Sivu 1/1
Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 21 Heinä 2021 12:20
Kirjoittaja Holkerson
Nykimiskeskusteluja varmaankin tarjolla melko paljon mutta ihan vastaavaa en vielä löytänyt.
Potilas 04 1.8 duratec Mondeo joka nyykähti helteillä täysin armottoman nykimisen seurauksena.
Vaihdettu:
Tulpat, johdot ja puola uusiin
Bensansuodatin
T-map anturi vaihdettu puhdistettuun käytettyyn.
Vikakoodeina kuuluisa EGR ja seoksen laihuuttakin tainnut välillä herjata.
Kuumalla kelillä huollosta huolimatta alkoi nykimään ja tukehtumaan yli 3000rpm mutta nyt viileällä toimii paremmin kunhan ei juuri yli 3000rpm vetele.
Tyhjäkäyntiä käy hienosti ja kiertää paremmin tyhjäkäynnillä. Koitin ajaa egr pois käytöstä mutta ei apua. Uutta egr:rrää en vielä ole tilannut koska oletan että vika olisi poistunut kun egr ei ollut käytössä. Venttiili siinäkin liikkuu kevyesti.
Mihin tämä voisi viitata? Mitä kauemman autolla ajaa, sitä huonommaksi meno menee. Kylmä moottori ja kylmä ilma parantaa toimintaa. Voiko imuvuoto oirehtia noin pahasti tai olisiko bensapumppu seuraava kohde?
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 24 Heinä 2021 14:23
Kirjoittaja Renee
Onko autossa ilmamassamittari ja se kunnossa ja puhdas se kun aiheuttaa tuotaa lämpiänä nykimistä ja 3000 hyytymissä.Oletko piuhat irroitanut onko mitää eroa.
https://www.autodoc.fi/ngk/10516587
Jos auto käy laihalla seoksella syy joko se bensapumppu tuottaako tarpeeksi painetta. Akku ja muu virtapuoli on kunnossa jänniteet on hyvät.Testasikko onko ilmavuotoa sillä käynnistyssprayllä. Mikään vikavalo ei pala ja millä laiteella otit noi vikakoodit.Paljon ajettu autolla kun ei havaintoa ja se lambdaanturi haistelee niitä seoksia myös.Oliko vaaleat tulpat kun ne vaihdoit että meneekö auto liian laihalla seoksellaa ja muutenkin auto on huolettu hyvin
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 01 Elo 2021 07:47
Kirjoittaja Renee
Vielläkö Mondeo hyytyy .
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 04 Elo 2021 07:40
Kirjoittaja Holkerson
Nykii jonkin verran mutta ei enää totaalihyydy.
Vaihdoin vielä sen tmap-anturinkin imusarjasta uuteen.
Duratecissahan ei normaalia ilmamassa-anturia ilmeisesti ole. Vain tuo tmap imusarjassa.
Vikakoodina on p0400 eli egrrää herjaa. Katsottu korjaamolla. Spraylla en imuvuotoa löytänyt.
Vika on selvästi riippuvainen ilman lämpötilasta ja käsittääkseni egr-ohjauskin perustuu osittain siihen. Vaihdan sen nyt vielä kun kerran siitä koodi on.
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 04 Elo 2021 07:53
Kirjoittaja Renee
Teeppä se ja laita infoa.
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 04 Elo 2021 19:57
Kirjoittaja mynok
Käykö kiekat miten korkealla kun käynnistät auton?
Kuulostaa samalta kuin oma 1.8 duratec viime syksynä. Kiekat nousee 3-4 donan kieppeille koneen käynnistäessä. Kylmänä pelaa paremmin mutta lämmetessään kesken ajon hirvee nykiminen päälle ja kone hyytyy -> limp mode.
Oli PCV-venttiilin letkussa hiiren mentävä reikä.
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 23 Huhti 2023 04:56
Kirjoittaja strikerz0r
Selviskö tämä ongelma?
Itsellä ollu 2.0L bensa Duratec HE ja ollut aikalailla sama ongelma.
Jossain vaiheessa venttiilikopan tiiviste vuosi ja kone rupes toimimaan kolmella sylinterillä.
Vaihdoin tiivisteen ja tulpat, jonka jälkeen kyseinen ongelma rupes. Olen myös vaihtanut sytytyssarjan, johdot,
bensasuodattimen, egr:rän ja puhdistanut kaikki ilma-osat. Mitään näennäistä ongelmaa ei löydy.
Moottori toimii kylmänä täysin normaalisti, lämmetessä sitten rupeaa kierrokset heittelemään tyhjäkäynnissä.
Ajossa jos jalan ottaa pois kaasulta, moottori hyytyy, mikä on todella ongelmallista käännösten tehdessä.
Re: Mondeo 1.8 duratec nykii ja hyytyy lämpimänä
Lähetetty: 10 Touko 2023 11:20
Kirjoittaja jesse19887
Itellä kans focuksessa kun tehtiin öljynvaihto ja samalla venttiilikopan tiiviste meni uusiks niin ajossa kevyttä nytkytystä..ei pahempaa nykimistä ainakaan vielä..jotain eroo huomaa kun ottaa ilmastoinnin pois päältä..mutta kerää painetta tankkiin ja käynnistäessä kierrokset käy 2-3 tuhannessa..samaten lämpösenä tyhjäkäynti välillä seilaa..täytyy tarkistaa se evap venttiili tai vastaava mikä nyt onkaan..toki remontin yhteydessä joutu joitain liittimiä ottamaan irti..ei kai ne jätä mitään koodeja mihinkään muistiin..?