Sivu 3/4

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 19 Helmi 2023 18:06
Kirjoittaja hatapalo
Kyllä näin uskotaan. Koska nestettä ei häviä, niin työsylinterin päässä ei pitäisi olla vuotoa. Onneksi tämän talven selvittelyt ovat menneet varaosatakuun piiriin, niin niihin ei ole mennyt yhtään rahaa. Mutta ärsyttäähän se toki käyttää autoa korjaamolla parin viikon välein. Viimeismmän korjauksen jälkeenkin jäi puheeksi, että seurataan ja katsotaan, ratkesiko ongelma, vai jatketaanko selvittämistä.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 21 Helmi 2023 06:24
Kirjoittaja Renee
Toivotaan että nyt kunnossa ja lupailivat pakkasia joten näkee toimiiko nyt. Periaatteessa kun aloitetaan sieltä kytkipolkimesta ja mennään työsylinteriin kaikki on uutta niin ei sitä ilmaa enää pitäisi mistään tiivisteestä tulla ilmaa systeemiin.
Kytkinpolkimen palautejousi on kunnollinen

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 21 Helmi 2023 16:24
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 21 Helmi 2023 06:24 T
Kytkinpolkimen palautejousi on kunnollinen
Missä tuollainen sijaitsee jos satun etsimään?

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 21 Helmi 2023 18:07
Kirjoittaja Renee
Eikös siellä kytkinpolkimessa sellainen on jos normi systeemi on. Monesti aiheuttaa narinaa jos kytkinpoljinta painaa.
Tässä synkkä tarina
viewtopic.php?t=16360

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 21 Helmi 2023 18:39
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: 21 Helmi 2023 18:07 Eikös siellä kytkinpolkimessa sellainen on jos normi systeemi on. Monesti aiheuttaa narinaa jos kytkinpoljinta painaa.
Tässä synkkä tarina
viewtopic.php?t=16360
Mk3 focuksessa on erilainen jousi se tehostaa molempiin suuntiin. Ei ole perinteinen palautinjousi.
https://www.ebay.co.uk/itm/114698445644

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 21 Helmi 2023 18:53
Kirjoittaja Renee
No sitten ymmärtää kun jalalla yritetään ronkkia poljinta ylöspäin. Eli pitäsi olla vastapainetta polkimessa että se palautuu ja ilmaa järjestelmässä se on vain haave.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 21 Helmi 2023 19:14
Kirjoittaja duckworth
focst kirjoitti: 21 Helmi 2023 18:39
Renee kirjoitti: 21 Helmi 2023 18:07 Eikös siellä kytkinpolkimessa sellainen on jos normi systeemi on. Monesti aiheuttaa narinaa jos kytkinpoljinta painaa.
Tässä synkkä tarina
viewtopic.php?t=16360
Mk3 focuksessa on erilainen jousi se tehostaa molempiin suuntiin. Ei ole perinteinen palautinjousi.
https://www.ebay.co.uk/itm/114698445644
Tuo jousi voi kyllä aiheuttaa tahmeutta kytkinpolkimen liikkeeseen, näin kävi mm. erään 308 Pösön kanssa, mutta mun mielestä vika tämän ketjun autossa on yhä nestepuolella koska kytkin tuntuu aina toimivan vähän aikaa normaalisti ilmauksen jälkeen. Näin näkemättä/kokematta jää sellainen vaikutelma ettei pääsylinterin vaihto ole korjannutkaan todellisuudessa itse ongelmaa eli jostain muualta se ilma pääsee piiriin. Nythän sinne on uusittu kaikki muu paitsi työsylkkä sen teetetyn kytkinremontin jälkeen.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 03 Maalis 2023 14:55
Kirjoittaja Micco_79
hatapalo kirjoitti: 19 Helmi 2023 18:06 Kyllä näin uskotaan. Koska nestettä ei häviä, niin työsylinterin päässä ei pitäisi olla vuotoa. Onneksi tämän talven selvittelyt ovat menneet varaosatakuun piiriin, niin niihin ei ole mennyt yhtään rahaa. Mutta ärsyttäähän se toki käyttää autoa korjaamolla parin viikon välein. Viimeismmän korjauksen jälkeenkin jäi puheeksi, että seurataan ja katsotaan, ratkesiko ongelma, vai jatketaanko selvittämistä.
Onko ongelma vielä toistunut?
Itsellä olisi sama tilanne kytkinpolkimessa 2015 1.0 Ecoboostin kanssa, työsylinterin ( ja kytkimen) vaihto ei korjannut vikaa ja siksi kiinnostaa tietää että mikä oikeasti korjaa tilanteen.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 03 Maalis 2023 20:09
Kirjoittaja focst
Micco_79 kirjoitti: 03 Maalis 2023 14:55
hatapalo kirjoitti: 19 Helmi 2023 18:06 Kyllä näin uskotaan. Koska nestettä ei häviä, niin työsylinterin päässä ei pitäisi olla vuotoa. Onneksi tämän talven selvittelyt ovat menneet varaosatakuun piiriin, niin niihin ei ole mennyt yhtään rahaa. Mutta ärsyttäähän se toki käyttää autoa korjaamolla parin viikon välein. Viimeismmän korjauksen jälkeenkin jäi puheeksi, että seurataan ja katsotaan, ratkesiko ongelma, vai jatketaanko selvittämistä.
Onko ongelma vielä toistunut?
Itsellä olisi sama tilanne kytkinpolkimessa 2015 1.0 Ecoboostin kanssa, työsylinterin ( ja kytkimen) vaihto ei korjannut vikaa ja siksi kiinnostaa tietää että mikä oikeasti korjaa tilanteen.
Poljinsylinterin puolella on vika ollut. Ainakin oman kokemuksen perusteella.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 03 Maalis 2023 23:21
Kirjoittaja hatapalo
No eipä mennyt kuin viikko tuosta edellisestä päivityksestäni, kun alkoi poljin taas takkuilemaan. Eikä ole ollut edes mitenkään poikkeuksellisen kylmää, vaan ihan päivästä riippuen tekee sitä. Nyt poljin ei sentään jää alas, mutta mutta loppupalautuksen joutuu välillä tekemään jalalla nostamalla ja välillä palautus empii hetken, ja sitten napsahtaa ylös terävästi. En ole saanut aikaiseksi olla yhteydessä huoltoon, kun vasta seurailen tilanteen kehittymistä.

