Sivu 1/2

Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 30 Loka 2020 09:38
Kirjoittaja Jick
Tervehdys!

Ford focus ecoboost 1.6 vm. 2011 autoani on alkanut vaivata silloin tällöin kuuluva aaltoileva nakutus. Nakutus kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi hyttiin saakka mutta häviää kun kierroksia nostaa. Tai sitten se häviää moottorin muuhun meteliin. Olisiko kellään valistuneita arvauksia mistä moinen ääni voisi tulla?

T. Jick

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 30 Loka 2020 21:49
Kirjoittaja NiceMan
Oletko avannut konepeltiä ja yrittänyt kuunella mistä suunasta ääni tulee ?

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 31 Loka 2020 22:50
Kirjoittaja Jick
Nakutus vaikuttaa tulevan apukuskin puolelta. Otin videon, joka varmaan kertoo enemmän

https://youtu.be/3joIyi6taos

Jick

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 01:21
Kirjoittaja NiceMan
Joku pahasti irti tai hajoamassa... apuhihnan kiristin,laturi, ilmastoinin kompura... kone seis ja kädellä kokeilee tuntuuko mikään hinnapyörä löysältä/heiluvalta

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 16:22
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Onkohan siinä laturissa vapaakytkin?

Mulla hajosi 1,8tdci Connectissa laturin vapaakytkin ja se piti samanlaista rotkutusta tyhjäkäynnillä.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 16:48
Kirjoittaja Tessu200
Tuo kyllä huvittaa nykyautoissa kun pitää olla latureissa vapaakytkin joo o,no se on sitä säästöä niin kauan kun hajoaa,eipä nuo näytä silti kauaa kestävän heh!

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 17:09
Kirjoittaja Jick
En osaa sanoa onko tuossa mallissa laturin vapaakytkintä. Täytyy käydä käsikopelolla kokeilemassa onko joku paikka löysä tms. Mutta aika vähän tuossa kerrostalon parkkipaikalla pystyy ite ruuvaileen. Täytyy viiä johonki korjaamolle tutkittavaks. En tiiä onko sellanen vika, et pitäs viiä Fordille vai osaiskohan tuo peruskorjaamon hessu sen vilkasta..

Tuo on kuitenki kuulunu jo pari kk sitte ja sen jälkeen on ajeltu varmaan pari tuhatta kilsaa kin välillä sitä ei kuulunu ollenkaan ja nyt on taas palannu riesaks.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 17:26
Kirjoittaja Hoppa1
Turhaan siinä mollaat vapaakytkintä osoittaa tietämättömyyttäsi vapaakytkin parantaa auton ominaisuuksia.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 17:28
Kirjoittaja NiceMan
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 17:26 Turhaan siinä mollaat vapaakytkintä osoittaa tietämättömyyttäsi vapaakytkin parantaa auton ominaisuuksia.
Ihan oftopic millä tavalla parantaa auton ominaisuuksia ?

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 18:13
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Minä olen siinä käsityksessä, että vapaakytkin ei ole siinä säästämisen takia vaan siksi, että tyhjäkäynnillä kampiakselin kulmanoupeus vaihtelee voimakkaasti.
Laturin roottorissa on jonkin verran massaa ja sitä kautta inertiavoimaa. Matalilla kierroksilla voimakas kulmanopuden vaihtelu aiheuttaa kovia sykäyksittäisiä voimia apulaitehihnaan jos vastassa on jäykällä yhteydellä kytketty vauhtipyörä (=laturi).
Vapaakytkin antaa laturin roottorin jatkaa pyörimistä inertiavoimallaan sen ajan kun kampiakseli hetkellisesti hidastaa puristustahdin aikana.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 19:38
Kirjoittaja Hoppa1
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 17:28
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 17:26 Turhaan siinä mollaat vapaakytkintä osoittaa tietämättömyyttäsi vapaakytkin parantaa auton ominaisuuksia.
Ihan oftopic millä tavalla parantaa auton ominaisuuksia ?
Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.Tarkoittaa ,että kierrosherkyys paranee.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 20:02
Kirjoittaja NiceMan
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 17:28

Ihan oftopic millä tavalla parantaa auton ominaisuuksia ?
Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.
Vapaa kytkin on kuin räikkä eli pyörii vain toiseen suuntaan... eipä tuo laturin ottama teho tunnu juurikaan täyskiihdytyksessä, tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.

