Sivu 1/1

Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 01 Kesä 2021 18:40
Kirjoittaja Okstu96
Moro. Auto on -06 St Focus. Tosiaan kun lähtee kiihdyttämään ja ahdot nousee, auto nykäsee/pätkäsee kerran tai kaks ja sitte meno jatkuu normaalisti. Mistä vois johtua ja mikä neuvoksi?
2.5l Volvon bensakone, kylmällä koneella nykii herkemmin kuin lämpimänä, kuitenkin tapahtuu jokakerta kun antaa kenkää. Sama vika jatkunut jo jonkin aikaa, ei vikakoodeja missään vaiheessa.
Kiitos jo etukäteen.

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 01 Kesä 2021 21:12
Kirjoittaja foop
Millä moottorilla, bensa vai diesel (jos on edes valmistettu dieseliä)? Tekeekö nykimistä aina vai silloin tällöin? Kylmä tai lämmin kone, onko eroa?

Minulla Mondeo 1.8 TDCi suutinvika alkoi oireilemaan tuolla tavalla, eli pätkäisi ensin satunnaisesti kiihdytyksessä ilman vikavaloa, mutta ei kauaakaan kun yskäisi itsensä suoraan vikatilaan. Melkein polttoainepuolta voisin epäillä, onko esim pa-suodatin vaihdettu?

Voi olla toki muitakin vika mahdollisuuksia. Mutta kannattaa nyt aluksi lisätä autosta ja vikakuvauksesta tarkempaa tietoa tänne.

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 14 Kesä 2021 22:35
Kirjoittaja Timbe22
Jep, minulla on sama ongelma Ford Mondeo 1994 1.8 bensamallissa. Kaikki anturit vaihdettu ja 2-3 vaihteella nykäisee. Kun säätää kierrosnopeuden 2500 r/min/vaihde, moottori toimii hyvin 4,5 -vaihteella. Huom. 490000 km ajettu,mutta ei ole kuluttanut öljyä! joka 10000 km välein olen vaihtanut öljyt+suodattimen. Tiedoksi: kun aika paljon ajettu kone, ohje on, että pitää käyttää 98-oktaanista bensaa ja välillä lisätä suutinten puhdistusainetta.
Huomenna 15.6. katsomme pakoputken kunnon, ettei ole vuotoja matkalla. Nyt kokeillaan kaikki keinot, kun auto on muuten teknisesti kunnossa!

Tähän liittyen: vikaa ei ole pakoputken vuodoissa. Sen sijaan ilmanotossa säätölaite ei reagoi, jännite kuuluu olla +12/-12 V syöttökaapelin liittimessä, kun toinen pää mittarista kiinni akun navassa.
Jos jollakulla on tällainen varastossa (se on näkyvissä ilmanpuhdistimen vas. puolella), olen kiinnostunut ostamaan.
Tiedot:
Varaosakoodi 93BB-12B579-BA
muut tyypit kilvestä: AFH6-02A, 4B03
Liitäntä 5 lattaliitintä A-B-C-D-E, missä B-liitin ei käytössä.
Koko: neliskanttinen laite n. 5x5 cm, alapuoli metallinen, missä ilmansäädön ohjaus.
Virransyöttö yhdistyy johtosarjaan kaapelia yhdistämällä.

Kiitos etukäteen jos sulla on tämä ja haluat myydä. Tästä on varmasti apua myös muille Fordisteille, joilla sama ongelma. Meni aikaa tutkiessa!

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 15 Kesä 2021 12:22
Kirjoittaja Renee
Ne tulpat alkuperäiset ja missä kunnossa puolat on kun kerran pätkii kun kiihdyttää.Bensana 98 ja vtt pyörät kannessa ei viellä vuoda öljyä. Paljon ne ahtopaineet on samoin bensapaineet ja ilmamassamittari myös puhdas. Kysyjä ei kertonut paljon autolla on ajettu myös. Ilmaputsari puhdas ei taida olka enäön bensasuodatinta ainoastaan tankissa se karkea suodatin.

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 19 Kesä 2021 22:50
Kirjoittaja jamo
Tulpat vaihtoon ekaksi.
Eivät kestä ahtopainetta, halvin vaihtoehto aloittaa.

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 23 Kesä 2021 09:32
Kirjoittaja Timbe22
foop kirjoitti: 01 Kesä 2021 21:12 Millä moottorilla, bensa vai diesel (jos on edes valmistettu dieseliä)? Tekeekö nykimistä aina vai silloin tällöin? Kylmä tai lämmin kone, onko eroa?

Minulla Mondeo 1.8 TDCi suutinvika alkoi oireilemaan tuolla tavalla, eli pätkäisi ensin satunnaisesti kiihdytyksessä ilman vikavaloa, mutta ei kauaakaan kun yskäisi itsensä suoraan vikatilaan. Melkein polttoainepuolta voisin epäillä, onko esim pa-suodatin vaihdettu?

