Sivu 1/1
Vedossa moottorista kuuluva kolluutus/vaimea ulina
Lähetetty: 27 Huhti 2006 08:54
Kirjoittaja Obelix
Kyseessä -02/03 Mondeo 1.8 (110hv). Hankin auton viime viikolla ja kysynkin teiltä pitempää fordeja harrasteneet seuraavasta asiasta:
Jostain konepellin alta kuuluu sisätilaan moottorin ollessa vedossa (tasakaasulla ajettaessa, moottorijarrutuksessa) vaimeaa ulinaa/kolluutusta, jonka kuitenkin kuulee selvästi sisään.
Kun painaa kytkimen pohjaan, loppuu ääni samantien.
Myös hitaasti ajettaessa ääntä ei kuulu, kun ajetaan 1 tai 2 vaihteella.
Voisiko kytkimessä olla jotain tai sitten moottorissa ja sen laakereissa, jotka osallistuvat toimintaan, kun veto on päällä?
Tai jotain muuta, joka ei ole vika vaan Mondeon ominaisuus?
Lähetetty: 27 Huhti 2006 09:28
Kirjoittaja MondeoTuning
Veikkaisin jakopään tai moniurahihnan kiristinrullaa, saattaisi ilmetä ainakin ulinana eikä pidä ääntä välttämättä koko aikaa.
Lähetetty: 02 Touko 2006 21:45
Kirjoittaja Obelix
Tänään sitten alkoi pitämään selvästi kuuluvampaa ulisevaa ääntä, kun laitoin pakin päälle ja peruutin. Loppui kyllä melkein heti ja sen jälkeen ei kuulunut mitään.
Olisikohan jakopään remmin + rullien vaihtoaika edessä, vaikka autolla on vasta ajettu 100tkm? Huoltokirjan mukaan vaihto pitäisi olla edessä vasta 120tkm:n paikkeilla.
Tsekkasin eilen jakoremmin ja hyvältä se ainakin näytti (ei ollut hietymiä).
Soittelin tänään asiasta myös merkkihuoltoon (Viescariin) ja kysyin asiasta, koska ääni on alkanut kuulua yhä selvemmin vedon aikana ja häviää aina kun painaa kytkimen pohjaan.
Sanoivat, että vaihteisto pitää ääntä Mondeoissa aina selvää ääntä...miten vaihteisto voi vedon aikana pitää ääntä???
Voisiko kytkin pitää vaimeaa ulisevaa/laahustavaa ääntä, koska ääni kuuluu selvemmin kuskin puolelta? Ulina voimistuu, kun laittaa enemmän kierroksia ja kun ajaa tasakaasulla korkeammilla kierrokilla.
Mikä on muuten keskimääräinen kytkimen elinikä Mondeoissa?
Lähetetty: 02 Touko 2006 22:27
Kirjoittaja Arska123
MondeoTuning kirjoitti:Veikkaisin jakopään tai moniurahihnan kiristinrullaa, saattaisi ilmetä ainakin ulinana eikä pidä ääntä välttämättä koko aikaa.
Jakopää on muuten ketjulla.
Lähetetty: 02 Touko 2006 22:47
Kirjoittaja tommi.r
Arska123 kirjoitti:Jakopää on muuten ketjulla.
Niinhän noi duratec moottorit taitaa olla.
Lähetetty: 03 Touko 2006 21:33
Kirjoittaja Janska
Jakoketju liian kireällä?
Lähetetty: 03 Touko 2006 21:41
Kirjoittaja janzamar
Janska kirjoitti:Jakoketju liian kireällä?
No ei,kun on vanha jo,ja ääni loppuu kytkintä painamalla.
Vois olla tosiaan se kiristinrulla..
Lähetetty: 04 Touko 2006 00:06
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkista varalta laatikon öljyt!