Vähän alkaa usko mennä, että mitä tämän kanssa sitten tekee, jos Micco_79:llä kytkimen vaihtokaan ei auttanut.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 05 Maalis 2023 10:12
Kirjoittaja Renee
Mitä siihen kytkimeen on oikein takuun puitteissa on vaihdettu. Huollon suunassa ollut juttua onko muita tapauksia että talvikelillä kytkinpoljin jää pohjaan ja ilmaa järjestelmässä on. Onko niin että tämä hydraalipuoli ei sitten kestä pakkasta. Vai onko tehty yksinkertaisesta systeemistä liian hieno ja tässä sitten lopputulos.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 05 Maalis 2023 13:38
Kirjoittaja hatapalo
Renee kirjoitti: 05 Maalis 2023 10:12 Mitä siihen kytkimeen on oikein takuun puitteissa on vaihdettu. Huollon suunassa ollut juttua onko muita tapauksia että talvikelillä kytkinpoljin jää pohjaan ja ilmaa järjestelmässä on. Onko niin että tämä hydraalipuoli ei sitten kestä pakkasta. Vai onko tehty yksinkertaisesta systeemistä liian hieno ja tässä sitten lopputulos.
Mottorikorjaamossa tammikuussa -21 vaihdettiin kytinpaketti muuten, mutta ei työsylinteriä.

Merkkihuollossa vaihdettiin joulukuussa -21 pääsylinteri, joka vaihdettiin takuuseen nyt helmikuussa. Sitä ennen oli vaihdettu joku haljennut letku, jota ei tarkemmin selitetty.

Auto on ollut minulla helmikuuusta -17 alkaen ja talvina -17 - -20 kytkimen kanssa ei ollut ongelmia.

Edit: mottorikorjaamo käytti ainoasta kytkimen sisällä olevasta vaihtamattomasta osasta nimeä painelaakeri. Onko sama asia?

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 05 Maalis 2023 13:47
Kirjoittaja duckworth
hatapalo kirjoitti: 05 Maalis 2023 13:38 Mottorikorjaamossa tammikuussa -21 vaihdettiin kytinpaketti muuten, mutta ei työsylinteriä.
Okei... :roll: Millähän perusteella työsylkkää ei uusittu korjaamolla samalla kun loota on käytetty irti?

