Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Tein tossa jarrurempan kun huomasin että laahaa ja samalla pistin uudet palat levyt satulat ja letkutkin eteen, noh autohan vielä laahaa jarrunpainamisen jälkeen. Kuskinpuolelta jos yhtään mutta vänkärillä sillee että saa napakasti vääntää pyöränpinnapulteista ilman rengasta että pyörii. Satulasta kun avittaa niin alkaa pyöriä kivasti. Onko tähän mitään konstia, mielestäni muihin mitä oon kaikki uusannu niin on kyllä pyöriny ihan kivasti kädelläkin pumppaamisen jälkeen. Miettinyt tällähetkellä että onko se jarrumännissä ja tiivisteessä se alipaine minkä pitäs vähän imasta takasipäin vai miten. Ja onko muilla tämmöstä ollu :O Alemmista liukutapeista otin myöskin ne kumitiivisteet vittuhun kun oli niin nahkeet niitten kanssa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Liikkuuko ne palat herkästi eestaas. Monesti kyllä ne korjausarjan noihin kiinnitystarvikeisiin ottaa ja hyvää jarrurasvaa käyttää niin se riittää. Eli ne jarrusylinterit menee sisään herkasti vaikka sormella painaa. Jarrupalat mitä merkkiä onko TRW tai vastaavaa. Uudet jarruletkut myös ettei missään tukossa että paine pääsee jartusylinteristä palautumaan. Siellä kun jarrutusloppuu pieni alipaine joka vetää jarrumäntiä myös sisään. Onko jarrunesteet vaihdettu myös.https://www.youtube.com/watch?v=xY6yVbYI0yQ

Otit sitten suojakumit pois tuosta liukumekanismissta ja missä kunnossa ne oiken on onko syöpymää sekkaa se puoli-
Noikin välillä kannattaa uusia https://www.autodoc.fi/bosch/662617
https://ford.7zap.com/en/car/99/no/0/23 ... 6/80189/#6
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Siis liukutappisarjakin oli uus ja jarrusatulan kiinnikkeen reijättii putsasin liottamalla, ridexiä palat levyt satulat. Satulat otin irti tänää ku poistin ne tiivisteet liukutapeista ja takasi laittaessa ihan sormilla painasin palat levyyn kiinni ja satula niskaan. Tänään vaihdoin uuet jarruletkut. Voishan ne palojen kiskot vinguttaa puhtaaks ja paloissahan on ne metalliklipsut niin taitella niitä myöskin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eli ylhäällä rengas kaikki toimiin herkästi satula liikkuu ja muutenkin ei mitään häikkää.Mutta kun painat jarruaa jää laahaan vaikka pyörä on ylhäällä-Onko näin. Oletko koeajannut tiellä lämpeääkö kovasti jarrut ja jarru pysyy jumissa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

On koeajettu tiellä ja sen verran todettu että sen verran hiihtää mitä rengas ylhäälläkin että tosi lievästi kaltevalla parkkipaikalla pakkia ja kytkintä ylös niin valuu vähäsen mutta sitten pysähtyy ja tietää että sen pitäs jatkaa valumista eli vähän jää päälle. Ja kyllähän se levy kuumenee kun matkaa ajetaan sillee että se siinä palaa vasten on. Motaria ajoin varmaa 20 km ja yks ramppijarrutus ja sitten taas se 6 km ja pysäytin käsijarrulla nii ei kärsiny näppiä pitää ollenkaa siinä. Vanhat palatki apparin puolella oli sillee että toinen oli kulunu paljo enemmän ja toisessa pintaa ihan jees ja levyssä uramaisiakin jälkiä jopa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules jos kaikki on uuttaa osaa ja laadukkaita ja koottu oikein niin en ymmärtä mikä siellä laahaa sitten. Paljon autolla on ajettu ja jarrunesteet vaihdettu. Huuhtelitko hyvin että lika läksi pois järjestelmästä Kyllähän siellä joku on laahannut vanhoissa paloissa myös. Empä ole tuollaiseen törmännyt kun tuossa vanhassa autossani 26v on viellä edessä aitoa jarruissa viellä noi jarrusylinterit.
Pyöränlaakeri napa kunnossa ei klappia.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

274 tkm autolla ajettu ja ilmaustyökalulla ihan reilusti imetty jarrunestettä pois. Alipaineella toimii kompuraan tulee ja siitä imasee säiliöön. Pyöränlaakerit vasta uusattu, eskorttiinkin tekasin saman rempan joskus tässä samanmerkkisillä osilla ja kyllä siinä jarrun pumppauksen jälkeen levy pyörii ihan kivasti kädellä. Aamulla tuossa huomasin kun ajelin joku 3 km ja käsijarrulla pysäytin niin kuskin jarrulevy lämmin vänkärin ei niinkään vielä tosin jarrua ei vielä oltu käytetty ollenkaan edessä tälle päivää. Leimalla huomasin myös vanhoilla jarruosilla 2.2 teho kuskilla ja 2.4 vänkäri jolle puolelle jäi rengas ilmassa myös nyt se pahempi laahaus pumppaamisen jälkeen. Itekkii mietin nyt että miks sinne jää sitä jarrupainetta vai uupuuko se palautus kun vetää satulaa että mäntä menee vähä sisään ja tuuppaa hintsun takasi niin sillon se alkaa mukavasti jo pyörimään.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko se jarrusatulan osat koottu oikein. Jos laittaa ne
tiivisteet väärin niin jarru jää laahamaan kun se vaikuttaa että jarrupaine menee sinne jarrusäiliöön päin. Säiliö on merkkiviivaan asti on liikkumisvaraa. Onko uusi satula ,vain vanhaan runkoon tehty ns tehdaskunnostus. Näissä nettikorjailussa kun ei ole tietoa rempan laajuudesta joskun tulee kysrltyä ihan turhia kuten toi jarrunesteen vaihto. Tee vanha kikka ota jarrupala pois joka kuumenee ja laahaa. Laita puupala jarrupalan tilalle ja paina jarrua. Kokeile palautuuko sylinteri kevyesti sisään. Jos palautuu on vika siinä liukujutussa eli noissa mistä laitoin kuvan se jsrrusatula ei.liiku sitten herkästi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Eiköhän nuo ridexin satulat lie vanhoista korjattuja, kävin korjaamolla kysymässä viisaammalta kaverilta niin käski hioo jarrupalojen kulmat mitkä kulkee kiskoilla ja ne kiskot myös. Rälläkällä hiomalaikalla palat ja teräsharjapäällä satulan/palojen pidikkeen kiskot ja tais ongelma ratketa tai ainakin helpotti, sama toiselle puolen ja testiä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Noi jarruosat kuten kerroin ei tarvitse mitään kulmahiomakonetta korkeintaan oikeaa jarrurasvaa. Elkää hyvät ihmiset mitään huonoja osia ostako. Se on melkein sama maksaako se jarrupalasetti 25 vai 40€. Jostain se hinta muodostuu kummiskin ja mittatarkkuus on näissä paremmissa osissa tarkempi.
https://www.myparto.com/de/bremsen-brem ... FO282D513H
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Nojoo eipä ainaka hirveesti auttanu sekään vikinä vaan kuuluu mistä jo tietää että ottaa levyyn
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mitä ajattelit seuravaksi tehdä kun noin ei voi oikein ajella?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Eiköhän tuo lähe seuraavaks jarrupääsylinteri vaihtoon kun vanhoillakin jarruhiluilla oireet oli samankaltaset, ei siinä vaihdontarpeessa kyllä olikin kun levyt sen verran karun näköseks menny. Vanhoista satuloista ois varmaan voinukki olla vielä johonkin mutta ei nuo saksan hinnat pahat ollu niillekkään. Sitä en toki osaa sanoo et voiko viallinen jarrupääsylinteri tehä sillee et edestä vaan ottaa oiretta. Ratissakin vipellys tuntunu siinä 100 jälkeen jonka luulen johtuvan justii tästä jarruhommasta jo vanhoilla osilla teki sitäkin :ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa samaa ongelma pähkäilty.
http://www.bmwclub.fi/index.php/forum/t ... o-selvitae

https://www.youtube.com/watch?v=1f0MfmTJKYg liikkuuko sinun jarrusatula noin herkästi
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Liikkuu satulat tuollee tosi herkästi sen jälkeen kun otin ne alempien liukutappien tiivisteet pois. Halavalla sain purkaamolta jarrupääsylkän ja eihän se silläkään sen kummemmaks tullut. Pitäsköhän purkaa nuo satulat kun on halpismerkki kuitenkii kyseessä jos siellä vaikka olis tiivisteet väärin niinkun aikasemmin tuossa mainitsit. Googletuksen mukaan kuitenkiin sillä tiivisteellä ois tärkee rooli siinä kun se ikäänkuin lähtee männän mukaan tai muuttaa muotoosa ja sitten vetäytyy takasi kun hellitetään polkimelta ja vetää mäntää pois.

