensä parempi.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ja 2018 jakopää ilmeisesti tässäkin vaihtui ketjuksi. Kannattaa tarkistaa, onko märkähihna vai ketju.
EDIT: Nyt täytyy taas korjata; 2017 alkaen tuo kone ilman turboa näyttää olevan 1.1 tilavuudeltaan ja edelleen märkähihna näihin päiviin asti.
Lupaan täten, että en enää koskaan kirjoita mitään näistä pikkukoneiden hihna/ketju jutuista. :thumbup:
Viimeksi muokannut yritäedes, 18 Syys 2021 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos saatavilla on ketjukone niin sitten asia muuttuu....
gummiremmi tuossa on pelottava...niitä on lauennus 130tkm kohdilla jo.. ja siinä vaiheessa remontti on kalliimpi kuin auton arvo.

gummin palaset lopettaa voitelun...moottori entinen...turbo entinen etc...
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja focst »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Syys 2021 20:25 jos saatavilla on ketjukone niin sitten asia muuttuu....
gummiremmi tuossa on pelottava...niitä on lauennus 130tkm kohdilla jo.. ja siinä vaiheessa remontti on kalliimpi kuin auton arvo.

gummin palaset lopettaa voitelun...moottori entinen...turbo entinen etc...
Ei vielä mk 7. Ei se ketjukone ole kaikissa 2018 eteenpäin itsekkin näin luulin mutta 2021 malli 100hv on myös hihnakoneella. Onhan näitä hajonnut mutta lähinnä väärän huollon takia. Sinne ei kestä lisätä väärää öljyä saati jos huollossa laitetaan kokonaan väärät sisään niin on vain ajan kysymys millon hihna korkkaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Kyllä ainakin 1,5Ecoboost 2018 ST:ssä on ketju...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Haapaniemi
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Helmi 2015 15:52

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Haapaniemi »

Kiitos vastauksista. Käytettynä yksityiseltä olen muutamaa yksilöä katsellut. Onko se oikea öljy noihin tuo 5W-20 ? Eli jos öljynvaihdot olleet ok tuolla oikean viskositeetin öljyllä niin ei pitäisi tulla ongelmia ? Onko hihnan vaihtoväli myös tuo 10v/240tkm ?

Yhtenä vaihtoehtona on päätyä katselemaan noita 1.25 litran koneella varustettuja. Kilsoja autolla ei paljon tule, joten dieseliä turha hommailla.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Renee »

Siinäpä se toi 5w-20 ei takaa i onnea vaan öljynluokitus on tärkein. Koneen saa rikki jos vaikka väärän luokituksen öljyä vain lisätää jos öljyä on vajennut moottorissa. Tuossa juttua luokituksesta.
viewtopic.php?t=55763
Jos epäilet moottorin kestoa elä osta kun tyttärestä kysymys.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Haapaniemi kirjoitti: 18 Syys 2021 10:19 Kiitos vastauksista. Käytettynä yksityiseltä olen muutamaa yksilöä katsellut. Onko se oikea öljy noihin tuo 5W-20 ? Eli jos öljynvaihdot olleet ok tuolla oikean viskositeetin öljyllä niin ei pitäisi tulla ongelmia ? Onko hihnan vaihtoväli myös tuo 10v/240tkm ?

Yhtenä vaihtoehtona on päätyä katselemaan noita 1.25 litran koneella varustettuja. Kilsoja autolla ei paljon tule, joten dieseliä turha hommailla.
Juu pikkasen tuosta tarkentamaan. Eli se 5W-20 tarkoittaa öljyn viskositeettia ainoastaan eli miten juoksevaa se on missäkin lämpötilassa. Se itse standardi koodi taas se joka ilmaisee mitä lisäaineita tai muita ominaisuuksia öljyssä on. Autonvalmistajat juurikin suosittavat mitä viskositeettia autossa pitää olla mutta ne standardi koodit kertovat jos sillä öljyllä pitää olla jotain tiettyjä ominaisuuksia kyseiseen moottoriin nähden. Märkähihnaisella jakopäällä varustettu moottori on sen vuoksi herkempi väärälle öljylle koska ilmeisesti "normaalit" öljyt sisältävät aineita jotka syövyttävät jakohihnaa ja se aiheuttaa tukkeutumisia öljykanavissa. Nykyinen öljystandardi kulkee tunnuksella ACEA joka antaa yleisen standardin eri autoluokkiin soveltuvista öljyistä mutta auton valmistajilla on vielä omat tiukemmat luokitukset jotka löytyy auton ohjekirjasta.



Castrolilta lainattua: "Öljyn viskositeettia mitataan sen virtauksen vastustuksella. Öljyn viskositeetti määritellään kahdella numerolla. Ensimmäinen numero päättyy kirjaimeen W, joka merkitsee talvea (winter). Tämä numero liittyy öljyn virtaukseen kylmänä, esimerkiksi moottorin käynnistyksen yhteydessä. Toinen numero viittaa öljyn virtaukseen moottorin normaaleissa käyttölämpötiloissa.



Mitä pienempi numero, sitä paremmin öljy virtaa. 5W-30-öljy siis virtaa helpommin kuin 10W-30 käynnistyslämpötiloissa ja 10W-30-öljy virtaa helpommin kuin 10W-40 moottorin normaaleissa käyttölämpötiloissa. Tämä on tärkeää, sillä moottoriöljyt luontaisesti paksuuntuvat viiletessä ja ohenevat lämmitessä. Ohuet, matalan viskositeetin öljyt virtaavat helposti moottorin osien suojaamiseksi kylmissä lämpötiloissa. Paksut, korkean viskositeetin öljyt sopivat tyypillisesti paremmin säilyttämään öljykalvon vahvuus moottorin suojaamiseksi korkeissa lämpötiloissa."
"harder" is not a very good safeword
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuon moottorin kohdalla pitää käyttää juuri oikein lisäaineistettua öljyä, pelkkä viskositeetin oikeus ei riitä.
Eli mikä tahansa varaosaliikkeen 0w20 ei kelpaa.

Onkohan noita pikkumoottorieta hajonnut sellaisia, joissa on ollut merkkihuollon huoltamat öljyt?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

hmmm...kaveri osti tuollaasen 1.0 ecobuusti fokuksen runsas puolivuotta sitten... tänään soitteli...
ekaan jakoremmin vaihtoo taisi olla vielä lähes 30-40tkm....nyt öljypainevalo syttynyt ja sitten moottorivalo....
Merkkiliikkeessä huollettu ohjelman mukaan.

Kyllä on luvattoman huono kesto koneissa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta mk VII 1.0 80hv

Viesti Kirjoittaja Renee »

Itse henkilökohtaisesti en suosi pikkuinen auto ja naisihminen joka ajaa vähän. Satuin kolaripaikalle kehä 3 niin eipä siinä paljon voinut tehdä. Kynnyskoteloon oli tullut pusu ja jalat oli siellä jumissa kuski joka oli nuori nainen . Normi hommat ettei auto syty tuleen. Tuli palokunta mediheli ja homma alkoi purkaantumaan.Että semmoista asiaa kannattaa ajatella myös.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin