Talvirenkaiden valintaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Kerätääs kokemuksia case by case. Minä aloitan osaltani. Kokona 225/50r17 ja haussa järkevä budjettirengas. Yksi mielenkiintoinen kitkarengas olisi Triangle Tw401. Onko siitä kokemuksia? Pariin rengasliikkeeseen soitin ja ei niistä saa kyllä mitään apua järkevään valintaan koska jokaisella oli vain oma suosikkinsa ihan selvästi :x jatkokysymys, mitähän eroa on Triangle Tw401 ja Pl01 kitkoilla?!?! :shock:
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tullut käytettyä aina continentaleja Mondeon alla...hinta about 700e sarja.
Nyt tuli kokeeksi otetettua Hankookin spiket hinta alle 350 sarja.
Ja täytyy sanoa että Hankookki on parempi ajaa.
Pitoakin ollut ookoo.

Sama yllätys on ollut kesäkumeissa samojen merkkien kesken.

Hankook siis hinta laatu kohdillaan. :thumbup:

Conti oli muuten ookoo mutta kulutuskestävyys aika heikko...vuodessa jo alle vaihtosuositukseen.
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja foop »

miccomus kirjoitti: 08 Helmi 2021 18:54 Kerätääs kokemuksia case by case. Minä aloitan osaltani. Kokona 225/50r17 ja haussa järkevä budjettirengas. Yksi mielenkiintoinen kitkarengas olisi Triangle Tw401. Onko siitä kokemuksia? Pariin rengasliikkeeseen soitin ja ei niistä saa kyllä mitään apua järkevään valintaan koska jokaisella oli vain oma suosikkinsa ihan selvästi :x jatkokysymys, mitähän eroa on Triangle Tw401 ja Pl01 kitkoilla?!?! :shock:
Triangle TW401 näyttää olevan eurokitka ja PL01 pohjoismainen kitkarengas.

Trianglesta minulla ei ole kokemuksia, mutta sen vähän mitä olen sitä riippumattomissa testeissä nähnyt, niin en ole kovin vakuuttunut. Mikäli budjetti yhtään antaa myöten niin suosittelen investoimaan keskitasoon: esim Sava Eskimo Ice, Hankook I'Zept tai Nokian Nordman RS2. Nokian Hakkapeliitta R2 on ollut kelvollinen mondeossani (205/60R16) ja siihenhän tuo Nordman RS2 perustuu.

PS. Tuolla olisi DOT17-paistettua Sava Eskimo Iceä tarjouksessa (78e/kpl) ja on halvempi kuin Triangle PL01 (84e/kpl). Vaikka vähän jo ikää onkin, niin rengasliikkeen säilössä gummin ei pitäisi mennä miksikään noilla vuosilla.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renka ... 5851-DOT17
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Joo kyllä oikeassa olet ja tuo Hankook W616 kitkarengas taitaa olla se realistisin valinta.
Missähän Vantaalla esim saisi omat renkaat jouhevasti asennettua?
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

miccomus kirjoitti: 08 Helmi 2021 22:21 Missähän Vantaalla esim saisi omat renkaat jouhevasti asennettua?
Vantaa on pinta-alaltaan isompi ku helsinki, missä päin pyörit ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Miks muuten kitkat?
Mulla toisessa mondeossa Hankook kitkat ja toisessa Hankook nastat....
Nastoilla pito huomattavasti parempi.
Nastoilla melu ei ole suurempi...oikeastaan päin vastoin.

Nykyaikainen nastarengas ei ole enää nokian 08 joka ujelsi kuin hammaspora.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

No nythän tuli mielenkiintoinen kommentti. Minulla on juuri kauhukuvat HKPL vollotuksesta jota ei ole kyllä ikävä :D

Siis nuo Hankookin nastat oli se alunperin ykkösvaihtoehto. Miksi valitsisin ne?
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Sanotaan nyt että itse arvostan sen verran etenemisen varmuutta ja turvallisuutta että en lähde noitten kitkojen kanssa ajelemaan jos hiukankin jäätä tiellä...
Parit kitkat on ollut itsellä, toiset nyt nämä hankookit ja edelliset contit ja ei niillä liukkaalla tiellä tee kyllä mitään. Muutama vaaratilanne tuli olosuhteissa joissa vaaratilannetta ei nastoilla olisi ollut.