Voi olla toki muitakin vika mahdollisuuksia. Mutta kannattaa nyt aluksi lisätä autosta ja vikakuvauksesta tarkempaa tietoa tänne.
Vastaan tähän vanhaan viestiin. Nykyyn silloin tällöin. Lämpimällä koneella. Ei vikavaloa, kun 1994 malli. Siis nyt kommentti 6/2021

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 23 Kesä 2021 09:35
Kirjoittaja Timbe22
Renee kirjoitti: 15 Kesä 2021 12:22 Ne tulpat alkuperäiset ja missä kunnossa puolat on kun kerran pätkii kun kiihdyttää.Bensana 98 ja vtt pyörät kannessa ei viellä vuoda öljyä. Paljon ne ahtopaineet on samoin bensapaineet ja ilmamassamittari myös puhdas. Kysyjä ei kertonut paljon autolla on ajettu myös. Ilmaputsari puhdas ei taida olka enäön bensasuodatinta ainoastaan tankissa se karkea suodatin.
Ilmaputsari vaihdettu. Eilen vaihdettu Ilmamassamittari. Ajettu 491000 km, mutta säännöllinen huolto ja 2 omistajaa vain. Eli ei käytetty raskasta jalkaa tässä autossa.

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 23 Kesä 2021 09:39
Kirjoittaja Timbe22
jamo kirjoitti: 19 Kesä 2021 22:50 Tulpat vaihtoon ekaksi.
Eivät kestä ahtopainetta, halvin vaihtoehto aloittaa.
Hei Jamo! Tästä lähdetään, keskustelin lankomiehen kanssa, jolla sama ongelma ollut Fiestassa. Tulppien, sytytysjohtojen ja sähköboxin vaihto kuulemma auttoi. Koskaan ei johtoja ole vaihdettu. En ajatellut Mondeoon ihan näitä kaikkia vaihtaa. Mutta ne tulpat! Kun on käynyt rikkaalla pitkään, voi olla karstaa.
:)

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 23 Kesä 2021 10:10
Kirjoittaja Mk1escos
Jos edelleen pätkii tulppien jälkeen kannattaa niitä seoksia katsoa, tai puolia ja johtoja. Jos vaan seokset paksulla niin vähän pienempi kärkiväli tulppiin niin jaksaa sytyttää.

Re: Nykäsee kiihdytyksessä

Lähetetty: 23 Touko 2023 17:00
Kirjoittaja Timbe22
Hei,
kiitos vihjeistä. 2 vuotta on kulunut ja pienen taistelun jälkeen sain homman kuntoon (Mondeo 1994, 1.8 bensa, km 502000)

Pieni historia. Vian etsintä oli työlästä (suodattimet, tulpat, puola vaihdettu).
Vielä kävin täkäläisessä Ampi -Autosähkössä testauttamassa ilmamassamittarin johdot, mitkä menevät johtosarjaan. Palvelu pelasi, ja johdot testattu.

Ilmamassamittari oli jo ostettu hajottamolta, lopulta minulla oli niitä 2 ja kumpikin rikki. Syynä oli kosketushäiriö lattaliittimessä (mikä sen alumiinisylintärin kyljessä).

Yksi hyvä korjaamo tässä lähellä tutki asiaa ja heiltä löytyi seisontaan laitettu Mondeo. Sieltä löytyi ILMAMASSAMITTARI + se ALUMIINIPUTKI ilmansyöttöön. Sitten vaan testeri kiinni pakoputkeen ja kierroksia. JOHAN putos päästöt!. Vielä vaihdettiin takapakoputki samalla. Katalysaattori on kunnossa, kun se lämpiää, niin sehän polttaa karstat ja epäpuhtaudet. Turha sitä on vaihtaa.
Lopuksi: Ei kannata hakea sitä vikaa liian kaukaa. Jos ostat hajottamosta käytetyn osan, SE VOI olla rikki. Usein hajottamolla ei ole mahdollisuus testata osia. Ei siinä koeteta pettää ketään, mutta riippuu paikasta. - Kun kuuntelet myyjän puhetta , kuulet kyllä, onko puhtaita jauhoja pussissa. Se on se vaisto.
Niin, taistelu jatkuu, kun moottori kunnossa. Sitten alkoi hammastanko vuotaa. Vaihdettu vuosi myös öljyä. Kyselen tällä palstalla sitä ostomielessä.

Palasin palstalle ja toivottavasti tästä on apua. Mottona voisin sanoa, että 1990-luvun auton sähköjohdon kuoret saattavat irrota jostain päin ja niitä pitää tarkistaa ja korjata, jos tarpeen.