duckworth kirjoitti: ↑18 Loka 2023 19:56
Häiritteekö muuten ketään (muitaki ku mua
) että monessa autoleffassa joissa kumminki ihan sairaan kova budjetti, pilataan joillakin hölmöilla jutuilla ajokohtauksia? Esimerkiksi ihan hirmusena kuvataan ylösvaihtoja, kytkin pohjaan pykälää sisään
(eikä edes kaksoispolksulla ) mutta ei hirveen monta heel&toeta nähdä tossa Ford vs. Ferrari tai Fast and Furious tai Driven (jos joku vielä muistaa). Tai vaikkapa Rush -elokuvassa se kohtaus jos Niki Lauda innostuu kaahaamaan sillä Alfa Romeolla eikä edes leikkaa kunnolla mutkissa vaan ajaa keskellä kaistaa kulmikkaasti kuin ammattikoulupojat konsanaan
Sitten kyllä autot lentelee katolleen ja syttyy tuleen......
PS. FF: Tokyo Drift näin jälkeen päin ajateltuna on ehkä parhaimpia autoleffoja, siinä näkee sellaisia asioita joita ehkä oikeastikin pystytään autolla tekemään ja oli ohjattu aika näyttävästi ja taitavat stuntit.
En tiedä mitä tarkoitit tuolla kaksoispolkaisulla (oletan että näin yritit kirjoittaa), mutta minä ainakin yhdistän sen suoraan siihen, kun ajetaan jollain aatamin aikaisella vehkeellä tai kuorma-autolla ilman synkroja, niin pienemmälle vaihtaessa painetaan ensin kytkin pohjaan, sitten vaihde vapaalle, kytkin ylös, välikaasu, kytkin pohjaan, pienempi vaihde silmään, kytkin ylös, ja matka jatkuu, eli kytkintä polkaistaan kaksi kertaa. Tämän "fullertanssin" tai englanniksi "double clutching":in tarkoitus on se, että amatöörillä vaihto onnistuisi ilman suurempaa rattaiden rutinaa, ammattilaiset hoitaa homman kuulemma ilman kytkintä. Suuremmalle vaihto onnistuu normaalisti. Tällä ei ole ollu liki sataan vuoteen mitään tekemistä kilpa-autoilun kanssa. Tuohonhan menisi mutkaisella radalla niin paljon aikaa ja energiaa, että syncronoituja ja suorakytkyjä vastaan loppusijoitus olis sama, kuin ajais rallinsa sitten oikealla polkuautolla.
Sitten tämän "heel&toe":ssa olevan ylimääräisen kaasupolkaisun/välikaasun tarkoitus, on vain pienentää ja pehmentää moottorijarrutusta, kuten tiedät. Kyse on siis ihan eri polkaisuista ja polkimesta, ja vain toisella manööverillä on yhteys kilvanajoon.
Mk1escos kirjoitti: ↑19 Loka 2023 10:19
Missä kohta mainitsin heel&toe? Kyse oli tuosta tuplapolkaisusta jonka mainitsit, sillä ei ole mitään tekoa heel&toe kanssa.
Suorakytkentää on käytetty jo 50 luvun puolella ja synkronointia myös.
Ja molemmissa voi alas vaihtoa helpottaa kaasun kanssa mutta tarpeen se ei ole kuin suorakytkennässä.
Lähinnä huvittaa tuo elokuvista opitun jargonin käyttö tietämättä mistä oikeasti on kysymys.
"Elokuvista opitulla jargonilla" tarkoitat tässä varmaan Hurjapää elokuvan kohtausta, jossa annetaan ohjeena että "no double clutching"
En ymmärrä myöskään mitä siinä on ajettu takaa. Luulis sen ajajan nyt itsekkin ymmärtävän, ettei istu missään Peterbiltissä.