Autodocin osanumerot:

78B0210 Satula

78B0270 Satula

3405B0059 Palat ja levyt
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joku siellä mättää kyllä jos levyt on kunnolliset siihen sopivat varaosnumero oikea rengastukseen niin eipä jää paljon vaihtoehtoja kuin jarrusylinterissä joku hannaa vastaa. Aina voi noissa asennuksissa joku moka kootessa siellä tehtaallaa sattua.Harmi juttu kaiken kaikkiaan tunnin hommasta tulee kokopäiväinen ongelma.Paljon maksoi tehdaskunnostettu jarrusylinteri.Itse ostin noin 230tkm sitteen Volvoon taaksen jarrusatulat uudet maksoi silloin Biltemassa 49.50€ made in swerige
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

33 euroo oikeenpuolimmainen ja vasen 36 ekua, semmosen hauskan homman huomasin tänään jarrupääsylkkää vaihtaissa että kun imasin ilmaustyökalulla sen nestesäiliön tyhjäks ja se alko hörppiä millon varmaan satulan sylinteristäkii loppu neste niin se vapautti sen kokonaan ja pyöri ihan nätisti kädellä. Sitten kun hanan laitto kiinni ettei ime niin sama laahaus :D Ei olisi siis paljosta kiinni, satulan ilmausnipasta siis imin nestettä. :ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuinka voi jarrut voi vielläkö laahaavat.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

On muuten aika yleinen virhe jarrurempassa että jää nuo liukutapit huoltamatta/vaihtamatta.

Tuossa justiinsa yhdestä avensiksesta tuli katsastuksessa hylsy kun jarru ei toiminut tasaisesti...tapit aivan jumissa....toisen joutu ihan poralla poraamaan pois. Ei lähtenyt millään keinolla. Sitten reikä ja isoa lekaa kera tuurnan ja lämmön. Oli siinäkin muutaman tunnin urakkaa. Joku säästänyt kympin viime vaihdoissa. :evil:
Vanhaan japanin ihmeeseen kunnei saanut uutta jarru palojen pidintä mistään niin piti kunnostaa vanha.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eikös enää uudemmissa Voorteissa tapit olekkaan rosteria kuten ainakin on mulla yli 30v Escossa?
Ei oo tarvinnu mitään putsailla eikä rapsutella,sillon tällön vetelee satuloita ees taas ja laittaa liukuainetta tappeihin.
Kerran on ne suojakumit tappeihin vaihdeltu ei muuta niille tehty.
Eli heikompaan suuntaan taas menny jos jotain syöpyvää ovat nykysin...
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Purkasin satulat ja kuskinpuolelta käänsin tiivisteen ympäri niin alko mulle tyydyttävästi vapauttamaan ja vänkärille otin sitten uuen tiivisteen, sillä jäi hiukan puristamaan. Uuestaan auki, teräsharja porakoneessa ajelin sylkkää sisältä ja mäntää porakoneen päässä hiomapaperilla hioskelin aikasa niin sekin alko silminnähden vapauttamaan vaikka vähän ehkä testatessa jäi hiihtämään vaikka paineilmatesti puukappaleeseen anto vetämällä ottaa puun poies. Yritin kyllä senkii paineilmatestauksen tehä mahollisimman realistisesti laittaen ilmausnipan reijästä jarrunestettä sinne ettei se pelkkää ilmaa työnnä sinne männälle. Hiomisien jälkeen mun mielestä liikku äly hyvin siinä ja kädellä painaen sai takasi ja sillon huomaskin sen kun jarrun irrotti niin myös satulan liike tuli ettei jääny puristamaan niinkun alussa. Pitää tossa ajella ja testailla mutta ainakin iso merkitys männän ja sylinterin halkaisijalla vaikkakin ilman tiivistettä se liikku hiomattakii käytännössä valumalla siinä reijässä. Ois töissä pitäny käyä mittaamassa nuo niin ois tarkastanu onko se 0.04 väljää :D
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Siis mitähän sylinteriä siellä on teräsharjalla hiottu ja miksi?
Eipä ole koskaan tarvinnu muuta kuin vesihiomapaperilla männät putsata ja sitten hioa sylinteripuoli ehkä samalla tai hieman karkeammalla,teräsharja saattaapi jättää syvempiä jurmuja!
Mitenkä tuossa Mondeossa lie ABS jarrut? kuinka ne ilmataan sitten oikein? itsellä kun ei noista mitään kokemusta ole niin pitää ihan kysyä ettei siellää voi mitään väärin tehdä...ettei ole joku ilmausjärjestys,ainakin jo vanhemmissakin Fordeissa piti ilmata toinen etujarru ja toinen takajarru( vaikkei edes abs ollu),riippuu miten putket menee.
Outoa on että jarrut laahaa ennen ja jälkeen remontin ja samalla puolellakin,kai...
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tessu200 kirjoitti: 20 Heinä 2021 17:48 Eikös enää uudemmissa Voorteissa tapit olekkaan rosteria kuten ainakin on mulla yli 30v Escossa?
Ei oo tarvinnu mitään putsailla eikä rapsutella,sillon tällön vetelee satuloita ees taas ja laittaa liukuainetta tappeihin.
Kerran on ne suojakumit tappeihin vaihdeltu ei muuta niille tehty.
Eli heikompaan suuntaan taas menny jos jotain syöpyvää ovat nykysin...
Kyllä foorteissä on ollut kiiltävät tapit mitä olen vaihdellut mondeoihin ja transitiin. Mutta tuossa avensiksessa (toyota) ei ollut ja toinen tappi oli käytännössä hitsautunut reikäänsä.
Mutta kyllä nuo kiiltävätkin alkaa jumittamaan kun ikää on 10-15v, uus setti makselee kympin, suosittelen vaihtamaan niin ei tarvi kärvistellä montaa kertaa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Summaan nyt noin niinku yleensä ottaen levyjarruosien ja satuloiden herkistelyä/kunnostusta, toki olen yhdet Mk3 monskun satulatkin kunnostanu, mutta...