Tosin omissa autoissa ei ole ollut yhdessäkään kun bensoja olleet kaikki.
V8:ssa ollut damppereita tasaamassa kyllä.

Googlasin ja voin olla väärässäkin joten korjatkaa.


*offtobic*
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

*
Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

*

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 20:12
Kirjoittaja PiuhaPoikki
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02 tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.
Tuossa omassa 1.8tdci:n tapauksessa kyseessa ei ollut kumi-dampperi vaan ihan oikea mekaaninen vapaakytkin, joka lukittuu vetosuuntaan mutta luistaa toiseen suuntaa.

Ja särkyneenä se piti todella pahaa pauketta ja rutinaa juuri tyhjäkäynnillä. Heti kun antoi kierroksia niin rauhoittui.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 20:24
Kirjoittaja @rsk@
https://youtu.be/MzCxnrG_OxU

Korkeapainepumppu naksuttaa kylmänä tuplat.
Tuossa videossa juuri "kovimmat" äänilähteet.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 21:03
Kirjoittaja NiceMan
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Marras 2020 20:12
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02 tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.
Tuossa omassa 1.8tdci:n tapauksessa kyseessa ei ollut kumi-dampperi vaan ihan oikea mekaaninen vapaakytkin, joka lukittuu vetosuuntaan mutta luistaa toiseen suuntaa.

Ja särkyneenä se piti todella pahaa pauketta ja rutinaa juuri tyhjäkäynnillä. Heti kun antoi kierroksia niin rauhoittui.
Juurikin näin, rulla tai kuula malinen vapaakytkin joka samalla estää dieselissä takaisinpotkun laturille moottorin pysähtyessä.
Joskus sitä aina oppii jotain uutta, dieseliä en ole koskaan omistanut niin ei ole niiten kanssa touhunnut.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 01 Marras 2020 22:39
Kirjoittaja Hoppa1
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38

Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.
Vapaa kytkin on kuin räikkä eli pyörii vain toiseen suuntaan... eipä tuo laturin ottama teho tunnu juurikaan täyskiihdytyksessä, tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.

Tosin omissa autoissa ei ole ollut yhdessäkään kun bensoja olleet kaikki.
V8:ssa ollut damppereita tasaamassa kyllä.

Googlasin ja voin olla väärässäkin joten korjatkaa.


*offtobic*
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

*
Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

*
Varmaan se on suunniteltu käynnin tasaamiseksi mutta en näe mitään miksi kierrosherkkyys ei paranisi.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 07:44
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38 Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.Tarkoittaa ,että kierrosherkyys paranee.
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Marras 2020 18:13 Laturin roottorissa on jonkin verran massaa ja sitä kautta inertiavoimaa. Matalilla kierroksilla voimakas kulmanopuden vaihtelu aiheuttaa kovia sykäyksittäisiä voimia apulaitehihnaan jos vastassa on jäykällä yhteydellä kytketty vauhtipyörä (=laturi).
Vapaakytkin antaa laturin roottorin jatkaa pyörimistä inertiavoimallaan sen ajan kun kampiakseli hetkellisesti hidastaa puristustahdin aikana.
Yritän tässä pohtia, että kumpi meitä on ymmärtänyt vapaakytkimen periaatteen väärin päin.
Kun minun mielestäni vapaakytkin lukittuu nimenomaan kampiakselin kulmanopeuden kasvaessa ja luistaa kulmanopeuden laskiessa voimakkaasti. Tämä sykli toistuu kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti vaikka kierrusluku ei muuttuisi (4-pyttyisessä). Ja jos saivarrellaan niin tyhjäkäyntitilanteessa laturi pyörii vapaakytkimen ansiosta jopa hiukan suuremmalla kierrosluvulla, kuin hihnapyörien välityssuhde määrää.

