Sivu 1/1

ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 01:57
Kirjoittaja escorti-70
ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA onko venyvää pultti kampiakselin hihnapyörälle eli ONKO VAIHDETTAVA joka kerta?

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 06:58
Kirjoittaja Renee
Kuules osta hyvä hammashihna sarja jakohihna ja kiristimet siinä tulee se pultti mukana sitten. Osta korjauskäsikirja Alfamer tai vastaava. Lukitussarjan hommaat ja lue tämä linkki.
viewtopic.php?t=43266
Nyt pyytäsin vähän tarkennusta autosta vuosimalli ja muut jutut.
Kun nyt ei täsmää toi moottorintyyppi.
HXDA
Ford Focus II 1.6i 16V Farm Farmari Bensiini moottori bensiini 1.6i 16V Duratec-Ti-VCT 85 kW.(vaihtoehtonimi: bensiini moottori
Tässä vaihdetaan focus mk 2 jakohihnaa
viewtopic.php?f=3&t=57172

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 08:35
Kirjoittaja duckworth
escorti-70 kirjoitti: 19 Maalis 2021 01:57 ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA onko venyvää pultti kampiakselin hihnapyörälle eli ONKO VAIHDETTAVA joka kerta?
On venyvä pultti, ja tosiaan tulee jakoremmisarjan mukana, kuten Renee tuossa jo mainitsikin. Pitää kiristää käsin, 40Nm+90ast, tosiaan ajoitustyökaluilla sillä tapilla alakerta ja latalla nokat kohdalleen, mutta niitä työkaluja vasten ei tule kiristää hihnapyöriä, vaan nokassa avainväli, josta jakarilla kiinni ja kampiakseli lukitaan vauhtipyörästä startin aukosta (startti ensin pois), jolloin kampiakselin pultti on turvallista kiriä.

Noilla työkaluilla ajoitus (käytä tappia 303-507 alakertaan):

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... torit/3340

Ja tuolla lukitaan vauhtis:

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... +Ford/9803

-Arde

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 09:23
Kirjoittaja Toxox
Ja kampiakselin pulttia on kahta eri pituutta. Esim. Gatesin sarjassa on molemmat, Continentalin sarjassa ei.

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 09:36
Kirjoittaja duckworth
Toxox kirjoitti: 19 Maalis 2021 09:23 Ja kampiakselin pulttia on kahta eri pituutta. Esim. Gatesin sarjassa on molemmat, Continentalin sarjassa ei.
Jep, itse laitoin just Gatesin setin viime keväänä, toinen mukana tulleista pulteista oli muistaakseni niin pitkä että ois jo pohjannu, ennen kuin ottaa edes hihnapyörään, eli vertaamalla vanhaan on vaikea ainakaan käyttää väärää pulttia :D

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 10:54
Kirjoittaja escorti-70
REnee onpa taas todettu että joka palstalla on se kaikki tietävä aina oikeassa oleva ja siksi yritän välttää kysymästä.
Moottori tyyppi on mikä on sillä mootorityyppi vaihtui kyseisessä fordissa kesällä -06
Myöskin suora helppo kyllä tai ei vastaus käy.

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 10:59
Kirjoittaja Renee
Tyttärellä toi moottori ja siinä on toi 115 heppaa siksi ihmettelin kun puhutaan 100 hepasta. Monesti hyvä otsikko ja tiedot helpottaa vastausta.Kyllä pultti vaihtuu aina

Re: ford focus 1.6l ZETEC-s pfi 100ps Moottori tyyppi HXDA kampiakselin pultti

Lähetetty: 19 Maalis 2021 11:54
Kirjoittaja duckworth
Menee nyt vähän OT, mutta tämä Mk2 Focuksen Zetec S poikkeaa edeltäjästään lähinnä apulaitteiden osalta, eli esim. kaasuläppä on sähköllä. Tuo 115hp versio on sitten Ti-VCT eli muuttuva venttiilinajoitus, mutta ei siis tämän ketjun autoon vaikutusta. Jakopään olennaiset pointit tuossa taidettiinkin jo puida läpi.

E:Korjaus omiin sanomisiin aiemmin; se alakerran tapin OEM-numero kannattaa toki varmistaa, tietysti jos nokat selvästi aikaisella tai jäljessä ne lovet, niin silloin tappi luultavasti väärän sorttinen, en siis pane päätäni pantikisi, koska Mk1:seen tein oman jakopäänrempan.