Joka tapauksessa jos haluaa varmistaa osien hyvän liikkuvuuden niin helpointa on rasvata liukutapit jarruvaseliinilla (ei kuparitahnalla vaikka joskus niinkin tehtiin), toinen on pitää huoli että palat liikkuu vapaasti, tähän auttaa että hioo hieman palojen päitä jotka hankaa kannakkeeseen/pitimeen, ja suihkauttaa vähän kiinnileikkautumisenestoainetta niihin pintoihin joilla pala liikkuu kannakkeessa. Yleensä kun nuo asiat kunnossa mennään helposti se 10 vuotta ongelmitta, jos mäntä menee vaihdon yhteydessä sisään vielä normaaleilla knipex-pihdeillä yhden käden puristuksella.

Mikäli satulalla alkaa olla ikää yli 15 vuotta tai jos mäntä piti painaa sisään talon suurimmilla pihdeillä kaksin käsin, niin on aiheellista pullauttaa mäntä pois ja vaihtaa uusi kanttirengas sekä pölysuojakumi, jotka maksaa sen 10e sarjana, johon kuuluu myös monesti uusi ilmausruuvi ja liukutapin kumit. Oikein huonolla tuurilla joutuu ostamaan uuden 5-10e männän mikäli alkuperäinen puoliksi ruosteen syömä. Luonnollisesti huolellinen putsaus osille vaikkapa jarrukliinerillä.

Huhun mukaan Kia/Huyndai- merkkisissä on ilmeisesti ongelma ettei satulat kestä kuin vuoden tai kaksi, mutta olkoon se nyt sitten säännön poikkeus :D


EDIT:

Tähän asti kunnostettuja etujarrusatuloita:
-Ford Sierra V6/Scorpio
-Fiat Tempra
-Opel Omega B
-Mondeo Mk3
-Opel Omega B2
-Peugeot 206

Tähän asti kunnostettuja takajarrusatuloja:
-Ford Sierra Cosworth
-VW Transporter
-Opel Omega B2 (kiinteä/monimäntä-rakenne)

Toimineet moitteetta, ja varsinkin Omegaan tuli mahtava poljintuntuma, toki siihen vaihtui palat ja leyvtkin uudet joka nurkkaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Mondeo mk3 etujarrut laahaus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Juurikin noin siinä tuli hyvä selonteko,itse uusin vanhaan Escoon muutama vuosi sitten taakse kaikki paitsi rummut,sen jälkeen pelasi ihan kuin uutena melkeen.
Paremman käsijarruvaijerinkin laitoin kun entinen jumitti ja oli hyvä naulassa jemmassa.
Tuota kuparitahnaa kannattaa käytellä säästeliäästi ettei sen takia ala paikat jumimaan,liukutappeihin en sitä ole koskaan laitellu kun sinne se ei kuulukkaan.
Vastaa Viestiin