Eihän se laturi lataisi jos kytkin luistaisi vetosuuntaan
.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 09:03
Kirjoittaja NiceMan
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 22:39 Varmaan se on suunniteltu käynnin tasaamiseksi mutta en näe mitään miksi kierrosherkkyys ei paranisi.
siksi varmaan että vapaakytkin on yhtä puuta toiseen suuntaan eli ei anna periksi, ei luista.
Kun moottorin kierrosluku nousee niin laturin kierrosluku nousee kanssa samassa tahdissa.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 09:10
Kirjoittaja yritäedes
Ja samalla se säästää hihnaa, kun laturin inertia ei yritä pyörittää sitä hihnan nopeuden (=moottorin kierrosluvun) nopeasti laskiessa.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 10:53
Kirjoittaja Jick
@rsk@ kirjoitti: 01 Marras 2020 20:24 https://youtu.be/MzCxnrG_OxU

Korkeapainepumppu naksuttaa kylmänä tuplat.
Tuossa videossa juuri "kovimmat" äänilähteet.
Omassa videossa kuuluu noiden äänien lisäksi tuo kalkattava ääni, joka katoaa ja ilmestyy taas.

Kokeilin tänään saada lisää selvyyttä äänilähteeseen käynnistämällä kylmän moottorin. Otin A/C:ta päälle-pois, lisäsin kuormaa laittamalla sähkölaitteita päälle ja taas pois, tuuletinta täysille ja kokonaan pois enkä saanut noin 15min aikana aiemmalla videolla kuuluvan äänen kuin kerran noin 5 sekunniksi. Mikään ei käsikopelolla vaikuta olevan löysällä. Täytyy kokeilla ajaa kone kunnolla lämpimäksi ja yrittää uudelleen mutta vaikuttaa hyvin epämääräiseltä. Tai en ainakaan keksi mitään millä saisin sen varmuudella esiin. Ei viitsisi viedä huoltoonkaan jos sitä ääntä ei saada välttämättä kunnolla esille.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 11:21
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Jick kirjoitti: 02 Marras 2020 10:53 Omassa videossa kuuluu noiden äänien lisäksi tuo kalkattava ääni, joka katoaa ja ilmestyy taas.

Kokeilin tänään saada lisää selvyyttä äänilähteeseen käynnistämällä kylmän moottorin. Otin A/C:ta päälle-pois, lisäsin kuormaa laittamalla sähkölaitteita päälle ja taas pois, tuuletinta täysille ja kokonaan pois enkä saanut noin 15min aikana aiemmalla videolla kuuluvan äänen kuin kerran noin 5 sekunniksi. Mikään ei käsikopelolla vaikuta olevan löysällä. Täytyy kokeilla ajaa kone kunnolla lämpimäksi ja yrittää uudelleen mutta vaikuttaa hyvin epämääräiseltä. Tai en ainakaan keksi mitään millä saisin sen varmuudella esiin. Ei viitsisi viedä huoltoonkaan jos sitä ääntä ei saada välttämättä kunnolla esille.
Pääsetkö näkemään apulaitehihnaa koneen käydessä?
Jos hihna "vipattaa" voimakkaasti niin vika saattaa johtua juuri vapaakytkimestä.

Vrt: https://youtu.be/J3DgkhxZybk?t=10

Video on volkkarista mutta periaate on sama.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 12:14
Kirjoittaja saksoboy
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 22:39
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02

Vapaa kytkin on kuin räikkä eli pyörii vain toiseen suuntaan... eipä tuo laturin ottama teho tunnu juurikaan täyskiihdytyksessä, tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.

Tosin omissa autoissa ei ole ollut yhdessäkään kun bensoja olleet kaikki.
V8:ssa ollut damppereita tasaamassa kyllä.

Googlasin ja voin olla väärässäkin joten korjatkaa.


*offtobic*
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

*
Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

*
Varmaan se on suunniteltu käynnin tasaamiseksi mutta en näe mitään miksi kierrosherkkyys ei paranisi.
Normaalin kuluttajan autossa sitä kierrosherkkyyttä rajoitetaan ohjelmallisesti paljon paljon enemmän kuin mitä laturin vastuksella on vaikutusta.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 12:58
Kirjoittaja Jick
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Marras 2020 11:21
Jick kirjoitti: 02 Marras 2020 10:53 Omassa videossa kuuluu noiden äänien lisäksi tuo kalkattava ääni, joka katoaa ja ilmestyy taas.

