Kuga virhekoodit P2138 & U0401

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
vtuominen@gmail.com
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Syys 2021 09:48

Kuga virhekoodit P2138 & U0401

Viesti Kirjoittaja vtuominen@gmail.com »

No niin, Kuga vm. 2010 2.0 Dieselissä on mystistä ongelmaa (tai mystistä ainakin minulle ja ensimmäiselle merkkihuollolle).
Useimmiten heti startatessa syttyy moottorin vikavalo(Engine malfunction) ja samalla syttyy DTC valo, eli ajonvakautusjärjestelmä on pois päältä.
Samalla lopettaa ainakin cruise toimintansa.

Vikakoodi P2138, joka siis viittaa Throttle/Pedal position sensor -vikaan.
Auto oli merkkihuollossa ja siellä vaihdettiin kaasupoljin ja vika poistoi hetkeksi (10min) mutta taas sama häiriövalo syttyy. Yrittivät tutkia ja kädet nousi pystyyn ja kehottivat viemään toiseen liikkeeseen mittariston tutkiseksi, koska ovat samassa väylässä.
No vein toiseen paikkaan ja siellä mittariston liittimestä löytyi kylmäjuotoksia (jotka kuulemma erittäin tyypillisiä lähes kaikissa iäkkäimmissä voorteissa). No sama vika jatkuu useimmiten kun auton käynnistää.
Muita 'oireita' en ole havainnut, että esimerkiksi veto loppuisi tai vähenisi, mutta olisihan se kiva kuntoon saada. Varsinkin kun katsastus on tulossa ja tietysti muutenkin.
Samoista oireista löysin ketjun vuodelta 2011, mutta siitä ketjusta ei käynyt ilmi, saiko aloittaja vian korjattua ja jos sai, niin mikä mahtoi olla 'juurisyy'.
Nyt ajattelin viedä samaan/toiseen merkkihuoltoon ja voisi sitä uutta kaasupoljinta vielä yrittää vaihtaa uuteen ja katsoa, jos se nyt auttaisi, kun mittariston kylmäjuotokset on uudelleen juotettu.
Toinen koodi joka palautuu on U0401 engine control module (ECM)
Johtuuko engine malfunction virhe kummasta/molemmista, sitäkään en osaa sanoa. Onko tästä ryhmäläisillä kokemuksia tai jopa onnistumisia korjata tuon aiheuttaja?

Onko arvon raadilla vastaavia kokemuksia, vai ovatko ne vain tämän minun yksilön haasteita... Ja jos on kokemuksia, niin vielä enemmän kiinnostaisi kuulla ratkaisuja niihin ongelmiin.
Kiitos jo etukäteen!
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga virhekoodit P2138 & U0401

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ratkaisua ei ole, mutta kohtalotoveriksi ilmoittaudun. Autona 2009 2.0 TDCI. Vikakoodeissa on eroa, eli minulla mennään DPF&Turbo osastolle ja seuraava temppu on turbon vaihto. Vikavalot oireet ovat täsmälleen samat ja lisäksi minulla on turbottomuutta, eli todennäköisimmin auto ei ole vikatilassa vaan turbo alkaa olla täysin mykkä ja sen huomaa kyllä tehottomuutena ajossa. Eli moottorin vikavalo on minullakin perustilanne - jossain vaiheessa syttyy liukkaan tien kuva ja vakionopeudensäädin katoaa.

Itse alan uskoa itselläni mekaaniseeen vikaan, mutta kiistatta mystiset sähköongelmat eivät ole poissuljettuja vielä, mutta paneudun niihin vasta kun Turbo on vaihdettu. Pikkuisen itselläni on pelko, että PSA yhteistyön myötä olemme saaneet Fordin mukana ranskalaiset sähköt, joissa erilaiset vikavalot ovat normaalitilanne.

Nyt ykkösmurheena täysin mykkä lämmityslaitteen puhallin, eli se pitää nyt ensin saada pyörimään, että autolla voi myös sadekelillä ajaa ;)

Olen koettanut etsiä Kuga spesifistä keskustelua, mutta huonosti sitä on tarjolla, joten se että löytyy kohtalotoveri on jo askel eteenpäin. Itsellä ei ole asian kanssa kiirettä - talossa on muitakin autoja. Eli tämä on minulle syksyn mittaan tyyppinen tapaus ja viivettä voi askareiden välissä tulla reilustikkin.

Lupaan jakaa tänne kokemukseni jahka niitä tulee. Sellainen oma mielipide on, että ihan suinpäin minusta ei sinunkaan kannata merkkiliikkeessä vaihdattaa osia vikakoodien perusteella, kuten sen polkimen kanssa huomasit. Tuo vikakoodiraportointi ei välttämättä ole täysin luotettavaa tässä tapauksessa. Omaan autoon on tehty EGR ja DPF jumpat kesän mittaan ilman merkittävää parannusta, eli niistä ei vikaa löytynyt vaikka koodit ehkä vähän sinnepäin tarinoivatkin. Juurisyy on siis edelleen minullakin hukassa ja nyt katseet kohdistuvat sinne turboon ja "longlifen edesauttamaan mustaan lietteeseen" sen turbon sisällä.
vtuominen@gmail.com
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Syys 2021 09:48

Re: Kuga virhekoodit P2138 & U0401

Viesti Kirjoittaja vtuominen@gmail.com »

Ratkaisu taisi löytyä mittaristosta. Toisen merkkiliikkeen asiantuntijat paikallistivat pian mittaristoon.
Kaasupolkimelta menee tietoa kaasupolkimen painamisesta mittarin kautta eteenpäin ja mittarin takaosaa painettaessa (irroitettuna, mutta edelleen kytkettynä) vika ilmeni.
Uusi mittari kuulemma n. 1200e, mutta veina auton mittareineen Hyrylään Elkotronille ja siellä se piirilevy korjattiin muutamassa tunnissa ja murtohintaan vs. marmorin mittari.
Nyt on toiminut moitteetta muutaman viikon ilman yhtään vikailmoitusta. Samoin toimii cruiset ja ajonvakautusjärjestelmät.

Elkotronia voin suositella lämpimästi jos kyse on mittarivioista! :D
Vastaa Viestiin