Joissain Voorteissa laatikko "vouvvaa" ilman mittän syytä! 8)
Lähetetty: 04 Touko 2006 22:22
Kirjoittaja Obelix
Käväsin tänään pitkästä aikaa motarilla vetämässä 120 km/h ja alkoi melkoinen ulina ja vihellys kuulumaan keulasta.
Kävin myös Viescarista kysymässä, mitä meinaavat ja sanoivat heti kättelyssä, että vetonivelen tai- akselin kannatinlaakeri pitää ääntä.
Ja kuulemma jakopään ketjun kiristinrullia ei ole tarvinnut vaihdella Mondeoihin. Myöskään kytkin tai laatikko eivät kyseistä ääntä tee.
Ulina/vihellys tuntuu ratissa asti hienoisena värinänä, joka voimistuu nopeuden kasvaessa. Voisiko vika tosiaan olla laakerissa?
Ääni on kyllä juuri sellainen, että se voisi tulla jostain laakerista...
Voisiko vapaalla vaihteella tuntuva koneen selvä ravistus ja "hyppyytys" 1800-1900 rpm:n kohdalla myös johtua laakerista? Ravistusta ei tunnu alle ja yli kierrosalueen.
Koneen normaalikäyntikierrokset kaupunki- ja maantiajossa ovat juuri 2000 rpm:n tai hieman alle olevalla alueella, joten kun jarruttaa moottorilla, tuntuu selvää nykimistä, joka loppuu, kun kiekat tippuu alueen alapuolelle.
Vai voisiko ravistus johtua jostain muusta?
Lähetetty: 12 Touko 2006 14:07
Kirjoittaja Obelix
Vika korjattu, vetoakselin kannatinlaakeri siellä piti ääntä.
Tosin myös moniurahihnan kiristin menee ens viikolla vaihtoon, kun pitää raklattavaa ja ulisevaa ääntä, joka vain kovenee joka päivä.
Lähetetty: 12 Touko 2006 23:23
Kirjoittaja Janska
janzamar kirjoitti:
No ei,kun on vanha jo,ja ääni loppuu kytkintä painamalla.
Vois olla tosiaan se kiristinrulla..
No kyllä duunikaverilla saabi pitää ujeltavaa ääntä ja tulee nimenomaan liian kireästä ketjusta...eikä ole uusi ketju eikä autokaan
Mut joo jos kykää painamalla loppuu niin ei se sitten ole siinä se vika...
Lähetetty: 13 Touko 2006 09:19
Kirjoittaja janzamar
Sitäpä ajattelin tuossa,että jos on vanha ketju,niin tuskin se vanhetessaan ainakaan kiristyy itsekseen

..hyvä kun on korjattu.
Lähetetty: 17 Touko 2006 09:54
Kirjoittaja Obelix
Vaihatin sitten moniurahihnan kiristimen...varmuuden vuoksi.
Edelleen sisälle kuuluu sirittävä ääni, kun kierrokset ovat n. 3000 rpm. Onko kyseesä koneen ominaisuus vai jokin muu (liian tarkka kuulo)?
Onko muilla kokemuksia omasta vastaavasta koneesta (1.8 110Hv)?
Kysyin ennen kiristimen vaihtoprosessia koneen vasemmasta etunurkasta kuuluvasta suhinasta, joka kuuluu 1000 rpm:n kohdalla ja vaimenee, kun kone käy tyhjäkäyntiä. Huoltoneuvoja sanoi, että ääni tulee kiristimestä ja kehotti vaihtamaan sen. Vaihdoin sen, mutta suhina/sihinä ei ainakaan loppunut.
Voitteko selventää mistä ääni voisi kuulua?
Olen paikantanut sen aivan koneen vasempaan kulmaan (kun katsotaan konetta edestäpäin), siinä on jokin letkuhässäkkä, liitoksia ja venttiileitä.
Olen kokeillut letkut läpi ja vuotoja ei ainakaan näyttäisi olevan.
Päästääkö jokin venttiili joitakin paineita ulos, ainakin siltä suhina kuulostaisi?
