Sivu 1/1

1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 00:57
Kirjoittaja MikkoR
Tyttären -06 Fiesta häiriökoodittelee lambdasta. Nyt just en muista koodia, mutta saattoi olla P0030. Kuitenkin lambdan heater circuitista on kyse. Kysymys kuuluu, että mistä halvimmalla uusi lambda ja olikos tuossa useampi kuin yksi? Ja jos on, niin ovatko molemmat samanlaisia ja kumpi on kumpi? Aikaisemmat Ford-kokemukset kun ovat kaasariajalta, niin hiukan vierasta tekniikkaa tämän merkin osalta...

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 01:40
Kirjoittaja Fiestalla
Kai siinä on kaksi, yksi ennen kattia ja toinen katin jälkeen.

Halvoista labdoista on varoiteltu...

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 08:32
Kirjoittaja MikkoR
Niinhän niistä on...

Muotoilen kysymyksen uudestaan. Minkä merkkinen on hyvä? Merkkiliikkeen myymää saa taatusti jostain muualta halvemmalla, kun sitä ei ole Fordin pussiin pakattu. Näin ainakin on yleensä ollut muiden merkkien kohdalla.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 08:51
Kirjoittaja miccomus
Täydennän kysyjän kysymystä vielä omalla mielenkiinnolla. Minkä valmistajan lambda on originaalina paikallaan?

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 09:35
Kirjoittaja yritäedes
Mk1 Focuksessa vm. 1999 oli Boschin logo anturin kyljessä.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 10:42
Kirjoittaja Renee
Jos ostat Boshin niin katso että on aito ettei mikään kopio ne ei toimi kunnolla. Paljon autolla on ajettu kun noita ongelmia tuli.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 13:55
Kirjoittaja MikkoR
Mitähän siinä on mittarissa? Taisi olla vähän alle parisataa.

Olisko tuo esim fyysisesti käypänen? Onko niissä pyöree liitin vain kantikkaampi? Kumpaakin on näkynyt

https://www.onlinecarparts.co.uk/bosch-7989557.html

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 14:33
Kirjoittaja Renee
Naputa rekkari ja katso mitä tarjoaa.
https://m.autonvaraosat24.fi/lambda-ant ... ta/m-bosch
Tarkista ne sähköliittimet että niissä ei ole vika. Vikakoodilukija varmaan kertop kumoi anturi herjaa.
Tuosya kestosta omassa Volvossa meni boshilainen vaihtoon 400tkm kun mittarissa oli. Eli aika hyvin ne normaalisti kestää.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 14:44
Kirjoittaja duckworth
MikkoR kirjoitti: 15 Helmi 2021 00:57 Tyttären -06 Fiesta häiriökoodittelee lambdasta. Nyt just en muista koodia, mutta saattoi olla P0030. Kuitenkin lambdan heater circuitista on kyse. Kysymys kuuluu, että mistä halvimmalla uusi lambda ja olikos tuossa useampi kuin yksi? Ja jos on, niin ovatko molemmat samanlaisia ja kumpi on kumpi? Aikaisemmat Ford-kokemukset kun ovat kaasariajalta, niin hiukan vierasta tekniikkaa tämän merkin osalta...
Auto vuodelta -06, niin on kaksi lambdaa, päästöluokkaa Euro 3 (OBD- mittattava). Mun mielestä kannattaisi kunnon testerillä varmistaa onko etummainen vai katin jälkeinen lambda. Ajon kannaltahan se takimmainen on vähän sellainen haista p*ska- anturi :lol: , eli tarkkailee vaan katin toimintaa, mutta sytyttää kyllä vikavalon ja on hylkäysperuste leimalla.

Ennen osien tilaamista varmista siis kumpi lambda siellä kiukuttelee :)

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 20:04
Kirjoittaja MikkoR
Noniin, tarkistuslaskennan jälkeen selvisi, että koodi on siis juuri tuo P0030. Kumpaa se nyt sitten tarkoittaa?

Kurkin konepellin alle ja ainakin pakosarjassa olevan anturin näyttäisi saavan kohtuudella vaihdettua. Liittimeen ei oikein kunnolla mahdu kädet purkamatta päälliskoppaa pois, tuolla pakkasessa ei siihen ollut intoa.

Ja auton mittarissa 215000.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 15 Helmi 2021 20:11
Kirjoittaja Renee
On se ensimmäinen lambda joka säätää seokset. Taitaa sen lämmityspuoli olla anturissa viallinen. Ja se lambda jota jo katsoit tuon koodin mukaan
Mitkä ovat P0030-koodin oireet?

Tarkista moottorin valo syttyy.

Kun O2-lämmitinpiiri ei toimi, se vaikuttaa O2-anturin vasteaikaan, eikä anturi reagoi pakokaasun polttoaineeseen ja happeen ensimmäisten 3–5 minuutin käytön jälkeen.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 11 Maalis 2021 16:32
Kirjoittaja MikkoR
Tilannepäivitys.

Tilasin anturin eBaystä, Bosch siis. Tulikohan se briteistä. Selvästi edullisempi kuin paikalliset tarjoajat, olisko ollu 47e posteineen. Ilmastoinnin joku putki piti löysätä kiinnikkeistään, että sai avaimen kiinni. Vanha olikin aivan saa...n tiukassa. Aukesi lopulta paukahtaen ja olin varma että joku työkalu katkesi, mutta ei. Loppu oli sitten helppoa. Vanha pois, uusi paikalleen, koodien nollaus ja vikavalo on sen jälkeen pysynyt sammuksissa.

Orig anturi oli merkkiä Ford, sellainen logo ja kaiverrus oli kyljessä.

Re: 1.4 Zetec-SE lambda

Lähetetty: 11 Maalis 2021 21:41
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ne on hyvin tiukassa nuo anturit monesti.
3 on tullut vaihdettua eri autoihin, eivät ole kohtuu voimalla kylminä lähteneet auki mutta kun ottaa avuksi
https://www.puuilo.fi/kaasupoltin-mini-sailio-660ml
ja tohottaa sen muhvin kuumaksi niin riittää jo varsin kohtuullinen aukaisuvoima.
:thumbup: