Sivu 1/1

mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 23 Elo 2021 14:22
Kirjoittaja aake
Hylsy katsastuksessa, missä vika? Voiko johtua moottoriöljyistä?
CO-pitoisuus kierroksilla liian korkea
HC-pitoisuss kierroksilla liian korkea
Lambda poikkeaa sallituista arvoista kierroksilla
CO%: 0,72
CO2: 13,80
HC ppm: 121
O2: 0,02
Lambda: 0,957
Autolla ajettu 262689km

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 23 Elo 2021 19:13
Kirjoittaja Renee
Laita ne päästöarvot näkyviin.Paljon autollaa on ajettu
Kuinka mitattiin oliko kuumasta moottorista ja monesti nämä jutut ennakkoon(normi huoltoliike) ottaa niin helpompaa toi katsatus silloin
Koska huolettu auto öljyt ja ilmaputsari vaihdettu samoin tulpat.Paljon se lambda arvo oli .
Tässä oli korkeat arvot ja viekö teidän autoa paljon öljyä korkeaHC arvo on epäpuhdasta palamista silloin
viewtopic.php?f=3&t=59343&p=316719&hili ... ot#p316719
Näitä asioita kannataa katsoa
Jos auton päästöt ovat liian korkeat, niin syitä voivat olla mm.
Katalysaattori on viallinen
Lambda-anturi on viallinen
Katalysaattori on liian viileä, eikä pysty käsittelemään pakokaasuja
Vuoto pakosarjassa
Vuoto imusarjassa
Vuoto pakoputkessa
Sytytysjärjestelmässä on vika, jolloin polttoaine ei pala oikein
Ilmansuodatin on tukossa ja auto kuluttaa ja saastuttaa enemmän
Ilmamassamittari on viallinen ja sekoittaa palamistapahtuman moottorissa
Moottorinohjauslaitteessa on vikaa

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 24 Elo 2021 19:15
Kirjoittaja Renee
Laitoit noi päästöarvot mutta et kertonut kun mitattiin oliko se moottori taatusti lämmin ja näkikö katsastumies vaivaa että saisi arvot laskemaan.
Saimoin huolloista ei mitään havaintoa.
CO+HC korkea -> liian rikas seos, kampi-akselikammion huohotus tukossa

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 24 Elo 2021 21:46
Kirjoittaja Mk1escos
Josko nyt ihan ekana lähdetään perus asioista, ilmansuodatin, tulpat? Polttoaineen paine? Monta kertaa pomppaa päästöistä ihan pelkästään huollon puutteesta.
Seuraavaksi yleisin on merkistä piittaamatta ilmamäärämittari ja lambda anturi.
Kaasuläpänasennontunnostin, tosin se yleensä vaikuttaa lähinnä matalilla kierroksilla päästöihin.
Oliko tyhjäkäynnillä päästöt mitä vai korotetulla kierrosluvulla vaan päästöt yli?

Ja kyllä kirjoitusvihreitä en jaksa luurilla niitä setviä pois.

HC 121 ja lambda 0.957 ilman että jäännöshappi ylhäällä, joku ei täsmää.
Sanoisin että lambda kannattaa tarkistaa.

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 25 Elo 2021 08:17
Kirjoittaja tursas
Moottoriöljystä se ei johdu, ellei sitä sitten ole ollut reippaasti liikaa. Jotta pääset eteenpäin sun pitäis viedä se kärry semmoseen korjaamoon, jossa on pakokaasutestikone ja ne jaksaa lämmittää konetta riittävästi ja nappaa samalla sen testilapun jonka viet katsurille. Voipi olla myös että vaihtavat lambda-anturin, jos niin katsotte.

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 25 Elo 2021 08:26
Kirjoittaja duckworth
Tilanne on siinä mielessä ihanteellinen, että kyseessä jo -03 vuoden auto eli niitä päästöjä ei tyhjäkäynnillä mitata vaan pelkästään kierroksilla. Aiemmin ehdotettu mittaus korjaamolla voisi olla helppo kokeilu aluksi, koska mittauksen ehtona ainakin niillä päästömittareilla joita oon käyttäny on vaan että kierroksia on enemmän kun 2000 :twisted: Jos silti meinaa käydä rikkaalla tai arvot yli sallittujen, niin perusasiat kuntoon/tarkistaen, kuten Mk1escos tuolla kirjoittikin eli putsari ja tulpat. Sitten vasta antureita ihmettelemään tai vikakoodien luku :)

E:Ja öljystä tuskin johtuu ellei sitä pala :roll: Japseissahan tämä on otettu jo öljynlaadussa huomioon :D

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 25 Elo 2021 13:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti
70-80kmh 2 kakkosella korjaamoon 20km ja mittaus.
Korjaamossa mittaus jopa halvempi kuin katastusasemalla.

Re: mondeo mk3 1,8 päästöongelma

Lähetetty: 25 Elo 2021 18:31
Kirjoittaja Tessu200
Sellaseen paikkaan kun vie missä kunnon mittarit alkaapi vika löytymään.
Kaverilla oli keväällä Focuksessa katti risa,vaihdon jälkeen meni läpi,että sekin pönttö voi olla jo hajalla,itsellä Sierrassa aikoinaan sama juttu,vaihdetiin lambda ja katti,sen jälkeen ok.
Vanhakalusto kannattaa aina ekaksi käyttää päästömittareissa että on vielä jotain tehtävissä,jos katsuri hylkää niin voi tulla kiire tai kalliiksi laitella kuntoon.