MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?
Lähetetty: 18 Elo 2021 12:31
Moi !
Olenkin tähän aiheeseen liittyvää tarinaa kirjoittanut tässä autosähkö osiossa otsikolla "Mondeo Mk2 ilmastointi ei toimi "
Vielä en aio paaliin muutoin hyväkuntoista Mondeota laittaa,ja kuten em tarinassa kerroinkin,niin vikana on lämmityslaite,joka ilmastoinnin painetestissä rikkoontui höyrystimen kennon "räjähtäessä" ja samalla rikkoessa lämppärin alakertaan semmoisen reiän että tällä hetkellä lämppärin puhallus tulee ainoastaan alas,ei tuulilasille,ja vielä siten että vain pieni henkäys tulee lämppärin alas suunnatusta aukosta ja valtaosa sieltä höyrystimen rikkoontumista seuranneesta reiästä.
Eli lämmitysteho talvea ajatellen on varsin pientä ja kun tuulilasille ei tule puhallusta niin eipä tämmöisenään ajella talvella taikka muutoin kostealla ilmalla kun tuulilasia ei saa noilla keleillä huurteettomaksi/sulaksi.
Olen tutkinut tuota lämmityslaitteen alipainesysteemiä,mutta en ole( ymmärtänyt/löytänyt) vikaa sieltä ,olen päätellyt tuosta lämppärin alaosassa olevan ylimääräisen reiän aiheuttavan sen,ettei tuo alipaineella toimiva puhalluksen suunnan vaihto toimi,kaikissa näkyville saaduissa lämppärin alipaineletkuissa on imu päällä auton käydessä.
Todettakoon että olen purkanut kojetaulua sen verran että olen saanut näkyviin vain osan noista lämppärin alipaineletkuista,mutta kaikki tähän höyrystimen rikkomalle alueelle tulevat letkut kaivettu esille ja niissä on imua,mutta lämppärin suunnanvaihtokytkimen kääntely ei muuta tuota alipainetta niissä letkuissa.
Olen koittanut metsästää netistä(uutta/käytettyä) lämppäriä,mutta tuntuu olevan semmoinen laite,jota ei normaalisti vanhoista Mondeoista irroiteta ennen paalausta,koska niitä ei missään ole myytävänä,ilmeisesti kysynnän vähyyden vuoksi ja aika työlään irroittamisen vuoksi,ja lisäksi kokonaista lämppäriä tuskin juuri koskaan joudutaan vanhoihin autoihin vaihtamaan koska kestävät sen ajan kuin itse autotkin.
Tuon ilmastoinnin painetestin tehnyt firma mainitsi että aika harvoin höyrystin rikkoontuu paineistettuna,mutta aina sillon tällön näin käy.
Vielä voisi koittaa paikata tuo ylimääräinen reikä umpeen ja vaikuttaisiko se lämmityksen tehoon/suuntaan mitään vai mahtaisiko nuo 12 V tupakinsytkärin liittimeen kytketyt lämmittimet pitää ajon aikana tuulilasin auki talvella ?
Olenkin tähän aiheeseen liittyvää tarinaa kirjoittanut tässä autosähkö osiossa otsikolla "Mondeo Mk2 ilmastointi ei toimi "
Vielä en aio paaliin muutoin hyväkuntoista Mondeota laittaa,ja kuten em tarinassa kerroinkin,niin vikana on lämmityslaite,joka ilmastoinnin painetestissä rikkoontui höyrystimen kennon "räjähtäessä" ja samalla rikkoessa lämppärin alakertaan semmoisen reiän että tällä hetkellä lämppärin puhallus tulee ainoastaan alas,ei tuulilasille,ja vielä siten että vain pieni henkäys tulee lämppärin alas suunnatusta aukosta ja valtaosa sieltä höyrystimen rikkoontumista seuranneesta reiästä.
Eli lämmitysteho talvea ajatellen on varsin pientä ja kun tuulilasille ei tule puhallusta niin eipä tämmöisenään ajella talvella taikka muutoin kostealla ilmalla kun tuulilasia ei saa noilla keleillä huurteettomaksi/sulaksi.
Olen tutkinut tuota lämmityslaitteen alipainesysteemiä,mutta en ole( ymmärtänyt/löytänyt) vikaa sieltä ,olen päätellyt tuosta lämppärin alaosassa olevan ylimääräisen reiän aiheuttavan sen,ettei tuo alipaineella toimiva puhalluksen suunnan vaihto toimi,kaikissa näkyville saaduissa lämppärin alipaineletkuissa on imu päällä auton käydessä.
Todettakoon että olen purkanut kojetaulua sen verran että olen saanut näkyviin vain osan noista lämppärin alipaineletkuista,mutta kaikki tähän höyrystimen rikkomalle alueelle tulevat letkut kaivettu esille ja niissä on imua,mutta lämppärin suunnanvaihtokytkimen kääntely ei muuta tuota alipainetta niissä letkuissa.
Olen koittanut metsästää netistä(uutta/käytettyä) lämppäriä,mutta tuntuu olevan semmoinen laite,jota ei normaalisti vanhoista Mondeoista irroiteta ennen paalausta,koska niitä ei missään ole myytävänä,ilmeisesti kysynnän vähyyden vuoksi ja aika työlään irroittamisen vuoksi,ja lisäksi kokonaista lämppäriä tuskin juuri koskaan joudutaan vanhoihin autoihin vaihtamaan koska kestävät sen ajan kuin itse autotkin.
Tuon ilmastoinnin painetestin tehnyt firma mainitsi että aika harvoin höyrystin rikkoontuu paineistettuna,mutta aina sillon tällön näin käy.
Vielä voisi koittaa paikata tuo ylimääräinen reikä umpeen ja vaikuttaisiko se lämmityksen tehoon/suuntaan mitään vai mahtaisiko nuo 12 V tupakinsytkärin liittimeen kytketyt lämmittimet pitää ajon aikana tuulilasin auki talvella ?