Sivu 1/1

Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 17 Tammi 2021 16:56
Kirjoittaja Daliz
Heipä hei

Reilu pari vuotta sitten tuli ostettua Mondeo 1.6 EcoBoost 160hv HB -12. Tätä palstaa onkin tullut lueskeltua siitä lähtien mutta nyt päätin rekisteröityä, josko jollakin olisi asiantuntevaa inputtia ongelmiin. Autolla oli ostohetkellä ajettu 78tkm, nyt noin 142tkm.

Melkein heti ostamisen jälkeen levisi turbon oheisvempeleitä, muistaakseni vaihdettuja osia oli ainakin "käyttövivusto" ja ahtopaineanturi ja joku muu. Tästä myyjä maksoi puolet koska oli niin äkkiä kaupan jälkeen. Oireina oli käytännössä täysi hyytyminen, pysyi käynnissä ja pääsi eteenpäin mutta max 2-vaihteella hiljalleen. Tuo ei ole oireillut sen koommin.

Jossain n. 120tkm kohdalla alkoi satunnaisesti kylmänä tyhjäkäynnillä epämääräinen käynti joka kuitenkin aina loppui hetken kuluttua. Paheni pikkuhiljaa ja sitten vilkahteli moottorin vikavalokin, mutta sekin lakkasi vilkkumasta koneen hetken käytyä. Vikakoodi kuitenkin jäi koska esim. start/stop oli pois päältä. Merkkihuolto oli sitä mieltä että vaihdetaan tulpat, vaikka sanoin että tulpat ei olleet edes ohjelman mukaista vaihtoväliä olleet. No, vaihtoivat tulpat, ja ongelma poistuikin vain tullakseen takaisin tässä n. 18tkm tulppien vaihdon jälkeen. Tuolloin aiemmin oli vikakoodit P0300, P0302 ja P0303. Tilasin juuri eBaystä piuhan ja virittelen Forscanin tulille ennenkuin vien mihinkään huoltoon. Vika ei ole koko ajan päällä, tänäänkin kylmänä kävi ihan normaalisti.

Saattaa liittyä edelliseen vikaan, satunnaisesti lämpimän koneen käynnistäminen edellyttää melkoista startin veivausta ja sitten lähtee hankalan oloisesti käyntiin. Esim. jos ajaa koneen lämpimäksi, käy nopeasti kaupassa ja sitten starttaamaan. Tämäkään ei kuitenkaan joka kerta.

Viime kesänä aloin ajoittain havaitsemaan auton ulkopuolella öljyn tuoksahdusta, en siihen heti kuitenkaan reagoinut enkä nähnyt koneen päältä mitään öljyjälkiä. Syksymmällä alkoi kiihdytyksissä nykimään ja vein auton pajalle (ei merkkihuolto tällä kertaa). Ilmansuodatin ja se turbolle menevä iso torvi ihan öljyssä. Olivat sitä mieltä että huohotin/öljynerotin sökönä ja vaihtoivat sen sekä ilmansuodattimen. N. kuukausi tämän jälkeen availin mielenkiinnosta tuon ilmatorven ja oli aikamoisessa vaaleanruskeassa mömmössä sisältä. Putsasin kaiken ja laitoin läjään. Mielenkiintoista muuten että juuri siinä ilmansuodattimen vieressä putkessa on ikäänkuin keräyskuppi öljylle :D Nyt jää sitten nähtäväksi että vieläkö tuota öljy/vesimömmöä tuonne kerääntyy vai onko vika oikeasti poistunut.

Jossain samoihin aikoihin huomasin öljyn hajua myös sisällä, lämpimällä koneella paikallaan seisoessa. Huomasin öljyjä vaihdellessa että turbolta välijäähdyttimelle lähtevä torvi turbon päästä oli ulkopuolelta öljyinen ja tuo osoittautuikin syypääksi öljyn hajuun. Juuri tänään putsasin tuon putken toiseen kertaan ja nyt vaihdoin siihen turbon liitokseen uudet klemmarit ja varmistin että on hyvin kiinni. Lienee normaalia että pikkuisen voi ilmaputkessa öljyä mennä huohotuksen takia mutta saisi nyt pysyä mielummin sisäpuolella :) Tämäkin on nyt jää nähtäväksi tilassa.

Öljyä koneesta katoaa semmoinen 2dl / 1000km ja jäähdytinnestettäkin pikkuisen mutta se on niin pieni määrä että on vaikea edes mitata.

Jos jollain EcoBoostin omistajalla on kokemuksia / vinkkejä tällaisista ominaisuuksista niin kuulisin mielelläni.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 17 Tammi 2021 17:38
Kirjoittaja NiceMan
OBD-vikakoodi: P0303

Koska vikakoodi alkaa P-kirjaimella, se tarkoittaa voimansiirtoa (moottoria, vaihteistoa, vaihdelaatikkoa).

