Sivu 1/1

Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 09:43
Kirjoittaja Rankerimies
Sanokaas viisaat mistä johtuu, että pakkasella kytkin on tosi jäykkä. Kun ajaa pätkän ja pysäyttää, niin kytkin toimii ihan normaalisti. Taas kun jatkaa ajoa, niin kytkin menee ihan helvetin jäykäksi ja poljin tahtoo jäädä pohjaan.

Nesteet on vaihdettu, ylä- ja alasylinterit on vaihdettu, eikä juurikaan tullut paremmaksi. Lämpösillä keleillä ei mitään ongelmia.

Tarkoituksena on vaihtaa suurempi nesteputki ja porata sylinterien säiliöitä suuremmaksi ensi talveksi, että saisi nesteen paremmin liikkeelle.

Fordin huollossa eivät olleet kuulleet vastaavanlaisista ongelmista.

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 09:52
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Rankerimies kirjoitti: 09 Maalis 2021 09:43 Sanokaas viisaat mistä johtuu, että pakkasella kytkin on tosi jäykkä. Kun ajaa pätkän ja pysäyttää, niin kytkin toimii ihan normaalisti. Taas kun jatkaa ajoa, niin kytkin menee ihan helvetin jäykäksi ja poljin tahtoo jäädä pohjaan.

Nesteet on vaihdettu, ylä- ja alasylinterit on vaihdettu, eikä juurikaan tullut paremmaksi. Lämpösillä keleillä ei mitään ongelmia.

Tarkoituksena on vaihtaa suurempi nesteputki ja porata sylinterien säiliöitä suuremmaksi ensi talveksi, että saisi nesteen paremmin liikkeelle.

Fordin huollossa eivät olleet kuulleet vastaavanlaisista ongelmista.
Älä nyt vielä poraile mitään mihinkään. Eräs syys voi olla kuiva kytkinakselin booritus joka tekee kytkimen todella jäykäksi.

Onkohan siinä vaihdelaatikon kupeessa tai missään mitään kumitulppaa josta pääsisi näkemään edes jollakin tavalla kytkinakseliin?

Jos muu ei auta niin voisi hyvin varovasti suihkauttaa jotakin keraamista kuivavoiteluainetta tai WD40:stä akselille mutta niin vähän ettei kytkinlevylle pääse missään tapauksessa.

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 11:20
Kirjoittaja Renee
Kyseessä nestekytkin onko siinä kytkimen työsylinteri ja se jarrujenalipainejutskat myös kunnossa.
Poljin systeemi https://ford.7zap.com/fi/car/86/no/0/2096/17546/
Kun noita autoja kootaan niin ne ei siellä tiedä että tämäkin auto lähtee Inariin vaikkaa jossa pakkanen on 40 pinnassa. Tavalliset rasvat kytkinaksellillaa ei toimi täten kunnolla jäykkää on. Samoin ne liukupinnat hapettuvat jolloin kitkaa on enenmän.
https://aftermarket.zf.com/remotemedia/ ... 566-fi.pdf

Mikähän malli rangesta kysyjällä ja monesti tuolla huollossa on sellainen tilanne että aina on ensimmäinen tapaus kyseessä.

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 11:47
Kirjoittaja saksoboy
Jos hydrauliikan suhteen pitäis kaikki olla kunnossa, niin ainoat liikkuvat osat ovat tossa ite kytkinpoljin ja kytkimen painelevy (kytkinasetelma) joten kannattaa tsekata ite poljin eka, voiko siellä olla jotain joka voi aiheuttaa takertelua kylmänä, koska vaikka kytkinasetelma ei kallis osa ole niin siinä pitää kuitenkin laatikko irroittaa koneesta jotta sinne pääsee käsiksi.

Oletin siis että siellä hydraulisesti välittyy polkimen painallus kytkimelle...

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 12:10
Kirjoittaja duckworth
Itselläkään ei ole toistaiseksi tullut vastaan kytkinongelmaa sen takia että booreista/niiden kuivuudesta johtuisi jäykkyys, onhan siellä levyssä ja asetelmassa kuitenkin ihan julman jäykät ne jouset, jonka huomaa kun ruuvaa uutta kytkinpakettia paikoilleen, eli pitäisi kyllä palauttaa normaalisti ilman rasvauksia välillä, vaikka olisikin pakkasta ja kuiva kytkinakselibooritus.

Itse poljin varmaan olisi helpoin vaihtoehto, kuten edellä ehdotettiinkin jo. Yhden Pösön 307:n kanssa oli vähän vastaavanlainen ongelma, ihan kesällä helteilläkin, että kytkin ei palautunut ja piti toisinaan jalalla nostaa poljinta ylös, vika korjaantui vaihtamalla polkimen palautusjousi :shock:

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 13:12
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: 09 Maalis 2021 12:10 Itselläkään ei ole toistaiseksi tullut vastaan kytkinongelmaa sen takia että booreista/niiden kuivuudesta johtuisi jäykkyys, onhan siellä levyssä ja asetelmassa kuitenkin ihan julman jäykät ne jouset, jonka huomaa kun ruuvaa uutta kytkinpakettia paikoilleen, eli pitäisi kyllä palauttaa normaalisti ilman rasvauksia välillä, vaikka olisikin pakkasta ja kuiva kytkinakselibooritus.

Itse poljin varmaan olisi helpoin vaihtoehto, kuten edellä ehdotettiinkin jo. Yhden Pösön 307:n kanssa oli vähän vastaavanlainen ongelma, ihan kesällä helteilläkin, että kytkin ei palautunut ja piti toisinaan jalalla nostaa poljinta ylös, vika korjaantui vaihtamalla polkimen palautusjousi :shock:
Minulla on ollut yksi Mondeo 2.0 Duratec josta ei saanut ykköstä päälle kun käynnisti ensimmäisen kerran kylmänä. Kun käytin kakkosen kautta niin vaivalloisesti meni. Ajon jälkeen toimi jokseenkin normaalisti.

Vaihdoin kytkimen eikä mitään muuta näkyvää syytä ollut kuin kuiva ja ruosteinen kytkinakseli.

Tuossa on juttua asiasta:

viewtopic.php?f=3&t=56405&p=285888&hili ... ta#p285888

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 09 Maalis 2021 22:28
Kirjoittaja jukkamasa
Eukolla Yaris koppero 2003 malli ja 97tkm ajettu, kauppapirssinä, samat ongelmat oli kytkin jäykkä pakkasilla, nesteet uusiksi huuhtelemalla koko linja läpi ja kytkin haarukan kumin irroituksen jälkeen pääsi voitelemaan akselin boorit kuten em joku mainitsi, jopas keveni.., jos ei em konstilla parane niin paineasetelma sökö ja painelaakeri, pösössä tuli em: Valeon paskakytkin teräväreunaisella painelaakerilla joka paineasetelman sorvasi..jäykkä kuin mikä pakkasilla ja lauhemmilla keleillä keveni

Re: Kytkin jäätyy pakkasilla

Lähetetty: 28 Maalis 2021 21:41
Kirjoittaja Tessu200
Aloittajan kysymyksestä tulee mieleen että ettei kosteus jäätyisi jonnekkin ja paikallaan ollessa taas sulaa kun ei liikaa jäähdy muttakun ajoviima jäähdyttää niin taas alkaa kohmettumaan? tai sitten todellakin se kytkinakseli takertaa