Sivu 1/1
Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 16 Maalis 2021 10:42
Kirjoittaja javal
Ostin Focusin Fordin liikkeestä viime kesänä huollettuna ja katsastettuna. Oletettavasti ehjä silloin?
Itse en ole autolla ehtinyt ajamaan kuin noin 6000km, eikä mitään ihmeellistä ole käynyt, kuumenemista tms.
Vuosihuolto takuun vuoksi samassa liikkeessä. Tuli tieto että öljyä vuotaa ja kansi pitää vaihtaa. Onneksi autossa on vielä takuuta jäljellä useampi vuosi, ja kilometreissäkin mitattuna ollaan vasta takuun puolivälissä.
Onko tietoa meneekö näistä 1.0 litraisista useinkin noita kansia? Liikkeessä sanoivat että on niitä "jonkin verran" vaihdettu, mutta ei voisi tyyppiviasta puhua. Hajoaakohan uusikin kansi sitten 100tkm kohdalla, tai jopa nopeammin?
Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 16 Maalis 2021 12:26
Kirjoittaja tursas
Onhan noita, en jaksa etsiä, laita hakuun. Maitopurkkikone ei vaan kestä, sen käsittää lapsikin...
Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 16 Maalis 2021 13:23
Kirjoittaja duckworth
Muiden valmistajien samansortin down sizing- moottoreissa vastaavia ongelmia, nakutuksen seurauksena menneitä kansipahveja, kansia, jopa mäntiä, mutta myös öljytilan puolella uiva jakohihna on yksi murhe lisää, esim. PSA-puolellahan kuuluu huolto-ohjelmaan tarkistaa öljykorkin kautta hihnan leveys ettei ole alkunu syömään hihnaa.
Mutta tuohon kannentiivisteen ja lämpenemisen yhteyteen; vaikka ajossa ei lämmöt kävisikään korkealla, on yksi yleinen virhe joka voi tappaa pahvin, eli kun on kuumahko kone, niin tullaan parkkiin ja heti sammutetaan auto, jolloin kuuma vesi jää paikoilleen. Itse ainakin teen vanhemmissa vehkeissä niin jos tiedän moottorin olevan kuuma (pitkä matka motaria takana tai urheilullista ajoa

), että annan käydä vähän aikaa jolloin jäähdytysjärjestelmä saa itse nesteen jäähtymään, huomaa kun neula tipahtaa vähän, tai joskus flekti pyörii hekten aikaa ja vasta sitten sammutus. Enkä sano että tämä rutiini kuuluisi joka autoon, mutta jos tiedossa on herkästi palava pahvi, niin maltti on valttia

Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 16 Maalis 2021 19:06
Kirjoittaja Renee
Vaikkaa nämä jutut monen mielestä on humpuukkia kyllä toi jälkikäyttö turbomoottorissa lisää moottorin käyttöikää. Kuten yllä kerrottiin se parkkiin tulo 2-3 minuuttia tyhjäkäyntiä monesti ei maailmaa kaada.Seokset kunnossa ei laihalla ja minä kyllä noissa käyttäsin 98 bensaa kun turbo peli .Hyvä kun menee takuun piikki remppa ja kovin vähillä kilometreillä viellä.
http://www.autowiki.fi/index.php/J%C3%A ... 4ytt%C3%B6
Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 17 Maalis 2021 06:29
Kirjoittaja focst
Kyllä näissä on jo pitkään ollut vakiovarusteena kiertovesipumppu joka jää nestettä kierrättämään kun tullaan kuumalla koneella parkkiin ja sammutetaan. Kiertää koneessa ja turbossa.
Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 17 Maalis 2021 06:37
Kirjoittaja Renee
Jännä homma ettei vaan moottorit kestä kummiskaan . Mahtaako pumput toimia?
Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 17 Maalis 2021 08:13
Kirjoittaja Taunusautomaatti
kyllähän se niin on että kun 1 litrasesta otetaan vanhan 2 litrasen tehot ja vääntö niin kovilla on paikat....
Antaakseen saman voiman pieni mäntä vaatii paljon kovemman paineen taakseen.
Re: Focus 2018 1.0 50tkm kansi vaihtoon
Lähetetty: 17 Maalis 2021 10:38
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: ↑16 Maalis 2021 13:23
Muiden valmistajien samansortin down sizing- moottoreissa vastaavia ongelmia, nakutuksen seurauksena menneitä kansipahveja, kansia, jopa mäntiä, mutta myös öljytilan puolella uiva jakohihna on yksi murhe lisää, esim. PSA-puolellahan kuuluu huolto-ohjelmaan tarkistaa öljykorkin kautta hihnan leveys ettei ole alkunu syömään hihnaa.
Mutta tuohon kannentiivisteen ja lämpenemisen yhteyteen; vaikka ajossa ei lämmöt kävisikään korkealla, on yksi yleinen virhe joka voi tappaa pahvin, eli kun on kuumahko kone, niin tullaan parkkiin ja heti sammutetaan auto, jolloin kuuma vesi jää paikoilleen. Itse ainakin teen vanhemmissa vehkeissä niin jos tiedän moottorin olevan kuuma (pitkä matka motaria takana tai urheilullista ajoa

), että annan käydä vähän aikaa jolloin jäähdytysjärjestelmä saa itse nesteen jäähtymään, huomaa kun neula tipahtaa vähän, tai joskus flekti pyörii hekten aikaa ja vasta sitten sammutus. Enkä sano että tämä rutiini kuuluisi joka autoon, mutta jos tiedossa on herkästi palava pahvi, niin maltti on valttia
Aivan oikea tulkinta. Tehoa on mahdollista saada paljonkin mutta se tapahtuu kestävyyden kustannuksella. Ääriesimerkki tehon ja kestävyyden suhteesta on dragrace -autot (Top Fuel) joita on vaikeaa saada kestämään neljää sekuntia vaikka rahaa on käytössä jopa miljoonia euroaja.
Siksi tuollaisen voimakkaasti 1,0L ahdetun auton käyttöikä moottorin puolesta ei ole käytännössä 300 000km vaan max. 100 000km ja vaihtoauton vaihtohyvitys kyllä lasketaan odotettavissa olevien remonttien mukaan tai sitten se ei kelpaa ollenkaan (esim. 200 000km ajettuna).
Jos haluaa edelleen lyhentää käyttöikää, voi laittaa tehokkaimman ohjelman mitä markkinoilta löytyy.