Koodin rakenne:

Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
Alijärjestelmä: 3 = Sytytys, käynnistys, käymishäiriö
Vikakoodi: 03 = Tarkka kuvaus (Sylinteri 2 Tukahdutusta havaittu)

Koodin selitys suomeksi: "Sylinteri 2 Tukahdutusta havaittu"

Koodin selitys englanniksi: "Cylinder 2 Misfire Detected"

OBD-vikakoodi: P0302

Koska vikakoodi alkaa P-kirjaimella, se tarkoittaa voimansiirtoa (moottoria, vaihteistoa, vaihdelaatikkoa).

Koodin rakenne:

Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
Alijärjestelmä: 3 = Sytytys, käynnistys, käymishäiriö
Vikakoodi: 02 = Tarkka kuvaus (Sylinteri 1 Tukahdutusta havaittu)

Koodin selitys suomeksi: "Sylinteri 1 Tukahdutusta havaittu"

Koodin selitys englanniksi: "Cylinder 1 Misfire Detected"

Oletko katsonut nyt tulppien ulkonäön eli ottanut tulpat pois ja verrannut niitä? Voisko olla tulpissa tai/ja puolissa vika ?
Itse varmaan vaihtaisi puolat ristiin 1->3 ja 2->4 että siirtyykö vika, jos siirtyy niin uudet puolat tilauskeen.
Tuo öljy, vaikea miettiä, kuvat voisi selkeyttää että voisiko olla ihan huohottimesta tai vastaavasta, onko jokin paikka jäässä...
Itsellä on Ecoboost mutta 2.0 joka erotaa jonkin verran tuosta 1.5:Sta kun on ketjukone etc pientä.
Tutulla on 1.6 ecoboost ja ainut vika koodi tullut jälkikäteen asennetusta jääh.nes.pinnan korkeus anturista.

Itsellä on Els27 ja forscan mutta taitaa matkaa olla liikaa.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 17 Tammi 2021 17:40
Kirjoittaja NiceMan

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 17 Tammi 2021 17:47
Kirjoittaja Daliz
Jep, olenkin katsellut noita vikakoodien merkityksiä. Palaan tähän heti kun saan tuon adapterin ja katson mikä koodi siellä nyt on. Nuo koodit olivat siis kun vika oli aiemmin päällä vajaa vuosi sitten ja vielä ei ole 100% varmuutta että kysymys on samasta asiasta tällä kertaa.

Puolien vaihtelun ajattelin myös suorittaa jos siellä on koodi joka osoittaa johonkin tiettyyn sylinteriin tai sylintereihin.

Tuo ilmansuodattimelta turbolle menevässä putkessa oleva öljy oli sellaista ihan vaaleanruskeaa, ilmeisesti siihen on siis sekoittunut kosteutta. Putkien ja niiden haitaritorvien sisäpinnat olivat kauttaaltaan siinä tavarassa, samoin kun se "keräyskuppi" oli ihan piripintaan täynnä. Tästä ei vaan tiedä olivatko ne kerääntyneet sinne jo oletettavasti viallisen huohottimen aikana vai sen vaihdon jälkeen, ja kuinka hyvin huollossa putsasivat noita putkia.

Tämä syksyinen öljyepisodi kokonaisuudessaan on siis tapahtunut ennen pakkasia (täällä etelässä) joten jäätymisestä tuskin on kysymys. Ainoastaan tuon turbolta lähtevän liitoksen tarkastin tänään kun alkoi taas öljyn tuoksu kabiinissa ärsyttämään :)

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 17 Tammi 2021 17:50
Kirjoittaja NiceMan
Menikö tuossa koneesta erillinen huohotin ilmanputsari koteloon ? 2.0:ssa muistaakseni ei ole...

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 17 Tammi 2021 18:09
Kirjoittaja Daliz
Ei mene ilmanputsarikoteloon letkua. Huohottimelta menee letku siihen moottorin päälle sellaiseen koteloon (en tiedä parempaa nimeä tälle) ja siitä sitten vierestä toinen letkunpätkä ilmanputsarin ja turbon väliseen isoon putkeen. Muita sellaisia letkuja en ole löytänyt, siitä se huohotus ymmärtääkseni tapahtuu.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 30 Tammi 2021 14:39
Kirjoittaja Daliz
Nyt sain tuon piuhan ja Forscanin tulille. Adapterissa on sekä HS- että MS-CAN ja moduuleja löytyy vaikka muille jakaa, mutta moottoriin liittyviä vikakoodeja ei ole muistissa.

