S-Max -12 2.0 TDCi polttoainevuodon vikakoodit
Lähetetty: 06 Heinä 2021 09:35
Tervehdys, kyselyä otsikon mukaisen S-maxin vikakooditarjonnasta.
Vaimo oli kesälomareissulla ja matkan aikana pirssi alkoi sytyttelemään "engine malfunction" ilmoitusta. Ilmoitus aina katosi kun auton sammutti ja jossain vaiheessa kiihdyttäessä ilmaantui taas. No jossain vaiheessa sitten syttyi myös EPS-järjestelmän merkkivalo ja kruunuksi löi PowerShiftin rajoitustilan päälle. Auto seis ja hinurin kyydissä pajalle. Siellä luettiin koodit ja koneen puolelta löytyi useampi ilmoitus polttoainevuodosta. Oli polttoaineen syöttöhäiriötä, polttoainvuoto pieni ja polttoainevuoto suuri. Ilmeisesti näiden seurauksena oli sitten tullut myös tuo EPS-ilmoitus ja sitä kautta vaihteiston rajoitustila. Nämä nollattiin ja korjaamosta ajoivat pari testilenkkiä hyvällä menestyksellä. Mitään ulkoista todelliseen polttoainevuotoon viittaavaa ei löytynyt, joten korjaamolla päätyivät siihen että kyseessä lienee jokin sähköpuolen vika.
Haettiin auto kotiin ja paluumatkalla tuli taas tuo moottorin vikailmoitus ja aika-ajoin syttyy edelleen. Aina se häviää kun auton sammuttaa. Sen verran on havaittu, että tuo vikailmoitus ponnahtaa aina kun riittävän voimakkaasti kiihdyttää. Esim. maantiellä vakionopeudensäätimen kanssa jos auto lisää kaasua ylämäkeen, samoin jos liittymästä lähtee reippaasti moottoritielle. Normaalissa rauhallisessa kaupunkiajossa toimii moitteettomasti.
Onko kenelläkään ollut vastaavan tyyppistä ongelmaa ja/tai osaisi vihjata mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Polttoainesuodattimen kannelle tuleva sähköliitin on joskus ottanut oikosulun ja liitin on selkeästi palanut. Se on tällä hetkellä irti kokonaan (ei vaikuta käynnistymiseen tai käyntiin mitenkään joten lienee jokin vedenilmaisin tai polttoaineen lämmitykseen liittyvä?).
Vaimo oli kesälomareissulla ja matkan aikana pirssi alkoi sytyttelemään "engine malfunction" ilmoitusta. Ilmoitus aina katosi kun auton sammutti ja jossain vaiheessa kiihdyttäessä ilmaantui taas. No jossain vaiheessa sitten syttyi myös EPS-järjestelmän merkkivalo ja kruunuksi löi PowerShiftin rajoitustilan päälle. Auto seis ja hinurin kyydissä pajalle. Siellä luettiin koodit ja koneen puolelta löytyi useampi ilmoitus polttoainevuodosta. Oli polttoaineen syöttöhäiriötä, polttoainvuoto pieni ja polttoainevuoto suuri. Ilmeisesti näiden seurauksena oli sitten tullut myös tuo EPS-ilmoitus ja sitä kautta vaihteiston rajoitustila. Nämä nollattiin ja korjaamosta ajoivat pari testilenkkiä hyvällä menestyksellä. Mitään ulkoista todelliseen polttoainevuotoon viittaavaa ei löytynyt, joten korjaamolla päätyivät siihen että kyseessä lienee jokin sähköpuolen vika.
Haettiin auto kotiin ja paluumatkalla tuli taas tuo moottorin vikailmoitus ja aika-ajoin syttyy edelleen. Aina se häviää kun auton sammuttaa. Sen verran on havaittu, että tuo vikailmoitus ponnahtaa aina kun riittävän voimakkaasti kiihdyttää. Esim. maantiellä vakionopeudensäätimen kanssa jos auto lisää kaasua ylämäkeen, samoin jos liittymästä lähtee reippaasti moottoritielle. Normaalissa rauhallisessa kaupunkiajossa toimii moitteettomasti.
Onko kenelläkään ollut vastaavan tyyppistä ongelmaa ja/tai osaisi vihjata mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Polttoainesuodattimen kannelle tuleva sähköliitin on joskus ottanut oikosulun ja liitin on selkeästi palanut. Se on tällä hetkellä irti kokonaan (ei vaikuta käynnistymiseen tai käyntiin mitenkään joten lienee jokin vedenilmaisin tai polttoaineen lämmitykseen liittyvä?).