Äänessäkään ei enää uusien nastojen aikana ole juurikaan eroa onko kitkat vai nastat. Tällä hetkellä tuntuu että samanlaisessa autossa olevat kitkat on äänekkäämmät. :shock: (kitkoissa pintaa 5-6mm ja nastoissa 9mm)
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kuinka vanhoilla kitkoilla sä ajelet? Syksyisin kun vaihtaa kesärenkaista kitkoihin niin hetken tuntuu kuin kumimaton päällä ajais, ei rengasmelua. Kunnes taas tottuu. Nastoja en voi enää ajatellakaan, sitä ropinaa ja jollotusta kuuntele pirukaan :lol: Contin ja Nokian kitkaa kun laittaa alle niin hyvin pärjää, toki nuokin kovettuu ja yli 5 vuotias tuskin hirmuja enää pitää vaikka pintaa olisikin. Eikä ole enää sen jälkeen edes hiljainen.

Päätiet ja kaikki tiet täällä on jäässä eikä mitään ongelmaa ole kitkoilla ajella, päin vastoin tuntuu nuo nastoilla ajelevat köröttelevän edessä koko ajan :lol:

Mutta jos ei ole rahaa ostaa kunnon kitkoja, niin sitten kannattaa ostaa halvat nastat. Halvoilla kiinalaisilla kitkoilla ei tee mitään.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

No nyt oikeastaan valinta minun tapauksessa on Hankook. Nyt enää se, että nastana vaiko kitkana? Ajomäärät on vähäiset niin siksi nastasrengas voisi olla parempi. Idealla kitkarengas on 2 talvea hyvä vs nastarengas menee sen 4 talvea.
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja foop »

Kitkarenkaan pitoon tuntuu vaikuttavan kuluminen, eli pitokyky heikkenee jonkin verran kun kulutuspinta katoaa (lamellit lyhenee, ei ehkä enää tarraa niin hyvin?). Toki nastarenkaassa nastat kuluu/irtoaa ja sitäkautta pito heikkenee. Kumiseos vanhenee myös, mutta yleissääntönä sanotaan senkin kestävän noin 6 vuotta käyttöönotosta.

Kitkoissa minulle plussaa on se, että ne voi syksyllä laittaa hyvillä mielin ajoissa alle - ennen kuin se talvi yllättää 😁 Ja nastaropina on sula mahdottomuus, eli valinta jos hiljaisuus on ehdoton asia (vertaa myös EU dB-lukemat). Jäällä toki nasta puree hyvin joten jäätielle nastat.

Ajat sitten vähän tai paljon, mielestäni siitä huolimatta molemmilla Hankookeilla pärjää, on ne sen verta jo laadukkaat. Enemmän vaikuttaa ajoympäristö, ajotapa, ajokokemus yms onko itselle sopivin nasta vai kitka. Aivan halppiksis tosiaan mieluummin se nasta. Toki olisi kiva kuulla kumpaan lopulta päädyit? 😃
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Kierrä ne halvimmat vaihtoehdot kaukaa. Itse ostin hoppaani uudet contin kitkat. Siirsin vanhat pinnaltaan vielä hyvät Nokian 8 kakkosauto Mondeoon. Kyllä Nokialaiset tuntuu liukkaammilta kun uudet kitkat samoilla nurkilla.. Saa nähdä miten contit kuluu jos niitä moititaan pehmeiksi ja miten ajan kanssa pito heikkenee. Aikoinaan oli Mk1 Focuksessa contin kitkat useamman talven ja näiden jälkeen Bridgestonen kitkat myös pitkään. Hyvin niillä pärjää. Pehmeyteenhän kitkojen pito perustuu.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Joo tottakai infoan mikä on valinta! Nyt ehkä vahvin vaihtoehto on Hankookin kitka ja seuraavana saman merkin nasta. Nyt on toki sekin että tälle keväälle kilometrejä tulee luvattoman vähän että katsotaan vaihdanko nyt mitään vielä vanhenemaan talliin... mutta jatketaan keskustelua ja kerätään mielipiteitä!
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Renkaiden valinta se onkin se vaikein kun on erilaisia autoja ja kuskeja,sitten vielä se että missä ajaa pääsääntösesti.
Melu ym riippuu paljonkin autosta ja tienpinnoista,toki jos on kaksi samanmallista autoa voi jo vertaillakkin,loppu jää sitten siihen missä ajetaan ja kuinka paljon...
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Käykääpä kokeilemassa tollasia hankookin uusia nastarenkaita vaikkapa...
ei ne mitään jollota tai rapise.