Kokeilin tänään saada lisää selvyyttä äänilähteeseen käynnistämällä kylmän moottorin. Otin A/C:ta päälle-pois, lisäsin kuormaa laittamalla sähkölaitteita päälle ja taas pois, tuuletinta täysille ja kokonaan pois enkä saanut noin 15min aikana aiemmalla videolla kuuluvan äänen kuin kerran noin 5 sekunniksi. Mikään ei käsikopelolla vaikuta olevan löysällä. Täytyy kokeilla ajaa kone kunnolla lämpimäksi ja yrittää uudelleen mutta vaikuttaa hyvin epämääräiseltä. Tai en ainakaan keksi mitään millä saisin sen varmuudella esiin. Ei viitsisi viedä huoltoonkaan jos sitä ääntä ei saada välttämättä kunnolla esille.
Pääsetkö näkemään apulaitehihnaa koneen käydessä?
Jos hihna "vipattaa" voimakkaasti niin vika saattaa johtua juuri vapaakytkimestä.

Vrt: https://youtu.be/J3DgkhxZybk?t=10

Video on volkkarista mutta periaate on sama.
Sain nakutuksen/kalkatuksen esille melko pitkän yrittämisen jälkeen. Kylmällä koneella ei mitään. Kävin ajamassa 10min lenkin ja sammutin ~5min ajaksi. Sen jälkeen kun käynnistin niin ääni oli kuultavissa tyhjäkäynnillä. Kalkatus myös nopeutuu kierrosten mukana jos hieman painaa kaasupoljinta.
Se selvisi myös että hihna ei heilu yhtään sen enempää äänen aikana. Ääni tuntuu tulevan suoraan koneen päältä, ehkä voimakkaimmin öljykorkin kohdalta. Mietin, että voisko olla jotain sytytykseen liittyvää (tulpat, puolat, ajoituksessa jotain??) mutta edelleenkään ei ole mitään varmaa tapaa saada sitä esille. Ääni myös hävisi kun sammutin ja käynnistin koneen heti uudestaan.

Latasin toisen videon
https://youtu.be/g9kcCC7nsT4

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 13:50
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ei se hihna tosiaan vatkaa yhtään. Mutta ääni on kyllä hämäävästi ihan samanlainen kuin minulla oli.

Ääntä voi tarkemmin yrittää paikallistaa vanhanajan stetoskooppimenetelmällä.
Eli pitkä ruuvimeisseli koneen kylkeen ja korva kiinni meisselin kahvaan.

Varovasti tosin, ettei tule kummeli-sketsiä.

Re: Aaltoileva nakutus

Lähetetty: 02 Marras 2020 13:58
Kirjoittaja Hoppa1
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Marras 2020 07:44
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38 Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.Tarkoittaa ,että kierrosherkyys paranee.
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Marras 2020 18:13 Laturin roottorissa on jonkin verran massaa ja sitä kautta inertiavoimaa. Matalilla kierroksilla voimakas kulmanopuden vaihtelu aiheuttaa kovia sykäyksittäisiä voimia apulaitehihnaan jos vastassa on jäykällä yhteydellä kytketty vauhtipyörä (=laturi).
Vapaakytkin antaa laturin roottorin jatkaa pyörimistä inertiavoimallaan sen ajan kun kampiakseli hetkellisesti hidastaa puristustahdin aikana.
Yritän tässä pohtia, että kumpi meitä on ymmärtänyt vapaakytkimen periaatteen väärin päin.
Kun minun mielestäni vapaakytkin lukittuu nimenomaan kampiakselin kulmanopeuden kasvaessa ja luistaa kulmanopeuden laskiessa voimakkaasti. Tämä sykli toistuu kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti vaikka kierrusluku ei muuttuisi (4-pyttyisessä). Ja jos saivarrellaan niin tyhjäkäyntitilanteessa laturi pyörii vapaakytkimen ansiosta jopa hiukan suuremmalla kierrosluvulla, kuin hihnapyörien välityssuhde määrää.



Eihän se laturi lataisi jos kytkin luistaisi vetosuuntaan
.
Kyllä se kytkin luistaa vetosuuntaan laturi on sylissäni joten tulkinnanvaraa ei ole.