2.0 is OHC turboprojekteista...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

2.0 is OHC turboprojekteista...

Viesti Kirjoittaja glo »

Eli ko. projekti olis tarkoitus aloittaa, kunhan valtion tarjooma harrastus nyt loppuu ja töihin taas pääsee..
Siispä, jos jotain esittelyitä vastaavista olis, niin sais vähän perustaa, sille että mistä lähtee liikkeelle. Oon kyllä jo haja-threadeista ammentanu jonkin verran infoo, mut varsinaisia proggis-esittelyjä kaipaisin.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ootkos jo täältä haulla katellu,on jonnin verran ollut aiheesta juttua :roll:
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja glo »

oon kattellu haulla ja kyl oon tosiaan kaikenlaista infoo löytänyt, mutta jos jollain olis ollut esittelyä omista projekteista, ihan niinkuin mielenkiinnosta.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Olis kyl ihan kivaa tietoa jos jollakin olisi vaikka jonkinsortin päiväkirja tai jotain omasta ohc turbo projektistaan.

Suunnitelmat olis itel samat kuin glo:lla.

Mutten kyl nyt enää itekkää tiedä et mennäänkö tässä taas mopolla mahottomiin. Tälläinen kokoonpano olis kaavailtuna:

-205 lohko, ohc vakio kevennetty kampura, cossun veivit (tietenki kiillotettuna ja tasapainotettuna) cossun männät, cossun öp.
- Is kansi,portattuna, Burton bf134 nokka, tuplajouset
- Ahdin Hx40 runkoon rakennettu hypridi, 40mm hukkaportti
- pakosarja omavalmiste "peltisarja" 38mm halk. rosteria
- Välijäähdytin rs500
- imusarja rs500 tyylinen omavalmiste
- Hestec moottorinohjaus (suorasyttö, paukut )

En tiedä sitten onko tuossa mitään järkee, ja saatika sitten että kestääkö.

Joten saa laittaa neuvoa/vinkkiä ja etenkin jos joltakin löytis sitä päiväkirjaa tai jotain vastaavaa niin olis ihan kiva.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

tuolta samiharju:n kotisivuilta löytyy tarinaa ainakin yhdestä sierra turbo projektista: http://www.voorttimies.tk/
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

kyllä tuolla kokoon panolla pääsee jo hyvästi eteenpäin... Huolella kun sen kasaa ja rakentaa niin kyllä se pelaa :wink: Mikäs sulla on tehotavoite tolle kokoonpanolle 250-300hp kenties...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

lateksi kirjoitti: Mikäs sulla on tehotavoite tolle kokoonpanolle 250-300hp kenties...
Kyllä noilla osilla tavoite pitäisi +350 luokkaa,kampura ensimäinen joka alkaa pelotamaan tehoja haettaessa. Tosin vastaavalla penkitetty yli 320Kw,ilman säädettävää ruiskua.
gti golo palloilija
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

munkin mielestä tuo kampiakseli vois olla vaikka se cossun.kuiteskin noi muut kilkkeet jo maksaa sen verran et kannattas varmistella tuo kampuran kesto cosan vastaavalla.jos sattuu prakaan niin menee sit noita muita arvokkaita osia siinä samassa,jos huono säkä käy.ku muuten tuo lista näyttää mielestäni hyvältä.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ainut mikä pistää miettimään on tuo nokka/turbo yhdistelmä. Tuo nokkahan on tunnetusti alhaalta vääntävä ja puhallin alkaa toimimaan vasta 3,5-4000 paikkeilla->loppuuko nokan toiminta yläpäässä missä puhallin alkaisi olla parhimmillaan.
Tuo 320Kw konekin alkoi tuolla hx:llä penkitys lapun mukaan heräämään vasta 4000(100Kw) jälkeen ja huiput oli ennen 6000 kohtaa.
Itselläkin oli tuolla 134:llä(R.I.P versio) tehty isolla puhaltimella ja heräilihieman hitaasti. Bensaa ja painetta kun olisi ollut lisätä niin tuoltakin olisi tullut vielä hepoja mukavasti lisää,mutta ei mikään ihanne katukäytössä enään ollut.
gti golo palloilija
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

niin mitä toi hybridi sitten tarkottaa täs tapauksessa...eli jos pakopesä tulee sopivasti pienempi(luulisin) niin kyllä sen jostain 2500rpm pitäs saada heräileen,jos kaikki muu kunnossa/säädössä.se riittäs tolle kepille vallan hyvin.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Tehotaivoite on todella realistinen, että kuhan nyt sinne yli 250hv lukemiin paastään ja kaikki yli menevä on pelkkää plussaa.

Eli tuo turbo on Hx40 jossa Schwitzerin pakopesä joka hieman pienempi kuin hx40 oma. Lupailtu et "herääminen" tapahtuis suurpiirtein samoilla kierroksilla kuin Cossun vakiolla t03:lla.

Joo tuo nokka akseli asia kävi itselläkin mielessä. Nokan veto alue on 1000-6000rpm, mutta riittääkö tuo 6000rpm. Pikkuisenhan sitä voi tietenkin ajoituksilla pelata muttei hirveesti. Olis tussa hyllyssä tietenkin tuo Enem a8 jos sen tumppais tuonne, no ehkei sittenkään.

Sori glo jos tuntuu et vähän lainaan topiccias.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Eemeli kirjoitti: Eli tuo turbo on Hx40 jossa Schwitzerin pakopesä joka hieman pienempi kuin hx40 oma. Lupailtu et "herääminen" tapahtuis suurpiirtein samoilla kierroksilla kuin Cossun vakiolla t03:lla.
Samantyylinen HX oli mun esimerkissä ja niin mullekin lupailtiin että kyllä tuo mun puhalinkin olisi alkanut jo 3000 paikkeilla lähempänä 1bar kuin 0 paineita,toisin kuitenkin oli.Ainut vaan että jos ei toimi kuin pitäisi ja sitten vaihdetaan niin nuo kokeilut tulee hintoihinsa.
Jos tuo 250 pitää saada niin ennemmin laittaisin jonkun esco cossun T35:n silläkin pääsee sitten +300 puolelle.Itse sain +280 2wd cossun to3:lla(pakosiipi viistetty) ja oli todella mukava ajettava(230hv/3500rmp)
gti golo palloilija
mettis
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2005 23:08
Paikkakunta: täällä jossain...

Viesti Kirjoittaja mettis »

http://www.cosworthrsclub.com/jasenauto ... to185.html

tossa mun entinen turbo sierra, 437hv/531nm 1.6bar (jolloin loppui suuttimista tuotto 6000rpm kohdalla)
jos cossun kampuraa kaipailet, niin multa löytyy yks ylimääräinen...
-88 sierra cosworth
-70 escort mk1 cosworth (projekti)
+pari bemaria
Vastaa Viestiin