Riippuu tietty missä ajelee mutta kyllä kitkoilla ajelu on vähän kuin venäläinen ruletti itselataavalla pistoolilla.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Mulla on Hankookin nastat (ne joissa about 180 nastaa/rengas).

On paras talvirengas mitä itsellä on ollut, ja jos nyt olisin uusia ostamassa, niin tod.näk. noihin päätyisin.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Tarkentakaas nyt Hankookin malli mistä on kyse? Tietty voi ehdottaa kokoon 225/50R17 hankintapaikkaakin? Voisin tilata jostain ja asennuttaa toisaalla.
Tietty kommenttia siitäkin, että mahtuuko järkevästi myös 215/55R17 koko pyörimään alla? Minun mielestä kyllä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mä ostin tuolta...
https://www.rengasasennus.com/renkaat/talvirenkaat
Sieltä klikkaat tarjoukset ja Hankook I'Pike RS2 (Nasta)
Ainakin itse ollut tyytyväinen.

Mulla 205 leveet. Leveempiä en talveksi huoli. Talvirengas pitää olla kapea.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Minä nyt kumminkin kaivelin testidataa esille ja totesin, että kyllä Savaa alle ja kaasua 8-)
Eli pistin Sava Eskimo Ice kitkarenkaita kierroksen tilaukseen. Ja kyllä just noita DOT17 koska totesin että ovat 3-4 vanhat eikä ne nyt varastoinnissa ihan sekunnissa happane ja jos noilla sen pari talvea sekä yhden pitkän kevään ajelee niin ovat todellakin hintansa arvoinen sijoitus.
Onko hyviä ehdotuksia allelaittoon vanteille? Sijainti vois olla länsi-vantaan ja nurmijärven väliltä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

4v vanhoissa kitkoissa on se itu kyllä että kuluvat jo hitaasti.
Ja saa puoleen hintaan.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Tai joskus ylitarjonta ajaa hinnan alas.... No mutta kommenttia tulee kunhan saan ne alle :)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tässä mittaustulokset tuosta jarrutusmatkasta jos tulee äkkitilanne jota ei voi ennakoida.Kummassa autossa pelkääjän puolellaa haluat olla.
Jääpinnalla nasta on ylivoimainen. 50 km/h nopeudella tehdyissä testeissä, nollakelillä, nastarenkaiden jarrutusmatka oli 43 metriä, kun se oli kitkarenkailla 60 metriä. Kitkarengas toimii parhaiten tasaisissa kelioloissa, mutta äkilliset kelivaihtelut kuten nopea lämpötilat nousu ovat ongelma kitkarenkaalle. Tuohon Volvoon noi Gislavedit on käynyt hyvin ainakin ennen, suuniteltu pohjolan oloihin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Oma kokemus pieksee lehtien mittaustulokset mennen tullen. Kitkoja kesärenkaaksi sanovat vanhot ukotkin on muuttaneet kantaansa, kun ovat kerran heittäneet Contin kitkat alle ja testanneet käytännössä. Sen jälkeen kommentit on olleet yleisimmin ”mikä v*tttu näissä voi pitää?!”
Eikä ne enää nastoja osta, vaikka reilun 50 vuotta ovat rapistelleet Tekniikan Maailmaa ja maanteitä.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Omaa kommenttia sivuten että jos metrejä tiellä tulisi vähänkin enemmän niin ostaisin Contin kitkat. Niistä on vain hyvää kokemusta!
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Talvirenkaiden valintaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mulla oli contin kitkat...ei ole enää...
ekalla jääkelillä T risteystä lähestyin varovasti noin 30 kmh...jarrua...tärinä alkaa...
vauhti ei hidastu....ei hidastu...ei hidastu....suhina vaan kuuluu... noin 50m luisun jälkeen lumipenkka pysäytti.
Onneksi vauhtia oli vähän niin ei mennyt ojaan asti. Eikä vaurioita nokkaan.

Mutta tuon jälkeen rengaskauppaan ja uudet nastat alle.

Jos edessä olisi ollut auto niin se olisi ollut vähintään 2k euron kuolema.
Sillä saa jo 3 rengassettiä.
Vastaa Viestiin