Sivu 1/1

Ford Mondeo, Automaatti, Mk4 raitisilmasuodattimen vaihto.

Lähetetty: 04 Elo 2021 22:17
Kirjoittaja Nude78
Ei puhaltanut kunnolla kylmää.
Käytin kylmäaineiden vaihdossa, kaikki ok, mutta ei puhalla kylmää kunnolla siltikään.
Sanoivat, että raitisilmasuodatin voi olla tukossa.
En ole koskaan vaihtanut yhteenkään autoon raitisilmasuodatinta, mutta tähän päätin vaihtaa.
Suodatin sijaitsee keskikonsolin takana.
Vaihtoehdot: Pura haskalokero, sulaketauluineen ja operoi sitä kautta, tai pura kaasupoljin irti, irroita suodattimen kansi ja vaihda suodatin.

Käytin jälkinmäistä ja kyllä taas sai kirota!!

Kaasupoljin oli kiinni 4:llä mutterilla joista 3 kpl oli 10 mm ja 1 kpl oli 13 mm.
Miksi vitussa 1 kpl 13 mm??

Suodattimen kansi oli kiinni 1 kpl 7 mm vaikka olisi pitänyt olla 3 kpl. 7 mm. Joku oli huollossa joskus ennen minun omistustani onnistunut hukkaamaan 2 kpl.jonnekkin. No näillä mentiin maaliin asti.
Tila oli todella ahdas työntää uusi suodatin lokeroonsa.

Jos rupeatte kyseiseen operaatioon, huomatkaa että 13 mm mutteri on aikas mulkussa paikassa polkimen ylhäällä vasemmalla ja yksi 10 mm mutteri polkimen oikealla puolella todella vittumaisessa kolossa.

Vanha suodatin oli todellakin vanha!!!
Kaikki pölyt olivat kuin kovettuneet siihen tasaiseksi kerrokseksi, ei todellakaan kulkenut ilma lävitse.
Nyt kun uusi paikalla puhaltaa jo piankin kylmää ja normaaleilla puhallus tehoilla, oli koko ajan puhallus täysillä ennen ja ei tullut kunnolla kylmää sisään...

Tein itse ja taas säästin sen "vappu satasen" :thumbup:

Re: Ford Mondeo, Automaatti, Mk4 raitisilmasuodattimen vaihto.

Lähetetty: 05 Elo 2021 06:20
Kirjoittaja focst
Nude78 kirjoitti: 04 Elo 2021 22:17 Ei puhaltanut kunnolla kylmää.
Käytin kylmäaineiden vaihdossa, kaikki ok, mutta ei puhalla kylmää kunnolla siltikään.
Sanoivat, että raitisilmasuodatin voi olla tukossa.
En ole koskaan vaihtanut yhteenkään autoon raitisilmasuodatinta, mutta tähän päätin vaihtaa.
Suodatin sijaitsee keskikonsolin takana.
Vaihtoehdot: Pura haskalokero, sulaketauluineen ja operoi sitä kautta, tai pura kaasupoljin irti, irroita suodattimen kansi ja vaihda suodatin.

Käytin jälkinmäistä ja kyllä taas sai kirota!!

Kaasupoljin oli kiinni 4:llä mutterilla joista 3 kpl oli 10 mm ja 1 kpl oli 13 mm.
Miksi vitussa 1 kpl 13 mm??

Suodattimen kansi oli kiinni 1 kpl 7 mm vaikka olisi pitänyt olla 3 kpl. 7 mm. Joku oli huollossa joskus ennen minun omistustani onnistunut hukkaamaan 2 kpl.jonnekkin. No näillä mentiin maaliin asti.
Tila oli todella ahdas työntää uusi suodatin lokeroonsa.

Jos rupeatte kyseiseen operaatioon, huomatkaa että 13 mm mutteri on aikas mulkussa paikassa polkimen ylhäällä vasemmalla ja yksi 10 mm mutteri polkimen oikealla puolella todella vittumaisessa kolossa.

Vanha suodatin oli todellakin vanha!!!
Kaikki pölyt olivat kuin kovettuneet siihen tasaiseksi kerrokseksi, ei todellakaan kulkenut ilma lävitse.
Nyt kun uusi paikalla puhaltaa jo piankin kylmää ja normaaleilla puhallus tehoilla, oli koko ajan puhallus täysillä ennen ja ei tullut kunnolla kylmää sisään...

Tein itse ja taas säästin sen "vappu satasen" :thumbup:
Onneksi et yrittänyt vaihtaa hanskalokeron puolelta. Se suodatin kuuluu vaihtaa sieltä kaasupolkimen puolelta. Poljin kiinni 3 × 10mm mutterilla sitä 13mm ei tarvitse irrottaa. Se luukku pysyy tarpeeksi hyvin kiinni 1 × 7mm ruuvilla ei se sieltä karkuun lähde eikä jää vuotamaan. :thumbup:
Se suodatin kuuluu vaihtaa vuoden välein. Ja seuraavaksi kannattaa puhdistaa kondenssi vesiputki. Jos raitisilmansuodatin on tukossa niin on hyvin todennäköistä että seuraavaksi tulee vesi apumiehen lattialle.