MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
guru
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Maalis 2010 22:15

MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Viesti Kirjoittaja guru »

Moi !

Olenkin tähän aiheeseen liittyvää tarinaa kirjoittanut tässä autosähkö osiossa otsikolla "Mondeo Mk2 ilmastointi ei toimi "

Vielä en aio paaliin muutoin hyväkuntoista Mondeota laittaa,ja kuten em tarinassa kerroinkin,niin vikana on lämmityslaite,joka ilmastoinnin painetestissä rikkoontui höyrystimen kennon "räjähtäessä" ja samalla rikkoessa lämppärin alakertaan semmoisen reiän että tällä hetkellä lämppärin puhallus tulee ainoastaan alas,ei tuulilasille,ja vielä siten että vain pieni henkäys tulee lämppärin alas suunnatusta aukosta ja valtaosa sieltä höyrystimen rikkoontumista seuranneesta reiästä.

Eli lämmitysteho talvea ajatellen on varsin pientä ja kun tuulilasille ei tule puhallusta niin eipä tämmöisenään ajella talvella taikka muutoin kostealla ilmalla kun tuulilasia ei saa noilla keleillä huurteettomaksi/sulaksi.

Olen tutkinut tuota lämmityslaitteen alipainesysteemiä,mutta en ole( ymmärtänyt/löytänyt) vikaa sieltä ,olen päätellyt tuosta lämppärin alaosassa olevan ylimääräisen reiän aiheuttavan sen,ettei tuo alipaineella toimiva puhalluksen suunnan vaihto toimi,kaikissa näkyville saaduissa lämppärin alipaineletkuissa on imu päällä auton käydessä.
Todettakoon että olen purkanut kojetaulua sen verran että olen saanut näkyviin vain osan noista lämppärin alipaineletkuista,mutta kaikki tähän höyrystimen rikkomalle alueelle tulevat letkut kaivettu esille ja niissä on imua,mutta lämppärin suunnanvaihtokytkimen kääntely ei muuta tuota alipainetta niissä letkuissa.
Olen koittanut metsästää netistä(uutta/käytettyä) lämppäriä,mutta tuntuu olevan semmoinen laite,jota ei normaalisti vanhoista Mondeoista irroiteta ennen paalausta,koska niitä ei missään ole myytävänä,ilmeisesti kysynnän vähyyden vuoksi ja aika työlään irroittamisen vuoksi,ja lisäksi kokonaista lämppäriä tuskin juuri koskaan joudutaan vanhoihin autoihin vaihtamaan koska kestävät sen ajan kuin itse autotkin.

Tuon ilmastoinnin painetestin tehnyt firma mainitsi että aika harvoin höyrystin rikkoontuu paineistettuna,mutta aina sillon tällön näin käy.

Vielä voisi koittaa paikata tuo ylimääräinen reikä umpeen ja vaikuttaisiko se lämmityksen tehoon/suuntaan mitään vai mahtaisiko nuo 12 V tupakinsytkärin liittimeen kytketyt lämmittimet pitää ajon aikana tuulilasin auki talvella ?
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mimmonen reikä sinne oikeen syntyi?

Muovia pystyy hitsaamaan ihan kotikonstein. Jos on palaset tallessa niin juotoskolvilla saapi korjailtua aika nätisti, ainakin toimivasti.
guru
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Maalis 2010 22:15

Re: MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Viesti Kirjoittaja guru »

Reikä noin nyrkin kokoinen.

Palojen liimaaminen ei onnistu,eikä muutenkaan järkevää,kun suurimmat palat noin kynnen kokosia,muutama vähän isompi,joten iso muovinpala ja sika flexiä ajattelin kokeilla jos sillä sais lisä puhallusvoimaa ,mutta ilmeisesti ei silti ratkaise ongelmaa tuulilasille lämmintä ilmaa saamiselle ?
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eiköhän ne läpät saisi manualaisesti pakotettua haluttuihin asentoihin. Tällöin ei tietty säädöt pelaa senkään vertaa mutta kiinteä puhallus ylös ja kabiiniin ja sitten ne kabiiin läpäthän saa kiinni kuskin pukilta käännellen. Tietty asiaa pitää vähän tutkia jotta mikä läppä kuuluu mihkäkin asentoon.

Tuollanenkos siellä on
https://ford.7zap.com/en/car/98/no/0/2287/18248/79923/
guru
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Maalis 2010 22:15

Re: MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Viesti Kirjoittaja guru »

Kyllä !

Tuollainen aparaatti se on manuaali ilmastolla !

Mahtaako jostain löytyä joku räjäytyskuva tuosta lämppäristä,mistä näkis vähän osien sijaintia ?
guru
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Maalis 2010 22:15

Re: MK 2 Mondeoon lämppärin korviketta ?

Viesti Kirjoittaja guru »

Tuli sitten laitettua Mondeon lämppäri puhaltamaan tuulilasille.

Puhalluksen suunnan vaihtoon riitti kun vaihtoi tuohon suunnan vaihto aparaattiin tulevien letkujen paikat keskenään.

Jotta tuohon tuulilasille puhallukseen sai tehoa,laitoin tuon em lämppäriin tulleen nyrkin kokoisen reiän tukkoon sikaflexiä ja muovia käyttäen.

Tällä viikolla vaihtui myös alkuperäinen 21 vuotta ajossa ollut ja n 285000 km toiminut laturi "uuteen" tehdaskunnostettuun vastaavaan,kun alkoi tuo latausvalo vallan punaisena palamaan,pääsi tallille ajamaan ilman akun hyytymistä.
Vastaa Viestiin