Ensimmäisestä postauksesta lähtien tuo moottorivalon vilkkuminen on siis tapahtunut kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla start/stop on kytkeytynyt pois päältä ("malfunction"). Kuitenkin muutaman päivän ajelujen jälkeen start/stop taas kytkeytyy päälle ja ilmeisesti vikakoodikin poistuu itsekseen koska nyt siellä ei tosiaan ollut enää mitään muistissa. Pitää vaan nyt sitten käynnistellä ilman lämppärin käyttöä (todennäköisemmin ilmenee näin) ja odotella seuraavaa kertaa että pääsee vähän kärryille.

Enemmän oikeastaan tuo pitkä startti lämpimänä häiritsee tällä hetkellä, mutta en tiedä onko nämä nyt saman vian eri oireita.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 30 Tammi 2021 15:01
Kirjoittaja Renee
Kuules tuolla sytystyspuolella ongelmaa vikakoodin mukaan jos tulpat vaihdettu .Tarkista puolan sähköliitokset ettei hapettumaa poista ne ja suojaöljy ja puolat kunnossa.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 30 Tammi 2021 20:39
Kirjoittaja m0ndeo
Kannattaa seurata jäähdytysnesteen määrää.
Tuossa 1.6 ecoboostissa on ollut ongelmia jotka johtavat kannentiivisteen pettämiseen ja koko moottorin vaihtoon.
Nuo oireet kuullostavat kovin tutuilta.
En ole itse omistanut , mutta tiedän yhden tapauksen jossa ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori.

https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=2

Tuolla briteissä korjaavat noita laittamalla kiilat sylintereiden välissä oleviin rakoihin.
Sitten se alkaa kestää.
Eikä tarvitse olla mikään lastutettu auto , nuo painuvat vakiostakin kasaan.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 30 Tammi 2021 21:32
Kirjoittaja focst
m0ndeo kirjoitti: 30 Tammi 2021 20:39 Kannattaa seurata jäähdytysnesteen määrää.
Tuossa 1.6 ecoboostissa on ollut ongelmia jotka johtavat kannentiivisteen pettämiseen ja koko moottorin vaihtoon.
Nuo oireet kuullostavat kovin tutuilta.
En ole itse omistanut , mutta tiedän yhden tapauksen jossa ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori.

https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=2

Tuolla briteissä korjaavat noita laittamalla kiilat sylintereiden välissä oleviin rakoihin.
Sitten se alkaa kestää.
Eikä tarvitse olla mikään lastutettu auto , nuo painuvat vakiostakin kasaan.
Noi kiilat voi laittaa vaan uuteen lohkoon..vanhaan jos edes vähän elänyt niin ei sovi..

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 30 Tammi 2021 21:42
Kirjoittaja m0ndeo
No tiedän vaan sen verran että kyseinen lohko ja kansi olivat molemmat korjauskelvottomia.
Koko pata lähetettiin tonne firmaan ja ne purki ja tutki sen.
Joissain tapauksissa ovat saaneet molemmat tai jommankumman pelastettua.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 30 Tammi 2021 21:53
Kirjoittaja Herkko1
Olisiko lie ko.ongelmat syynä,että
kone päivitettiin tilavuuteen 1.5. :roll:

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 31 Tammi 2021 09:06
Kirjoittaja focst
Herkko1 kirjoitti: 30 Tammi 2021 21:53 Olisiko lie ko.ongelmat syynä,että
kone päivitettiin tilavuuteen 1.5. :roll:
1.5 alkupään koneissa sama ongelma. Jenkeissä on kampanja auki jossa vaihtavat muutettuja lohkoja kun menee nesteet pyttyihin.. :thumbup:

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 31 Tammi 2021 10:26
Kirjoittaja Daliz
Olen joitakin tämänsuuntaisia tarinoita kyllä interwebistä lukenut.

Taitaa olla nyt sellainen tilanne että taidot / aika / motivaatio ei riitä, joten vien johonkin (toivottavasti) asiantuntevalle pajalle tutkimuksiin kaikkine näine havaintoineni.

Kerron sitten lisää kun selviää.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 31 Tammi 2021 12:12
Kirjoittaja Renee
Aika kurja juttu jos noilla kilsoilla kansivikaa autoon tulee. . Onko joskus käynnyt turhan kuumana motti. Samoin se jälkikäyttö että lämmöt laskee motissa. Kun samnuttaa suoraan ajosta se napsunta moottoritilassa ei ole hyvä asia. Mutta tutkitaan ensiksi niin asia selviää varmaakin.

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 28 Maalis 2021 18:49
Kirjoittaja Daliz
Lyhyt tilannepäivitys ja tämän tarinan loppu osaltani.

