Sivu 1/1

Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 28 Kesä 2021 15:24
Kirjoittaja si62164
Moro!

Eli ford mondeo mk4 farkku, ajettu noin 300 tkm. Hommasin vajaa vuosi sitten, papereissa ei löydy merkintöjä, että alustalle oltais koskaan tehty mitään. Ja nyt alkaa olemaan muutamaa oiretta alustan kanssa

- Kiihdyttäessä (ja jarruttaessakin) vetelee puolelta toiselle.
- Motarilla huojuu aikalailla ja joutuu korjaileen koko ajan. Tuulessa välillä tuntuu, kun "vaihtais raiteita", eli jotkut välykset siirtyis laidasta toiseen.
- Tuntuu pintakovalta, pienikin monttu kolahtaa yllättävän kovaa. Ja tämä kaikilla nurkilla. Etuiskareiden pultteja yritin käsin kiristellä, mutta oli kyl tiukalla jo valmiiksi.


Oston yhteydessä autotohtori ei löytäny välyksiä, iskaritkin hyvät. Tuolloin oli jo tuo pintakovuus havaittavissa ja pyysin sitä erikseen katsomaan, mutta sille ei syytä löytänytjo oli sellaista oiretta, että pienikin monttu kolahti yllättävän kovaa, varsinkin kun vertas muihin koeajettuihin vastaaviin mondeoihin. Ja tämä kaikilla nurkilla. Etuiskareiden pultteja yritin käsin kiristellä, mutta oli kyl tiukalla jo valmiiksi


Voiko tämän aiheuttaa vaan joku tietty pusla tai koiranluu tms? Vai mitäs kaikkea samalla vaivalla pitäisi/kannattaisi uusia? Pariin aiempaan autoon oon vaihdattanu Eibachin Pro Kit jouset, ja jotkut passelit iskarit, molempiin olin tosi tyytyväinen. Eli samaa voisin harkita myös tähän. Toisaalta, kun koeajoin joku 5-10 samanlaista paljon ajettua farkkumondeota, niin monien alustaan olin tosi tyytyväinen. Ja taas toisaalta olisi tarkoitus pitää kajakkia katolla usein, siihen tuuli ottaa vielä enemmän, eli lisätukevuus voisi olla ihan hyvä asia.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 28 Kesä 2021 15:31
Kirjoittaja riikomi
Kyseinen auto on oman kokemukseni mukaan suuntavakaa, varsin laiskasti ohjaukseen reagoiva sekä pituusakselinsa ympäri herkästi keikkuva. Pintakovuudesta on hieman paha sanoa; mielestäni 'nykyautot' ovat paljon parempia.

Ekana tsekkaisin takaa pitkittäistukivarsien puslien kunnon. Jos ei ole vaihdettu, niin ovat hajalla. Ne on hieman siellä muovin takana piilossa.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 28 Kesä 2021 18:20
Kirjoittaja si62164
Ok, pitää katsoa noi, kiitos!

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 28 Kesä 2021 21:50
Kirjoittaja tursas
Mitkäköhän renkaat siellä on alla...rengaspaine pitäis olla 2,5 ja sinne on varmuuden vuoksi vedetty 3,5 baaria..ja se tekee alustasta pingispallon,,

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 30 Kesä 2021 13:10
Kirjoittaja si62164
Tässä välissä tapahtunutta.

- Kävin katsastaan auton, alusta ok. Kysyin katsastajalta pintakovuudesta, epäili taas iskareiden yläpäätä.

- Ostin uudet renkaat. Alla oli aiemmin jotkut melko lopussa olevat pirellit 205/60/16, paineet varmaan 2.4. Uudet michelin energy xm2 205/55/16. Pikaisella ajolla vetely loppui tai väheni runsaasti, pintakovuus ja töksähtely pysy melko samana. Motarilla en päässy kokeileen vielä, olikin vetonivelen suojakumi rikki. Ja siis talvirenkailla (melko uudet continentalin kitkat) pintakovuus sama.

Ehkä kokeilen ny vähän aikaa, mitä uudet renkaat auttaa. Voihan se huojuminen ja suuntavakaus olla vähentynyt suuresti niilläkin. Ehkä pelkkää pintakovuutta en sitten jaksa alkaa korjauttamaan, vaikka yllättävän ärsyttävä ominaisuus onkin.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 30 Kesä 2021 13:28
Kirjoittaja tursas
Tiedätkö mitkä rengaspaineet siellä alla on..joka hiipparilla on taskussa tommonen perusmittari, jolla asian voi tarkistaa heti.., mulla pari mekaanista...firmoissa ne vetelee sinne alle mitä sattuu..
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028530
Mun pointti on tietenkin se, että rengaspaineet vaikuttaa olennaisesti ajomukavuuteen..

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 01 Heinä 2021 08:20
Kirjoittaja Mk1escos
Pintakovuus johtuu juurikin alustan väsymisestä, kumit ja puslat löysiä niin terävät montut lyö läpi ja paukahtaa.
Iskareista se paras teho mennyt eikä se auta asiaa lainkaan.

Vetelyyn voi vaikuttaa monikin asia, rengaspaineet, pyöränkulmat, löysät puslat jolloin pyöränkulmat elää tien mukaan.

