Sivu 1/1

Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 20 Touko 2021 23:44
Kirjoittaja Jorma.O
Kyseessä Ford S-Max vm.2012 2.0d powersift laatikolla.
Autoon tulee ongelmia kun tulee vesisade kelit. Eli vesisade kelillä kesken ajon esim. 80km/h tai moottoritie nopeuksissa auto yhtäkkiä alkaa nykimään, tehot häviää ja kuullostaa, niinkuin moottori ei kävis kaikilla sylintereillä. Sitten syttyy moottorinvikavalo ja lukee engine malfunction ja huutomerkki. Kun auton sammuttaa ja odottelee hetken, n.10-20min niin vika nollaantuu ja matka jatkuu. Jos sade jatkuu, niin vika toistuu. Tänään huomasin, että kun liian nopeasti yritin jatkaa matkaa ja yritin laittaa vaihteen D asentoon, niin auto alkoi käydä huonosti, mutta kun palautin P-asennolle, niin kävi normaalisti tyhjäkäynnillä. Pienellä tihkusateella ja taajama nopeuksilla tätä ei tapahdu. Kuivalla kelillä ei ole koskaan tehnyt tätä. Auto on muuten pelannut hyvin. Mittarissa nyt 252120km. Mistä lähteä vikaa metsästään? Onko vika laatikko puolella jossain anturissa, mihin pääsee kosteutta vai mikä tämän voi aiheuttaa? Kaikki tieto on tässäkohtaa arvokasta👍🏼

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 21 Touko 2021 18:37
Kirjoittaja NiceMan
Ensiksi katsoisin ne vikakoodit...

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 21 Touko 2021 19:38
Kirjoittaja riikomi
Otapa aluksi selvää missä auton ECU fyysisesti sijaitsee - siis pääseekö sinne vettä.

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 21 Touko 2021 19:40
Kirjoittaja NiceMan
Varmaan apparin jalkatilassa hanskalokeron takana... Veikkaus

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 22 Touko 2021 01:07
Kirjoittaja mondix
Koodit lukuun, voisi liittyä abs anturiin.

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 25 Touko 2021 10:49
Kirjoittaja Deippa
Eiköhän se ecu ole siellä vasemman etulokarin etupuolella, jonne menee lapsen ranteen vahvuinen kaapelinippu.

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 05 Kesä 2021 12:21
Kirjoittaja Jorma.O
Tässä vikakoodit, mitä tuli.

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 05 Kesä 2021 14:32
Kirjoittaja Renee
Tämän mukaan pcm eli ecu auton aivoissa on vikaa. Onko ohjelmisto koska viimeksi päivitetty uusin ohjelmisto. Onko liittimet kunnolla kiinni vai boxissa vikaa.
viewtopic.php?t=56732
Siellä näkyy olevan maavuoto varmaan kun kostealla kelillä ongelmia on ja näkyy koodeissa. Sekkaa se puoli tarkkaan

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 08 Kesä 2021 12:32
Kirjoittaja Deippa
Ne maadotuspisteet siinä vasemman lampun alapuolella vois olla hyvä tarkistaa. Nekin "maadotukset" on vedetty maalattuun koriin eli maa kulkee oikeasti vain kierteen kautta. Voi niitä maadotuksia toki olla muuallakin mutta muistaakseni siinä oli jo aika monta yhessä paikassa

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Lähetetty: 19 Kesä 2021 22:40
Kirjoittaja jamo
Kannattaa katsoa onko pääjohtosarja kiinni välijäähdyttäjän letkussa.
Edestä katsottuna moottorin oikealta puolelta alhaalta löytyy kyseinen paikka.
Itsellä oli -14 mallinen Mondeo samalla koneella ja laatikolla, noin 250tkm ajettuna tuli märällä kelillä monenlaisia moottori ja laatikko vaivoja. Viat korjaantuivat kun vaihdettiin pääjohtosarja konehuoneeseen.
Johtosarja makaa päin välijäähdyttäjän letkua ja aikansa kun hankaa menee suojakuori rikki ja lopulta tulee johtojen kuparit näkyviin, siitä alkaa viat kertymään.
Tehtaan asennusvirhe, maahantuoja tuli vastaan vaikka takuu oli jo päättynyt. Tämä vaiva koskee ainakin Mondeoita dieselkoneella ja powershift laatikolla varustettuna.
Olen nähnyt useamman muunkin yksilön johdotusten asennukset.
Myös välijäähdyttäjän letku hankauskohdasta kannattaa tarkastaa, itsellä se oli paljon kulunut ja vaihdettiin uuteen.