Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jussin
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja jussin »

Moi,

2014 Galaxy Mk2:lla (2.0 TDCI) moottoritiellä ajaessa tulee satunnaisesti (ehkä joka viidennellä reissulla) "Service engine now" ja menee "nilkutustilaan". Tuntuu usein liittyvän reippaampiin kiihdytyksiin. Kun moottorin sammuttaa hetkeksi, tuo Service-ilmoitus katoaa ja kone toimii taas normaalisti.

Pystyykös tuosta edes lukemaan vikakoodia, kun se häviää uudelleen käynnistäessä? Polttoaineen suodatin on ainakin ilmeisesti aiheuttanut samanlaista ja on halpa vaihtaa. Onko muita ideoita, mistä kannattaisi alkaa selvitellä?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuka on viimeksi huoltanut auton ja huoltomuisti on tyhjennetty eli service valon kuittaus suomeksi
Suodattimet niin polttoaine kuin ilma ja tehdään ihan niihin kilometeihin kuuluva kunnon huolto
. Onko tässä ilmamassamittari ja onko puhdas ja kyllä siellä muistissa se vikakoodi pitäisi olla jos et ole akkua irroittanut. Paljon ajettu että suuttimet ja muu polttoainepuoli kunnossa. Linkutustila vaan estää moottorinvaurion syntymisen.
Viimeksi muokannut Renee, 19 Heinä 2021 14:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Suutinvika?
Normaalilla OBD lukijalla ei näe läheskään kaikkia vikakoodeja mutta esim forscanilla löytyy paljon enempi.

Voisi kuvitella ettei se mene service engine now tilaan ellei vikakoodia vilahda. Joten forscani kiinni näkee mitä valittaa...
Ohjelma ilmanen ja varmatoiminen kaapeli nopeesti kotimaasta 70 euroa. Ulkomailta halvemmalla saman verran tai vähempi toimiva jollei kiire.
Ite hommasin tuolta...
http://www.omega.fi/tilaukset.htm

(On sellanen halpispiuhakin mutta tuo on helpompi ja näppärä.)

2003 TDCI mondeossa oli tuollainen ominaisuus myös... täys kiihdytyksessä satunnaisesti tehot katosi ja hehkuvalo rupes vilkkumaan. (häiriön merkki)
Buuttaus ja taas toimi pitkään hyvin. Ei tullut tuota selvitettyä silloin sen enempää kun ei vaivannut kuin muutaman kerran vuodessa. Ja silloin ei ollut vielä näitä piuhoja ja ohjelmia saatavilla. Ainoastaan marmori ja marmori hintaan.
jussin
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja jussin »

Kiitos vastauksista. Ajettu on 143 tuhatta. Moottorin ilmansuodatin äskettäin vaihdettu, polttoaineen suodattimen tilanne vähän epäselvä, mutta vaihdatan sen huomenna.

https://forscan.org/faq.html#qgen1 sanoo että Forscan ei juuri tukisi tuota Mk2 Galaxya. Jos näin on, niin kannattaako vikakoodit suosiolla luetuttaa Ford-liikkeessä, vai saako muutkin pajat sieltä tarvittavan määrän tietoa?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa pystyi lukemaan ainakin vai onko muuttunut systeemit. Onko EGR puoli kunnossa ja puhdas kuten tässä jutussa ongelman syy. Mutta sulla on vähän ajettu vasta.
viewtopic.php?t=53562
Mutta kysyjä ei eksy kysy normi huollosta onnistuuko luku saa tietoa laajasti silloin. Kun monimerkkikorjaamossa kyllä niillä semmoiset lukijat on että pitäisi onnIstua. Jos ei onnistu aja sitten merkkikorjamoon. Onnistuuko motonetin pihassa olevalla paikalla lukeminen. Ainakin nopea toimenpide.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

jussin kirjoitti: 19 Heinä 2021 18:40 Kiitos vastauksista. Ajettu on 143 tuhatta. Moottorin ilmansuodatin äskettäin vaihdettu, polttoaineen suodattimen tilanne vähän epäselvä, mutta vaihdatan sen huomenna.

https://forscan.org/faq.html#qgen1 sanoo että Forscan ei juuri tukisi tuota Mk2 Galaxya. Jos näin on, niin kannattaako vikakoodit suosiolla luetuttaa Ford-liikkeessä, vai saako muutkin pajat sieltä tarvittavan määrän tietoa?
Et sattumoisin olisi seinäjoen lähiseudulta? Mä pystyisin lukemaan vikakoodit.
"harder" is not a very good safeword
jussin
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja jussin »

Et sattumoisin olisi seinäjoen lähiseudulta? Mä pystyisin lukemaan vikakoodit.
Kiitos ystävällisestä tarjouksesta - olen kuitenkin Helsingissä eli vähän kaukana.

Luetutin vikakoodit tänään samalla pajalla joka vaihtoi dieselsuodattimen. Heillä ei ilmeisesti ollut mitään Ford-spesifejä vehkeitä vaan geneerinen OBDII-skanneri. Sanoivat että mitään koodeja ei ole "päällä", mutta jotain vanhoja koodeja oli muistissa jotka liittyivät juurikin polttoaineen syöttöön. Katsotaan korjautuiko ongelma tuolla suodattimen vaihdolla. Luulen että sitä ei oltu ainakaan muutamaan vuoteen vaihdettu.
jussin
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja jussin »

No niin, palataanpa tähän. Ongelma ei mennyt ohi polttoainesuodattimen lähellä. Se ilmenee kun rääkkää moottoria vähän enemmän, usein kiihdytyksissä kun on ajanut n. tunnin moottoritiellä. Tuntuu vaativan myös kuuman päivän, tätä ei välttämättä saa esiin ollenkaan jos on alle 20 astetta lämmintä.

Olen lukenut seuraavat vikakoodit:

P003A:00-2F
Code: P003A - Turbocharger/Supercharger Boost Control A Position Exceeded Learning Limit

Toisella kerralla tuli eri virhe:

P2263 - Turbocharger/Supercharger 'A' Boost System Performance
Additional Fault Symptom:
Signal Below Allowable Range


Voisi ilmeisesti olla toi "turbo actuator position sensor" joka kaipaisi vaihtoa?
Ilmeisesti halvahko osa, onkohan hankala vaihtaa?
Junttivaan
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2022 14:10

Re: Galaxy Mk2 nilkutusmoodi

Viesti Kirjoittaja Junttivaan »

Minulla on ollut vuoden 2012 vuosimallin Galaxy 2.0 dieselillä ja kilometrejä siinä oli ostaessa jo 250 tkm.
Ajoin vakionopeussäätimellä tasaisella nopeudella Heisingistä Kurikkaan ja takaisin ja kun Tampereella paikkeilla ohituskaistalla olisin kaivannut lisähevosia apuun, niin moottori pudotti tehoa alas. Tuntui siltä, että turbo ei ollut enää mukana. Pääsin kotiin, sillä se meni jonon mukana satasta.

Seuraavana aamuna ei vikaa enää ollut. Tuttu kaveri, joka on huoltanut autojani, sanoi turbon siipien jumittavan ja helpoin hoito on muistaa antaa välillä koneelle kenkää niin turbon siivetkin säätyy paremmin. Jotain 30 tkm olen tämän jälkeen ajanut eikä nilkutusilmoitus ole toistunut.
Vastaa Viestiin