Sivu 1/1

Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 08 Touko 2021 11:19
Kirjoittaja danc
Focus mallia 2009, 1.8tdci koneella. Aivan yllättäen käynnistäessä alkoi akun varoitusvalo palamaan. Uskoin tämän johtuvan vain lyhyestä ajosta. Ajaessa moottorin lämpötila nousi tappiin 120c ja samalla moottorin ylikuumenemisvalo, abs- ja esp-valot syttyivät. Pysäytin auton hetkeksi ja lähdin uudelleen ajamaan. Puhallin lakkasi toimimasta ja pimeni. Ohjaustehostin lakkasi toimimasta, koko mittaristo pimeni ja lakkasi toimimasta.

Missä vika? Akun vaihdan, mutta onko moottorinohjauksen sähköjärjestelmän häiriö? Ecu? Onko kallis korjata?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 08 Touko 2021 16:09
Kirjoittaja NiceMan
Ensin lukisin ne vikakoodit.

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 08 Touko 2021 16:57
Kirjoittaja tursas
..vaihda/lataa se akku ensin..

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 09 Touko 2021 12:12
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ettei vaan olisi apulaitteiden remmi katkennut?
Kurkkaapa että on remmit paikoillaan....

laturin hajoaminen aiheuttaa vastaavanlaisia ilmiöitä....
mutta lämpöjen nousu, jos oikeasti nousi meinaa sitä että vesikään ei kierrä eli vesipumppu ei pyöri.

Jos remmi on poikki niin lämmöt nousee parissa minuutissa.

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 17 Touko 2021 21:37
Kirjoittaja danc
Apulaitteiden remmi oli tosiaan mennyt poikki ja yksi ohjainrulla siinä samalla. Nyt uusi remmi ja kiristin vaihdettu, niin matka jatkuu. Kiitos!

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 18 Touko 2021 10:11
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Yleensä tuo katkeaminen tulee siitä kun tuo ohjain/kiristin pyörä korkkaa ittensä. Jos alkaa hiukankin rahiseen/kihiseen/vikiseen niin vaihtoon...

Transitista meni ajossa poikki remmi. Siinä sellanen mahtiremmi, todella pitkä käärmes.
Hämmästyin ajaessa kun kuului melkoinen paukaus auton alta...ihan hetken päästä syttyi laturin merkki valo ja pari kilsaa niin moottorihäiriö ja lämmöt nousi tappiin ja moottori sammutti ittensä. Vauhtia pois rullaten huoltiksen pihaan...siinä menikin tovi repiessä hihnan riekaleita pois laturin sisältä ja kaikista akselikauloista...oli lasikuitusäikeet pikkasen tiukassa joka välissä.
Onneksi oli vararemmi matkassa. Ja Autoliiton tiepalvelu hoisi paikalle uuden kiristinpyörän ja vaihtoi sen huoltiksen pihassa yöllä. :thumbup:

Remmin vaihdossa pitäis aina uusia tuo kiristin pyörä. Se hajoaa jossain 250-350 välillä muuten.

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 18 Touko 2021 11:38
Kirjoittaja Toxox
Se on tosiaankin melkoinen lojaus, kun kiristimen laakeri leikkaa kiinni.
Joskus aikanaan Mazdan pakusta korkkasi, mutta onneksi remmin perässä muuta kuin ohjaustehostin. Matka jatkui ilman tehostinta, ja kiristin tilaus kamaa.
Ajelin ilman tehostinta niin kauan kunnes uusi kiristin tuli, olihan aika jäykkä käännellä. Paikallaan heijaamalla pysty kääntelee rattia.
Kyllähän noista kannatta huolta pitää, esim jos remmi vaikka vaan vinkuu. Pahintahan mitä voi tapahtua, että riekaleet menee jakohihnan väliin.
Näitäkin on sattunut.

Re: Focus 1.8tdci 2009 sähkövika, ecu?

Lähetetty: 18 Touko 2021 17:43
Kirjoittaja danc
Jotain rahinaa kyllä kuului ajaessa, pari viikkoa ennen remmin katkeamista, mutta en osannut paikantaa juuri siihen. Tietääpä jatkossa!