Lähetetty: 17 Touko 2006 23:36
Kirjoittaja Monteonisti
Meidän Eskossa siinä, siis pelkääjän puoleisessa etukulmassa, on tuo "aktiivihiilihässäkkä", siis pensahöyryjen polttaja. Jos se sihisisi, niin epäilisin vuotoa letkuissa tai tankki ei saa kunnolla ilmaa!

Lähetetty: 19 Touko 2006 09:29
Kirjoittaja Obelix
Voiko laturin laakerit alkaa pitämään vaimean ulisevaa ja sirittävää ääntä, jos alkavat olla tiensä päässä? Entä laturin yläpuolella oleva pyörijä, mikä se on?
Sisälle asti kuuluu jo 2000 rpm:stä lähtien, kuin jonkin moniurahihnan mukana pyörivän rullan/rattaan laakeri pitäisi sirittävän kohisevaa ääntä, joka vaimenee ja voimistuu kierrosten muuttuessa.
Kiristimen rulla se ei ollut...
Suhiseva ääni, josta aikaisemmin mainitsin, kuuluu juuri laturin ja sen yläpuoliselta alueelta.
Lähetetty: 19 Touko 2006 09:31
Kirjoittaja janzamar
Kokeile suihkuttaa Crc:tä laturin perään,jos hiljenee niin syyllinen löytyi.
Lähetetty: 20 Touko 2006 00:40
Kirjoittaja Monteonisti
Voi tuo automaattikiristäjäkin äännellä! 8)
Lähetetty: 21 Touko 2006 13:15
Kirjoittaja Obelix
Vaihdoin juuri automaattikiristäjän ja ei auttanut ja eikö se sijaitsena alempana ja taaempana.
Laitoin juuri CRC:tä melkein kaikkiin rulliin ja suhisevan laahaava ääni ei hävinnyt. Ihan kuin se kuuluisi etummaisina ja ylimpinä olevista rullista tai jopa niiden alapuolella olevasta vesipumpun? laakereista.
Suhina kovenee, kun kierroksia lisää.
Vai kuuluuko laahaavan suhiseva ääni 1.8:n moniurahihnan normaaliin pyörintään, joka voimistuu, kun kierrokset nousevat?
Lähetetty: 21 Touko 2006 23:35
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkistitko ettei hierrä mihinkään koppaan tai vastaavaan?
Samoin että jakokoppa on varmasti oikein paikallaan? 8)
Jos ajettu jotain yli 200tkm niin vika voi olla myös ketjussa!

Lähetetty: 26 Touko 2006 09:28
Kirjoittaja Obelix
Tulipa taas käytyä Voortin huoltoneuvojan luona ja aikamme suhisevan laahaavaa ääntä ihmeteltyämme, päädyimme, että ilmastointikompurassa tai sen letkuissa saattaa olla vuoto.
Suhina voimistuu (ja kuuluu v...sti sisälle asti, kun kiekat yli 2000 rpm), joten voisikohan kompurassa olla jotain muutakin häikkää???
Onko kenellelläkään kokemuksia, miten ilmastoinninkompura alkaa ääntämään, jos tarvitsee huoltoa (esim. kylmäaineet lopussa) tai on vaihtokunnossa?
Auto menee ens tiistaina kuitenkin tarkistukseen ja samalla koko ilmastoinnin huoltoon, koska sitä ei ole vielä tehty 3,5 vuoden aikana.
Lähetetty: 17 Heinä 2006 08:19
Kirjoittaja kairaaja
Tuohon kytkintä painamalla häviävään ääneen vielä palaisin, kun meikäläisen Duratecissä on sama vika. Itse veikkailin vaihdelaatikkoa tai kytkintä ja kävi vetaritkin mielessä jossain vaiheessa, mutta enemmän veikkailin noita kahta ensimmäistä.
Eli onko se kannatinlaakeri sielä vaihdelaatikon kyljessä?