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 05 Maalis 2023 13:52
Kirjoittaja duckworth
hatapalo kirjoitti: 05 Maalis 2023 13:38 Edit: mottorikorjaamo käytti ainoasta kytkimen sisällä olevasta vaihtamattomasta osasta nimeä painelaakeri. Onko sama asia?
No jos siellä uudemmassa Focuksessa ei ole erillistä siirtohaarukkaa ja työsylinteriä kuten jossain Huyndaissa, niin sanoisin että se "painelaakeri" on samaa työsylinterin kanssa.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 05 Maalis 2023 14:08
Kirjoittaja hatapalo
duckworth kirjoitti: 05 Maalis 2023 13:47
hatapalo kirjoitti: 05 Maalis 2023 13:38 Mottorikorjaamossa tammikuussa -21 vaihdettiin kytinpaketti muuten, mutta ei työsylinteriä.
Okei... :roll: Millähän perusteella työsylkkää ei uusittu korjaamolla samalla kun loota on käytetty irti?
No sehän se nyt tässä vaiheessa tuntuu harmittavalta, jos se siitä on kiinni. Korjaamolta kyllä silloin sanottiin, että osat on tarkistettu ja painelaakeri oli aivan kunnossa. Ja muistaakseni oli niin, että kytkinpakettia ilman painelaakeria löytyi suoraan varaosaliikkeestä, ja remontista selvittiin ilman kohtuutonta odotusaikaa.

Mutta niin kuin aiemmin oli jo esillä, niin ilman pääsy järjestelmään viittasi pääsylinteripuolen ongelmaan, ja sillä perusteella korjauksia on nyt tehty siihen päähän. Ja jos tuolla toisella kaverilla jo ongelmaa koitettiin ratkaista uusimalla kytkin ja työsylinteri, eikä vika silläkään korjautunut.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 05 Maalis 2023 14:52
Kirjoittaja Mk3Mondeo
hatapalo kirjoitti: 05 Maalis 2023 14:08
duckworth kirjoitti: 05 Maalis 2023 13:47

Okei... :roll: Millähän perusteella työsylkkää ei uusittu korjaamolla samalla kun loota on käytetty irti?
No sehän se nyt tässä vaiheessa tuntuu harmittavalta, jos se siitä on kiinni. Korjaamolta kyllä silloin sanottiin, että osat on tarkistettu ja painelaakeri oli aivan kunnossa. Ja muistaakseni oli niin, että kytkinpakettia ilman painelaakeria löytyi suoraan varaosaliikkeestä, ja remontista selvittiin ilman kohtuutonta odotusaikaa.

Mutta niin kuin aiemmin oli jo esillä, niin ilman pääsy järjestelmään viittasi pääsylinteripuolen ongelmaan, ja sillä perusteella korjauksia on nyt tehty siihen päähän. Ja jos tuolla toisella kaverilla jo ongelmaa koitettiin ratkaista uusimalla kytkin ja työsylinteri, eikä vika silläkään korjautunut.
Näyttäisi olevan samankaltainen kuin monissa muissakin autoissa eli samassa paketissa tulee painelaakeri, työsylinteri sekä vaihteiston etupään stefa-tiiviste.
Käytännössä aina vaihdetaan koko paketti.

https://www.autodoc.co.uk/valeo/7514835

Kuva

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 06 Maalis 2023 18:26
Kirjoittaja Renee
Jännä hommaa kun moni firma vaatii sen että työlle tulee takuu että kaikki remppaan kuuluvat huolto osat vaihdetaan . Eli tuo painelaakeri /työsylinteri hässäkkä myös.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 22 Huhti 2023 22:21
Kirjoittaja hatapalo
Morejstapäivää vaan! Tuossa jo parin viikon ajan mietin, josko nyt veisin auton kuitenkin uudestaan kytkinremppaan, mutta kun tämän kuun budjetti oli vähän tiukilla, niin ajattelin sitkutella vielä hetken. Ja yllätys yllätys, nyt kun vuorokauden keskilämpötila on ollut viikon pysyvästi plussan puolella, niin kytkin toimii taas ihan normaalisti! Ei kai painelaakerin toiminta nyt ihan aikuisten oikeasti olla muutaman lämpöasteen erosta kiinni?

