Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia
Lähetetty: 23 Kesä 2021 15:17
Terve.
Ostin kaksi viikkoa sitten manuaali-Galaxyn vuosimallia 2009. Ajettu jo 320 tkm, eli oletettavissa että voimansiirto-osastolla työtä eteen lähitulevaisuudessa tulee. Kytkin vaikutti kuitenkin koejolenkillä oikein hyvältä, eikä mitään muitakaan suurempia ongelma ollut, joten kaupat tehtiin yksityisen myyjän kanssa.
Kun kuitenkin lähdin autolla perheen kanssa ensimmäistä kertaa pidempään reissuun, ohituksessa kävi niin että täydellä kaasulla kierrokset nousivat äkisti 300-400 rpm vedon kuitenkaan juurikaan lisääntymättä, eli kytkin tuntui selkeästi luistavan. Tätä tapahtui reissussa muutamaan kertaan, ja eniten mielestäni kierrosalueella 2000-2500 rpm. Ihan aina tätä ei kuitenkaan tapahdu, mutta ei kai tämä voi mistäkään muusta kieliä kuin siitä, että se kytkin alkaa olla elinkaarensa loppupäässä.
Kyselin kytkin/vauhtipyöräremontin hintoja muutamasta paikassa. Halvin arvio oli 1700 e Fordin tehdaskunnostetuilla osilla, eli konkurssia kohti mentäisiin. Kysymys kuuluukin, että pärjäisikö Galaxyn kanssa jollakin vähän edullisemmalla paketilla esim. Aeromotorsilta tai Autodocista tilatessa, ja että mitä merkkejä tuohon kannattaa harkita? Minkäköhän valmistajan tuo alkuperäinen mahtaa olla? Entä onko hyviä vinkkejä osaavista pajoista esim. Pirkanmaan alueella, jotka suostuisivat laittamaan alle itse tilatut osat?
Toinen havaittu ongelma on musta paksu savu. Ilmenee erityisesti kovissa kiihdytyksissä, mutta myös ihan parkkipaikalla sahattaessa edestakaisin voi löytää itsensä savupilvestä. Ei kuitenkaan toistu aina, eikä mielestäni ihan heti kun auton käynnistää jos se on seisonut jonkin aikaa. Huoltokirjan mukaan ilmansuodatin olisi vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten, mutta tämä varmaan kannattaa nyt ensimmäiseksi tsekata kuitenkin varmuuden vuoksi?
EGR on huoltotositteiden mukaan vaihdettu parin vuoden sisään. Kaverin diagnostiikkakoneen mukaan kuitenkaan EGR ei menisi päälle ollenkaan, eli onkohan myyjä tässä kohtaa vedättänyt ja onko sekä EGR että DPF mahdollisesti ohjelmoitu pois? Mutta vaikka olisikin, niin kuuluuko ihan noin paksua mustaa savua sieltä siltikään tulla? Pakoputken pää oli kyllä ihan musta, eli ilmeisesti DPF vaikuttaisi olleen pelistä pois kyllä jo pidempäänkin, vai?
Ajotietokoneen mukaan kulutuslukemat ovat kuitenkin olleet todella maltilliset, matka-ajossa menty jopa 4.8 litralla per sata kilometriä. Jos ilmansuodatin olisi tukossa, lukemat varmaan olisivat jotain ihan muuta? Vai onko ajotietokoneen ilmoittamat lukemat vain arvioita, vai perustuvatko ihan oikeasti polttoaineen mittaamiseen? Mittauspohjaista dataa todellisesta kulutuksesta tankilta minulla ei vielä ole käsillä.
Ostin kaksi viikkoa sitten manuaali-Galaxyn vuosimallia 2009. Ajettu jo 320 tkm, eli oletettavissa että voimansiirto-osastolla työtä eteen lähitulevaisuudessa tulee. Kytkin vaikutti kuitenkin koejolenkillä oikein hyvältä, eikä mitään muitakaan suurempia ongelma ollut, joten kaupat tehtiin yksityisen myyjän kanssa.
Kun kuitenkin lähdin autolla perheen kanssa ensimmäistä kertaa pidempään reissuun, ohituksessa kävi niin että täydellä kaasulla kierrokset nousivat äkisti 300-400 rpm vedon kuitenkaan juurikaan lisääntymättä, eli kytkin tuntui selkeästi luistavan. Tätä tapahtui reissussa muutamaan kertaan, ja eniten mielestäni kierrosalueella 2000-2500 rpm. Ihan aina tätä ei kuitenkaan tapahdu, mutta ei kai tämä voi mistäkään muusta kieliä kuin siitä, että se kytkin alkaa olla elinkaarensa loppupäässä.
Kyselin kytkin/vauhtipyöräremontin hintoja muutamasta paikassa. Halvin arvio oli 1700 e Fordin tehdaskunnostetuilla osilla, eli konkurssia kohti mentäisiin. Kysymys kuuluukin, että pärjäisikö Galaxyn kanssa jollakin vähän edullisemmalla paketilla esim. Aeromotorsilta tai Autodocista tilatessa, ja että mitä merkkejä tuohon kannattaa harkita? Minkäköhän valmistajan tuo alkuperäinen mahtaa olla? Entä onko hyviä vinkkejä osaavista pajoista esim. Pirkanmaan alueella, jotka suostuisivat laittamaan alle itse tilatut osat?
Toinen havaittu ongelma on musta paksu savu. Ilmenee erityisesti kovissa kiihdytyksissä, mutta myös ihan parkkipaikalla sahattaessa edestakaisin voi löytää itsensä savupilvestä. Ei kuitenkaan toistu aina, eikä mielestäni ihan heti kun auton käynnistää jos se on seisonut jonkin aikaa. Huoltokirjan mukaan ilmansuodatin olisi vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten, mutta tämä varmaan kannattaa nyt ensimmäiseksi tsekata kuitenkin varmuuden vuoksi?
EGR on huoltotositteiden mukaan vaihdettu parin vuoden sisään. Kaverin diagnostiikkakoneen mukaan kuitenkaan EGR ei menisi päälle ollenkaan, eli onkohan myyjä tässä kohtaa vedättänyt ja onko sekä EGR että DPF mahdollisesti ohjelmoitu pois? Mutta vaikka olisikin, niin kuuluuko ihan noin paksua mustaa savua sieltä siltikään tulla? Pakoputken pää oli kyllä ihan musta, eli ilmeisesti DPF vaikuttaisi olleen pelistä pois kyllä jo pidempäänkin, vai?
Ajotietokoneen mukaan kulutuslukemat ovat kuitenkin olleet todella maltilliset, matka-ajossa menty jopa 4.8 litralla per sata kilometriä. Jos ilmansuodatin olisi tukossa, lukemat varmaan olisivat jotain ihan muuta? Vai onko ajotietokoneen ilmoittamat lukemat vain arvioita, vai perustuvatko ihan oikeasti polttoaineen mittaamiseen? Mittauspohjaista dataa todellisesta kulutuksesta tankilta minulla ei vielä ole käsillä.