Jäähdytinnestettä meni tosiaan 2 & 3 sylintereihin
-> arvio: kannentiiviste pitää vaihtaa
-> Kannentiivisteen vaihto (onneksi löysin sopuhintaisen tekijän), kansi oli ehjä, vaati pienen suoristuksen kuulemma
-> Toiminta parani kyllä ja jäähdytinnesteet pysyi tästä lähin sisällä ok mutta lämpimänä käynnistyvyys edelleen heikko
-> Puristusten mittaus -> puristukset kuulemma jotain 30-40% siitä mitä pitäisi, en kysellyt enää enempää
-> Auto lähti eteenpäin viallisena

Se oli semmoinen ns. miina, oli varmasti rikki jo heti sen hankkiessani. En vaan tajunnut ajoissa.

Mutta koska olen varmaan masokisti, niin hommasin toisen samanlaisen, joka vaikuttaa kyllä so far paljon lupaavammalta kun ei syö öljyä eikä hukkaa mitään nesteitä. Varusteetkin miellyttää (nahkapenkit ahh) ja kun tähän malliin oli 2x käytännössä uutta rengassarjaa ennestään..
Tiedänpähän mitä pitää tarkasti sitten seurailla tästä yksilöstä :D :ford:

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 28 Maalis 2021 19:20
Kirjoittaja focst
Daliz kirjoitti: 28 Maalis 2021 18:49 Lyhyt tilannepäivitys ja tämän tarinan loppu osaltani.

Jäähdytinnestettä meni tosiaan 2 & 3 sylintereihin
-> arvio: kannentiiviste pitää vaihtaa
-> Kannentiivisteen vaihto (onneksi löysin sopuhintaisen tekijän), kansi oli ehjä, vaati pienen suoristuksen kuulemma
-> Toiminta parani kyllä ja jäähdytinnesteet pysyi tästä lähin sisällä ok mutta lämpimänä käynnistyvyys edelleen heikko
-> Puristusten mittaus -> puristukset kuulemma jotain 30-40% siitä mitä pitäisi, en kysellyt enää enempää
-> Auto lähti eteenpäin viallisena

Se oli semmoinen ns. miina, oli varmasti rikki jo heti sen hankkiessani. En vaan tajunnut ajoissa.

Mutta koska olen varmaan masokisti, niin hommasin toisen samanlaisen, joka vaikuttaa kyllä so far paljon lupaavammalta kun ei syö öljyä eikä hukkaa mitään nesteitä. Varusteetkin miellyttää (nahkapenkit ahh) ja kun tähän malliin oli 2x käytännössä uutta rengassarjaa ennestään..
Tiedänpähän mitä pitää tarkasti sitten seurailla tästä yksilöstä :D :ford:
Näistä pettää sylinteri putkien päät. Jos haluat tutkia lisää pumaspeed myy vahvistettuja lohkoja siellä on kuvia miten hajoaa.https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=3

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Lähetetty: 29 Maalis 2021 06:02
Kirjoittaja @rsk@
focst kirjoitti: 28 Maalis 2021 19:20
Daliz kirjoitti: 28 Maalis 2021 18:49 Lyhyt tilannepäivitys ja tämän tarinan loppu osaltani.

Jäähdytinnestettä meni tosiaan 2 & 3 sylintereihin
-> arvio: kannentiiviste pitää vaihtaa
-> Kannentiivisteen vaihto (onneksi löysin sopuhintaisen tekijän), kansi oli ehjä, vaati pienen suoristuksen kuulemma
-> Toiminta parani kyllä ja jäähdytinnesteet pysyi tästä lähin sisällä ok mutta lämpimänä käynnistyvyys edelleen heikko
-> Puristusten mittaus -> puristukset kuulemma jotain 30-40% siitä mitä pitäisi, en kysellyt enää enempää
-> Auto lähti eteenpäin viallisena

Se oli semmoinen ns. miina, oli varmasti rikki jo heti sen hankkiessani. En vaan tajunnut ajoissa.

Mutta koska olen varmaan masokisti, niin hommasin toisen samanlaisen, joka vaikuttaa kyllä so far paljon lupaavammalta kun ei syö öljyä eikä hukkaa mitään nesteitä. Varusteetkin miellyttää (nahkapenkit ahh) ja kun tähän malliin oli 2x käytännössä uutta rengassarjaa ennestään..
Tiedänpähän mitä pitää tarkasti sitten seurailla tästä yksilöstä :D :ford:
Näistä pettää sylinteri putkien päät. Jos haluat tutkia lisää pumaspeed myy vahvistettuja lohkoja siellä on kuvia miten hajoaa.https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=3
4cyl 1.5ecobssä samantapanen vaiva.
En tiedä on tuohon 3cyl 1.5ecobeehem oppineet mitään Foordilla....