Sivu 1/1

Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 21 Kesä 2021 20:35
Kirjoittaja Forosters
Eli kun tarkoitus olisi laittaa kaasutin OHC koneeseen turbo niin toimisiko se vakio-ilmanputsari laatikko painelaatikkona, elikkä putken vetäisi vaan suoraan ahtimelta laatikon imuputkeen? Kyseessä on ensimmäinen isompi projektini joten pahoittelen tietämättömyyttä.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 21 Kesä 2021 22:10
Kirjoittaja Mk1escos
Ei se oikein toimi, ja onhan sulla paineistettu kaasari, ja sopiva ahtopaineohjattu polttoaineen paineensäädin?
Suosittelen tekemään painekotelon esim pätkästä huonekaluprofiilia joku 100x50mm on ollut ihan sopiva ja toimiva. Sellainen mobil1 1l tölkin muotoinen about on ihan passeli ja toimivaksi havaittu aikoinaan.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 21 Kesä 2021 23:09
Kirjoittaja Forosters
Ei oo paineistettua kaasaria mut pajalla sanottii että tällänen painelaatikko oikeintehtynä korvais sen, tuo bensanpaineen säädin on kyl ostoslistalla mut projekti on toistaseks vielä suunnitteluvaiheessa, vakiokaasarin tiivisteiden ja kalujen pitäs varmaan kestää ne 0.5 paineet?

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 21 Kesä 2021 23:18
Kirjoittaja Mk1escos
Mikä malli kaasaria?
Ainakin läppäakselit pitäisi tiivistää samoin ryypyn läpivienti jos sellainen on.
On sitä tehdyllä kaasarilla ajettu joskus kilon paineilla mutta siitä on aikaa, siirryin ruiskuihin jo -90 luvun lopussa.
Miksi edes teet kaasarilla?
Speeduino ja siihen kilkkeet ei paljoa maksa ja saa niin paljon enemmän ajettavuutta sekä käytettävyyttä.
Helpompi säätää ja luotettavampi käynti, seosten valvonta ym kivaa.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 21 Kesä 2021 23:54
Kirjoittaja Forosters
Weber DGV ja joo kyllähän se ruisku olis parempi mutta kun ny sattuu oleen toi kaasari niin ajattelin että rakentaa siihen

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 07:53
Kirjoittaja Mk1escos
No sitten sillä mennään, tuosta täytyy tosiaan heittää ryyppy mäkeen ja täyttää se vivun läpivienti kemiallisella metallilla, sit suositeltavaa laitaa läppäakseleille O-renkaat, muuten se itkee sieltä paineen mukana bensaa.

Ilmanpursarin pinnapultit mäkeen ja pitkillä ruuveilla painekotelo kiinni kotelon läpi, kun tekee painekotelon huonekaluputkesta se on tarpeeksi jäykkä että ei mene lyttyyn kun kiristää paikoilleen.
Jos haluaa matalan kotelon niin huikkatornin voi sahata mäkeen, sitä kun ei kuitenkaan pysty käyttämään.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 10:07
Kirjoittaja Renee
Varmaan kannattaa avata oma osia proktista tuonne kiinostuneiden helppo seurata sitä. Jos kysynyksiä niin nekin onnistuu.
viewforum.php?f=10

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 12:18
Kirjoittaja Forosters
Juu avaan vaikka sit kun on osat kasassa ja valmis alottaan