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 22 Huhti 2023 23:36
Kirjoittaja Mk3Mondeo
hatapalo kirjoitti: 22 Huhti 2023 22:21 Morejstapäivää vaan! Tuossa jo parin viikon ajan mietin, josko nyt veisin auton kuitenkin uudestaan kytkinremppaan, mutta kun tämän kuun budjetti oli vähän tiukilla, niin ajattelin sitkutella vielä hetken. Ja yllätys yllätys, nyt kun vuorokauden keskilämpötila on ollut viikon pysyvästi plussan puolella, niin kytkin toimii taas ihan normaalisti! Ei kai painelaakerin toiminta nyt ihan aikuisten oikeasti olla muutaman lämpöasteen erosta kiinni?
Ei siinä painelaakerissa kai mitään vikaa ole ollutkaan.
yritäedes kirjoitti: ↑23 Joulu 2022 08:31
Ilmataanko kytkin nykyään korjaamolla pumppaamalla poljinta ja laskemalla työsylinterin ilmausnipasta ilmaa/nestettä ulos? Vai imaistaanko pumpulla?
Kun tuohan on hydraulipaineella toimiva systeemi - letkussa/putkessa pää- ja työsylinterin välillä on useampi o-rengas ilmeisesti ja vielä muovinen ilmausnippa. Olisikohan tuo kuitenkin parempi ilmata paineistamalla, ei imemällä?
Kytkimen hydraulinen irroitusjärjestelmä on niitä harvoja komponentteja joihin ei ole sotkettu ecuja sekä moduleita väliin.

Ilmaaminen onnistuu helpoimmillaan niin, että jos on ulkoinen työsylinteri niin puristaa sen kasaan jolloin ilma pakenee ylöspäin. Se perinteinen pumppaaminen toimii edelleen hyvin. Muitakin menetelmiä voi käyttää, sama lopputulos.

Kysyjän kytkin koeponnistetaan taas joulunpyhinä kun lämpötila menee pakkaselle.
Eli eivät ole vieläkään osanneet selvittää miksi ilmaa kytkimen irroitusjärjestelmään pääsee...

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 16 Touko 2023 11:04
Kirjoittaja hke
Samantyylistä vikaa Focus2017 ST dci farmari.
Kytkinpoljin jää satunnaisesti puoleenväliin, auto ollut aina pysähdyksussä. Ketjua lukemalla päättelin että todennäköisesti työsylinterivika (tiiviste ?). Menossa viikon päästä työsylinterin vaihtoon.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 17 Touko 2023 20:45
Kirjoittaja hatapalo
hke kirjoitti: 16 Touko 2023 11:04 Samantyylistä vikaa Focus2017 ST dci farmari.
Kytkinpoljin jää satunnaisesti puoleenväliin, auto ollut aina pysähdyksussä. Ketjua lukemalla päättelin että todennäköisesti työsylinterivika (tiiviste ?). Menossa viikon päästä työsylinterin vaihtoon.
Tekeekö se sinulla tätä ihan lämpötilasta riippumatta? Minullahan vika esiintyy vain kylmillä keleillä. Nyt on ajettu kohta kuukauden päivät ilman mitään ongelmia.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 18 Touko 2023 07:08
Kirjoittaja hke
Ei riipu lämpötilasta. Eilen taas toimi normaalisti. Näyttää olevan satunnainen ongelma mutta ei ole halua odottaa että pahenee joten pääsylinteri (poljinsylinteri) vaihdetaan.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 26 Kesä 2023 08:21
Kirjoittaja Micco_79
Poistuiko ongelma pääsylinterin vaihdolla?

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 28 Kesä 2023 07:37
Kirjoittaja hke
Kyllä näyttää siltä. Toiminut vaihdon jälkeen normaalisti.
Tiskillä eivät sanoneet selvästi mitään ”ylimääräistä”, mutta yhdessä puhelussa kävi ilmi että tiedossa oleva ongelma.

Re: Focus 1.0 Ecoboost mk1 2014 kytkimen ilmaongelma

Lähetetty: 28 Kesä 2023 18:03
Kirjoittaja Focus_2.0
Paljonko kustansi?