Vaihdoin taannoin omaan autoon kaikki alustan puslat ja nivelet, on muuten hämmästyttävän erilainen sen jälkeen. Tasoristeyksen yli ei mennä enään ba-bang vaan vaimea tr-tr.
Halpaa ei nyt ihan, mutta kannattavaa mielestäni.
Mukavuus ja ajettavuus aivan toiselle tasolle vs 400tkm ajettu alusta. Iskarit olin uusinut aiemmin.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 02 Heinä 2021 18:57
Kirjoittaja riikomi
Tässä kun muistelee, niin kyllähän auto vuosien mittaan ”koveni” ja pienet tiensaumat alkoivat lyödä läpi.

Itse olettaisin puslien kovenneen iän mittaan. Välykset olisivat ehken löytyneet katsastuksessa.

Mk4 Mondeohan oli silloin 2008 mukavuudeltaan melko siellä päin vitosbemarin kanssa.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 02 Heinä 2021 20:59
Kirjoittaja si62164
Noniin, nyt päässyt vähän ajelemaan enemmän uusien renkaiden kanssa. Tosiaan ero on yllättävän suuri, vetely jäänyt minimiin, nyt vaan urissa jarrutus/liikkellelähtö vetelee, muuten on todella vakaata, suuri muutos. Myös tuulen vaikutus vähentynyt. Mutta pintakovuus säilynyt, vaikka siinäkin pieni parannus. Uusissa renkaissa 2.6 baria, 205/55/16. Aiemmin tuli eri paineita kokeiltua, sekä kesä- että talvirenkailla, mutta minimaalinen vaikutus pintakovuuteen. Eli tällä hetkellä tilanne on jo melko siedettävä, mutta toki parempaa tekis mieli.

Eli, mitä kustansi kaikkien puslien ja nivelien vaihto, Mk1escos? Vai teitkö ite? Mun vähäisellä tietämyksellä iskareiden ja niiden 'yläkumien' vaihto olisi simppelimpi ja halvempi operaatio, eli siitä voisi ehkä lähteä liikkeelle. Mutta kyllähän se ketuttais tuonkin rempan jälkeen, jos vieläkin kolahtelis.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 03 Heinä 2021 06:46
Kirjoittaja Mk1escos
Ei ollut mondeo joten hinnat ei päde, oli premium luokan kulkine.
Mutta samat hommat se pätee joka autossa, alusta väsyy ja alkaa ääntämään ja kaikki epätasaisuudet tuntuu läpi.
Kannattaa katsoa mitä kilkkeet maksaa esim Aeromotorilla, homma on toiminut ja hinnat kohdallaan vs mätänet ym suomen liikkeet.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 29 Elo 2021 22:46
Kirjoittaja Taunusautomaatti
tuli tänään puuhattua mk4 farkkuun uudet takaiskarit, koiranluut ja kallistuksen vakaimen puslat.
290tkm mittarissa. Muut puslat ja nivelet näytti ok samoin jouset.

Iskarit oli suht jäykät vielä mutta kaasut kadonneet eli ei noussut tappi enää sähäkästi itsekseen. Testerissä kyllä oli ok.
Kallistuksen vakaimen puslat oli aika rapsakat ja väljät. Toinen koiranluu väljä.
Monroen iskarit 2kpl 80 eur. Iskarin yläpääkummisysteemit 24 eur 2kpl, koiranluun meyle hd 27 eur 2kpl. Vakaajan kumit 9.8eur 2kpl.
Eli 141 euroa koko setti. Ite puuhattuna asennukseen meni parisen tuntia.
Iskarit oli erittäin helpot vaihtaa. 2 pikkupulttia ja 1 iso irti, iskari pois ja uus takasin ja pultit kiinni.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 30 Elo 2021 11:17
Kirjoittaja Renee
Moi ja pultit avautui hyvin vai oliko ennakoitu ja ruosteirroitusöljyä suihkittu 2 päivää ennen remppaa. Kun monesti ei kierteisiin mitää rasvaa tai tervaa laitettu edellisessä asennuksessa.

Re: Ford Mondeo mk4 farkku alusta oireilee - "koko" alusta uusiks?

Lähetetty: 30 Elo 2021 11:26
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Iskarin yläpään 2 pulttia oli aikas löysässä, 30Nm momentti ja sillä aukesivat suunnilleen. Pultit täysin ruosteettomat. Veikkaan että olivat alkuperäiset koska iskarien putket oli ruosteessa.
Alapään pultti on 175Nm joten siihen ruiskasin WD40 kierteeseen ja heti perään bilteman sähkömutterimopolla, lähti ilman vaikeutta.
Koiranluut lähti käsiavaimin nätisti, ei jumissa. Orkkiksia nekin kait.
Kallistuksen vakaajan pultteihin ruikkasin wd40 ja robotan akkumutteripäristimellä, nätisti lähti nekin. Ei ne auki ollut ollut koskaan...fomoco luki vanhoissa puslissa.

Takapää oli ennenkin aikas tukevan olonen. Jostain kuului vaan kolahdus montuissa satunnaisesti hanttimiehen puolelta. Nyt ei kolise ja perä on superjämäkkä.
Monroen iskarit oli jotain 6-10% + mallia. Eli vähän jämäkämpinä tarkotettu käytettyyn autoon kompensoimaan jousien ikääntymistä.

MK4 peräspäässä tuo iskarin vaihto on kyllä tehty ihanan helpoksi. Halvimmillaan iskareita saa 22 euroa kpl joten ei kannata paljoa miettiä vaihtaako vai ei jos hiukankin löysän olonen. Kallistuksen vakaimen puslat vähä päälle 4eur pala myös.