S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
joonash
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Syys 2020 17:34

S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja joonash »

S-max bensa ecoboost 2.0 (176kw) 2011. Ajettu 135tkm. 15tkm sitten vaihdettu tehdashuollettu moottori ja turbo.
Taustaa: 1/2021 vaihdettu polttoaineen korkeapainepumppu, koska ei kehittänyt riittäviä paineita (Marmorilla totesivat myös, että siirtopumppu toimii). Tämä ilmeni käynnistymisongelmina. Auto käynnistyi ja sammui heti useamman kerran. Sitten lähti käyntiin paljon yskien, jonka jälkeen kävi kyllä nätisti tyhjäkäyntiä. Tällöin oli ongelmana kovemmassa kiihdytyksessä täysi auton hyytyminen.

Nyt kuukautta myöhemmin ilmenee täysin samanlainen käynnistymisongelma, mutta kovemmassa kiihdytyksessä (automaatti vaihtaa pienempää sisään) kierrokset nousevat, mutta auto kiihtyy todella hitaasti. Myös ajoittaista nykimistä tasakaasulla ajettaessa. Tyhjäkäynti edelleen normaali. Kevyessä kaupunkiajossa kiihtyy/kulkee hyvin. Mikäli osaan forscania tulkita niin fuel rail pressure oli jatkuvasti tyhjäkäynnillä/ajossa 6.5bar luokkaa. Ainoastaan alamäessä moottorijarrulla nousi n 10bariin (?).
Vikakoodeja: P2187, P0300, P0301, P0302, P0303, P1169, B1029.

Huomioita, joilla ei välttämättä mitään yhteyttä asiaan:
-Auto on nyt alkanut jonkin verran purkaa akkua.
-Lohkolämmitin asennettu 12/2020 ja öljynvaihtohuolto tehty vastikään 2/21.
-Auto kuluttaa kaupunkiajossa todellisena kulutuksena n. 14l 98:a. Matka-ajossa n. 8l/100km.
EDIT: -Tässä pakkasilla käynnissä olevan auton päältä lumia putsatessa on pari kertaa tullut lievää bensan hajua.

Voiko korkeapainepumppu olla heti toista kertaa rikki ja mikä sitä rikkoo jos näin olisi? Muita ehdotuksia?
Viimeksi muokannut joonash, 12 Maalis 2021 07:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Juu en tarkkoja railin paineita kyseisestä koneesta tiedä mut kyllähän omasta mielestä paineet pitäis olla ainakin luokkaa 100 - 150 baaria.
Eikös sen pitäisi ilmoittaa paineet muodossa Kpa?
"harder" is not a very good safeword
joonash
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Syys 2020 17:34

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja joonash »

Käytin Mek*******lla tänään vianetsinnässä. Totesivat, että öljyn seassa haiskahtaa bensa. Kuulemma kunnollisella koeajolla (antoivatko sitten reilusti kenkää?) alkoi taas vääntää kierrosten noustessa. Toistaiseksi auto toimii siis normaalisti. Ohjeistivat seurailemaan tilannetta. Sanoivat myös, että korkeapainepumppu toimisi normaalisti. Käynnistysongelmaan eivät näillä tiedoilla osanneet ottaa kantaa.
Miksi öljyn sekaan sitten pääsee bensaa? Epäilivät mahdollisia lyhyitä ajomatkoja ja kylmiä kelejä. En osaa sanoa. Osaako joku muu? Miksi vuoden vanhassa koneessa pääsisi näin käymään?
Unohdin alkuperäiseen ilmoitukseen laittaa huomion, että lisäsin lauantaina vian ilmaantuessa polttoaineen sekaan Red Linen järjestelmää puhdistavan aineen. Niiden tehosta taidetaan olla montaa mieltä.

Railipaineet oli joo alun perin kPa, mutta vaihdoin ne bareiksi sovelluksessa, kun marmoritiskilläkin bareja käyttivät.
Myllynen
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Marras 2019 10:14

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Myllynen »

Itsellä vähän samaa vikaa 1.6 ecoboost 2014vm ja 140000km ajettu. Saitko selville mikä oli vikana? Oon vaihtamassa korkeapaine pumppua aluksi. Oliko suuttimet kunnossa?
mylika1
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Kesä 2023 02:11

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja mylika1 »

1,6eb Mondeo ajettu 201tkm vähän saman tyyppiset oireet... Tuliko näihin ikinä ratkaisua?
Vastaa Viestiin