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 12:58
Kirjoittaja Renee

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 13:04
Kirjoittaja Forosters
Ei tuo lanka oikein auta mun ongelmien kanssa kun tossa käytettiin ruiskua, mulla kysymykset liittyen lähinnä kaasariin, itellä riittää se 150-180hv nii luulis vakiomotin kestävän ilman kiertokankien ja mäntien yms. uusimista.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 13:10
Kirjoittaja Renee
Missä kunnossa se moottori on paljon ajettu tiivis motti ei kuluta öljyä. Jos 50% tehoa tulee lisää jossain se kummiskin vaikuttaa.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 13:22
Kirjoittaja Forosters
Ei se öljyä ainakaan syö, en oo sitä sen enempää uskaltanut purkaa kun tarvinnu jokapäiväisessä ajossa, nyt sen sijaa vaikka se posahtais niin eipä mailma siihen kaadu, muutenkin pitäisi kohta lava-autoa hommata. Eipä tästä ruoskasta vaihdossa paljoa saisi, koriltaan sen verran huono.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 13:58
Kirjoittaja Mk1escos
Vakio lelut kestää ohc motissa ihan hyvin vetää kilon paineilla kunhan männänrengas katkos väli on tarpeeksi iso. Jonku 0.4-0.5mm ja päät ei kosketa niin männät pysyy ehjänä.
Ekana hajoaa veivi ennen kuin mäntä kun välykset on oikein.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 14:00
Kirjoittaja Forosters
Ok sellanen päivitys että kaasutin onkin Weberin DFTH toisinkuin mitä aijemmin sanoin, vaikeuttaako vai helpottaako tämä asiaa, ja mitä pitää tästä kaasuttimesta muuttaa että sen saa toimimaan paineellisena?

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 14:57
Kirjoittaja Mk1escos
About samat kuin edellisestäkin, huikka mäkeen läpi tukkoon, olikohan toi alipaineella toisio? Jos on niin pitää muuttaa mekaaniseksi muuten ei aukea ahdoilla kuin toinen läppä.

Kait, en jaksa muistaa dft taisi joskus olla fiestassa 1100 kentin kanssa kun sellainen piti ykköskoppaiseen fiaskoon ängetä.
Kaasari ajoista on jo kakskytä vuotta.
Pitäiskös kuiten harkita sitä ruiskua?
Toi on vähän itsensä kiusaamista noiden vanhojen kakskurkkuisten kanssa.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 22 Kesä 2021 15:09
Kirjoittaja Forosters
Ok kiitos, ja joo ruisku varmaan tulee sitkun totean ettei tästä tule mitään :D mutta koitetaan nyt tätä ensin

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 23 Kesä 2021 10:05
Kirjoittaja Mk1escos
Kannattaa sitten laajakaista lambda ostaa heti ennen kuin alkaa enempi ajelemaan.
Tieto on valtaa ja seoksia joutuu säätämään takuulla suuttimia vaihtelemalla.
Oikean ennakon näkee tulpista ja seoksen jos jaksaa edes takas tulppia ruuvata.
Sivuelektrodi kun on puhdas melkein runkoon asti on ennakko about sopiva. Olettaen että seos on oikein.
Jos kärjet pyöristyy alkaa olemaan liikaa ennakkoa ja jos karsta kiipeää elektrodia pitkin on ennakkoa ujosti.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 24 Kesä 2021 11:47
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mk1escos kirjoitti: 23 Kesä 2021 10:05 Kannattaa sitten laajakaista lambda ostaa heti ennen kuin alkaa enempi ajelemaan.
Tieto on valtaa ja seoksia joutuu säätämään takuulla suuttimia vaihtelemalla.
Oikean ennakon näkee tulpista ja seoksen jos jaksaa edes takas tulppia ruuvata.
Sivuelektrodi kun on puhdas melkein runkoon asti on ennakko about sopiva. Olettaen että seos on oikein.
Jos kärjet pyöristyy alkaa olemaan liikaa ennakkoa ja jos karsta kiipeää elektrodia pitkin on ennakkoa ujosti.
Ennakonsäätämisessä on hyvä ottaa ennakkoa siihen turvallisempaa suuntaan kun männät/lohko halkeaa melko nopeasti liian suuresta sytytysennakosta.

Remmiahdetuissa V-8 koneissa maksimiennakot olivat luokkaa 28° - 30° kun vaparina 36° - 38°. Keskipakoennakko ainakin (jos sellainen on) niin, että maksimiennakot noin 2600rpm -> ja perusennakko maltillinen.

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Lähetetty: 24 Kesä 2021 20:35
Kirjoittaja Mk1escos
OHC:n ammepalotila vaatii ennakkoa aika rajulla kädellä jos voimaa haluaa saada, 32-36 astetta on aika normaalia ollut ahdetuissa. Alle tuon se ei tee just mitään voimaa.
No nää on vanhoja horinoita parinkymmenen vuoden takaa. Ja jokainen voi tietty itse kokeilla millä rokkaa, pitää vaan muistaa että liian ujoilla ennakoilla saa pakolämmöt äkkiä todella korkealle.